Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del II

Någon som provat moringapulver?

Jag har druckit matcha latte och gillat det, men moringapulver har jag aldrig smakat. Såg det på Willys igår och det var mycket billigare än matchapulver, men är kanske inte lika gott?

Ska smaka lite som spenat står det... och det tkr jag matcha gör också... värt o prova?

Jag har just det och gjorde mycket smoothiebowls i somras dör jag hade det i. Har inte smakat det naturellt liksom så kan inte säga något om smaken egentligen. Men blir väldigt grönt och fint i smoothies. Tror kanske inte att det gör sig så bra i latte dock 😝
 
Då alla leveranstider hade tagit slut i helgen fick vi laga mat igår på det som fanns hemma.
Blev en vego-bolognese med anammas vegofärs.
Morötter, lök, vitlök, champinjoner, en skvätt vin, krossade tomater, tomatpuré och kryddor och sånt. Till det tagliatelle och riven parmesan. Drack en österrikisk riesling till som sambon tagit med från Wien. Gott!
 
Jag har just det och gjorde mycket smoothiebowls i somras dör jag hade det i. Har inte smakat det naturellt liksom så kan inte säga något om smaken egentligen. Men blir väldigt grönt och fint i smoothies. Tror kanske inte att det gör sig så bra i latte dock 😝

Okej! :p Tack för svaret! Då blir det kanske att köpa matchapulver ändå då. :)
 
Wohoo! :) :)
 

Bifogade filer

  • 20190204_115817.jpg
    20190204_115817.jpg
    199,2 KB · Visningar: 55
Jag hör så många säga att daal är så himla gott men jag har försökt typ tre gånger och tycker aldrig att det blir gott :( så synd att det inte verkar vara min grej, det är ju billigt och enkelt annars. Och bra matlådemat.

Vad tråkigt, vad är det som inte blir bra då? Du kan ju köra med andra/mer/mindre kryddor om det är där det strular?

...

Känns som om jag bombarderar tråden nu ^^. Imorgon ska jag äta potatis i någon form och så kanske korv stroganoff :). Nam nam.
 
Vad tråkigt, vad är det som inte blir bra då? Du kan ju köra med andra/mer/mindre kryddor om det är där det strular?

...

Känns som om jag bombarderar tråden nu ^^. Imorgon ska jag äta potatis i någon form och så kanske korv stroganoff :). Nam nam.

Stroganoff åt jag till lunch idag. Det är så himla gott 🤤
 
Jag hör så många säga att daal är så himla gott men jag har försökt typ tre gånger och tycker aldrig att det blir gott :( så synd att det inte verkar vara min grej, det är ju billigt och enkelt annars. Och bra matlådemat.

Jag gillar inte daal med enbart ris till, utan jag måste ha naanbröd till. Kan det vara något liknande för dig? :)
 
Vad tråkigt, vad är det som inte blir bra då? Du kan ju köra med andra/mer/mindre kryddor om det är där det strular?
Jag vet inte, gillar typ inte kombinationen med smaken och konsistensen tror jag? Linskonsistens är ingen höjdare tycker jag.
Jag gillar inte daal med enbart ris till, utan jag måste ha naanbröd till. Kan det vara något liknande för dig? :)
Naan :heart kanske! Gjorde tofu tikka masala här om veckan och åt det med naan, det var supergott.
 
Jag vet inte, gillar typ inte kombinationen med smaken och konsistensen tror jag? Linskonsistens är ingen höjdare tycker jag.

Naan :heart kanske! Gjorde tofu tikka masala här om veckan och åt det med naan, det var supergott.

Okej! Jag tyckte det blev gott! Har gjort varianter på indiska grytor tidigare, men inte med linser vad jag minns och jag gillade det!

Men det är väl bara att du kör vidare på det du gillar istället? Tofu tikka masala lät gott! Jag har kikat mycket på såna recept, men har tidigare tyckt att tofu är trist... men aldrig provat det i tikka masala. Har gjort nåt liknande, men bytt ut tofun mot aubergine tidigare, det blev gott :) (men mindre protein förstås).
 
Jag vet inte, gillar typ inte kombinationen med smaken och konsistensen tror jag? Linskonsistens är ingen höjdare tycker jag.

Naan :heart kanske! Gjorde tofu tikka masala här om veckan och åt det med naan, det var supergott.

Ris och daal blir ju typ bara en kletig massa tycker jag, haha. Behöver brödet för lite struktur :)
 
Okej! Jag tyckte det blev gott! Har gjort varianter på indiska grytor tidigare, men inte med linser vad jag minns och jag gillade det!

Men det är väl bara att du kör vidare på det du gillar istället? Tofu tikka masala lät gott! Jag har kikat mycket på såna recept, men har tidigare tyckt att tofu är trist... men aldrig provat det i tikka masala. Har gjort nåt liknande, men bytt ut tofun mot aubergine tidigare, det blev gott :) (men mindre protein förstås).
Om man ser till att pressa ut ordentligt med vatten ur tofun så att den verkligen kan ta åt sig smaken av det man marinerar den i så funkar det bra tycker jag :) perfekt matlådemat också när den fått stå och dra till sig lite över natten.

Jag hade ambitionen att göra nåt fint tikka masala-recept men sen när jag gick till Coop och insåg att det fanns färdig kryddblandning som man bara skulle blanda med creme fraiche så slog latmasken i mig till :D men det blev gott! Kan säkert bli ännu godare om man gör egen marinad och steker kryddorna och så.
 
Jag vet inte, gillar typ inte kombinationen med smaken och konsistensen tror jag? Linskonsistens är ingen höjdare tycker jag.

Jag är inte heller speciellt förtjust i linsgrytor. Konsistensen blir så "färdigtuggad", speciellt om man har ris till
Linser i mixade soppor eller färssåser går bra.
 
Gjorde Melanzane igår, blev sjukt gott!!!!! Kokade upp en tomatbas, vattna ur aubergine, varva sås, auberginer med mozzarella ~ in i ugnen 🤩
 
Igår gjorde vi hamburgare med Garants Vegan Juicy Burgers. Hade max originaldressing på, friscobröd, sallad, gurka, avokado och senap. Serverades med klyftpotatis i ugn.
Supergott och burgarna får 5/5!
Idag jobbar jag kväll så det blir söndagens färssås till middag.

Imorgon blir det kikärtscurry med banan, lime och salta jordnötter :d

Har för övrigt också tänkt tofu tikka masala snart! Har santa marias kryddmix att utgå ifrån.
 

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
75 76 77
Svar
1 520
· Visningar
49 797
Senast: Wille
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 723
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
336
Senast: Hellhound
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp