Vad betyder dina hobbies för dig?

Bukefalos 30 år!

Nu har jag nog aldrig sett ett helt program av Lyxfällan, men jag antar att vi snackar skulder på flera hundra tusen (någon miljon?) i alla fall innan man är med i programmet? Oavsett vad man gör i en sån situation lär det ju ta flera år att betala av och att ungarna under de åren inte skulle kunna få cykla känns inte som rätt väg att gå. Om inte annat tjänar man väl in bensinpengar.
Är det bättre cyklar kan man säkert sälja och köpa begagnade istället, men en tusenlapp kan man nog tjäna in på något annat sätt. Säger jag som verkligen räknar tusenlappar.
Njae, många gånger behöver de få in så mycket pengar det bara går för att kunna göra upp bra avbetalningsplaner med borgenärerna. Till exempel, de betalar in 30 000:- kontant på skulden så sänks räntan på lånet och blir hanterbar. Därav räknas varje krona.

Njae, många gånger behöver de få in så mycket pengar det bara går för att kunna göra upp bra avbetalningsplaner med borgenärerna. Till exempel, de betalar in 30 000:- kontant på skulden så sänks räntan på lånet och blir hanterbar. Därav räknas varje krona.
Okej, jag har noll koll på hur det fungerar, men skämmes på dem om de försatt sig så att ungarna inte ens får cykla.

Det jag har sett av Lyxfällan har jag tolkat som att om de fick sätta klorna i mig, skulle de sälja min häst och sen tvinga mig att spara 7000 i månaden. Men om jag måste välja, väljer jag hästen.

Djuren ❤️
Ett liv utan djur är inget liv, skulle jag behöva välja mellan djur och människor väljer jag djur, de ger mig så mycket mer.

Jag ser djuren som familjemedlemmar, och det som är hobby i det hela är i så fall tränande och tävlande, som givetvis skulle få stryka på foten om det vore knapert. Det finns ju en anledning till att jag inte föder upp katter längre. :cautious:

Lyxfällan skulle givetvis inte hålla med mig i den tolkningen, men jag tänker att två friska, unga katter borde vara okej även där.

För mig är hästarna inte en hobby utan en livsstil. Den största delen av mina pengar går till dem.

Men ska man tänka hobby så blir det väl släktforskningen på hästar, stamböcker kostar runt 300-500 kr/bok och jag har alla för ponnyraserna, russ, fjordhäst. Sen har jag en del ardenner och nordsvensk också. Är numera medlem i FNH bara för att man får stamboken varje år.

I den hobbyn finns även att åka på premieringar runt om i Sverige. Det blev inte så mycket tidigare år, men nu med bägge hästarna på fullservice och en nästan ny bil kommer jag nog åka runt lite mer i Sverige denna sommar. :)

Jag har trädgård som hobby, och växter. Inget som skulle vara värt att sälja av? Samma sak med katten, den skulle jag nog få behålla 😅 men skulle det vara "kniven mot strupen" så hade nog mina två snöskotrar rykt. Dom kostar även ett antal tusenlappar per år i försäkring också och skulle nog släcka några akuta skulder. Har även lite jordbruksredskap som jag ärvt som skulle dra in lite pengar.

Men när jag hade hästar så hade jag varit rökt om Lyxfällan kom på besök 😂 två hästar och en transport hade rykt direkt 🤭

För mig är hästarna inte en hobby utan en livsstil. Den största delen av mina pengar går till dem.

Men ska man tänka hobby så blir det väl släktforskningen på hästar, stamböcker kostar runt 300-500 kr/bok och jag har alla för ponnyraserna, russ, fjordhäst. Sen har jag en del ardenner och nordsvensk också. Är numera medlem i FNH bara för att man får stamboken varje år.

I den hobbyn finns även att åka på premieringar runt om i Sverige. Det blev inte så mycket tidigare år, men nu med bägge hästarna på fullservice och en nästan ny bil kommer jag nog åka runt lite mer i Sverige denna sommar. :)

Men jag svarade ju inte på frågan… Hästarna är kort och gott meningen med livet för mig, utan dem vet jag inte om det skulle vara kul att leva ens.

Hobbyn är stimulans för hjärnan och sen när jag är ute på evenemang så är det även en social tillställning med vänner som jag träffar någon gång/år. Men visst, det är det första att stryka på foten om jag skulle hamna i lyxfällan. Iofs skulle jag nog få sälja av alla modellhästar först (som mest bara skräpar i ett skåp). Kanske även ett par sadlar som inte används.

Jag har några cyklar stående härhemma och skulle gärna köpa åtminstone två till :angel1: Göra sig av med nån kommer inte på fråga, jag använder dem allihop till motionscykling, jobbpendling och vardagstransport

Jag har några cyklar stående härhemma och skulle gärna köpa åtminstone två till :angel1: Göra sig av med nån kommer inte på fråga, jag använder dem allihop till motionscykling, jobbpendling och vardagstransport
Glömde skriva vad cyklingen betyder för mig, den ger massor. Både upplevelser när jag varit runt på cykelsemestrar och diverse motionslopp, bättre hälsa av träningen, avkoppling och bättre sömn. Socialt umgänge eftersom jag tränar och upplevelsecyklar med vänner. Plus att jag sparar pengar på att inte ta bil till jobbet dagligdags.

Jag har inte lämnat tråden, jag läser alla svar och reflekterar. 🥰 Tack för att ni delar med er!

Det kan förstås vara en svår gränsdragning med djur och hur de skall betraktas och jag tycker att Lyxfällan ibland är något inkonsekvent i fråga om förståelse för djurens betydelse, har inte reflekterat om det är beroende av vilken 'expert' som hjälper till. Djur hamnar ju på 'övrigt'-kategorin på budgettavlan och brukar omnämnas som ren lyxkonsumtion, oavsett om människor trycker på om att de är en fråga om liv eller död när det kommer till att skapa meningsfullhet, känsla av att vara betydelsefull i ett sammanhang och hanterbarhet, känslan av en ljuspunkt i mörkret. (Är Monimaker och petar på sitt fruktade KASAM-begrepp? Kommer drömma mardrömmar. 🙄)

Jag tycker personligen att förståelsen för att det är jobbigt att göra sig av med hästen Brunte generellt har varit större än förståelsen för att det är jobbigt att avsäga sig att spela spel, även om personen som spelar spel kanske är socialt isolerad och detta är den enda sociala aktivitet denne har. Ibland kommer ju deltagarna i programmet med önskemål om klausuler till avtalet inom ramen för programmet – ofta gällande att behålla djur genom ekonomiska omprioriteringar – och jag har sett detta respekteras flertalet gånger, men även ifrågasättas.

Jag tycker att frågan är intressant. Kanske inte främst hur mycket pengar man lägger på sin hobby eller hur engagerad man är, utan just hur stor betydelse hobbyn har för tillvaron. Spannet är ju stort - från någon som gillar att lägga pussel då och då för att rensa huvudet, till (imho) ytterligheter som t ex bikers där hobbyn kan vara extremt identitetsskapande och utgöra en livsstil som genomsyrar alla dimensioner av tillvaron, och skapa KASAM på en nivå som är svårt för utomstående att greppa.

Några av mina vänner och bekanta har den nivån av engagemang i sina hobbies. Inte sällan tycker jag dock man kan se att den gemenskap och upplevda nästan släktskap som skapas inom sfären samtidigt skapar avstånd till omvärlden utanför samma sfär. Samhörigheten inåt blir isolationistisk och distanserande utåt.

För egen del har jag ingen hobby som betyder mycket. Det finns några olika intressen som jag historiskt har tyckt väldigt mycket om att ägna mig åt och som berikat livet stort. Spela musik, umgås med min häst, köra motorcykel, flyga, skjuta, fotografera... men sedan barnen kom står allt sådant på paus. Tiden finns inte, även om ekonomin skulle tillåta.

Djuren

Men hade jag inte haft pengar till det basala som hyra, mat osv hade de ju fått ryka. Hur mycket jag än älskar dem. Kanske hade slagits med näbbar och klor för att få behålla en katt. Hästarna förstår jag ju är en för dyr post om man inte har en god ekonomi.
Hundarna hade jag slagits för med. Inte mitt priointresse, men de är så mycket mer än bara ett djur. (OBS det är makens intresse med hund, så ni inte tror de vanskötts).

För mig är hästarna min största hobby, min största utgift och också min största dealbreaker. Jag skulle offra ganska mycket annat för att kunna behålla dem. Har dock heller inga barn eller sambo som påverkas av mina livsval. Men för mig är hästarna mer än en hobby, det är en livsstil. Jag har till exempel valt att köpa en mindre gård för att kunna ha hästarna hemma. Det jag betalar i lån på hela gården är i princip vad jag hade fått betala för en vanlig hyrestvåa inne i stan och en stallplats i ett inackorderingsstall, så egentligen kommer jag billigare undan så här än vad jag gjorde när jag hyrde in mig (bo nånstans måste jag ju oavsett, liksom).

Jag har tittat på ganska mycket Lyxfällan från och till, och har man satt sig i den sitsen som de som är med där gör, så tycker jag inte det är mer än rätt att de får försaka saker och ting. Visst, det svider säkert djävul att de måste göra sig av med saker som är barnens, exempelvis, men det kanske är nått sånt som ska till för att de ska vakna och inse att de inte kan hålla på som de gör.

Tycker ändå de varit ganska humana många gånger, och låtit barnfamiljer boende på landet (eller överlag personer boende på landet) ändå behålla bilen, eller hjälpt dem att införskaffa en billigare bil. Däremot om det är en hamster som samlat på sig 37 bilvrak och 15 husvagnar så brukar de behöva sälja alla utom en bruksbil.

Lyxfällan är ju ändå ett tvprogram och de måste väl fabricera lite för att det ska bli tillräckligt intressant att titta på (tänker på att de raljerar om hobbies)
Samtidigt tycker jag att det inte är jättemärkligt att bli frustrerad och kanske till och med arg när det gäller typ föräldrar som prioriterar någon dyr hobby över deras barn. Jag tycker väl som de flesta att så gör man inte om man valt att skaffa barn - då får man hitta alternativ och lösningar till annan eller liknande hobby.

Mina hobbies är väl typ datorspel, foto, ridningen, träning.
Djur vet jag inte om jag ser som hobby? Jag har katt och anser inte att hon är en hobby, däremot om jag hade grejat med att ställa ut henne hade den aktiviteten varit själva hobbyn, men djur kan inte vara en hobby.
Samma som jag tänker häst är inte hobby, men aktiviteterna regelbundna träningar och tävlingar är hobby.

Om jag ska ranka mina hobbies skulle ridningen definitivt vara den som jag skulle vilja ha kvar mest. Ironiskt nog är det också den som kostar mest. Men jag hade kunnat tänka mig att ändra i hur jag tar mig an det. Försöka hitta en gratis eller väldigt billig medryttarhäst i stället för ridskolan till exempel.
Näst viktigast är träningen. Den är nog näst dyrast också. Den hade jag också bara kunnat ändra på hur jag utför. Ta bort medlemsskapet på gymmet och i stället engångsinvestera i vikter eller gå till ett utegym etc. Köpa löparskor lite mindre sällan.
Sedan kommer nog fotohobbyn, helt enkelt för att när jag väl kommer igång tycker jag det är svinkul men jag har jättesvårt att komma igång och fota märkligt nog. Fotohobbyn behöver ju inte kosta något heller, om man låter bli att köpa grejer och jobbar med det man har.
Enklast att släppa är nog datorspel, även om jag nog spenderar mest tid med den hobbyn. Dels tänker jag att om jag var i knipa ekonomiskt hade jag hellre lagt den tiden på något annat som kanske löste pengaproblemen. Dels kan jag lätt fortsätta hobbyn genom alla gratisspel som finns, alla spel jag köpt men ännu inte spelat, osv.

Jag är nog i det stadiet av mitt hästägande att det just nu är mer av någonting jag betalar för och mindre av en hobby. Jag hinner knappt att rida eller i ordentlig utsträckning umgås med hästen utan åker mest dit och mockar/fixar och betalar. Hoppas att det ska bli bättre framöver och vill inte göra mig av med just denna häst för att han är han ( :heart ) och jag liksom har råd med den "onödiga" utgiften men skulle absolut inte prioritera det som hobby om det blev tight på riktigt.

Och ja, jag vill gärna köpa en ny cykel för att jag tycker att det är kul att cykla. En till kajak för att jag tycker att det är kul att paddla med kompisar, renovera huset för att jag tycker att det vore kul med ett fint kök mm., köpa växter till trädgården etc. men det är liksom inga brinnande intressen som jag skulle gråta för att behöva ge upp utan något som lika gärna kan ersättas av något annat.

Kan egentligen inte komma på något i budgeten som jag inte skulle kunna tänka mig att ersätta med något annat billigare om det verkligen behövdes, det enda är egentligen vårt boende men det är prisvärt redan som det är. Däremot skulle jag absolut inte helt vilja prioritera bort upplevelser med barnen/familjen, det tycker jag är väldigt kul att kunna lägga pengar på (men vi har också gjort många grejer som redan är otroligt budgetvänliga).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur