Vad fan är grejen? (jobbigt internetfenomen)

Åh ja! Eller i föräldragrupper på Facebook: "är det någon mer vars barn inte går(/sitter/äter) osv än?" Modell frågar av lindrig oro.
Svar: "Nej min son lärde sig gå jättetidigt".

Tror också på dumma i huvudet. Eller uppmärksamhetskåta.
 
@mackan Sorry, jag håller inte med :). Jag tycker inte att man kan säga att sociala medier är si eller sociala medier är så. Olika människor beter sig på olika sätt helt enkelt. Jag kommer inte börja svara goddag yxskaft-svar bara för att jag är på Facebook, jag funkar liksom inte så.

Dessutom är sociala medier stort och brett - finns massa bra diskussions- och debattsidor. Så nej, håller inte med om att formatet eller plattformarna är det specifika problemet.

Vi tycker olika 👍

Jag säger inte att det är det forumet i sak som skapar det. Jag säger att forumens utformning inbjuder till att det blir sådana svar och att det är vanligt. Skulle inte säga att varje individ som svarar utanför det som avsetts, för den skull i sak är en idiot , utan återkopplar då till det jag reflekterat om ang de sociala medierna.
 
Senast ändrad:
Jag raderar typ vart tredje inlägg här på Buke, just för att jag inser att jag antingen upprepar vad någon
tidigare sagt, eller ordbajsar som tidsfördriv. Trots det så postar jag "döda" svar för jämnan, känner jag.

Har inget mer vettigt än att jag tror just det är vad det är- att svara är ett tidsfördriv.
 
Jag tycker oftast att det är människor som verkar va lite av mentaliteten som @fio nämner, man måste synas för annars kanske folk missar att man finns. Det känns också ganska ofta som att det är ungefär samma personer som måste berätta exakt allt som händer/ska hända/inte har hänt rent allmänt på sociala medier.

Och jag tror att det stör folk som mig tex ännu mer för att man tenderar att omge sig med människor som inte gör det om man själv är sådan som inte tycker att alla trådar måste svaras på, så när man kastas ut i en situation där 1000 pers måste berätta saker baraföratt så blir man lite trött i huvet :meh:
 
Är inte detta väldigt typiskt för just facebook?
Helt omöjligt att på något vis vara aktiv i trådar där.
Youtube är väl snarare ännu värre när man läser kommentarerna som folk skriver.
 
Här på buke och på fb
1.Någon ställer en konkret fråga där det bara finns ett rätt svar.
2.15 människor svarar samma sak fastän det redan kommit ett rätt svar för två timmar sedan.
Men oftast finns det inte bara ett rätt svar? Och rena konkreta faktafrågor utan diskussionsunderlag kanske man kan söka sig till på annat sätt än via socialt media?
 
Men oftast finns det inte bara ett rätt svar? Och rena konkreta faktafrågor utan diskussionsunderlag kanske man kan söka sig till på annat sätt än via socialt media?

Ja men jag menar konkreta frågor där det typ bara finns ett rätt svar. Typ när är sista dagen man kan deklarera om man inte har någon uppskjuten deklaration frågor! Och nej folk frågar på forum före dom googlar
 
Jag blir snart GALEN på ett särskilt internetfenomen som jag ser överallt på nätet och fattar NADA av. Någon startar en tråd och frågar en väldigt specifik fråga, typ "Har någon erfarenhet av att bygga sin egen pool?" och i ungefär 99 % av fallen ramlar det in folk och skriver saker som "Nä, men min kompis har en pool. Vet inte om hen byggt den själv dock" eller "Nä, tycker inte om att bada i pool.". VARFÖR känner folk ett behov av att svara när de uppenbarligen inte kan komma med ett relevant svar, alls?

För några veckor sedan startade jag en tråd på Facebook och frågade en väldigt specifik fråga i stil med "Har någon erfarenhet av att resa med bolaget X i landet Y? Av deras hemsida framgår det är si och så och jag undrar hur ni fått det att fungera?". Hälften av svaren jag fick var, helt seriöst, "har du tittat på hemsidan?" fastän det alltså framgick med all tydlighet i världen att jag tittat på hemsidan, det var liksom därför jag ställde frågan från första början.

Jag ser det här på Buke och jag ser det på Facebook och jag blir fullkomligt nuttig alltså. Vad är grejen? Vad tror ni är grejen? Någon här som känner igen sig och har lust att förklara hur resonemanget går? För jag fattar verkligen inte.

😤

Jag är ny här på Bukefalos och ville veta om andra, såsom jag känt att de egentligen omotiverat inte gillar en häst. DUMT NOG så gav jag en beskrivning på vad som motiverat mig att inte gilla "drummeln" och hade dessutom mage att kalla hästen för "fanskapet"(för mig likställt med att kalla någon "drummeln"). Jag trodde att fler skulle höra av sig med sina skamsa historier om "När man inte tycker om, fast man borde...". Men nej. Jag blev liksom uppläxad att jag har dålig attityd mot hästen och skall inte bruka våld mot den genom att slänga grimmor(vilket jag aldrig gjort.) och saker(inget har jag gjort. Jag har nog snarare varit för lam som accepterat "odågan" och känt att den är inte mitt problem. Men jag gillar den inte.) efter den och jag bara.....?

Visst.... Jag borde inte kallat den för "fanskapet" men mest blev jag förbluffad över vad snart man kan bli dömd fast man som i mitt tycke endast ställt en fråga.

Men märkvärdigare ändå var att någon skulle förklara för mig, precis vad jag själv skrivit. Att andra såg/ser hästen som söt. Jag liknade den vid "Janne Långben" i sin reaktionsförmåga. Men att JAG stör mig på den.

Då blev jag uppläxad med att det MINSANN verkade vara en söt häst om än lite sen i sina reaktioner.

Jag blev bara... Förbluffad.
 
Jag är ny här på Bukefalos och ville veta om andra, såsom jag känt att de egentligen omotiverat inte gillar en häst. DUMT NOG så gav jag en beskrivning på vad som motiverat mig att inte gilla "drummeln" och hade dessutom mage att kalla hästen för "fanskapet"(för mig likställt med att kalla någon "drummeln"). Jag trodde att fler skulle höra av sig med sina skamsa historier om "När man inte tycker om, fast man borde...". Men nej. Jag blev liksom uppläxad att jag har dålig attityd mot hästen och skall inte bruka våld mot den genom att slänga grimmor(vilket jag aldrig gjort.) och saker(inget har jag gjort. Jag har nog snarare varit för lam som accepterat "odågan" och känt att den är inte mitt problem. Men jag gillar den inte.) efter den och jag bara.....?

Visst.... Jag borde inte kallat den för "fanskapet" men mest blev jag förbluffad över vad snart man kan bli dömd fast man som i mitt tycke endast ställt en fråga.

Men märkvärdigare ändå var att någon skulle förklara för mig, precis vad jag själv skrivit. Att andra såg/ser hästen som söt. Jag liknade den vid "Janne Långben" i sin reaktionsförmåga. Men att JAG stör mig på den.

Då blev jag uppläxad med att det MINSANN verkade vara en söt häst om än lite sen i sina reaktioner.

Jag blev bara... Förbluffad.

Det där med att man inte får kalla sitt djur nått "elakt" är väl endel av lättkränkthet-kulturen. Jag har heller aldrig förstått det, jag kallar mina katter kräk ibland, det påverkar inte på något vis mina känslor för eller min hantering av dom. Vilket jag tror gäller för de flesta som kallar sina djur nått "elakt".
 
Undrar om det här blir ett tramsigt OT-svar nu :cautious: men ett annat fenomen är: folk får inga svar, för dom skriver något ointressant eller orelevant. Då väljer dom att svara själv. :laugh: eller helt enkelt fylla på med lika ointressanta inlägg. Fascinerande!
 
Det där med att man inte får kalla sitt djur nått "elakt" är väl endel av lättkränkthet-kulturen. Jag har heller aldrig förstått det, jag kallar mina katter kräk ibland, det påverkar inte på något vis mina känslor för eller min hantering av dom. Vilket jag tror gäller för de flesta som kallar sina djur nått "elakt".
Eller någon slags Disneysnuttifiering. Katten fattar ju liksom inte att den kallas för kräk.

Jag kallar mina djur lite allt möjligt, vilket folk kan reagera på. Framför allt så brukar jag och min vän skämta om mina hästar. Kan t.ex säga att jag säljer dem för en hundring och en limpa gula Blend.
 
Jag blir snart GALEN på ett särskilt internetfenomen som jag ser överallt på nätet och fattar NADA av. Någon startar en tråd och frågar en väldigt specifik fråga, typ "Har någon erfarenhet av att bygga sin egen pool?" och i ungefär 99 % av fallen ramlar det in folk och skriver saker som "Nä, men min kompis har en pool. Vet inte om hen byggt den själv dock" eller "Nä, tycker inte om att bada i pool.". VARFÖR känner folk ett behov av att svara när de uppenbarligen inte kan komma med ett relevant svar, alls?

För några veckor sedan startade jag en tråd på Facebook och frågade en väldigt specifik fråga i stil med "Har någon erfarenhet av att resa med bolaget X i landet Y? Av deras hemsida framgår det är si och så och jag undrar hur ni fått det att fungera?". Hälften av svaren jag fick var, helt seriöst, "har du tittat på hemsidan?" fastän det alltså framgick med all tydlighet i världen att jag tittat på hemsidan, det var liksom därför jag ställde frågan från första början.

Jag ser det här på Buke och jag ser det på Facebook och jag blir fullkomligt nuttig alltså. Vad är grejen? Vad tror ni är grejen? Någon här som känner igen sig och har lust att förklara hur resonemanget går? För jag fattar verkligen inte.

😤
Jag tror att det är samma människor som själva ställer frågor som de hade kunnat ta reda på inom 0,5 sekunder om de googlat frågan.
 
Jag är ny här på Bukefalos och ville veta om andra, såsom jag känt att de egentligen omotiverat inte gillar en häst. DUMT NOG så gav jag en beskrivning på vad som motiverat mig att inte gilla "drummeln" och hade dessutom mage att kalla hästen för "fanskapet"(för mig likställt med att kalla någon "drummeln"). Jag trodde att fler skulle höra av sig med sina skamsa historier om "När man inte tycker om, fast man borde...". Men nej. Jag blev liksom uppläxad att jag har dålig attityd mot hästen och skall inte bruka våld mot den genom att slänga grimmor(vilket jag aldrig gjort.) och saker(inget har jag gjort. Jag har nog snarare varit för lam som accepterat "odågan" och känt att den är inte mitt problem. Men jag gillar den inte.) efter den och jag bara.....?

Visst.... Jag borde inte kallat den för "fanskapet" men mest blev jag förbluffad över vad snart man kan bli dömd fast man som i mitt tycke endast ställt en fråga.

Men märkvärdigare ändå var att någon skulle förklara för mig, precis vad jag själv skrivit. Att andra såg/ser hästen som söt. Jag liknade den vid "Janne Långben" i sin reaktionsförmåga. Men att JAG stör mig på den.

Då blev jag uppläxad med att det MINSANN verkade vara en söt häst om än lite sen i sina reaktioner.

Jag blev bara... Förbluffad.
Det där med att man inte får kalla sitt djur nått "elakt" är väl endel av lättkränkthet-kulturen. Jag har heller aldrig förstått det, jag kallar mina katter kräk ibland, det påverkar inte på något vis mina känslor för eller min hantering av dom. Vilket jag tror gäller för de flesta som kallar sina djur nått "elakt".
Eller någon slags Disneysnuttifiering. Katten fattar ju liksom inte att den kallas för kräk.

Jag kallar mina djur lite allt möjligt, vilket folk kan reagera på. Framför allt så brukar jag och min vän skämta om mina hästar. Kan t.ex säga att jag säljer dem för en hundring och en limpa gula Blend.
Fast detta är väl inte alls vad @niphredil pratar om. ;)
 
Det där med att man inte får kalla sitt djur nått "elakt" är väl endel av lättkränkthet-kulturen. Jag har heller aldrig förstått det, jag kallar mina katter kräk ibland, det påverkar inte på något vis mina känslor för eller min hantering av dom. Vilket jag tror gäller för de flesta som kallar sina djur nått "elakt".
Varning för ot:
Jag tycker det är en jäkla skillnad på att ha kärleksfulla öknamn till sina egna älsklingar, och att använda nedsättande uttryck om någon man uppenbart inte gillar. Och det oavsett om det gäller djur eller människor.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·
Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 430
Hästmänniskan Jag är irriterad och behöver skriva av mig. Hästfolk brukar i allmänhet vara pålitliga människor. Det är min erfarenhet, men nu har...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 688
Senast: LucyShow
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 799
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp