Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tåla?

Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

lite kl

Skulle vara kul att höra den andra sidans version också
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Kan inte annat än hålla med. Kan ju faktiskt vara flera saker som hänt innan och att dessa händelser fått bägaren att rinna över.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

När skrev jag att det var okej att skälla? Det är sällan okej men mycket mänskligt ibland.

Jag hävdade bara att det är rimligt att kräva att ägarna som har hästar uppstallade har lite framförhålling för att slippa oroa sig eller vara tvugen att fixa så att ingen häst blir utan mat.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Kan inte annat än hålla med. Kan ju faktiskt vara flera saker som hänt innan och att dessa händelser fått bägaren att rinna över.
Precis, och så är det väldig olika vad folk anser är skäll.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Så du menar att för hästens bästa så ska stallägaren skita i om maten håller på att ta slut? Och man bråkar bara för att om man påpekar att maten håller på att ta slut?

För min del så är det tvärt om, att stallägaren för hästens bästa ska se till att det finns mat ( hästens hovar sköts, täcke läggs på etc) men även för sin egen skull. Mindre oro, mindre risk att bli anmäld, mindre risk att en inspektion ger nedslag. Vill man sköta sig själv utan nblandning så skaffar man ett eget stall, där är det ingen annan som blir lidande (förutom hästarna) om höet tar slut.

Men vilket trams..är man så rädd och osäker som stallägare får man 1. Ta hand om allt ovanstående själv eller 2. Skita i att ta in inackorderingar. Eller så låter man helt enkelt folk ta sitt ansvar som hästägare..
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Det handlar inte om att vara rädd och osäker utan att följa lagen. Den som står för stallet är i slutändan skyldig att se till att hästarna får mat och omvårdnad och det även om ägarne skiter i det. Det är inga stora krav direkt att folk sätter täcke på frysande hästar, ser till att ta hem grovfoder ett par dagar innan det tar slut (om inget oförutsätt inträffar) och sköter hovvården åtminstone halvdant. Det är inga konstigheter att skriva in i kontraktet att grovfoder ska finnas hemma för minst 3 dagar och att hästen ska få advekat vård. Det är inte i mina ögon att lägga sig i att ge en inhysning en varning om hästen inte skots på tre månader och eller hästen jämt står och skakar av köld. Hörsammas inte varningen eller det upprepas ofta så hade de åkt ut.

Tycker du det är fel att ha regler och krav på inackorderinarna?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Men allvarligt . Vilka hästar har varit utan hö..ej blivit skodda och inte fått täcke på sig i denna tråd? Sluta fantisera ihop saker som inte ens har hänt..jisses!
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Skulle vara kul att höra den andra sidans version också

Kan inte annat än hålla med. Kan ju faktiskt vara flera saker som hänt innan och att dessa händelser fått bägaren att rinna över.

Fast så är det ju i absolut alla trådar eller problem som rör mer än en person. Det är ju bara onödigt att spekulera i hur det låtit om man tagit in en andra och en tredje persons upplevelse av det, eftersom det skiljer sig i precis alla fall oavsett om det rör hästar eller inte. Särskilt som jag som såklart inte startade tråden för att varna för inhyrning X eller stallägare Z, utan som sagt faktiskt hade utgångspunkten att få veta hur andra upplevt nämnda ting ur mitt perspektiv.
smile.gif


För att besvara det sista har dock inget annat hänt i något av fallen. Hade innan nämnda "bråk" aldrig haft så mycket som en diskussion med skilda åsikter med någon av personerna ifråga, utan både jag och de skötte vårt fram till dess. Den ena hade för övrigt inte ens varit i stallet/haft kontakt med mig på närmare ett halvår. Men vill man inte tro mig när jag säger att inte ett ord, en fråga eller en anmärkning om nämnda ämnen (eller för den delen några andra) utbytts innan de där utbrotten, så visst, så viktigt var det inte att få svar från absolut hela Buke.

kl

Hur som, jag valde att flytta hästen idag till en bekant sedan fler år tillbaka, så alla berörda inklusive mig borde vara glada och nöjda!
smile.gif
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Men allvarligt . Vilka hästar har varit utan hö..ej blivit skodda och inte fått täcke på sig i denna tråd? Sluta fantisera ihop saker som inte ens har hänt..jisses!

Inga vad jag vet, det var inte jag som drog upp skor och täcken utan bara svarade att stallägaren/ansvarig har ett visst intresse i det liksom att stallägaren har rätt att sätta upp regler kring höleveranser om denne så önskar. Du protesterade och jag jag exempel. Det är en diskussion vet du och jag svarade på ett scenario någon annan hittat på.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Hade innan nämnda "bråk" aldrig haft så mycket som en diskussion med skilda åsikter med någon av personerna ifråga, utan både jag och de skötte vårt fram till dess. Den ena hade för övrigt inte ens varit i stallet/haft kontakt med mig på närmare ett halvår. Men vill man inte tro mig när jag säger att inte ett ord, en fråga eller en anmärkning om nämnda ämnen (eller för den delen några andra) utbytts innan de där utbrotten, så visst, så viktigt var det inte att få svar från absolut hela Buke.

Fast det är väl tyvärr så det ofta är? Om folk hade diskuterat saker, civiliserat, INNAN det blev ohållbart från något håll så hade det inte blivit utskällningar och bråk. Jag är själv skyldig till sådant ibland, dvs att vara konflikträdd, och så går det för långt i stället för att man löser problemet på ett tidigt stadium.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Med andra ord har du då svarat på min fråga , att det alltså inte varit stallägaren denna tråd handlat om öht , utan spridda personer i stallet .
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Inlägg 28
I det ena stallet var det endast jag och stallägaren [min fetning], i det andra jag, stallansvariga och dennes bästa vän[...].
Inlägg 52
Skönt för mig, så jag slipper vara på dåligt humör över gliringarna och påhoppen, och skönt för stallägaren, så får h*n reda sig själv och slippa inhyrningar, [min fetning] vad jag förstod var jag den första, så det kanske helt enkelt inte passade h*n.

Med andra ord har du då svarat på min fråga , att det alltså inte varit stallägaren denna tråd handlat om öht , utan spridda personer i stallet .
Läs igen
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Fast det framgår inte om det är en mix från inte bara stallägaren , vilket även flaggas i rubriken ? Det verkar dessutom som det gäller ett par olika ställen ?
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

halvt kl pga. det citerade

Suck.
Igen: Det gäller en stallägare och en inhyrning. Inte i samma stall.

Igen: mackan ligger på ignorelistan sedan tidigare, jag förstår inte detta fortsatta "min fråga"-tjatande och anmärkningar/svar på vad jag skriver när jag klargjort att det inte är någon idé.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Fast det är väl tyvärr så det ofta är? Om folk hade diskuterat saker, civiliserat, INNAN det blev ohållbart från något håll så hade det inte blivit utskällningar och bråk. Jag är själv skyldig till sådant ibland, dvs att vara konflikträdd, och så går det för långt i stället för att man löser problemet på ett tidigt stadium.
Det beror väl på vad saken gäller. I mina fall hade jag garanterat inte blivit gladare eller sett kritiken som mer befogad, om någon av nämnda personer kom och ville diskutera (dvs. med utgångspunkten "du kan inte göra så här") mängden foder jag ger min häst, antalet spånbalar jag köper per gång eller att ingen annan än jag får sköta om min häst.

Jag är väl i de fall snarare för att inte "diskutera" i inhyrningsstall så mycket överhuvudtaget, utan inse att man inte har med allt att göra och faktiskt hålla sig utanför det. Jag kan själv tycka att det är skitjobbigt om jag ser någon inhyrning göra något som verkligen går emot allt jag tror och tycker, men jag vet ju att det inte är min häst, min ensak och framför allt att det inte är hållbart att ge sin åsikt om allt alla gör i ett kollektivstall. En sak om det rör misskötsel eller saker som påverkar andra i stallet och/eller uttalade stallregler, naturligtvis, men en helt annan om man inte råkar gilla någon annans betsling, träningsupplägg eller foder.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Så uppsummering:

1. Problemet är löst genom att jag flyttat och både jag, häst och förhoppningsvis stallägaren, som var det "senast aktuella" fallet, är nöjda, och
2. jag har fått fler svar på hur andra sett saken, och känner mig således rätt säker på att jag inte är en wuss som blir irriterad när någon skriker på mig för att jag inte köper tillräckligt många spånbalar per gång.

Den här gången står jag dessutom med enkla travgubbar och misstänker alltså att jag inte kommer ha någon som hänger över boxdörren och syrligt frågar om jag verkligen ska rida på det där bettet och inte prova halsring istället, eller bråka för att jag inte köper en årsförbrukning spån.
wink.gif


Hoppar således ut tråden, men ni som diskuterar vad-det-än-är får såklart fortsätta om ni känner för det.
Tack för relevanta svar och åsikter!
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Good for you:)

Nu kanske tråden är slut men tänkte bidra med några anekdoter.

-Hästen får ej gå broddad i stallgången!
När jag kom tillbaka efter ridtur var grannhästarna inne hos min åring- jag fick betala för stolparna. De var ej bitna på från "min" hage sett.

När hingsten i boxen brevid min hoppade över ( 18o cm galler) o bet sönder min hästs täcken samt att den måste passeras i trång stallgång med öppen front fick "jag skylla mig själv".
När unghingsten drog in sin grimma i boxen fick jag ett hemskt brev med svordomar att jag måste se till att grimman finns på plats! annars......

nästa brev var när unghingsten påstogs ha lockat in den nya isisen från hagen med flera elaka hästar alt. att min hade hoppat in o på ngt sätt fått med sig isisen in i mina hästars hage. inte att den blivit trängd o hoppat i ett hörn.
Staketet var delvis rivet inåt mina som har respekt för tråden.
Den mest elaka hästen sparkade sedan ihjäl sin ägare- brevskrivaren.:eek:

Har inte haft problem med medinackorderingar, men är himla glad över att kunna ge hästarna vad som är i mina ögon den bästa tänkbara hästhållningen utan att ngn korkad inskränkt idiot vill ha det på deras sätt. My way or the highway...

Jag lyssnar på hur mina hästar vill ha det.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Jag hade inte accepterat några av de punkter du beskriver. Tyvärr har jag stått i ett par stall under årens lopp där antingen stallägaren eller andra personer i stallet har lagt sig i alldeles för mycket av saker som de inte har med att göra, och när jag nu står i ett stall där det faktiskt funkar (peppar peppar) så inser jag hur mycket energi de där andra människorna tog, och är överlycklig över att jag flyttade därifrån.

Som exempel kan nämnas en totalt utomstående person som inte hade häst i stallet eller någon anledning att vara där överhuvudtaget, som var i mitt förra stall flera gånger i veckan och skrev elaka meddelanden på whiteboardtavlan och anföll hästägare med utskällningar om saker som personen tyckte var fel. En tjej fick en rejäl utskällning för att hon inte ryckte manen på sin tvååring, för "halvblod ska ha ryckt man", till mig sa hon att hon önskade att min häst skulle dö. Stallägaren tog inte tag i det alls. Kan ju lugnt säga att jag inte saknar den personen för fem öre.

Jag orkar inte ödsla min energi på såna människor längre. Jag provade allt från att bemöta personens argument på ett moget sätt och försöka diskutera med henne (gick inte alls), till att skälla ut henne (gick inte heller, men jag fick åtminstone ur mig exakt vad jag kände för henne) och att råignorera henne (det gick inte heller, eftersom hon började gorma ännu mer när jag inte svarade på tilltal), så till slut var flytt enda utvägen. Det är fler än jag som flyttat från det stallet p.g.a. henne.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Jag fick en chock i förra stallet jag var i när en kvinna i 50års åldern beskyllde mig för vanvård av min häst. :eek:
Hon sparade verkligen inte på orden, och jag blev helt paff av bemötandet. Hade aldrig varit med om liknande!

Jag var noga med att meddela stallägaren om vad jag varit med om. Stallägaren gjorde dock ingenting.
Jag fick i efterhand veta att den kvinnan var "känd" i stallet för att uttala sig otrevligt så fort någon gjorde något som HON inte tyckte var korrekt.

Jag tycker det är oaccepterbart med människor som beter sig sådär. Hade det varit mitt stall hade människor som betett sig otrevligt upprepade gånger fått sitt kontrakt uppsagt.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Jag tror att till en början hade jag nog inte brytt mig om vad de tycker, men fortsätter de så skulle de va droppen som får bägaren att rinna över och jag hade sagt ifrån med noter - sköt du ditt så sköter jag mitt typ.

Blir så trött på folk som ska lägga näsan i blöt. :/
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 160
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 864
Senast: Piaff
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 687
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 693
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp