Vad anser ni om bonuskort/medlemskort på butikskedjor?

Häpp, då vete sjutton om det ens känns värt att bry mig om att samla bonus på Ica (dvs se till att köpen registreras) framöver. Mitt matkonto är sen ett tag betydligt högre än annars så just nu är det väl en sak, men jag vill ju inte att det ska vara så på sikt. Handlar dock i princip bara på Ica i vanliga fall, det är den bästa (störst, sortiment, priser osv) mataffären här - alternativet om jag inte åker iväg är en liten Coop/Konsum (höga priser, sådär utbud, sämre öppettider..) och Ica är även postombudet för min del. Jag blir putt när en inte kan spara sina poäng - på samma sätt tyckte jag att Hööks system (där poängen förfaller vid årsskiftet) var sämre, då ger det ju liksom mest nånting om en handlar mycket - inte för att en "är lojal".

Jag har lite bonuskort - Ica, Kicks, Granngården, Lindex.. Men avböjer de flesta eftersom jag inte handlar tillräckligt ändå. Ica och Kicks är de som jag nyttjat mest frekvent så att säga.
 
Där jag bor är det Ica som har den mest välsorterade butiken och det är A och O för mig. Jag blir irriterad då jag handlar och måste åka till ett annat ställe för att komplettera, det händer inte på Ica. Jag bor granne med Coop men det slutar oftast med att jag får åka till Ica likväl för att saker inte finns...
Jag handlar inte för 2000 kr i månaden ändå, så jag får sällan bonus. Jag hoppas detta leder till att konkurrenterna snäppar upp sig så det blir jämnare kvalitet där jag bor :)
 
Jag har massor av medlemskap och får ta del av många bra erbjudanden, på saker jag regelbundet förbrukar.
Har svårt att förstå raseriet över Icas nya giv. En bonus är ju en bonus och inte en rättighet för mig.
Vad gäller Ica, så får jag löpande mer tillbaka på stammis-priserna, än på själva bonusen.
Jag är väldigt rädd om mina lokala mataffärer så jag handlar det mesta där jag bor. Lite Ica, lite en annan kedja och så är jag otrogen ibland när jag passerar en lite större stad.
 
Jag har haft ett hemköpskort. Det skrämde mig rejält är jag jobbade i en grannstad och jag böjade få reklam om den Hemköpsbutiken istället för den i min stad. Trots att jag ALDRIG handlat där. Med andra ord hade storebror koll på var jag vistades dagligen.
Så obehagligt! O_o
Hade du någon Hemköp-app som använde platstjänster?
 
Handlar sällan på ICA men jag vill heller inte vara en stammis jag gillar inte dessa is ord :cautious: vill mycket hellre vara en stamkund :D
 
Handlar mycket sällan på Ica, men har icakort. Ica hemma i byn är bara en liten pluttaffär med litet sortiment, där springer jag bara in om jag behöver en mjölk och endå passerar. Däremot så åker jag in till stan och storhandlar ibland, då är det skönt med självscanning, också enda anledningen till att jag skaffade icakort.

Annars så handlar jag på Hemköp, kopplat till vanliga betalkortet, så alla bonusvaror kommer upp och dras direkt när jag blippar kortet. Ev bonuscheck ligger också där sådom brukar fråga om jag vill använda min bonus. Väldigt enkelt och smidigt!
 
Jag har flera bonuskort/medlemskort. Ica, Arken Zoo, Hemköp och några fler ställen.

Jag handlar det jag behöver i de butiker som känns trevligast att handla i. Får jag sedan rabatter någon gång ibland så är det bara trevligt. Arken zoos system gillar jag dock bäst. Vet inte exakt hur det fungerar, men för varje köp man gör så får man viss procent i bonus att använda till nästa gång. Eftersom jag regelbundet handlar hundmat där så blir det att hundmaten då och då blir väldigt billig :) I kassan säger de till när det börjar bli lite högre summa som kan vara värd att använda.
 
Kom på en annan sak nu när jag kom h em efter att ha varit å handlat. Undra hur det blir med Icas bonuscheckar, om de också kommer ha en giltlighetstid på 1 månad eller om det är 6 månader som tidigare. Det här ska jag ta å kolla upp, är rätt najs när man kunnat spara ihop några bonuscheckar så det ger lite mer sen när man utnyttjar dom. 🤔
 
Jag och sambon handlar på ICA med deras bankkort pga bonusen och studentrabatter som de har. Vi är båda studenter med väldigt låg inkomst. Ibland har bara en av oss inkomst/studiemedel, så bonusen och rabatterna är viktiga. Vi handlar på ICA för ca 1700 kr/månad ... I dagens läge är det helt ok för oss att dela med oss av våra köpmönster för att få några extra kronor till mat. Har man en vanlig lön att leva på så förstår jag att bonusen inte är viktig. Det kommer den förhoppningsvis inte vara för oss heller när vi är klara med studierna.

Det som retar mig med ICA:s förändring är att man kommer få extra bonus för varje tillfälle man handlar. Vi måste alltså se till att handla där minst 10 gånger per månad för att få bonus. Där går nog gränsen för vad vi är beredda att ställa upp på ... Deras gamla system kändes kravlöst för mig som kund. Banktjänsten är gratis för studenter, gratis att ta ut pengar utomlands osv. Nu måste jag känna press att handla OFTA. Gillar det inte.
 
Det som retar mig med ICA:s förändring är att man kommer få extra bonus för varje tillfälle man handlar. Vi måste alltså se till att handla där minst 10 gånger per månad för att få bonus. Där går nog gränsen för vad vi är beredda att ställa upp på ... Deras gamla system kändes kravlöst för mig som kund. Banktjänsten är gratis för studenter, gratis att ta ut pengar utomlands osv. Nu måste jag känna press att handla OFTA. Gillar det inte.

Ja, de kan förstås hävda att det systemet jämnar ut så att "småhandlande pensionärer" inte drabbas så hårt, men givetvis är det för att locka in oss i butiken oftare och därmed få fler chanser att få oss att köpa något vi egentligen inte hade på listan. Känns även omoraliskt ur synvinkeln att uppmuntra fler (bil-)turer till affären trots att man vet att det är konsumentens transport som står för den största miljöpåverkan från livsmedelstransporter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp