Vad är min häst värd?

Fille

Trådstartare
Och nej, jag tänker inte sälja hästen men skulle vara intressant att höra vad andra tycker!
Flytta gärna om tråden ligger fel!
Min häst är ett sto född 2002, patrice-dragon-fantom. Gulsvart. Har fått ett föl som fick 46 eller 47 poäng om ja inte minns helt fel, på fölmönstringen. Är tävlad hoppning upp till 110 och dressyr LB, dock med lite halvdana resultat pga ryttarna... Har tränat terräng med goda lovord, spetsar öronen och kör! Är megasnäll för nybörjare att skritta ut på, men ganska svår att rida för den lite mera vana. Inte dum på nåt sätt, men har svårt att sätta under sig pga dom långa bakbenen. Vill verkligen göra rätt för sig trots att det är jobbigt! Jag är den tredje ägaren, ägare nr två köpte stoet redan när stoet va bäbis, så fullständig historik skulle vara möjlig! Jag köpte stoet för 60,000kr februari 2009. Hade gått treårs då, haft föl och va lite riden men det är jag som hoppat in henne. Få skador/sjukdomar (två hovbölder, ett skärsår och några förkylningar i sin livstid). Snäll att lasta och står lungt i transporten, jag brukar helklippa henne men uppskattar inte när man klippe nära huvudet eller på kittliga ställen, snäll att sko bak men fram tycker hon är lite jobbig, dock inte "dum" men kan hänga lite! Jag vet ungefär vad jag tycker hon är värd med dagens marknadsvärde men vad tycker ni?
 
Sv: Vad är min häst värd?

Skulle nog påstå att hon är billigare än när du köpte henne...
Mellan 40-60 000 beroende på köpare.

Den enda "fördelen" hon har i dagsläget är ju hennes 3årstest och hennes färg.
Att va tävlad i LB/110 är ju ingen "merit" mer än att hästen då kan visa att den "tränas" och inte bara går i skogen "typ". Och om fölet bara fick den poängen som föl så är de poängen inte mkt att hurra för, de säger ju inget om avkomman som äldre.
Färgen höjer lite om man tittar på "färgavlare" då hon ju har godkänd stam mm.
Men det är ju en liten marknad om man inte räknar in den amerikanska marknaden men då är det ju inte gratis att flyga över hästen heller.
 
Sv: Vad är min häst värd?

Har också "förstått" att jag inte får vad jag gett för henne, marknaden va ju bättre då även om den smått hade börjat bli sämre! Jag tänker mig nog ca 35-40,000kr i dagsläget! Dock så är hon ju inte till salu som sagt!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 836
Senast: Happimess
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 796
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 766
Senast: Alexandra_W
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 125
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp