Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Vintersquash, sötpotstissoppa idag, står och kokar nere. Kastade i en paprika, en tomat, purjolök och vitlök också. Tänkte mixa och i med antingen grädde eller kokosgrädde. Vill inte ha för sött....
 
IMG_20200908_181348_372.jpg
 
Hur gör man tofu?
Tänker som eget tillbehör till tex potatis,hur får men den att smaka något?! jag åt supergod tofu på en kinarestaurang men när jag försökte göra tofu hemma blev det slemmigt och smaklöst :(
 
Hur gör man tofu?
Tänker som eget tillbehör till tex potatis,hur får men den att smaka något?! jag åt supergod tofu på en kinarestaurang men när jag försökte göra tofu hemma blev det slemmigt och smaklöst :(
1, det beror på vilken sorts tofu du köper och 2, det beror på hur du tillagar den. Mitt tips för en nybörjare är att köpa färdigmarinerad tofu, så får du mer smak. Annars gillar jag silkestofu som inte är lika smuligt. Det går att panera tofu, steka, grilla, ha i sås, smula över sallad, ja, lite allt möjligt. Hur var den på kinarestaurangen, stekt eller i sås eller tillagad på något annat sätt?
 
1, det beror på vilken sorts tofu du köper och 2, det beror på hur du tillagar den. Mitt tips för en nybörjare är att köpa färdigmarinerad tofu, så får du mer smak. Annars gillar jag silkestofu som inte är lika smuligt. Det går att panera tofu, steka, grilla, ha i sås, smula över sallad, ja, lite allt möjligt. Hur var den på kinarestaurangen, stekt eller i sås eller tillagad på något annat sätt?
Den var stekt i soyasås tror jag och var väldigt god:)
Ok tack för tips då provar jag en smaksatt tofu nästa gång och steker lite längre än sist 🙈
 
Tjohoo det blev mat (och inte yoghurt/gröt :D )!

Och så gott!

Så gott det var med quorn, det var länge sen!

Fast jag kom på varför mitt potatismos blir konstigt, man skulle ju inte stavmixa sånt! 🤦‍♀️Fast varför blir det så? Asså de smakar gott, men blir konstig konsistens.
 

Bifogade filer

  • 20200910_184906.jpg
    20200910_184906.jpg
    267,8 KB · Visningar: 43
Tjohoo det blev mat (och inte yoghurt/gröt :D )!

Och så gott!

Så gott det var med quorn, det var länge sen!

Fast jag kom på varför mitt potatismos blir konstigt, man skulle ju inte stavmixa sånt! 🤦‍♀️Fast varför blir det så? Asså de smakar gott, men blir konstig konsistens.

Fick förklarat för mig att stärkelsen i potatisen skapar trådar som liknar gluten när det stås sönder i hög hastighet och därför blir klistrigt. Därför ska potatis mosas varsamt och gärna luftigt så man vispar in luft utan att skapa trådar. Fettet i smör/mjölk hjälper till att hålla luften.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 963
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 620
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 955
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp