Jag tycker att frågan är intressant. Kanske inte främst hur mycket pengar man lägger på sin hobby eller hur engagerad man är, utan just hur stor betydelse hobbyn har för tillvaron. Spannet är ju stort - från någon som gillar att lägga pussel då och då för att rensa huvudet, till (imho) ytterligheter som t ex bikers där hobbyn kan vara extremt identitetsskapande och utgöra en livsstil som genomsyrar alla dimensioner av tillvaron, och skapa KASAM på en nivå som är svårt för utomstående att greppa.
Några av mina vänner och bekanta har den nivån av engagemang i sina hobbies. Inte sällan tycker jag dock man kan se att den gemenskap och upplevda nästan släktskap som skapas inom sfären samtidigt skapar avstånd till omvärlden utanför samma sfär. Samhörigheten inåt blir isolationistisk och distanserande utåt.
För egen del har jag ingen hobby som betyder så mycket. Det finns några olika intressen som jag historiskt har tyckt väldigt mycket om att ägna mig åt och som berikat livet stort. Spela musik, umgås med min häst, köra motorcykel, flyga, skjuta, fotografera... men sedan barnen kom står allt sådant på paus. Tiden finns inte, även om ekonomin skulle tillåta.