Vad betyder dina hobbies för dig?

Bukefalos 30 år!

Läste en studie för ett tag sen om körsångens hälsofrämjande effekter för äldres rösthälsa och kommunikativa delaktighet. Att träna sångteknik är positivt även för talrösten men studien lyfte även hur oerhört viktig gemenskapen och det sociala sammanhanget var för individernas känsla av delaktighet och välbefinnande. Sången var mest grädden på moset.

Jag är övertygad om att detta gäller för alla fritidsintressen och för alla åldrar. Jag blir tokig på hur många patienter jag träffar som uttrycker sorg över att inte längre kunna utföra en älskad hobby och sen skamset tillägger "men det är ju bara ett intresse". Att ha ett sammanhang som är självvalt utifrån intresse och lust, som ger energi och som bäddar för sociala kontakter - hur kan det någonsin vara oviktigt?!

Fast varje tusenlapp man kan betala av skulder på gör ju skillnad i längden. När man har ställt till det så illa för sig (som de första i Lyxfällan gjort, alldeles på egen hand) så tycker jag att man får tugga i sig det trista, sälja allt som går och göra det man kan.
Tänker också att det beror på, frågan är ju vad det blir för alternativkostnad. Barnen behöver antagligen ta sig fram och busskort eller att skjutsa kostar ju pengar.

Och jag tittar på lyxfällan med förundran över hur folk inte har någon hjärna över huvudtaget , har man 500000 i skulder helt utan att äga något då bör man få smäll på fingrarna o pannan med.
I reprisen igår var det med en man som spänderat 400 000 på bilar som han otur med enligt honom och käkade ute för ca 3000 i månaden, sen levde han på sin syster resten av tiden för han hade ju inga pengar och lånen hade räntor som var skyhöga.

Tänker också att det beror på, frågan är ju vad det blir för alternativkostnad. Barnen behöver antagligen ta sig fram och busskort eller att skjutsa kostar ju pengar.
Fast om pengarna behövs NU för att det helt enkelt inte finns några andra alternativ om man ska få till en budget som faktiskt går ihop, ja, då får man väl acceptera en period där barnen i värsta fall inte kan ta sig till så mycket annat än skolan?
Varför är det viktigare att barnen får behålla sina cyklar än att familjens ekonomi kommer på fötter igen?

Och jag tittar på lyxfällan med förundran över hur folk inte har någon hjärna över huvudtaget , har man 500000 i skulder helt utan att äga något då bör man få smäll på fingrarna o pannan med.
I reprisen igår var det med en man som spänderat 400 000 på bilar som han otur med enligt honom och käkade ute för ca 3000 i månaden, sen levde han på sin syster resten av tiden för han hade ju inga pengar och lånen hade räntor som var skyhöga.
Håller med. Sen tycker jag att Lyxfällan borde ta chansen att prata om ekonomisk misshandel. Det är så många fall där den ena partnern har dragit på sig stora skulder utan den andras vetskap. Ändå har jag aldrig hört ett ord om att det är en form av misshandel mot den andra, särskilt när de är gifta.

Mmm kolla Japan, de verkar ha ett stängt museum med uhm garvade tatueringar... ganska stora sådana.

Läste en japansk gammal deckare där vissa kunde sälja dem på så vis att samlaren fick dem efter att man inte behövde dem längre. Men att vissa samlare var lite ivriga.

Förvånar mig inte en sekund faktiskt. Det finns alltid någon med resurser som vill ha något som verkligen ingen annan har...

Fast om pengarna behövs NU för att det helt enkelt inte finns några andra alternativ om man ska få till en budget som faktiskt går ihop, ja, då får man väl acceptera en period där barnen i värsta fall inte kan ta sig till så mycket annat än skolan?
Varför är det viktigare att barnen får behålla sina cyklar än att familjens ekonomi kommer på fötter igen?
Antagligen var det väl genomtänkt i det aktuella fallet. Men jag är uppvuxen med avstånd till skolan från högstadiet och uppåt och då fick de som inte cyklade köpa busskort och det kostar ju en del. Då skulle det bli dyrare att skippa cyklarna.

Vad har ni för hobbies/meningsfulla aktiviteter som ni skulle försvara med tänder och klor om Lyxfällan försökte raljera över dem? Hur upprätthåller ni intresset, online/IRL eller båda? Vilken skillnad tror/vet ni att det har på er livskvalitet? ❤️
För mig är det djuren. Har haft nån period utan djur men älskar att ha djur. Har just nu två kaniner. Hade häst i många år och att tvingas sälja hade varit riktigt tufft.

Jag tänker att cykeln är en grej som barn får gemenskap via; jag minns lyckan om vårarna när cykeln kom fram och jag for runt med kompisarna utan mål men det var underbart bara att cykla tillsammans! Utan cykeln hade jag blivit kvar ensam. (Det var berusande härligt att cykla ensam också, på grusvägarna där hemma!) Det ska mycket till innan jag sålt barns cyklar för att betala mina egna skulder. Då hade jag hellre sålt tv, möbler, vad som helst!

Jag tänker att cykeln är en grej som barn får gemenskap via; jag minns lyckan om vårarna när cykeln kom fram och jag for runt med kompisarna utan mål men det var underbart bara att cykla tillsammans! Utan cykeln hade jag blivit kvar ensam. (Det var berusande härligt att cykla ensam också, på grusvägarna där hemma!) Det ska mycket till innan jag sålt barns cyklar för att betala mina egna skulder. Då hade jag hellre sålt tv, möbler, vad som helst!
Inte för att vara värsta party poopern men det där existerar typ inte längre. Att cykla är liksom inte så heligt som det var. Idag hörs barnen via sina telefoner. Tror mitt barn hade sålt sin cykel alla dagar i veckan mot att få behålla tvn.

Det jag har sett av Lyxfällan har jag tolkat som att om de fick sätta klorna i mig, skulle de sälja min häst och sen tvinga mig att spara 7000 i månaden. Men om jag måste välja, väljer jag hästen.
Har man sådana skulder känns det ändå rimligt att inte vara hästägare. Precis som att man får sälja bilen eller båten också. Hästägare kan man bli när skulderna är lösta.

Inte för att vara värsta party poopern men det där existerar typ inte längre. Att cykla är liksom inte så heligt som det var. Idag hörs barnen via sina telefoner. Tror mitt barn hade sålt sin cykel alla dagar i veckan mot att få behålla tvn.
Fast jag som bor i ett stort mountainbikemekka har en lite annan uppfattning, givetvis beroende på vilka barn som tillfrågas.
Å andra sidan hade nog cyklarna i de fallen rykt ändå med tanke på vad en bra sportcykel kostar. 😱

Kanske inte där du bor, men det betyder inte att det är en universal sanning. Här i byhåla deluxe så är det många barn som cyklar för att träffa sina kompisar eftersom det är en bit att gå mellan husen. Dom cyklar också som social aktivitet precis som jag själv och mina jämnåriga gjorde när vi var barn.

Och jag tror fortfarande inte att Lyxfällan hade valt att sälja barnens cyklar om det hade funnits andra alternativ.

Bor du i en storstad? Vi bor i en lite mindre stad och mina cyklar mycket. Sonen kunde absolut cykla runt bara för att hänga med kompisar. Vi har också en populär stor skatepark nära och där är det mycket häng. Även de stora tjejerna cyklar en del på sommaren, det kan vara till favoritbadet kanske 5-6 km. Sen har de cyklat en del till sina fritidsaktiviteter, det är 3-4km så bra cykelavstånd.

Kan tillägga att vi har väldigt basic äldre standardcyklar.

Nej det gör jag inte
Ok, det var bara en teori. Här cyklar barnen i alla fall mycket och jag funderar lite på varför. Skateparken är väldigt populär så det är nog en orsak. Det finns också bra cykelvägar överallt så det är väldigt enkelt att cykla här. Barnen har väl spelat en del i omgångar men dom har cyklat ändå. En fin sommardag har de hellre stuckit ut med båten eller cyklat och badat. Ungefär så? Har tre tonåringar.

Jag tycker överlag att Lyxfällan är ett ytterst märkligt och oetiskt program på alla sätt och vis. Bortsett från det, om du går flera tusen back varje månad och har skulder på flera hundra tusen som många i programmet har, då får du acceptera att en hobby inte får plats just nu. Riskerar du att sjunka in i depression utan att få utöva den är sannolikheten ganska liten att du kommer få din ekonomi på banan ändå så då får man ju kanske hitta sätt runt det.

Själv har jag småbarn, hus och heltidsjobb så det finns inte riktigt någonting som heter hobby just nu. Men om man kan räkna en och annan löprunda ibland, promenader, en bra bok eller gräva lite i rabatten som hobby så är de ju i varje fall inte så kostsamt.

Läste en studie för ett tag sen om körsångens hälsofrämjande effekter för äldres rösthälsa och kommunikativa delaktighet. Att träna sångteknik är positivt även för talrösten men studien lyfte även hur oerhört viktig gemenskapen och det sociala sammanhanget var för individernas känsla av delaktighet och välbefinnande. Sången var mest grädden på moset.

Jag är övertygad om att detta gäller för alla fritidsintressen och för alla åldrar. Jag blir tokig på hur många patienter jag träffar som uttrycker sorg över att inte längre kunna utföra en älskad hobby och sen skamset tillägger "men det är ju bara ett intresse". Att ha ett sammanhang som är självvalt utifrån intresse och lust, som ger energi och som bäddar för sociala kontakter - hur kan det någonsin vara oviktigt?!
Det är därför jag blir galen på argumentet "jag vill inte betala för någon annans hobby" och någon fnysning åt tanter som knypplar i diskussionen om stadsbidrag till folkbildningen. Det är tydligen otroligt svårt att se allt som ligger bakom en kör, en målar- eller bokcirkel. Om man bortser från det centrala, bildningen, så tillkommer ju det sociala, meningsfulla och identitetsskapande.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur