Vad är rimligt pris för valp?

Jag betalade 18k ink moms för min senaste jaktlabrador, 2020, välstammad med en engelsk field trial champion som pappa och en mamma som också är välmeriterad (JRKs championatvinnare ett år och andrapristagare året därpå).
Såg häromdagen en annons på facebook med en kull där den ena föräldern var omeriterad och den andra hade typ godkänt anlagsprov i viltspår… 30k 😅

Gav 16k ink moms för min tidigare hund från samma kennel, 2016.

Tog 14k för mina wachtelhundsvalpar 2018, de flesta ligger nog kring ca 16-18k idag.
 
En del folk verkar inte riktigt begripa att det är skatt på en kull och att många måste stanna hemma från jobb= inkomstbortfall. Det är två riktigt dyra poster.
En parningsavgift ligger ofta runt ett valppris så bara där kan man "räkna bort" inkomsten för en valp.
Resor, övernattningar mm i samband med parningar kostar också väldigt mycket.

Jag räknar också in det i "priset" på en valp för omkostnader och investering i aveln, precis som mångårig kunskap är värdefullt i sig. Sen hör man själv via uppfödarkompisar att ibland köper du in en avelshane som totalt floppar, tik du hade förhoppningar för där det inte blir någon valp från, kejsarsnitt, tik och/eller valpar som kanske stryker med under dräktighet eller komplicerad födsel.

Ett exempel från kattvärlden, en uppfödare skulle få kull på sin ena hona (första kullen). Flera tomma parningar senare och ett par veckor innan leveransen så blev honan akut sjuk i livmoderinflammation, akut in, ingen av kattungarna överlevde, livmodern fick tas bort, försäkringen utarmades, det blev inte en enda kull från den honan men hon överlevde tur nog. Jag tycker det får "tjänas in" via priset på ungarna för att täcka sådana avelsutgifter, det är en del av djuravel att risken finns att något kan få fel och du står där utan ungarna och/eller mamman i slutändan.
 
Jag tycker faktiskt hundar är väldigt billiga, eller framförallt har varit. Helt ofattbart billiga ibland, t.om. Men som någon sa är det väl främst folks sidoinkomster och vettiga hem ska såklart gå före högst betalningsvilja om det nu vore så att utbud och efterfrågan skulle driva hundpriserna till skyarna.

Jag köpte min tollare för 16K 2018, ett väldigt normalt pris för rasen, men kan vara ärlig med att säga att om min uppfödare hade sagt 20K eller 30K hade jag gladeligen betalat det också. Jag ville ha just de här linjerna och så var det med det.
 
Jag räknar också in det i "priset" på en valp för omkostnader och investering i aveln, precis som mångårig kunskap är värdefullt i sig. Sen hör man själv via uppfödarkompisar att ibland köper du in en avelshane som totalt floppar, tik du hade förhoppningar för där det inte blir någon valp från, kejsarsnitt, tik och/eller valpar som kanske stryker med under dräktighet eller komplicerad födsel.

Ett exempel från kattvärlden, en uppfödare skulle få kull på sin ena hona (första kullen). Flera tomma parningar senare och ett par veckor innan leveransen så blev honan akut sjuk i livmoderinflammation, akut in, ingen av kattungarna överlevde, livmodern fick tas bort, försäkringen utarmades, det blev inte en enda kull från den honan men hon överlevde tur nog. Jag tycker det får "tjänas in" via priset på ungarna för att täcka sådana avelsutgifter, det är en del av djuravel att risken finns att något kan få fel och du står där utan ungarna och/eller mamman i slutändan.

Jag spinner vidare med lite funderingar. Ska man som valpköpare betala för uppfödarens ev dåliga tidigare hundköp? Njaa va?

Ett föl borde ju typ kosta flera hundratusen om man ska tänka liknande med hästar. Med tanke vad gård, skador, upphälle och skötsel av hästar kostar.
 
Jag spinner vidare med lite funderingar. Ska man som valpköpare betala för uppfödarens ev dåliga tidigare hundköp? Njaa va?

Ett föl borde ju typ kosta flera hundratusen om man ska tänka liknande med hästar. Med tanke vad gård, skador, upphälle och skötsel av hästar kostar.

Att köpa valp är alltid en chansning, en uppfödare kan göra allting rätt men ändå stå med en hund som inte bör eller kan gå i avel. Det är klart att de omkostnader detta innebär räknas in som minus i uppfödningen och behöver hämtas igen. Likaså extrakostnader för importer.

Att uppfödare använder bra avelsmaterial gynnar ju även den som endast vill ha en sällskapshund.
 
Min ras kostar ungefär 15-17k beroende på kennel. Min nuvarande är import men slutnotan inkl allt hamnade på ganska exakt samma belopp även om valpens grundpris var lägre. Jag tycker det känns okej. Jag skulle inte vilja betala mer än 20k för en sällskapshund egentligen.
 
Jag spinner vidare med lite funderingar. Ska man som valpköpare betala för uppfödarens ev dåliga tidigare hundköp? Njaa va?

Ett föl borde ju typ kosta flera hundratusen om man ska tänka liknande med hästar. Med tanke vad gård, skador, upphälle och skötsel av hästar kostar.
Bedriver du uppfödning av hästar så kommer du ju behöva ha inkomster så att du inte går omkull rent ekonomiskt. Det samma gäller hunduppfödning. Det krävs självklart investeringar för att bedriva verksamheten och då behövs det inkomster för att täcka iaf en del av dessa. Merparten av mina uppfödarvänner har registrerade företag och det behövs balans mellan inkomster och utgifter. Tycker du att det är konstigt?
 
Hade jag fortsatt med uppfödningen så hade jag reggat den som företag trots mindre än en kull per år. Finns flera fördelar med det även om det är på hobbynivå :)
Skatteverket är dock inte alltid så pigga på det. Företag ska ha vinstsyfte och endast en kull eller mindre brukar inte SKV räkna med som mer än hobbynivå eftersom man sällan går med vinst då.
 
Jag känner uppfödare som alltid kör med samma pris (vilket är det vanligaste priset för rasen i fråga). De flesta gör nog så, och då känner jag kanske 20-30 uppfödare rätt bra.
Sen har jag några bekanta uppfödare som sätter pris enligt kostnad för kullen. En skulle hämta in valparna (hen äger tiken I Irland) från Irland men det tog tre månader längre än beräknat pga covid. Sen blev det andra kostnader vilket gjorde att priser nästan dubblades. En annan bekants tik dog nästan vid förlossningen och de fick åka in akut och några valpar dog. Sen blev resterande valpar sjuka. Och hanen var frusen import. Riktigt dyrt. De hundarna blev dyra kan jag säga.

Men jag tänker att normalt pris för normal, vettig kull är kanske 1200-2500€.

Mina har kostat 1000€, 1200€, 1000€, samt för våra två foderhundar 350€ (tik från kompis) och 400€ (hane import Irland). Engelsk vinthund (racelinjad) och Whippet (en racelinjad och två mixlinjade). Alla tävlingshudar.
 
Oavsett om skatteverket är pigg på det eller inte så har ändå många uppfödare sin kennel reggad som företag.
Det sa jag ingenting om, jag påpekade bara att om verksamheten är liten och inte vinstdrivande vill inte SKV att man reggar företag. Ett krav för att få F-skattesedel är att verksamheten har vinstsyfte.
 
Det sa jag ingenting om, jag påpekade bara att om verksamheten är liten och inte vinstdrivande vill inte SKV att man reggar företag. Ett krav för att få F-skattesedel är att verksamheten har vinstsyfte.
Ja, man ska ha bra koll och motiveringar till sina avdrag när det är en mindre hundverksamhet, eftersom det ligger så nära hobby. Jag har inte haft problem att motivera då jag är lantbruksinriktad och har många inkomstkällor relaterat till hundarna och djurskötseln i samma F-skatt, men jag har vänner som fått revision och anmärkningar när deras hundverksamhet bedömts som hobbyverksamhet.
 
Ja, man ska ha bra koll och motiveringar till sina avdrag när det är en mindre hundverksamhet, eftersom det ligger så nära hobby. Jag har inte haft problem att motivera då jag är lantbruksinriktad och har många inkomstkällor relaterat till hundarna och djurskötseln i samma F-skatt, men jag har vänner som fått revision och anmärkningar när deras hundverksamhet bedömts som hobbyverksamhet.
Så blev det med mig när jag försökte mig på att ha det som företag, dom ansåg att jag inte tjänade några pengar att tala om så dom rek mig att vinstskatta hobbyverksamhet istället.
 
Så blev det med mig när jag försökte mig på att ha det som företag, dom ansåg att jag inte tjänade några pengar att tala om så dom rek mig att vinstskatta hobbyverksamhet istället.
Ja precis. Eftersom mina hundar tjänar pengar när jag jobbar som avbytare, håller kurser osv, så har jag gott om inkomster att deklarera som inte kan kallas hobbyverksamhet.
 
Bedriver du uppfödning av hästar så kommer du ju behöva ha inkomster så att du inte går omkull rent ekonomiskt. Det samma gäller hunduppfödning. Det krävs självklart investeringar för att bedriva verksamheten och då behövs det inkomster för att täcka iaf en del av dessa. Merparten av mina uppfödarvänner har registrerade företag och det behövs balans mellan inkomster och utgifter. Tycker du att det är konstigt?

Nej det låter rimligt.

Men är det många uppfödare som kan leva enbart på sin kennel? Eftersom det är svårt att bedriva bisyssla på samma sätt som med hästarna?
 
Jag har funderat mycket på detta och hur jag än vrider och vänder på det så tycker jag inte att priserna ska gå upp allt för mycket i min egen ras för det komma locka fler oseriösa uppfödare som avlar för pengar snarare än intresse av att bidra till rasens framtid.

Avel med pengar som motiveringar är i det flesta fall inget som bidrar till en ras på lång sikt är min erfarenhet. Det leder mer sällan till att man provar nya kombinationer, tar in nya avelsdjur, begränsar antalet kullar per hund osv. Istället tar man så många kullar det går per hund, upprepar samma eller liknande kombinationer i större utsträckning, gör så få hälsoundersökningar som möjligt, är mindre noggrann i valet med valpköpare osv. Man avlar kortsiktigt helt enkelt.

Jag har däremot inga problem att betala ett högre valppris som gör att en seriösuppfödare som verkligen bidrar till rasens framtid i alla fall ska ha en chans att gå +-0 i det långa loppet (vilket dessa nog inte gör om de inte har en väldigt tur med många stora kullar).

Betalade 17 000 för min senaste valp. 13 000 kr 2014 och 10500 kr 2012.
 
Nej det låter rimligt.

Men är det många uppfödare som kan leva enbart på sin kennel? Eftersom det är svårt att bedriva bisyssla på samma sätt som med hästarna?
Nej det är ytterst få. Men även om man har ett heltidsjobb och kenneln som sidosyssla så kan inte kenneln få sluka pengar. Varför ska kennelfolk offra sin ekonomi för att folk ska få billigare hundar? Självklart ska det vara ekonomiskt försvarbart att avla seriöst.
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
405
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
6 963
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 600
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 510
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp