Vad är godast på pannkakor?

Glass, jordgubbar och nutella. Eller grädde och blåbärssylt. Eller blåbär och sirap. Eller kanske något av ovan plus lite hackade, salta mandlar vore gott?
 
Sylt gärna som jag gjort själv antingen hallon eller drottning sylt + vispad grädde. Eller Nutella, banan och lite nötter, det är gott 😁
 
Hallonsylt! Hjortron och jordgubb etc går också bra.

Min brittiske man vill istället ha pressad citron och socker på - jättegott!!!
 
Nu fick jag precis en flashback till när jag var liten och vi ofta åt uppstekta pannkakor. Mamma lagade ofta pannkakor för det var hennes paradgren så därför hade vi ofta pannkakor över. Då strimmlade hon dom i cm tjocka strimlor som hon stekte i smör så de fick krispiga kanter och sedan åt man det med ovispad grädde och sylt :heart!
 
Rårörda lingon... Möjligen rårörda jordgubbar eller hallon om det är säsong.
Ingen vispad grädde. Inget socker.
 
Mitt nostalgi-jag säger smält ost (ostskivor läggs på efter de vänts i pannan medan andra sidan gräddas) eller smör och socker också det lagt på när andra sidan gräddas så det smälter och knäckar sig lite. :d Dessa kreationer kan vara mitt bästa arv från pappa alla kategorier. Först några med ost till varmrätt, sedan smör och socker.
 
Lite förvånad över hur många som säger drottningssylt, det har en bara på risalamalta i min värld och känns helt fel som sommarsmak (för pannkakor är väl sommarmat, eller hur?).
 
Gammeldags vanijgräddglass och jordgubbssylt. Det kan gå att byta ut glassen mot vispad grädde med.

Älskar pannkakor! Växte upp med mormors pannkakor och de var så ljusa och tunna så de föll isär. De åts med bara strösocker och var himmelskt goda.
 
korvstuvning...:o

Ok känner att jag får förtydliga lite.

Uppväxt med denna kreation och med korvstuvning så menar jag vanliga tråkiga hotdogs. Detta för att mamma ville det skulle vara mer matigt och 1 middag så gjorde hon korvstuvning till.

Än idag gör jag gärna en liten stuvning till men för att sambon ska äta så bir det antingen kantarell eller champinjonstuvning,. Då och då när jag är hemma så blir det dock tunna pannkakor med korvstuvning till. För mig är detta middag.

Pannkakor med sylt mm är mer en dessert för mig.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·
Kultur Nu är första fyra avsnitten släppta! :banana: Nån som hunnit kolla än? Nån som ska kolla? Jag tycker det ska bli jättekul men ja lite...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
12 169
Senast: Bon
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
572
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp