Vad betyder dina hobbies för dig?

Bukefalos 30 år!

Jag tycker hästintresse räknas som hobby, även om det i mitt fall är en kär familjemedlem.
Hästlivet i sig skulle jag periodvis kunna vara utan, men det känns helt otänkbart att vara utan min älskade häst och jag skulle kunna ändra och prioritera bort en hel del innan hon skulle få flytta.

Nu är det längesedan jag såg på Lyxfällan så jargongen kan ju ha ändrats, men jag tycker inte det är så konstigt att de är hårda på folk som prioriterar sina egna intressen framför sina barn och satt sig själva i skiten. Minns ett avsnitt där barnen sa att dom ville få gå på bio någon gång ibland men mamman hade inte råd. Men hon la typ en miljard på cigaretter och naglar. Det var säkert lika viktigt för henne som någon annan hobby är för vem som helst men kom igen liksom.

Jag har massvis med intressen som skulle få stryka om det var de som krävdes, i synnerhet om det gjorde att mitt barn fick behålla sina. Men mina katter är ju såklart det som skulle vara svårast.

Men om föräldrarna har stora skulder och cyklarna ändå kan inbringa lite pengar, varför är det fel att sälja? Det är väl snarare fel att inte göra precis allt man kan för att betala sina skulder?
Kollektivtrafik lär ju vara dyrare än att barnen cyklar. Det förstör ju hela deras mobilitet, och är dåligt för deras hälsa (iofs betalar ju landstinget sjukvården) om föräldrarna ska skjutsa överallt kostar det ju bensin. Med tanke på hur lite man får för begagnade cyklar jämfört med hur jobbigt det är att hitta en så verkar det knasigt att sälja barnens enda cykel.

Om det inte är superfräsiga cyklar och man kan hitta vanliga billiga.

Tack, det hade jag aldrig hört tidigare. :)
Aaron Antonovsky forskade på faktorer som påverkade att vissa kvinnor överlevde och hanterade koncentrationslägren med mindre ohälsa. Väldigt intressant och har fortsatt att beforskas mycket i arbetslivssammanhang efter det.

20260318_080650.webp
De här skulle jag aldrig släppa. Hästarna kan man alltid återuppta men inte de här

Kollektivtrafik lär ju vara dyrare än att barnen cyklar. Det förstör ju hela deras mobilitet, och är dåligt för deras hälsa (iofs betalar ju landstinget sjukvården) om föräldrarna ska skjutsa överallt kostar det ju bensin. Med tanke på hur lite man får för begagnade cyklar jämfört med hur jobbigt det är att hitta en så verkar det knasigt att sälja barnens enda cykel.

Om det inte är superfräsiga cyklar och man kan hitta vanliga billiga.
Fast att sälja barnens cyklar är ju säkert inte det första man gör utan något man gör om man bara måste. Om det innebär att det kommer in pengar här och nu för att man överhuvudtaget ska få till en ekonomiskt hållbar avbetalningsplan med fordringsägarna så borde det vara värt det i slutändan.

Jag brukar kolla på Lyxfällan och jag kan inte minnas ett enda avsnitt där en familj som är villig att göra vad som helst för att reda upp sina skulder lämnas utan plan för hur de ska kunna ta sig någonstans. Ibland avsätts pengar till busskort, ibland byts en dyrare bil in mot en billigare, ibland har Lyxfällan gett en cykel, etc.

Jag tycker att frågan är intressant. Kanske inte främst hur mycket pengar man lägger på sin hobby eller hur engagerad man är, utan just hur stor betydelse hobbyn har för tillvaron. Spannet är ju stort - från någon som gillar att lägga pussel då och då för att rensa huvudet, till (imho) ytterligheter som t ex bikers där hobbyn kan vara extremt identitetsskapande och utgöra en livsstil som genomsyrar alla dimensioner av tillvaron, och skapa KASAM på en nivå som är svårt för utomstående att greppa.

Några av mina vänner och bekanta har den nivån av engagemang i sina hobbies. Inte sällan tycker jag dock man kan se att den gemenskap och upplevda nästan släktskap som skapas inom sfären samtidigt skapar avstånd till omvärlden utanför samma sfär. Samhörigheten inåt blir isolationistisk och distanserande utåt.

För egen del har jag ingen hobby som betyder mycket. Det finns några olika intressen som jag historiskt har tyckt väldigt mycket om att ägna mig åt och som berikat livet stort. Spela musik, umgås med min häst, köra motorcykel, flyga, skjuta, fotografera... men sedan barnen kom står allt sådant på paus. Tiden finns inte, även om ekonomin skulle tillåta.
Just hästar tenderar ju att dominera ens liv och ekonomi ganska mycket, och kan inte ställas undan i ett garage ett par år om något kommer emellan (säg, barn eller sjukdom).

Jag tänker mig ändå att om man inte även försörjer sig på hästeriet - biker-sektorn - så varierar det ändå hur mycket av den hobbyformade identiteten som följer med till jobbet. Eller? 🙂

Just hästar tenderar ju att dominera ens liv och ekonomi ganska mycket, och kan inte ställas undan i ett garage ett par år om något kommer emellan (säg, barn eller sjukdom).

Jag tänker mig ändå att om man inte även försörjer sig på hästeriet - biker-sektorn - så varierar det ändå hur mycket av den hobbyformade identiteten som följer med till jobbet. Eller? 🙂
Min pappa tyckte jag skulle sälja min gamla ponny för ”han kostar ju bara pengar” när jag köpt yngre häst.
Chocken när han insåg att de andra med hästar i stallet som tävlade inte vann några pengar. Han trodde de vann så det gick runt iaf. Den enda hästen i det stallet var just min gamla ponny som gick lektioner med mina elever ibland. 😂

Fast att sälja barnens cyklar är ju säkert inte det första man gör utan något man gör om man bara måste. Om det innebär att det kommer in pengar här och nu för att man överhuvudtaget ska få till en ekonomiskt hållbar avbetalningsplan med fordringsägarna så borde det vara värt det i slutändan.

Jag brukar kolla på Lyxfällan och jag kan inte minnas ett enda avsnitt där en familj som är villig att göra vad som helst för att reda upp sina skulder lämnas utan plan för hur de ska kunna ta sig någonstans. Ibland avsätts pengar till busskort, ibland byts en dyrare bil in mot en billigare, ibland har Lyxfällan gett en cykel, etc.
Ja det kanske var barn som inte cyklade och inte kunde börja cykla och hade jättenära till skolan och kompisar så de bara gick och rejält dyra cyklar som var lätta att sälja.

Min hästar är både en livsstil, hobby och familjemedlemmar. Hästeriet är också mitt jobb.
Det är och har varit en stor del av mitt liv många, många år.
Jag hade offrat mycket för att behålla hästarna. Hellre bo mindre, mindre puts på boendet etc, sämre mat, äta ute mindre etc om det nu skulle knipa ekonomiskt. Vill inte göra mig av med det livet.
Hundarna räknas väl också in som hobby/intresse, familjemedlemmar och livsstil. Samma där, hade offrat mkt för att behålla dem.

Måla och se F1 är också intressen jag vill behålla. Men måste jag välja djur mot F1/måla så är djuren given etta!

Jag skulle inte heller kunna vara med i Lyxfällan - både våra fallskärmar och Plåtisen skulle ryka i första avsnittet och sen skulle livet kännas väldigt deppigt. Låter hemskt men..... De Lyxfällan jag sett verkar mest handla om spel, kläder, smink och utemiddagar. Sånt hade jag lätt skippat - eller de existerar inte ändå. Och tatueringar!! Jisses vad folk verkar lägga på stora jättedyra tatueringar, fast de har skulder och usel ekonomi. Dessa går ju liksom inte att sälja, ens ...

Många verkar ha svårt att räkna nu för tiden. Jag har stött på många som brister på olika nivåer och t ex har svårt att räkna ut helhetspris för abonnemang, lån etc. Man ser bara att det kommer att kosta ett par hundringar i månaden, inte att det i slutändan kan kosta kanske en 25% mer. Och det är många gånger människor som är välutbildade på andra områden.

Har bara sett något enstaka avsnitt av Lyxfällan, men i det jag sett har personerna just haft problem med att räkna och se helheter.

Vi har några om du vill ha? ;-)
Erbjudandet är mycket frestande, men jag tror att jag skippar det denna gången 🤣🤣
Många verkar ha svårt att räkna nu för tiden. Jag har stött på många som brister på olika nivåer och t ex har svårt att räkna ut helhetspris för abonnemang, lån etc. Man ser bara att det kommer att kosta ett par hundringar i månaden, inte att det i slutändan kan kosta kanske en 25% mer. Och det är många gånger människor som är välutbildade på andra områden.

Har bara sett något enstaka avsnitt av Lyxfällan, men i det jag sett har personerna just haft problem med att räkna och se helheter.
Jag såg något avsnitt (massor av år sedan nu) där de hade flera hästar och uppskattade att de tillsammans kostade ca 5000kr om året :crazy:

Jag kom på nu att det var faktiskt en marsvinsuppfödare med i ett avsnitt. Hon trodde att hon kunde tjäna pengar på att avla petdjur (jag skulle uppskatta att man fick ungefär 200-350kr för en pet då). Jag tror att hon hade något/några rasdjur också, men de kostade inte heller mer än kanske 450kr då om de inte var något alldeles extra. Jag såg hennes djur på några utställningar och de var inte i bra skick 😞
Numera är marsvin ofta dyrare än så, men då får man ju också räkna in att utgifterna har ökat.

Skulle nog se det mer som ett uppehåll med hobbyn än att sluta med hobbyn om jag kom i ett ohållbart läge med skulder.

Nu skulle jag som exempel med lite ansträngning kunna gå +/- 0 på mitt höns intresse och ytterligare lite mer ansträngning så även gå plus. Även om jag idag inte är intresserad av det så kan jag om det kniper.

Jag har ju två katter, det är inte en hobby men jag hade inte släppt de. Den ena har jag "haft" sen han var 1 dygn gammal, han blir 12 i år och är den där som sitter fast i mig typ konstant. Den andra skulle ha lättare att hantera ett nytt hem (även om det vore bedrövligt, jag har ju varit hans människa i 13 år liksom) men har behov av veterinärbesök varje månad för att hålla artrossmärtor borta. Bägge har forl/tr som kräver att dra ut de tänder som drabbas. Vem skulle vilja skaffa mina utgifter när de kan få något mindre defekt liksom? 😅 Och för mig är de ju inte bara katter, det här är mina katter och en viktig del av min familj liksom. Jag vill öht inte ha nya katter sen men de här individerna är viktiga för mig.

Hobbymässigt är det växter och trädgård som finns att ge sig på. Där kan det väl finnas ett visst värde men lycka till med att sälja mina exotiska växter för det de är värda när de har trips och ullöss, ingen växtnörd vill ha de och normalt folk betalar inte rimliga summor för några gröna blad :rofl: Då kan jag lika gärna få behålla de, den enda utgift jag har där är näring emellanåt liksom.

I trädgården är det främst dahlior som gäller och ptja... I år har jag köpt knölar för drygt 2000 kr (utspritt sedan augusti, inte i ett bräde) utöver de jag övervintrat. Säljer man rätt tid på året är det rätt lätt att bli av med de, och igångkörda plantor kan jag lätt gå plus på om jag skulle sälja av allihop - ffa iom att vissa knölar kunnat delas. Det skulle även ta bort behovet av att köpa en massa jord, gödsel, fixa växtstöd och gud vet allt. Det skulle samtidigt ta bort en del av mitt sociala liv, alla förväntningar och förhoppningar jag har när säsongen hoppar igång, all längtan mellan säsongerna, en stor del av det som ger mig glädje och göra mig rätt passiviserad. Varför ska jag ens gå ut i trädgården om inte för att pyssla med mina dahlior och njuta av blomsterprakten liksom? Låt mig istället utöva min hobby och sälja av överskottet som jag brukar.

Min stora hobby har alltid varit hästar, sen jag började på ridskola som 8 åring.
Har haft vissa uppehåll och självklart provat andra hobbys också men hästar är den som verkligen gör mig glad in i själen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka