Vad från din uppväxt har du varit tvungen att lära om?

Att jag tycker om choklad och bakverk med choklad i :p min mamma tycker inte om choklad särskilt mycket och sa alltid "vi tycker inte om choklad" när det kom till att välja mellan morotskaka och kladdkaka till exempel. Jag trodde länge att jag inte heller gillade choklad men insåg någon gång under senare tonåren att det gör jag ju visst det!
 
Jag är uppväxt med en ganska pessimistisk vuxen. Som vuxen själv är jag en extremt lättsam människa som skojjar mycket och är accepterande och ser ljust på det mesta och är en optimist. Tror det är den största skillnaden. Som barn var jag elak mot andra barn och det var mycket skitsnackande och dömmande som jag fick från hemmiljön.

Dito.
Skäms ibland när jag tänker efter hur illa jag betett mig både på internet och i verkliga livet, uppväxten präglar mer än vad man tror när det gäller hur man beter sig mot andra.
 
Mycket med bordsskicket, faktiskt. Olika saker räknas som vanligt bordsskick i olika miljöer. Det var en kamp att sluta lägga servetten i knät spontant, tex.

Plus att svenskar dukar på ett annat sätt när det gäller smörgåsar.
 
Att säga förlåt :o Det var något jag lärde mig i högstadiet av mina kompisar, det sitter fortfarande kvar i minnet det ögonblick min vän blev arg när jag fick för mig att äntligen säga förlåt för något jag sagt - jag blev först också arg då istället men det klarnade upp sedan att hon blev förbannad pga det hade typ aldrig hänt tidigare. Jag förstod henne på sätt och vis, och förklarade att jag hade aldrig behövt säga det hemma, det var inte något som man sa i vår familj utan det gick liksom över. Men lärdomen sitter kvar - att ibland kan det faktiskt vara värt att be om ursäkt oavsett hur svårt det är att få fram ordet. Det är det viktigaste jag har lärt mig tror jag.

Och att inte ta sig själv på så stort allvar. Fast där hade/har jag lite av motpoler hemmavid, så jag försöker snarare hitta en balans.
 
Jag har lärt mig att diskmaskiner är fantastiska, och de förstör inte alls porslinet. Föräldrarna håller fortfarande kvar vid sitt envisa motstånd trots att alla deras avkommor numera prisar diskmaskinens lov och gnäller över att kliva på det våta köksgolvet när vi besöker föräldrahemmet, eftersom föräldrarna dessutom båda handdiskar som vore de elvispar...
 
Mycket med bordsskicket, faktiskt. Olika saker räknas som vanligt bordsskick i olika miljöer. Det var en kamp att sluta lägga servetten i knät spontant, tex.

Plus att svenskar dukar på ett annat sätt när det gäller smörgåsar.
:confused:
Självklart lägger man servetten i knät? Var gör man inte det? Är det när man får riktigt små eller väldigt tunna servetter?

Vilken annan dukning av smörgårsar hade du med dig? Är nyfiken!
 
Att ingen förväntar sig att något jag gör för första gången skall vara perfekt.

Jag backade för allt, allt, allt jag inte hade gjort förut när andra såg på. Jag var tvungen att träna på allt i förväg och spenderade dagis, grundskola, och delar av gymnasiet med att ständigt luska vad för situationer och lekar/ spel / frågor som skulle hända och spenderade sedan hela min fritid med att träna på att göra det innan det kunde "överrumpla" mig.

Bara några små exempel:
Jag tränade på att måla med glitter för att jag visste att vi skulle pyssla med glitter på dagis. Eftersom vi inte hade så mycket pengar kommer jag ihåg att jag tränade med grus och lim :p
I början av grundskolan var spelet Kalaha the shit. Jag köpte ett Kalaha för alla mina pengar och satt ensam hemma och tränade med mig själv varje kväll efter skolan jättelänge innan jag vågade spela mot någon.
I gymnasiet hade vi någon form av biologilektion om lungorna där man kunde få cykla på en träningscykel för att se hur bra lungkapacitet man hade. Jag vågade inte för tänk om jag skulle ha sämre lungkapacitet än någon annan i klassen?

Det är ledsamt när jag tänker tillbaka på alla tillfällen jag haft att hänga med på diverse roliga saker, som jag backat för bara för att jag inte trott att jag kan göra det perfekt.
Jag får fortfarande någon form av spärr när jag ska göra helt nya saker, men numera forcerar jag den spärren ganska lätt och jäklar vad mycket roliga saker som kan hända då :D
 
:confused:
Självklart lägger man servetten i knät? Var gör man inte det? Är det när man får riktigt små eller väldigt tunna servetter?

Vilken annan dukning av smörgårsar hade du med dig? Är nyfiken!
Alla dukar inte ens med servett! Det måste du ha upplevt? Då har en ju inget att lägga i knät! Tex.

Det svenska sättet med smörkniv var främmande för mig. Min familj kallar det svensk dukning. Vanlig (dansk) dukning är utan gemensam (trä)smörkniv, iaf i min släkt.

Jag har också fått lära mig att bröd till maten är olika i olika familjer. En del har snarare smörgås til maten.
 
Att alla inte viker lakan som jag.
Att andra inte nödvändigtvis pratar lika mycket med sina barn om allt som mina föräldrar gjorde med oss.
Det där reagerade jag mycket på redan som barn. Familjer där en massa saamtalsämnen anses olämpliga för barn och de vuxna dessutom pratar "barnspråk".
 
Alla dukar inte ens med servett! Det måste du ha upplevt? Då har en ju inget att lägga i knät! Tex.

Det svenska sättet med smörkniv var främmande för mig. Min familj kallar det svensk dukning. Vanlig (dansk) dukning är utan gemensam (trä)smörkniv, iaf i min släkt.

Jag har också fått lära mig att bröd till maten är olika i olika familjer. En del har snarare smörgås til maten.
Haha - då missförstod jag. Trodde inte det handlade om servettens vara eller inte vara.

Näe det oskicket ger jag inte mycket för.
Självklart ska man duka med servett - detta överklassens njutningsmedel :D
 
Att det inte är nödvändigt med grus/ kol/ annat som krasar i stövlarna när jag är ute i skogen på natten, grävling släpper innan det krasar om det skulle vara så att jag skulle bli biten av en.

Att inte alla ser det som självklart att gå runt som på badstranden hemma på tomten.

Att ägg köpta i affär inte har samma färg på gulan som hemma hönsens ägg.

Att det finns olämpliga samtalsämnen och att visa tycker att barn ska skyddas från folk med vissa åsikter.

Att det finns ohändiga människor.
 
Haha - då missförstod jag. Trodde inte det handlade om servettens vara eller inte vara.

Näe det oskicket ger jag inte mycket för.
Självklart ska man duka med servett - detta överklassens njutningsmedel :D
Och så då vattendelaren: ska man lägga den på bordet eller på stolen om man måste gå ifrån en stund? Eller hämta mer från buffé, i förekommande fall.
 

Liknande trådar

Samhälle Lite nyfiken apropå all unken extrem-högerpropaganda och div. nättroll som figurerar på somliga forum och dito sociala...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 233
Senast: tanten
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
20 581
Senast: MiaMia
·
Relationer Både jag och sambon har föräldrar som är mindre ekonomiskt sinnade, och jag är nyfiken på om det finns fler där ute och hur ni i så fall...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 067
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 705
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp