Vad äter ni på midsommar?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare tuaphua
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 1 708

Bukefalos 30 år!

tuaphua

Trådstartare
Vad kommer ni äta?
Vad ser ni fram emot att äta?

Lägg gärna in tips och recept!
Om det är snabbt och lätt är det extra plus.

MVH
I behov av inspiration

Ingenting! :arghh: Jag skulle ju ha varit hemma den här Midsommarn! :arghh:

Nej, skämt åsido. :D Jag såg fram emot västerbottenspajen, laxröran (enda gången jag rör gravad lax), tjälknölen och åkerbären! Bror brukar även göra tunnbrödssnittar med rökt ren som är fantastiska!

Lunch: Sill, potatis, gräddfil, rödlök, gräslök, västerbottenpaj, köttbullar, kallrökt lax och potatissallad. Blåbärsglasstårta

Middag: Grillad, marinerad fläsk elelr oxfile, potatisgratäng, chimmichurri, grönsallad, grillad sparris. Citron/limecheesecake med jordgubbar

Kväll: Äggost med hjortonsylt.

Tråkigt kanske, men samma upplägg varje år 🙈

Ingenting! :arghh: Jag skulle ju ha varit hemma den här Midsommarn! :arghh:

Nej, skämt åsido. :D Jag såg fram emot västerbottenspajen, laxröran (enda gången jag rör gravad lax), tjälknölen och åkerbären! Bror brukar även göra tunnbrödssnittar med rökt ren som är fantastiska!
Du har inget recept på tunnbrödssnittarna? 😬

Jag hoppas kunna fixa en västerbottenpaj (men vid behov får den utgå). En blomkålssallad med rädisa, gräslök och dressing på syrad grädde och saltad citron. En sparrissallad med rostade valnötter. Två sorters rökt lax (kall o varm). Jordgubbar och vaniljvisp-ish och kanske rabarbersmulpaj.

Har tre olika kvass på lagring, en med rabarber och ingefära, en med svarta och vita vinbär och en med blåbär och vita vinbär.

Till sedan (eller annan dag) tänker jag plock med brie, prosciutto, färska fikon och dadlar.

Jag är själv, andra midsommar sen bästisen jag alltid firade med bestämde sig för att hon inte ville ställa upp för mig när jag behövde henne som mest. 💔

Så jag strejkar och har beställt vegetarisk buffé från ica. Tror det blir toppenbra att mumsa i sig lite när jag känner för det.

Midsommarhelgen kommer för min del bestå i att tömma förrådet i gamla lägenheten och flytta allt till nya lägenheten.

Det blir antagligen jordgubbar tills jag spyr. Eventuellt om jag skulle få Fleming för mat så funderar jag få rostbiff och potatissallad samt majskolv. Lagom avancerat för mej.
Höll på att glömma det viktigaste, chips!

1000029161.webp

Vi kör lite knytkalas his modern av det hela.
Moder å styvfar fixar nå älg å kycklig å korv till grillen, snittar, och en potatgratäng.
Moderns kusin (och granne) nån sallad (hoppas nästan dom gör en svampsås, blir grymma), moderns kompis skulle göra nå mer förrättsaktigt.
Jag ger mig på efterrätt, och kanske snacks 🤔
Häromåret blev det en charlotte russe, men i år blir det mer buffé 😅 mest för att jag är sugen på vispad grädde 🙈 så ska rosta lite hasselnötter, göra chokladsås, nå maräng lr kaksmul, fixa lite bär å så :) å får man småplocka bäst man vill. Hade tänkt göra flera små saker, men orka 😅

Lutar åt att det blir favorit i repris på strawberry shortcake drink oxå 😁

Wbpaj å så skippar vi nog iår. Brukar va go-lunch hos styvfarsans familj på alla "-dagar" och där blir det mer klassiska saker 😋

Jag hoppas kunna fixa en västerbottenpaj (men vid behov får den utgå). En blomkålssallad med rädisa, gräslök och dressing på syrad grädde och saltad citron. En sparrissallad med rostade valnötter.

Inte aktuellt till midsommar här, men nyfiken på hur mer exakt du gör salladerna? Låter gott!
Så jag strejkar och har beställt vegetarisk buffé från ica. Tror det blir toppenbra att mumsa i sig lite när jag känner för det.
Är det en specifik midsommarbuffé?

Vad kommer ni äta?
Vad ser ni fram emot att äta?

Lägg gärna in tips och recept!
Om det är snabbt och lätt är det extra plus.

MVH
I behov av inspiration

Inte just på midsommar då jag ska äta hos vänner men de andra dagarna däromkring är det midsommarmat som alltid är exakt:
Kokt nypotatis
Smör (kallt!)
Lite vispgrädde (ovispad!) och sillspad
Matjessill
Gräddfil
Gräslök (massor)
Dill (massor)

EXAKT så ska midsommarmat vara för min del 😁

Inte aktuellt till midsommar här, men nyfiken på hur mer exakt du gör salladerna? Låter gott!

Är det en specifik midsommarbuffé?

Nä, bara en vanlig vegetarisk buffé. Midsommar på ica är ju bara en massa ”nödmat” (källa: kulturens abc) dvs sill och potatis. Jag ville äta nåt gott som jag inte skulle kosta på mig annars.

Liknande trådar

• Göra gröt i mikro (hjälp mig...)
  • Vad kan vi äta?
  • Det här med att komma på vettig mat
  • Vad saknas? vad hade ni lagt till? (Mat)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka