Vad anser ni om bonuskort/medlemskort på butikskedjor?

Jag är bonuskund/medlem på lite olika ställen där jag handlar regelbundet och blir alltid glatt överraskad när jag kan inkassera en check. Det är verkligen inget jag räknar med - det är en bonus för mig. Jag förstår inte hysterin, trots att jag är en av dem som nog rätt sällan kommer få bonus pga för låga inköp. Men idag får jag bonus på ett år på typ 2-300kr medan mina kortrabatter ligger på typ 1500kr för ett år så jag kommer fortsätta dra mitt kort, det är inte på bonusen jag sparar några större belopp. Jag handlar på Ica och kommer fortsätta med det pga sortiment och närhet.
 
Som singel hushåll så kommer jag inte upp i 2 000 kr i månaden. Har kört typ överallt. Sparade ganska mycket på Ica förra året. Har Ica å Coop närmast. Blir irriterad då jag vet hur viktig bonusen är då jag är arbetslös för tillfället. Den kanske inte spelar då stor roll för många men den är viktig för en stor grupp människor så som ensamstående föräldrar å studenter.
Kommer nog inte ändra mitt köpmönster Ica har bättre datum på mjölkprodukter och dom har mina piccolino tomater.
 
Som student gillar jag inte förändringen, skulle aldrig komma upp i de nivåerna även om det (om jag minns rätt) ger dubbla poäng om man handlar på ICA-bankkort som student..
Nu kommer jag fortsätta handla på ICA då de är billigast på "min" kasse, men detta har givit mig en spark i rövven för att säga upp mig som bankkund där.
 
Jag ligger också lite under månadsgränsen på 2000 kr och kommer inte längre få bonus från ICA vilket är klart negativt, bonusen har varit ett lite extra plus som nu vänds till det motsatta men jag kommer fortsätta att handla på ICA eftersom det överlag är den bästa matvarubutiken här.
 
Som student gillar jag inte förändringen, skulle aldrig komma upp i de nivåerna även om det (om jag minns rätt) ger dubbla poäng om man handlar på ICA-bankkort som student..
Nu kommer jag fortsätta handla på ICA då de är billigast på "min" kasse, men detta har givit mig en spark i rövven för att säga upp mig som bankkund där.

Alltså de måste ha ändrat det där med dubbel bonus för studenter? När jag gick med i ICA-student minns jag att man fick dubbel bonus på allt när man betalade med kortet. Nu skriver de på sin hemsida att man får dubbel bonus när man handlar för ÖVER 2000 kr per månad :down:
 
Jag medlemskort på Willys, Ica och Coop för att kunna utnyttja rabatter. Jag handlar där det jag vill ha är billigast. Handlar inte för 2000 i månaden så jag kommer därmed inte få bonus mer på Ica. Känns bara så snålt att slopa systemet de har nu :mad:
Annars har jag medlemskort på arken zoo, apoteket och lite diverse affärer där det är gratis att vara medlem.
 
Vi har Willys, ICA Maxi, Lidl, Coop samt Netto på orten. Lidl och Netto handlar jag bara någon specialgrej hos då och då. Coop är svindyrt, och där handlar jag aldrig. ICA Maxi upplever jag också som mycket dyrare än Willys, så Willys är stället jag veckohandlar på. Stor fin affär med bra sortiment - så bara plus :) !
 
Grunden till bonuskort av någon form är egentligen inte att butikerna vill ha information om de som handlar, utan främst att de kommer tillbaka och handlar igen. Risken att göra försämringar i bonussystem av olika slag är att folk går till andra ställen och handlar.
Jag har ett antal kundkort av olika slag, främst på sådana ställen jag brukar handla.
Vad grundar du det som jag fetade i citatet på?
 
Vad grundar du det som jag fetade i citatet på?
För att bonuskort är något som funnits innan det fanns praktiska möjligheter att spåra kunderna, och även idag är det många verksamheter vars bonussystem inte är kopplade till något datasystem. Hade spårning av kunderna varit det viktiga, så hade man inte kunnat handla utan att vara "medlem".
 
Jag handlar aldrig på ica, det finns inte här.
Min lokala affär har samarbete med Hemköp så har deras bonuskort kopplat till mitt bankkort.
Handlar inte så mycket men ibland får jag någon femtiolapp i bonus, det är trevligt.
De har ofta bra erbjudanden för bonuskunder som jag brukar nyttja.

Annars har jag kort hos HM och min hästbutik. Där får jag stämpel för varje 250:- och eftersom jag köper foder och annat där når jag rätt snabbt 10 stämplar och får 150:- i rabatt. Det gillas, fodret ligger bra i pris och måste ändå köpas.
 
Jag gillar Willys system med Willys+ där man får rabatt på vissa varor. Man slipper dessutom några extra kort, för rabatten är kopplad till ett/flera bank-/kreditkort.

Jag gillar också att man på Willys kan välja att slippa papperskvittot, och att i stället få kvitton lagrade på medlemssidorna.

Handlar mest på Willys, i appen, och hämtar i skåpet. Mycket bekvämt, lätt att till inköpslista utan att missa stapelvaror. Och allt går ju rätt in i på medlemskapet.
 
Har ICA kort och kommer bli av med bonusen (handlar för ca 1000kr/månaden). "min" ICA är hopplös. Hyllmeter efter hyllmeter med icas egna varor, där de långsamt bytt ut andra märken (de ersätter också med varor som inte är identiska/är av sämre kvalité). Dock har jag inte så mycket val. Coop affären (ligger 1 mil åt fel håll) har trevligare utbud men är också betydligt dyrare.

Man får ju också 20 poäng per köp på icakortet (de vill att man skaffar sin ica-banken???) men det är defentivit inte aktuellt för mig.

Jag köper också för "tråkiga" saker för algoritmen för "lockvaror" skall funka ordentligt. Jag får, förutom kattmat, helt random grejer. Mamma (som var diabetiker) fick oftast erbjudande om kakor och godis.
 
Jag blev rätt sur på ICA när jag hörde detta. Är en låginkomsttagare, ensamstående mamma som snålhandlar för att få pengarna att räcka till mer nöjen än mat. Har varit ICA-kund i närmare 20 år och haft kortet.
Nu bor jag på en mindre ort med Coop och ICA att välja på och Coop är så sunkit så bläää....
Jag kommer att komma upp i lägsta bonusen men aldrig mer som jag tidigare gjorde ibland.
Har inga andra klubbkort än ICA.
 
@Elo jag tror man kan skaffa det rosa kortet med betalfunktion också, för att få de 20 extra poängen vid köp. Sånt man sätter in pengar på själv.

Dvs det behöver inte vara icabankkort.
 
För att bonuskort är något som funnits innan det fanns praktiska möjligheter att spåra kunderna, och även idag är det många verksamheter vars bonussystem inte är kopplade till något datasystem. Hade spårning av kunderna varit det viktiga, så hade man inte kunnat handla utan att vara "medlem".
Det ena utesluter inte det andra. Naturligtvis lär slutmålet alltid vara att göra så stor vinst som möjligt. Ett av sätten är att locka kunderna att köpa mer hos just kedja X genom att få dem sugna på att samla bonuspoäng i deras system. Ett annat sätt som inte är helt oviktigt är att använda data insamlade via medlemsprogrammet för att hitta mönster i hur folk handlar och ta fram attraktiva erbjudanden baserat på det. Jag påstår inte på något sätt att alla medlemsprogram fungerar på det sättet men jag vet helt säkert att vissa av dem gör det. Det är också helt rimligt att det är på det sättet.
 
Ica är närmast, så kommer fortsätta handla där. Irriterar mig på att jag måste spara där eller få in CSN på kontot för att få behålla dubbel bonus som student.
 
Alltså jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Hörde något om att man skulle få bättre erbjudanden via ICA kortet men det jag fått nu är fan i mig rena katastrofen. Vad sägs om listan Chokladkaka av angivet märke, ICAs nötter samt, påse med godis av angivet märke. Tidigare har jag alltid fått användbara saker som Havregryn, mjöl, enportionsmat av en sort jag köper med till jobbet osv + 1 onyttighet.
Jag blev helt ärligt förbannad
Angående deras nya bonussystem kan jag intet säga eftersom jag har väldigt dålig koll på hur det egentligen ser ut. Har endast sett halvinformation i medierna men ingen ordentlig beskrivning. Verkar dock riktigt kundovänligt det där att nolla poängen varje månad
 
Annars så handlar jag på Hemköp, kopplat till vanliga betalkortet, så alla bonusvaror kommer upp och dras direkt när jag blippar kortet. Ev bonuscheck ligger också där sådom brukar fråga om jag vill använda min bonus. Väldigt enkelt och smidigt!
Jag hade också ett bankkort kopplat till Hemköp förut men skrapade på några år bara ihop ca 2 kr i bonus. :meh: Så till slut sa jag upp ”medlemskapet”.
Fick ändå bara en massa erbjudanden på kött, fisk och starka rengöringsmedel. Använder inte sånt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp