Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tåla?

Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Jag tar också hem hö i princip när det som är hemma är slut, för vi har ingen vidare förvaringsplats i stallet + att det ligger bättre hos bonnen än i stallet.
Just denna månadens hämtning kommer tajma precis att sista balen tar slut på söndag när hästen får sin lunch och jag ska hämta nytt vid 15.00. :o

Har endast gallersläp och har fått anpassa mig efter vädret.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Sålänge hästen inte missar nått mål fattar jag inte att folk orkar göra det till en grej. Tycker det är upp till var och en. Kan bero på ekonomi, förvaring, tid, transport, väder osv. Men om man är nyfiken och undrar fråga i vanlig samtalston. Som ägaren/annan i detta fall är det bara att mata kråkorna. Onödigt att sprida negativ energi. Då tänker man inte på hästens bästa utan har behov av att hävda sig och sin princip. Att skälla ut någon utan anledning är som att ropa nu kommer vargen.

(mata kråkor och ropa varg men ni fattar vad jag menar :p)
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Står man inhyst i någons stall så är de i högsta grad deras sak om maten ser ut att ta slut, de blir klart påverkade om det inte fylls på i tid och det är fullkomligt naturligt att stallvärden har åsikter om när det bör göras senast.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Inget av det där är okej. Jag förstår verkligen inte varför människor i stall ska lägga sig i överhuvudtaget, själv gör jag aldrig det, men tycker jag råkar ut för det där jämt...jag vill helst hålla mig för mig själv och vara ifred i stallet.

Nu ska jag starta egen lösdrift och slipper andra människor :p
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Står man inhyst i någons stall så är de i högsta grad deras sak om maten ser ut att ta slut, de blir klart påverkade om det inte fylls på i tid och det är fullkomligt naturligt att stallvärden har åsikter om när det bör göras senast.

Där håller jag med, minst 2 dagars överlappning utifall att något händer. Nog 17 kan man knö in 2 dagars extra hö även om det är fullt. Vi hade en sån i ett stall jag stod i och det skulle lånas till höger och vänster :(
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Isåfall borde det gälla inom allt. Sko Några dagar innan man behöver sko. Täcka tidigare utifall osv. Har hästen hö är det viktigaste. Antingen gör stallägaren hela ansvaret -inackorderade köper av denna som alltid har hemma eller då hämtar de inackorderade Hö då de kan innan det tar slut. Om det är slut med hö, påsarna är inte gjorda, hästen behöver skos, fryser, svettas eller vad det nu än är. Då tar man upp det och ser till att det ej upptepas. Inte innan för då finns inget problem.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Själv har jag iprincip allt Hö hemma redan. Behöver åka tre ggr till. Ska göra det imorgon så har jag hemma allt för hela säsongen :-) bara halmen som får köpas in igen. Har ett loft och en hödel på marknivå. Inte alla som har så lyxigt.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

I agree, vissa av os sgör alt i sista stunden och trivs med det. Hästen märker ingen skillnad.

Att inte få ta hjälp är nåt jag märkt av i stall, att man är konstigt om man har jobb, familj och vänner på sidan av och inte hinner med allt varje dag.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Står man inhyst i någons stall så är de i högsta grad deras sak om maten ser ut att ta slut, de blir klart påverkade om det inte fylls på i tid och det är fullkomligt naturligt att stallvärden har åsikter om när det bör göras senast.

Jag håller med. Jag hämtar en hästtransport i taget, men ser till att ringa bonden och beställa nytt (han pressar småbalar på beställning) när jag har som minst en 10 balar kvar. Det innebär att jag har hö i ca en vecka i alla fall. Det kan ju hända något som gör att man inte kommer iväg när man tänkte. Man kan bli sjuk (jag blev magsjuk en gång och fick vänta några dagar att åka och hämta), det kan bli oväder, man kan få punktering på bil/släp, etc etc etc.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Man kan dö oxå...


Eller så byter man däck.. typ :meh:
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Man kan dö oxå...


Eller så byter man däck.. typ :meh:

Men det kan väl inte vara fel att vara lite förutseende? Den gången jag blev magsjuk var jag väldigt glad över att jag hade hö kvar. Och det var nog bonden också...;) Han ville definitivt INTE att jag skulle komma med magsjuka!
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Isåfall borde det gälla inom allt. Sko Några dagar innan man behöver sko. Täcka tidigare utifall osv. Har hästen hö är det viktigaste.

Nu är du bra fånig, skoning är inte jämförbart, det är inte så att stallägaren tvingas sko hästen om det går över tiden några dagar eller en vecka, men missköts hovarna så är det givetvis något som stallägaren påverkas av.

Om en häst upprepade gånger inte har täcke på sig när det uppenbarligen behövs ( hästen fryser) så är det stallägarens sak likaså om man inte har de täcken som minimalt behövs, har sett stllägare som förtvivlat försökt lappa trasiga exemtäcken till pållen som kliade sönder sig.

Antingen gör stallägaren hela ansvaret -inackorderade köper av denna som alltid har hemma eller då hämtar de inackorderade Hö då de kan innan det tar slut. Om det är slut med hö, påsarna är inte gjorda, hästen behöver skos, fryser, svettas eller vad det nu än är. Då tar man upp det och ser till att det ej upptepas. Inte innan för då finns inget problem.
Antingen följer inhysningen stallägarens direktiv eller så flyttar man, vill stallägaren ha X dagars buffet mellan hö leveranserna så får man finna sig i det om man vill vara kvar eller stå ut med tjat, skäll och eventuell uppsägning.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Förut på mitt gamla stall så var jag rent av hatad:D de kritiseradeallt jag gjorde, T.ex. Inte hade skydd när jag red för jonis inte gillar det, använder rösten lite när jag rider, att jag hoppar (de brukade ställa sig bakom hindret även fast jag sa vilka hinder jag skulle hoppa, de tyckte att jag inte tog hänsyn till dem för jag hoppade själv istället för tränare) att jagcinte tog allt så gravallvarlig med min ponny och mest ville ha kul med honom, att hopptränaren gillade mig (enligt dem var det för vi var minst inte för att jag kunde hoppa med sadel och utan sadel lika bra och jonis har bra hoppteknik:crazy: så jag slutade hoppträna) om jonis bocka av glädje för han hade kul så tyckte de att han var ouppfostrad och jag skötte honom dålig. Allt jag gjorde var fel, men jag kommer ihåg deras miner när jag hoppade 85 cm på min 132 cm ponny och dom hoppar 110cm på deras 180 hästar, det var alltid kul att göra något oväntat (de trodde jag inte kunde hoppa högre än typ 30cm:laugh: men det är sånt beteende man får räkna med om man står på stora stall, men om man är tio år yngre borde man få slippa, men inte enligt dom:crazy:
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Inte alls ett normalt beteende i stall. Skulle inte acceptera något av ovanstående. Skönt för dig att du ska flytta!
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Och även när jag var på ridläger så ville jag vara riktigt noggrann med att han inte skulle få för mycket Höör eftersom han är en fånghäst och VÄLDIGT lätt får fång om han får för mycket mat. Gissa vad som hände? Han fick två påsar varje gång de fodrade honom eller så gick de till där jag förvarade hans mat och tog en stor kaka som skulle räcka hela dagen. Maten tog slut på torsdagen och jag skulle vara kvar till söndagen.när jag gick och klagade till hon som hade stallet sa hon "men han är ju smal, och ingen häst kan få fång för lite extra hö" jag håller med om att han var lite smal men man kan väll inte gå och överfodra en häst som löper stor risk för fång. En vettig hästmänniska vet väll att man inte får fånghästar som är lite underviktiga pga längre fångattack att gå upp i vikt genom att ge hästen så mycket mat att den är på gränsen till att få en ny fångattack? Eller är det att kräva för mycket? För om man har 40 hästar borde man väll veta?
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Nej, klart det inte är det.. men lite överdrivet att bli utskälld när det inte ens är ett problem..
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Du kallar mig fånig. Hästen bästa är nr 1. En bra stallägare startar inte bråk bara för att.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Det ska framgå innan vad som gäller. Att skälla ut folk är inte ok. Hur skulle ts kunna veta att det är policy i det stallet med x antal dagar. Nej jag är inte fånig utan snarare förnuftig.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Du kallar mig fånig. Hästen bästa är nr 1. En bra stallägare startar inte bråk bara för att.

Så du menar att för hästens bästa så ska stallägaren skita i om maten håller på att ta slut? Och man bråkar bara för att om man påpekar att maten håller på att ta slut?

För min del så är det tvärt om, att stallägaren för hästens bästa ska se till att det finns mat ( hästens hovar sköts, täcke läggs på etc) men även för sin egen skull. Mindre oro, mindre risk att bli anmäld, mindre risk att en inspektion ger nedslag. Vill man sköta sig själv utan nblandning så skaffar man ett eget stall, där är det ingen annan som blir lidande (förutom hästarna) om höet tar slut.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Men det är skillnad på att påpeka och att skälla. Att påpeka ngt kan ingen knappast ta illa upp av men skälla ut fast det finns hö kvar och trots att ingen info om att det måste finnas en viss mängd hemma? Det här är en såndär typiskt onödig grej som det kan bli bråk av. Jag menar alla är väl medvetna om vikten att hästen får sina mål och att är det eget Hö som gäller så ska det aldrig ta slut. Men i detta fall var det inte slut men nästan och ts var på g att hämta mer. Bara så trist attityd att få henne att framstå som världens mest oansvariga hästägare. Jag tänker ju främst vad vad jag själv varit med om. I höfallet har det varit tvärtom. Hö skulle komma men vart försenat. Då känner man för att gorma åt stallägaren. Men det går ju inte. Däremot är det för mig ett stressmoment om lagret börjar sina. Första året på eget stall och ska hämta hö och fastnar i en %#$+* backe så traktor får dra upp oss :grin:. Bromsarna pajade. Tur det bara för hö ändå men mitt i februari, mörkt och såklart värdens iskallaste blåst. Det vill jag slippa uppleva igen. Men hö får de alltid. Men för MIN egen skull har jag det lagrat allt från november.

Sen är jag av den uppfattningen att som inackorderad ska man följa gårdens regler (och ja självklar djurskyddsbestämmelser och liknande) men just vad som gäller på just den gården för specifika regler måste man veta om. Det går inte att komma och snäsa "såhär gör vi" med trist attityd. Ja det går men hur kul är det egentligen?

Det försöker jag själv vara noga med att göra men visst ibland kommer man på efteråt att detta borde ha tagits upp. Men min uppfattning att det då är jag som stallägaren som brustit i info.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 152
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 864
Senast: Piaff
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 678
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 693
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp