Vad anser ni är att rida dressyr?

Matildatilda

Trådstartare
Tänkte skapa en tråd för att höra vad ni anser är att rida dressyr?


Många anser dom rider dressyr och då är det på volten oftast i olika gångarter och böjd nacke med lite tempoväxlingar.


Vad är rida dressyr för er? 😊
 
Att rida i ändamålsenlig form. Dressyr handlar också om att jag och hästen hittar ett sätt att kommunicera med olika hjälper på ett lätt och lyhört sätt. Dressyr är ett sätt för mig att få en stark och frisk häst som orkar med påfrestningen att bli riden.
 
Tänkte skapa en tråd för att höra vad ni anser är att rida dressyr?


Många anser dom rider dressyr och då är det på volten oftast i olika gångarter och böjd nacke med lite tempoväxlingar.


Vad är rida dressyr för er? 😊

För mig handlar dressyr om att genom att lära den korrekt svar på hjälperna kunna utbilda hästen till balans, lösgjorhet, samling och förädla dess gångarter. Dressyr handlar för mig om att via utbildningen kunna få hästen att förstå och vilja göra det jag ber om. Då kan vi nå en ridning som inte sliter utan är uppbyggande för hästen. Dressyr kan vara ypperlig sjukgymnastik om det utförs korrekt. Det kan också vara ett otroligt slitage om det görs i obalans och spänning.
Sen kan man tävla, i dressyr, om man vill. Men det är inte dressyr endast om man tävlar.
För mig stannar det inte vid GP utan går vidare till skolor ovan mark. Jag tror inte jag kommer satsa på skolorna ovan mark för egen del utan kommer nog nöja mig med levad. Men man vet aldrig. :laugh:

För mig är dressyren misslyckad om det är spänt, om det är ihopdraget, om hästen inte gör vad ryttaren ber om(pga att den inte förstår/förmår/inte vill trots utbilding) och om ridningen ger slitage.
 
För mig är dressyr en tävlingsform som det kan tränas i för tävling eller bara för ryttare tycker det är roligt.
 
Tänkte skapa en tråd för att höra vad ni anser är att rida dressyr?
Dressyr för mig är när man rider t ex. på banan och gör olika dressyr övningar, sen vet jag man kan göra vissa dressyr övningar ute i skogen med då brukar hästarna ha mer framåtbjudning än på banan.

Sen vet jag att det sägs att dressyren är grunden till all ridning, så tänker lite mer lyhördhet å nått mer ja inte kommer på ord till just nu..
 
Tänkte skapa en tråd för att höra vad ni anser är att rida dressyr?


Många anser dom rider dressyr och då är det på volten oftast i olika gångarter och böjd nacke med lite tempoväxlingar.


Vad är rida dressyr för er? 😊

Dressyr är ett pass på ridbanan som inte inkluderar bommar eller hinder, tycker jag :)
 
Jag ser mig själv som dressyrryttare men har nog inte ridit ett pass på banan sen i somras. Rider mest i skogen eller på vall/stubbåker. Skogspassen kan absolut varieras med fokus på kondition, dressyr eller hoppa stock. För mig har det att göra med krav på fokus och form samt typ av övningar som utförs, inte platsen man rider på.
 
Dressyr för mig är när du arbetar hästen utifrån utbildningsskalan. När en stärker och målmedvetet har en plan med ridningen.
 
Dressyr är lydnadsövningar och styrketräning, så tänker jag - och det innefattar väldigt mycket. Några av de roligaste dressyrpass jag ridit har varit med bommar och olika typer av hinder, working equitation i full fräs.

Westernryttarna rider dressyr, distansarna rider dressyr, hoppryttarna rider dressyr... Det är kanske fokus på lite olika saker och målen är inte exakt samma. Men alla vill ha friska starka hästar som är lydiga och klarar att utföra sitt jobb. Det är hela poängen med dressyren.

Inte runt runt på en volt i evigheter - det bygger inga starka glada hästar.

Dessutom enormt mycket mer än skolorna ovan mark i Jerez eller Wien.

Sedan finns ju tävlingsgrenen Dressyr. Det är något annat i min värld, då pratar vi ett specifikt tävlingsreglemente och bedömning utifrån det.
 

Liknande trådar

Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 644
Senast: Sassy
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
926
Senast: Fiorano
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 722
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 898
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp