Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Fick förklarat för mig att stärkelsen i potatisen skapar trådar som liknar gluten när det stås sönder i hög hastighet och därför blir klistrigt. Därför ska potatis mosas varsamt och gärna luftigt så man vispar in luft utan att skapa trådar. Fettet i smör/mjölk hjälper till att hålla luften.

Tack för svaret :) Ja, tänkte de hade med stärkelsen att göra.
Sist jag gjorde så använde så jag...hmm vad heter det? Potatismosare? ^^ ni vet vad jag menar. Och då blev det ju jättebra. Fast jag trodde de berodde på andra faktorer.
 
Ikväll blir det grill hos mina föräldrar, dagens lunch blev det vanliga:
20200911_110250.jpg
 
Jag lagade någon monstrositet idag som ändå smakade, tja, kanske inte direkt gott, men bättre än jag trodde när jag slängde ihop det. Projekt tömma frysen fortsatte med ärter och dill (har massa dill i frysen, typ två liter, jag vet inte varför), och sen hade jag gammal vitkål, blomkål, och vaxbönor i kylen. Kokte upp allt med bovete och krossade tomater, kryddade med honung, kanel, svartpeppar, vitpeppar, dill som sagt, olivolja. Sen lite fraiche som också höll på att bli gammal tills det hela såg lagom oaptitligt ut. Men som sagt, smakade helt okej:crazy:
 
Gjorde Portionen under tians belugabolognese, tanken var egentligen att ha det i matlådor, men jag fick feeling :p och gjorde ett pajskal, hällde i bolognesen (inte riktigt allt) och strödde prästost på och lät den bara smälta till i ugnen. Jag såg sen att hon har gjort ett recept på just belugapaj, men jag gjorde alltså utan någon stanning, och saknade det inte, bolognesen är gräddig så det räcker tycker jag.
20200913_210125.jpg
 
Måste för första gången på länge slänga en hel färssås, det går verkligen inte att äta! Provade att göra på en sån vegfärs som nästan ser ut som vanlig paketerad köttfärs. Kanske gillade den inte att vara fryst (minns inte om jag köpte den så eller ej...) men konsistensen och smaken var fruktansvärd...
 
I fredags blev det bakpotatis med två röror, en rostad majskräm och en med gröna linser och marinerad kronärtskocka. Båda goda men majskrämen helt sjukt god!

Igår försökte jag improvisera majsbiffar inspirerade av fredagens kräm men de höll inte alls ihop, blev mer en gröt... God smak dock, åts med quinoa och babyspenat.
 
Måste för första gången på länge slänga en hel färssås, det går verkligen inte att äta! Provade att göra på en sån vegfärs som nästan ser ut som vanlig paketerad köttfärs. Kanske gillade den inte att vara fryst (minns inte om jag köpte den så eller ej...) men konsistensen och smaken var fruktansvärd...

Vissa vegofärser är verkligen hemska. Anammas formbara färs är rätt okej men jag har inte hittat nån som jag tycker är riktigt bra.
 
I fredags blev det bakpotatis med två röror, en rostad majskräm och en med gröna linser och marinerad kronärtskocka. Båda goda men majskrämen helt sjukt god!

Igår försökte jag improvisera majsbiffar inspirerade av fredagens kräm men de höll inte alls ihop, blev mer en gröt... God smak dock, åts med quinoa och babyspenat.
Finns det recept på rörorna någonstans? :)
 
Vissa vegofärser är verkligen hemska. Anammas formbara färs är rätt okej men jag har inte hittat nån som jag tycker är riktigt bra.

Jag gör chili sin carne på Lidls färs, till det funkar den. Bullar och biffar blir verkligen inte gott. Färssås gör jag bara på belugalinser.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 958
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 600
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 193
Mat Jag är allätare (eller kanske inte riktigt men tror ni förstår vad jag menar) men vill byta ut animaliskt protein i den mån det går utan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 904
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp