Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tåla?

Riley

Trådstartare
Jag har det här året lyckats ha extrem otur med stallplatser, eller snarare människorna jag står inhyrd tillsammans med, och överväger precis att flytta för andra gången på fem månader, då jag inte orkar med att människor ständigt lägger sig i hur och vad man gör med sin häst. Jag har dock börjat fundera på om det helt enkelt är så att jag snarare är bortskämd med ovanligt fantastiska tidigare stallplatser, som alla varit konfliktfria och med bra stämning, och att det här är klimatet man "egentligen" får räkna med och bör acceptera som inhyrd hos andra.

Så av genuint intresse, hur tänker ni runt konflikter som uppstår runt hur andra/ni sköter de egna hästarna (naturligtvis med undantag för regelrätt vanvård)? Anser ni att andra hyresgäster har rätt att anmärka på er hästskötsel om de anser att ni gör fel, och vice versa, och att det således är något som helt enkelt är okej?


För att som exempel ta huvudorsakerna som fått mig att lessna på nämnda två stall:

Exempel 1: Utskälld och beskylld för att inte bry mig om min häst eftersom jag inte lyckades lösa en olat i ridningen (ej hanteringsrelaterat/något som påverkade övriga i stallet).

Exempel 2: Utskälld och därtill omskriven på personens FB eftersom jag övervägde att ta bort min "problemhäst" (uppvisar aggressivitet och nästan en sorts revirtänk mot många människor) när jag inte hittade något vettigt hem åt henne.

Exempel 3: Vid ett flertal tillfällen anmärkt på att jag gjorde fel som brukade sadel, bett och tävlade med min häst, eftersom personen ansåg det vara djurplågeri.

Exempel 4: Utskälld för att jag endast köpte en spånbal åt gången och inte tog hem hö förrän samma dag som jag får slut på det, då det ansågs vara att "låta hästen stå utan mat och strö".

Exempel 5: Utskälld för att min hästs hö "verkligen inte är tillräckligt i boxen över natten" (det rörde sig om 8 kilo, även om jag nu egentligen anser mängden vara irrelevant då jag alltså menar att man inte lägger sig i så länge hästen inte lider).

Exempel 6: Utskälld för att inte sköta min häst, och uppläxad om att "ingen annan kan göra det, har man häst har man ansvaret varje dag", eftersom min pappa frivilligt tog hand om min häst när jag var sjuk.


Är något eller fler av ovanstående något ni hade reagerat på?
Om ja, hade ni även reagerat utåt, s.a.s.? Hade ni markerat att det var era beslut, eller hade ni tagit en diskussion? Hade ni övervägt att flytta?
Hade ni som stallägare/andra hyresgäster tvärtom ansett att jag de facto misskött min häst till den grad att det påverkat er, och således att ni haft full rätt att bli arga och kräva förändring? Är det jag som borde säga "OK" till kritiken och faktiskt ändra mig för att få en god ton i stallet?

Jag är uppriktigt intresserad av ärliga svar för att få ett hum om hur andra resonerat i samma situationer som jag, och om jag överdriver när jag blir förbannad och ledsen till den grad att jag upplever att stämningen i stallet gör det otrevligt att vistas där och vill flytta.

Som sagt: Är jag bara bortskämd med riktigt bra stall tidigare, och är det här det klimat man helt enkelt bör acceptera som inhyrd hos andra?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Jag hade reagerat starkt på alla ovanstående exempel. Om det dessutom handlar om att bli utskälld hade jag bara "Hmmm:at" med under utskällningen och om detta upprepat sig hade jag flyttat. Det finns en stor vinst i att stå med människor som har en likartad syn på hästar, hästhantering och skötsel. Jag har ingen lust att gå i polemik med oliksinnade. Jag är för gammal. ;)

Hade det däremot varit en diskussion som förts av ren nyfikenhet av typen: "-Oj, gör du så? Gud vad spännande, det har jag aldrig tänkt på att man ens kan!" så hade jag reagerat annorlunda. Det är alltid roligt att diskutera olika vinklar på saker och ting, så länge man respekterar varandras val.

Allt ovanstående gäller naturligtvis för hästhantering som inte innefattar misskötsel på något håll, utan endast grundar sig i olika syn på hästeriet.

:)
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Inget av exemplen du tar upp är sådant jag skulle acceptera. Däremot frågor och diskussioner av "intresse-typ" är ok. Jag förklarar gärna hur jag gör och tänker om någon undrar, samt lyssnar på andras sätt -och är det bättre än mitt nuvarande kan jag tänka mig att ändra.
Dock såna där påhopp och helt irrelevanta attacker hade gjort mig galen.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Jag tycker att man måste diskutera igenom olika saker/problem på ett vuxet sätt. (inte som du beskriver)
Men har man pratat med personen i fråga flera gånger och den inte lyssnar då skulle jag nog bli väldigt arg och kanske spotta ur sig en massa.

Men det som du beskriver är ju absurt... så länge inte inte de e djurplågeri av något slag och de inte stör de andra inhyrningarna i deras arbete med sina hästar. så har inte de med de att göra
ex du sätter alla tomma hinkar mitt framför ingången till sadelkammaren. (dåligt ex men du kanske fattar.

Du kan inte ordna ett möte med allihopa i stallet och diskutera igenom detta, om de nu är likadant i nuvarande stall. Säg att du känner att du blivit anklagad för vissa saker, behöver inte peka ut någon i första hand och vill reda ut det som vuxna människor. Då får de säga sin åsikt, du säger din och kanske varför du gör så. Sen försöka poängtera att de är jobbigt och att du inte vill höra sådant. När ni har avslutat mötet ska de sluta med spydiska kommentarer.
Kanske lite smårörigt hoppas du fattar.:)
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Hade inte accepterat någon av dessa kommentarer.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

För att som exempel ta huvudorsakerna som fått mig att lessna på nämnda två stall:

Exempel 1: Utskälld och beskylld för att inte bry mig om min häst eftersom jag inte lyckades lösa en olat i ridningen (ej hanteringsrelaterat/något som påverkade övriga i stallet).

Det här är inget jag hade accepterat. De andra har inget med det att göra så länge det inte påverkar dem (vid utfodringar och liknande).

Exempel 2: Utskälld och därtill omskriven på personens FB eftersom jag övervägde att ta bort min "problemhäst" (uppvisar aggressivitet och nästan en sorts revirtänk mot många människor) när jag inte hittade något vettigt hem åt henne.

Var det en tonåring som sa det här? Sådana har en tendens att inte tänka riktigt hela vägen, det blir bättre med åldern.

Exempel 3: Vid ett flertal tillfällen anmärkt på att jag gjorde fel som brukade sadel, bett och tävlade med min häst, eftersom personen ansåg det vara djurplågeri.

Se svaret ovan.

Exempel 4: Utskälld för att jag endast köpte en spånbal åt gången och inte tog hem hö förrän samma dag som jag får slut på det, då det ansågs vara att "låta hästen stå utan mat och strö".

Som stallägare och stalldelare hade jag kunnat fråga om detta. Särskilt om höet, jag vill ju inte att det ska vara slut när det är min tur att fodra nästa gång. Om du dock förklarade upplägget och jag såg att det alltid uppenbarade sig mer hö innan nästa fodring så hade jag nöjt mig med det.

Exempel 5: Utskälld för att min hästs hö "verkligen inte är tillräckligt i boxen över natten" (det rörde sig om 8 kilo, även om jag nu egentligen anser mängden vara irrelevant då jag alltså menar att man inte lägger sig i så länge hästen inte lider).

Det här är inget att orda om, så länge inte hästen svälter så är det inte mitt problem och inget jag ska lägga mig i. Jag förväntar mig att ingen lägger sig i min utfodring heller.

Exempel 6: Utskälld för att inte sköta min häst, och uppläxad om att "ingen annan kan göra det, har man häst har man ansvaret varje dag", eftersom min pappa frivilligt tog hand om min häst när jag var sjuk.

Var det en tonåring igen?

Om jag blivit ifrågasatt om de här sakerna hade jag lugnt en gång förklarat varför jag gör som jag gör (någon kan ju faktiskt vara genuint orolig). Vid upprepat tjat hade jag inte gått i svaromål utan fortsatt med mitt, möjligtvis påpekat att jag ju redan förklarat en gång. I miljöer där många ska samsas får man räkna med att träffa på personer som inte riktigt förstår eller vill förstå. Dessa måste man bara hantera. Om det blir ett stort problem så får man samlas till ett möte och diskutera hur man ska ha det. Att bara flytta vidare är inte alltid så enkelt, vad gör man när man avverkat områdets alla stall? Om stallet i övrigt är bra så tycker jag att man ska försöka att lösa problemen.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Halvt kl

Alla har varit vuxna människor i åldern 25-50, och det har alltså rört sig om regelrätta utskällningar i samtliga fall utom i exempel 3.

Ska väl även tillägga att personen i exempel 4 var medveten om mitt upplägg - jag hade nämnt det tidigare samma dag - innan jag senare samma kväll blev utskälld med nämnda citat, samt "du måste se till att ta hand om din häst, för här ska hästarna inte stå utan", och andra saker i otrevlig och uppläxande ton. Ville dock inte nämna det i ursprungsinlägget för att försöka få det hela så "neutralt" som möjligt.

Och jag har såklart absolut ingenting emot att få/ställa frågor, förslag och diskussioner, så länge det sker med vänlig ton och respekt. Jag har också erbjudit mig att hjälpa andra inhyrningar om jag märkt att de haft ett problem av något slag. Men som vuxen människa har jag verkligen extremt svårt för att bli utskälld och anklagad för diverse ting, och även de här subtila anmärkningarna om att "jag tycker ju det är djurplågeri med bett eftersom [anledningar]" medan jag själv står där och tränsar min häst med bett.

Har extremt lätt för att ta åt mig av saker, och därav att jag övervägt möjligheten att jag helt enkelt överreagerar och tolkar kritiken/utskällningarna som mer otrevlig och oacceptabel än det faktiskt är.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Om jag blivit ifrågasatt om de här sakerna hade jag lugnt en gång förklarat varför jag gör som jag gör (någon kan ju faktiskt vara genuint orolig). Vid upprepat tjat hade jag inte gått i svaromål utan fortsatt med mitt, möjligtvis påpekat att jag ju redan förklarat en gång. I miljöer där många ska samsas får man räkna med att träffa på personer som inte riktigt förstår eller vill förstå. Dessa måste man bara hantera. Om det blir ett stort problem så får man samlas till ett möte och diskutera hur man ska ha det. Att bara flytta vidare är inte alltid så enkelt, vad gör man när man avverkat områdets alla stall? Om stallet i övrigt är bra så tycker jag att man ska försöka att lösa problemen.

Tänk så olika man kan vara! Jag hade aldrig stått kvar i ett stall där dessa exempel återupprepade sig. Hellre hade jag kört flera mil om dagen för att stå någonstans där båda häst och människa trivs. Jag trivs nämligen inte alls i miljöer där utskällningar är ett återkommande inslag. Jag hade kunnat acceptera det om det var befogade utskällningar, men som i exemplen ovan hade jag inte accepterat det, utan flyttat därifrån, oavsett hur bra stallet i övrigt än må vara. Men det är jag, det! :)
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Nej, det kan hända att jag är lite yrkesskadad och för det mesta tänker på vad jag kan ändra i mitt tankesätt för att det ska fungera med andra människor. Min erfarenhet är nämligen den att sådant här kan uppstå när som helst i miljöer där man är många människor. Att det inte finns någon garanti för att en stämning i en miljö kommer att hålla i sig i all evighet. Däremot ska ju fritidsintresset förbli roligt och då tycker jag att man först ger det en chans och ser om det fungerar innan en flytt. En förändring kommer inte att ske mirakulöst av sig själv. Jag ser det som att utvägen flytta till nytt stall inte är någon säker utväg, då är det säkrare att jobba med sin egen inställning till andra. Givetvis kan ju en flytt ibland vara den enda utväg som som finns men jag tycker ändå att det är värt att fundera över sin egen roll.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Har lite svårt att förstå om det verkligen är stallÄGAREN som sagt dessa saker eller folk i stallet? Är ju en viss skillnad......
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

I de stall jag ställer mig i ska det vara konfliktfritt och en mogen nivå.

Jag accepterar inte skitsnack eller besserwisserattityder bland inhyrda, dvs när folk inte tål att andra gör på ett annat sätt än vad de gör och ska tillrättavisa andra hela tiden om hur saker och ting görs bäst/påpeka hur fel andra gör i allt.

Stallägare ska vara rak och konkret samt hålla sig inom "ramarna", dvs inte lägga sig i ifall det inte är nödvändigt och inte ventilera för mycket personliga åsikter utan försöka hålla sig till att vara hyresvärd främst där denne ser till att de regler osv som finns efterlevs. Stallägare som beter sig med besserwisserattityd kommer inte att bidra till ett bra stallklimat direkt, utan det är nästan viktigast..att stallägaren är vettig/en god förebild så brukar stämningen bli därefter.

Enda gången jag tolererar att man säger ifrån eller ventilerar åsikter är ifall en häst uppenbart tar skada eller riskerar att skadas av något, eller om någon slarvar med stallrutiner och då ska åsikterna riktas direkt, personligen till de inblandade och inte bakom ryggen, via sms, mail eller liknande..värst av allt/klassikern i vissa stall: via stalltavlan :meh:
Jag vill ha en stor öppenhet som inhyrd med andra ord, där man kan acceptera att alla gör olika utan att hästarna behöver lida för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Jag har stått i ett stall med lite liknande problemmänniskor... Det var inte bara mig de klagade på, utan allt och alla. Men ändå.

Exempel 1: Utskälld och beskylld för att inte bry mig om min häst eftersom jag inte lyckades lösa en olat i ridningen (ej hanteringsrelaterat/något som påverkade övriga i stallet).
När liknande har hänt mig har jag försökt förklara en gång hur det är och varför, vad jag gör åt det eller varför jag struntar i det. Har det upprepats hmm-ar jag bara och stänger av hörseln.

Exempel 2: Utskälld och därtill omskriven på personens FB eftersom jag övervägde att ta bort min "problemhäst" (uppvisar aggressivitet och nästan en sorts revirtänk mot många människor) när jag inte hittade något vettigt hem åt henne.
Lite samma här. Jag skulle kortfattat förklara en gång varför jag tänker så. Följande gånger skulle jag bara informera om att det är min häst och därmed mitt val, och är jag intresserad av vad andra tycker om det så frågar jag.

Exempel 3: Vid ett flertal tillfällen anmärkt på att jag gjorde fel som brukade sadel, bett och tävlade med min häst, eftersom personen ansåg det vara djurplågeri.
"Jaha, tycker du så. Men min häst trivs med utrustning och gillar att tävla", därefter hmm och mmm.

Exempel 4: Utskälld för att jag endast köpte en spånbal åt gången och inte tog hem hö förrän samma dag som jag får slut på det, då det ansågs vara att "låta hästen stå utan mat och strö".
Här är väl enda punkten jag kan förstå frågetecknen, jag skulle (som stallägare/stallkamrat som ska fodra eller så, vet ju inte hur det fungerar hos er) vara lite orolig för att du skulle få något förhinder på höhämtardagen så hästen blev utan foder, om man väntar till sista stunden.
Men det handlar väl även här om att förklara varför du valt att göra så, och hur det fungerar och vad backup-planen är om det blir krångel den dagen hö måste hämtas. Och därefter "det har jag ju förklarat redan".

Exempel 5: Utskälld för att min hästs hö "verkligen inte är tillräckligt i boxen över natten" (det rörde sig om 8 kilo, även om jag nu egentligen anser mängden vara irrelevant då jag alltså menar att man inte lägger sig i så länge hästen inte lider).
"Nehej, okej, men jag tycker att det är lagom mycket hö för min häst", därefter hmm och mmm.

Exempel 6: Utskälld för att inte sköta min häst, och uppläxad om att "ingen annan kan göra det, har man häst har man ansvaret varje dag", eftersom min pappa frivilligt tog hand om min häst när jag var sjuk.
"Fast nu var min pappa snäll och hjälpte mig när jag var sjuk, jag tycker att mitt ansvar är att se till att hästen sköts om, och inte att det alltid måste vara jag som gör det", därefter hmm och mmm.

Så kortfattat förklara en gång (om det behövs), därefter stänga av hörseln och använda "hmmm", "mmm", "jaså" och "jaha". Så hanterade jag de dryga människorna i mitt stall när "vi" hade halvtimmeslånga diskussioner om mina stackars arma hästar ;)
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Nä, det där hade inte varit okej. Jag kanske har läst slarvigt, men är det olika stallkamrater som fällt kommentarerna, eller är det samma? Om det är samma person eller två personer hade jag tagit upp det med stallägaren (efter att först har sagt ifrån till vederbörande förstås, och om stallägaren är vettig).

En starkt bidragande orsak till att jag bytte stall var att jag inte stod ut med stämningen. Om allt varit perfekt i övrigt (utevistelse, bra flock o.s.v.) hade jag kanske stannat längre dock, men alltihop sammantaget gjorde att jag tog mig därifrån.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Hade aldrig accepterat att bli utskälld för det du blivit.

Jag kan förstå om du kunde fått frågan om varför du inte köper hem mer hö förens samma dag som det tar slut. Det hade fått mig att undra om det handlade om pengar, att du väntade in i det sista. Hade någon gjort så i mitt stall så hade jag bara varit intresserad av att veta varför, inte för att anklaga någon.

Det med spånet är ju bara korkat. Isf missköter jag också min häst för jag har ingen ny spånbal hemma nu för den sista tog slut i måndags. Dock så kommer det en hel pall med 18 st så vi klarar oss över vintern ikväll. Min man kör och hämtar. Leveransen har varit sen och en massa strul så vi bytte leverantör och problemet löste sig. Men vad hemskt att min häst varit utan en ny bal i 4 dagar.. Som att man inte åker och köper en när en ny behövs?

Jag har, med tanke på skräckexempeln i din ts, varit välsignad med att hamna i bra stall. Det har varit några som jag inte trivts i pga personkemin men inga utskällningar åt något håll.
I det stallet jag står i nu trivs jag super i. Ingen har lagt sig i hur man gör med sin häst. Jag har fått frågor om hur och varför men ingen utskällning eller något anklagande. Inte om fodret, spånet eller sånt utan bara om vad jag tänkt använda min häst till i framtiden (unghäst) så dom frågar för att dom är nyfikna.
Himla tråkigt att du hamnat i sådana stall.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Min första fråga, har du verkligen blivit utskälld för det du skriver om? Känns märkligt att du skulle ha träffat på alla rikspuckon samtidigt i detta avlånga land, i övrigt bryr jag mig inte vad andra kläcker ur sig. Jag sköter mig själv, och vill någon ha min hjälp eller att jag svara på någon fråga så får de komma direkt till mig och fråga. I annat fall lägger jag inte två strån i kors för hur folk sköter sina hästar, så länge det inte övergår i djurplågeri.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Nej, sånt där har jag aldrig varit med om trots att varit uppstallad i säkert närmare 20 stall.. Och desutom i sthlmsområdet där folk (fördommar? :p) är extra jävla dryga.

Och skulle inte heller tillåta. Är det en person som är på dig eller är det flera? Skulle sagt ifrån rejält. Att det inte är OK att bete sig som den/dem gör osv.

Jag har haft vissa extra dryga personer genom åren i vissa stall som anmärkt på små skitsaker, och fått dem sluta genom att säga ifrån ganska rejält utan att vara skitsur lixom, utan på att vuxet sätt.

Folk testar väl gränserna spec på nytt folk.


Överlag är små stall lugnare men vettigt folk tycker jag. Kommer aldrig ngnsin flytta tillbaka till tävlingsstallet med över 30 inackorderade.


Lycka till!! Överväg flytt om folket inte slutar. :)
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Har inte så mkt erfarenhet av olika stall men det där låter helt oacceptabelt. Har valt bort flera stallplatser pga att det antingen redan var dålig stämning / skulle lätt kunna bli. Jag valde att mitt nuvarande stall utefter att det är 1. Lösdrift = sparar tid för mig + hästen trivs med det + ingen risk för tjafs om jourer. 2. Litet, 5 hästägare, alla vuxna. 3. Hyfsat samma inställning och mål med hästeriet. Sen håller vi inte med varandra om allt men vi kan bete oss som folk. Och 4. Stallägaren fixar saker i princip på direkten, samt att hen har en personlighet som skapar en lugn och tolerant stämning.

Byt stall! Men inte till vilket som helst, kolla upp rutiner, ordning, stämning, och hur hög omsättning på hyresgäster stallet har...
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Min första fråga, har du verkligen blivit utskälld för det du skriver om?

Varför skulle jag annars ha tagit upp det som exempel?
Sedan vet jag inte om två-tre personer är detsamma som "alla" idioter i landet, även om det onekligen varit skönt.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Överlag är små stall lugnare men vettigt folk tycker jag. Kommer aldrig ngnsin flytta tillbaka till tävlingsstallet med över 30 inackorderade.

Jag börjar faktiskt fundera på om det i många fall inte kan vara tvärtom, dvs. att större stall innebär att folk inte har fullt lika mycket koll på varandra och därmed sköter sig själva och skiter i andra i större grad? Har förvisso inga erfarenheter av att själv stå i stora stall, men de större inackorderingsstall jag känner folk i verkar i princip aldrig ha platser lediga och mina bekanta har alltid varit nöjda.

I de stall jag tänker på i mina exempel har det funnits 1-3 andra inackorderade, och jag har upplevt att det är då man, vare sig man vill eller inte, kommer varandra "närmare" rent praktiskt och får mer koll på varandras hästar och rutiner. Säkert jättebra om man är ett gäng som står varandra nära, men inte alltid lika ultimat med främlingar och/eller besserwissers/kontrollfreaks.
 
Sv: Vad är normalt beteende från en stallägare/inhyrd, och vad får man som inhyrd tål

Jag frågar igen : är det stallägaren eller folk som står i stallet ? Det är otydligt och gör skillnad anser jag .
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 149
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 864
Senast: Piaff
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 676
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 693
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp