Vad är rimligt pris för valp?

Fast jag kan förstå att små raser som får 2-3 valpar är dyrare än raser som får 10 valpar. Registrering, meritering, hälsokoller, medlemsskap, försäkringar, parningsavgifter osv kostar lika mycket. Det är väl mest maten som kostar mer för större raser men det är inte en enormt mycket större summa.
Jo det har du en poäng i. Jag tycker dock 15.000kr är rimligt för en hund som ett djur. Likaväl som jag tycker att en ponny eg är värd 50.000:-. Men det får jag ju knappt någon för idag.
 
Jo det har du en poäng i. Jag tycker dock 15.000kr är rimligt för en hund som ett djur. Likaväl som jag tycker att en ponny eg är värd 50.000:-. Men det får jag ju knappt någon för idag.
När jag födde upp så räknade jag ut att det krävdes 3 valpar för att jag skulle gå jämt ut om allt förlöpte by the book. Men det gjorde det ju inte alltid.
3 tomma parningar gav rejält minus i kennelkassan, valpning på jourtid där flera valpar dog gav ett enormt hål i kennelkassan, två dyra importtikar som inte gick att använda osv. Så trots att jag tog 16 000:- för en ras som kan få stora kullar så gick jag ändå jämt ut i slutändan.
Jag tycker valpar måste få kosta så uppfödare kan gå minst jämt upp och gärna mer så de orkar fortsätta. Annars kommer kvalitetsavel att minska.
 
7-9000 skule jag sega (dock beroendepå ras), det täcker mer än väl "uppfödarens" kostnader med veterinär och parning vid en kull på 5-6 valpar. De som går över dessa priser på en valp är överhuvudtaget inte seriösa och ser enbart till egen profit. Det finnes över huvudtaget ingen seriös uppfödare som har en kostnad över 5000 kr pr valp vid en normal kull om 5 till 8 valpar....
 
Kleiner münsterländer.
Och btw (by the way) har du skittråkig attityd. Det är JAG trött på på det här forumet.
Det är din uppfattning, jag tycker bara det är dumt att skriva förkortningar av raser på det sätt du gör skrev jag.
 
Senast ändrad:
7-9000 skule jag sega (dock beroendepå ras), det täcker mer än väl "uppfödarens" kostnader med veterinär och parning vid en kull på 5-6 valpar. De som går över dessa priser på en valp är överhuvudtaget inte seriösa och ser enbart till egen profit. Det finnes över huvudtaget ingen seriös uppfödare som har en kostnad över 5000 kr pr valp vid en normal kull om 5 till 8 valpar....
Lever du kvar på 90 talet? :)
 
7-9000 skule jag sega (dock beroendepå ras), det täcker mer än väl "uppfödarens" kostnader med veterinär och parning vid en kull på 5-6 valpar. De som går över dessa priser på en valp är överhuvudtaget inte seriösa och ser enbart till egen profit. Det finnes över huvudtaget ingen seriös uppfödare som har en kostnad över 5000 kr pr valp vid en normal kull om 5 till 8 valpar....
Får man fråga vad du räknar in i kostnaden för uppfödning för att kunna ta dessa priser?
 
7-9000 skule jag sega (dock beroendepå ras), det täcker mer än väl "uppfödarens" kostnader med veterinär och parning vid en kull på 5-6 valpar. De som går över dessa priser på en valp är överhuvudtaget inte seriösa och ser enbart till egen profit. Det finnes över huvudtaget ingen seriös uppfödare som har en kostnad över 5000 kr pr valp vid en normal kull om 5 till 8 valpar....
😂😂😂😂😂

Kul. Min kull 2017 kostade mig 45.000+11.000+35.000+ 17.000+ 6.000 + 5000+ 4500+ 6500. Detta inköp av meriterad avelstik, parningsavgift, resa till DK för att hämta tiken och Norge för att para, akut livmoderinflammation och kastrering 3 dagar efter förlossningen, en valp med bettfel som behövde åtgärdas före försäljning, en valp med OCD som jag stod för operationen, vaccination/registrering av alla valpar osv osv. Då har jag inte räknat in foder för valparna eller arbetstid, bara faktiska utgifter i direkt anslutning till kullen. Jag fick 9 valpar.
 
7-9000 skule jag sega (dock beroendepå ras), det täcker mer än väl "uppfödarens" kostnader med veterinär och parning vid en kull på 5-6 valpar. De som går över dessa priser på en valp är överhuvudtaget inte seriösa och ser enbart till egen profit. Det finnes över huvudtaget ingen seriös uppfödare som har en kostnad över 5000 kr pr valp vid en normal kull om 5 till 8 valpar....
Jaha, är du uppfödare själv som uttalar dig så tvärsäkert?

Jag har inte haft någon kull sedan 2009 (5 valpar) och DÅ hade jag de kostnader du nämner per valp ungefär. Ej räknat inköp av tik, hälsotester, meritering och arbete.
 
Det förblir ju evigt märkligt att det ska ses som ”fult” att gå med vinst på sin uppfödning? :confused: Man är väl inte nödvändigtvis mindre seriös för det.

Jag är på gång att köpa en SKK-reggad valp av bruksras (rottweiler) för en summa mellan 20 och 30k, från en uppfödare med mångårig vana och välmeriterade hundar. Jag känner mig inte mindre seriös som köpare, för att jag betalar den summan. Och om än jag tycker det är mycket pengar så accepterar jag priset.
 
Betalade 15-16 för mina för 4 år sedan, tror min ras ligger på runt 18-22 nu lite beroende på föräldradjur. Schäfrarna har kostat 12-15 men det var mer än 5 år sedan.

Jag tänker lite att man blir oseriös som uppfödare om man sätter pris med syftet att enkom tjäna pengar, och dessutom är mindre nogräknad med vad man avlar på. Även när man sparar in på saker (hälsotester etc.) med syfte att öka vinsten. Givetvis ska seriösa uppfödare ha betalt för sitt jobb och sina utgifter, men det känns inte så seriöst att dubbla priserna bara för att tjäna sig en hacka. De flesta seriösa uppfödare jag kommit i kontakt med har en plan och ett syfte med sitt avelsarbete som inte handlar om pengar i första hand.

Ja det borde finnas en balans där. Den kullen jag hoppas på har spännande och lite ovanligare linjer, en del sådana inmönstrade. Friröntgade höfter, armbågar, ögon, BPH, MH. Allt sådant kostar pengar och det är jag villig att betala för och får gärna ingå i priset. Men om det skulle ökats pris med t.ex 200% för att dom helt enkelt kan känns lite mer som att det är om pengar i sig än pengar nedlagda på ett seriöst avelsarbete.
 
Det förblir ju evigt märkligt att det ska ses som ”fult” att gå med vinst på sin uppfödning? :confused: Man är väl inte nödvändigtvis mindre seriös för det.

Jag är på gång att köpa en SKK-reggad valp av bruksras (rottweiler) för en summa mellan 20 och 30k, från en uppfödare med mångårig vana och välmeriterade hundar. Jag känner mig inte mindre seriös som köpare, för att jag betalar den summan. Och om än jag tycker det är mycket pengar så accepterar jag priset.

20-30 är ett helt ok pris för en valp från en uppfödare med mycket erfarenhet och välmeriterade hundar i stamtavlan. All den kunskapen uppfödaren har och meriteringen osv. kostar och lär "ingå" i kostnaderna bakom en valp enligt mig och är inte fult alls.
 
En del folk verkar inte riktigt begripa att det är skatt på en kull och att många måste stanna hemma från jobb= inkomstbortfall. Det är två riktigt dyra poster.
En parningsavgift ligger ofta runt ett valppris så bara där kan man "räkna bort" inkomsten för en valp.
Resor, övernattningar mm i samband med parningar kostar också väldigt mycket.
 
7-9000 skule jag sega (dock beroendepå ras), det täcker mer än väl "uppfödarens" kostnader med veterinär och parning vid en kull på 5-6 valpar. De som går över dessa priser på en valp är överhuvudtaget inte seriösa och ser enbart till egen profit. Det finnes över huvudtaget ingen seriös uppfödare som har en kostnad över 5000 kr pr valp vid en normal kull om 5 till 8 valpar....
Du har räknat noga på detta förstår jag. Det vore intressant att se hur du räknat. Nu föder inte jag upp hundar men jag tvivlar på att det är billigare att föda upp hundar än katter.
 
Jag fick ju hosta av att min Schäfer kostade under 15'000kr, tyckte han var jäkligt billig med tanke på att mina tidigare hundar har gått på. Skulle lätt kunna betala upp till i alla fall 30'000kr för rätt kull för min del.
Ser dessutom inget fel om uppfödare tar en hacka för sina kullar, det kostar att bedriva avel, speciellt noggrann sådan.
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
6 882
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 530
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 476
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp