Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Min D-ponny på 147,4 cm (smäcker modell) får hösilage, halm, havre, korn, betfor, lucern, b-vitaminer och mineraler. Han får dessutom en del morötter då jag nyss fick en säck på 25 kg.

(Han har lätt att tappa hullet därav den stora mängden foder.)

Morgon:
2-3 kg hösilage
5 dl havre
3 dl korn

Lunch:
2-3 kg hösilage

Middag/Insläpp:
5 kg hösilage
5 dl betfor

Kväll:
5kg hösilage + 1kg halm
10 dl lucern (uppblött pellets)
5 dl havre
3 dl korn
½ dl steel joint (mineraler)
Lite b-vitaminer (flytande form)

Sammanfattning: 15-17kg grovfoder, 10 dl lucern, 10 dl havre, 6 dl korn, 5 dl betfor, b-vitaminer, mineraler och morötter.

Tror att det var allt, hm. :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Min häst är ett halvblod med mkt fullblodsinslag.Har ska nu gå div1 i dressyr och klasser upp till intermediär.1, hoppas 1 gång i veckan och tävlar hoppning upp till 110.
Han får fri tillgång på hö med bra värden(äter inte mer än 11kg).
2 kg havre(1 kg extra veckan innan tävling), 1 kg krafft pluss grön, 2,5 dl soja, 3 dl olja/dag. står på halm.håller sig fin på det
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

24-årigt halvblod, med anglopappa (halvädelt utseende med ponnystuk =) ) 162 hög och ca 560 tung. Rids eller motioneras 5-7 dgr/vecka, för att inte krypa ur skinnet och riva stall/hage.

9 kg hö
0,5 kg lucern
1 kg mustang fiber original müsli
0,3 kg helhavre
,150 kg betfor (innan blötning)
mineraler, glukosamin och b-vitamin

Står på välaxad vetehalm, som äts glatt.



Hö-analys
TS % 84
39 g SmbRP/kg foder
7,8 MJ/kg foder
3,0 g Kalcium/kg foder
1,6 g Fosfor/kg foder
1,0 g Magnesium/kg foder
13,4 g Kalium/kg foder

MJ/SmbRP-kvot 5
Ca/P-kvot 1,87
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

jag ger min fjordnig hö på morgon o kväll. hon får ensilage i hagen.
på kvällen får hon kraft grund eller kross.
o så klart saltsten+vatten
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Kbltravarevalack, 27 år, 158 hög, väger 630 kg. Svårfödd, något smal nu. Skrittpensionär mest, motioneras 4-5 gg i veckan (ridtur, tömkörning eller promenad).
Morgon: 2 kg hö + 5 dl havre, 5 dl betfor torr mängd
Lunch: 2 kg hö
Kväll: 10 kg hö + 0.7 kg lusernhack, 10 dl havre, 5 dl korn, 5 dl betfor, 5 dl vetekli, 1 dl bryggerijäst, 1 dl K B-pellets, 75 g miner grön, ½ dl nypon, 2 mått flexijoint, 2 mått enzion, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed. 1 mått tokosel sön kväll.
Äpplen och morötter:banana:
Tycker att det är för lite hö morgon och lunch, men stallägaren är snål.
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Ökat på kornet lite. Nu får han 10 dl per dag. Resten som vanligt.
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Kbltravarevalack, 27 år, 158 hög, väger 630 kg. Svårfödd, något smal nu. Skrittpensionär mest, motioneras 4-5 gg i veckan (ridtur, tömkörning eller promenad).
Morgon: 2 kg hö + 5 dl havre, 5 dl betfor torr mängd
Lunch: 2 kg hö
Kväll: 10 kg hö + 0.7 kg lusernhack, 10 dl havre, 5 dl korn, 5 dl betfor, 5 dl vetekli, 1 dl bryggerijäst, 1 dl K B-pellets, 75 g miner grön, ½ dl nypon, 2 mått flexijoint, 2 mått enzion, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed. 1 mått tokosel sön kväll.
Äpplen och morötter:banana:
Tycker att det är för lite hö morgon och lunch, men stallägaren är snål.
Stackars häst varför får han inte tokosel på måndagar, det är ju väl känt att tokosel tas upp bättre av kroppen på en vardag.
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Häst 1: Connemaravalack 6 år. Ca 155 cm i mankhöjd.

Morgon:
0,5 kg naturmüsli s:t hippolyt
0,25 kg struktur E müsli s:t hippolyt
6 kg hösilage (hög ts-halt)

Eftermiddag:
2 kg hösilage

Kväll:
0,25 kg struktur E müsli s:t hippolyt
0,5 kg hel havre krafft
0,5 kg lusernpellets krafft
4 kg hösilage

Tillskott:
E-vitamin equistro
B-vitamin Shy feeder (under pälsbyten)
Kreatin i perioder
salt (slickar ej på saltstenen)

Häst 2: Connemaravalack 3 år. Ca 144 cm i mankhöjd.

Morgon:
0,5 kg naturmüsli
6 kg hösilage

Eftermiddag:
2 kg hösilage

Kväll:
0,5 kg lusernpellets krafft
3 kg hösilage

Tillskott:
B-vitamin (under pälsbyten)
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

den store får (11 år, 177cm, svhb)
morgon 4 kg hösilage, 2 kg havre och 5dl betfor(torr)
middag 2 kg hösilage
kväll ca 6-7 kg hösilage, 2 kg havre och 10dl betfor(torr) chevinal plus(mineraler&vitaminer)
samt 2 kg krafft sport efter träning detta vid vinter och under full träning.

nr 2 (17 år, 147cm svrp)
morgon 2 kg hösilage, 2 dl havre lite betfor
middag 2kg hösilage
kväll 4 kg hösilage, 5dl havre, 1dl mineraler, b-vitamin
efter ridning får hon ½kg krafft grund. rids lätt pga skada
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Arabvalack, 21 år, 148 cm

Morgon:
ca 5 dl krafft grund
4 dl betfor (torrt räknat)
0,5 kg hö

Lunch:
ca 5 dl krafft grund
1 kg hö

Kväll:
ca 5 dl krafft grund
0,5 kg lucernpellets
120 gram mineraler
b-vitamin för pälsfällningen
2 kg hö


Anledningen till att han får så lite hö är att det har kommit upp mycket gräs i hagen och snart är det betessläpp, så han vill helt enkelt inte ha mer hö än så.
Annars, under vinter och så, så får han ca 7-8 kg hö.
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

jag har ett varmblod på ca. 156 cm (500 kg) han går på fri tillgång i hagen på hösilage, nu oxå lite gräs. Han får ca. 8 kg hösilage på kvällen. Han får 0.5 kg krafft protein /dag och 2 dl tor betfor + en matsked salt. Han får även ½ dl miner blå.
Hna äter krafft protein därför att han fick proteinbrist under vintern. Jag skulle nog gissa att han äter ca 20 kg hösilage/ dygn, mindre nu på sommarn när gärset har börjat komma. Beftorn äter han för att han ska få i sig saltet, saltet äter han för att han inte slickar på sin saltsten, och behöver ju få i sig salt.
När du gör foderstat tänk på att hästar är grovofder ätare och i vilt tillstånd äter de minst var 3-4 timme. Man får prova sig fram lite, och så kan man ju fråga lite vad den har ätit tidiagre... MIn häst ligger på sitt dubbla behov i protein för att han ska se bra ut och inte falla ur. Så det är väldigt individuellt hur mkt protein mm de behöver. Ett tips är också att lära dej så mkt som möjligt själv om foder, så du har lite hum om hur det fungerar. :)
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Min totto skall snart byta från hö till hösilage, och då kommer hon att äta:

13 kg hösilage
2 kg müsli (Dodsson&Horrell)
Ibland en skvätt olja och några morötter :d

För tillfället äter hon 2kg müsli och varierande mängd hö (så hon äter upp) då hon hellre knaprar på gräset ;)
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Min förra ponny är russ/fullblod och d-ponny. f 93.
Morgon 0,25 kg natur mussli (st hippolyt)
Kväll: samma (alltså totalt 0.5 kg mussli /dag)
lite e-vitamin vid hårt arbete, saltsten i boxen och så hö.
Henne tävlade jag hopp, dressyr och mest fälttävlan på.

Min ena häst är fullblod/halvblods vallack och är 172 i mnkh. f 92
Vid tävling på *nivå i fälttävlan:
morgon: 0.5 kg mussli. (2/3fibre vitality och 1/3 sport mussli (båda st hippolyt)) 0.2 kg Majsflingor (har provat svarthavre också med bra resultat men han tycker bättre om majsen.) 0.2-0.25 kg Pre Alpin
Lunch: samma
Kväll: samma fast utan majsen
Liksom ponnyn får han e-vitamin. men han får dessutom elektrolyter eftersom han inte äter saltsten. å så hö/hösilage såklart! Vid tävling och hårda jobb får han lite Super Condition också.
Den här gentlemannen är väldigt kräsen men det här vräker han i sig! :D

Min andra häst är ett Westfalen sto 162 i mnkh. f 02
Hon är under utbildning och är just nu på 1,10 nivå hoppning och deb fälttävlan.
Hon får lite drygt 1 kg mussli fördelet på morgon, lunch och kväll. (Fibre Vitality och sport mussli(St Hippolyt), något mindre andel sport än den andra) Hon får knappt 0.5 kg Pre alpin fördelat på de tre givorna också. Även hon får lite e-vitamin. Saltsten i boxen och hö. Innan allt det goda gräset kom fick hon också majsflingor.

När de tävlas äter de alltid lite hö vid sidan av betet för att slippa så kraftiga omställningar inför tävlingar och resor.

Hoppas det var till någon hjälp! ;)
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Kbltravarevalack, 27 år, 158 hög, väger 630 kg. Svårfödd, något smal nu. Skrittpensionär mest, motioneras 4-5 gg i veckan (ridtur, tömkörning eller promenad).
Morgon: 2 kg hö + 5 dl havre, 5 dl betfor torr mängd
Lunch: 2 kg hö
Kväll: 10 kg hö + 0.7 kg lusernhack, 10 dl havre, 5 dl korn, 5 dl betfor, 5 dl vetekli, 1 dl bryggerijäst, 1 dl K B-pellets, 75 g miner grön, ½ dl nypon, 2 mått flexijoint, 2 mått enzion, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed. 1 mått tokosel sön kväll.
Äpplen och morötter:banana:
Tycker att det är för lite hö morgon och lunch, men stallägaren är snål.

630 kg? och smal? Jag kan tänka mig att det är av den gamla lite tyngre typen då, ser man på åldern också:) Mitt sto som ifs bara är 150-152 hög väger bara ynka 420 enligt viktmåttband, men kanske 450 i verkligheten. Men hon är rätt maffig iaf, men smäcker för att vara kallblod. :laugh: Äter ockås rätt mkt, uppåt 100-110 Mj under jan-mars.
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Alla hästar får:
Havre
mineraler
jäst
Frisern får också lucern och soja..
Hästar är friser, ardenner,fjording och whels cob..

Saltsten finns i både hage och box, alla går på ensilage..Men ardennern och frisern ska få hö för att stoppa upp i magarna lite, de går på väldigt bra bete nu..

Och fölet går bara på mjölk än:grin::)
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

12 kg hösilage (analyserat ofc)
1 kg krafft grund
0, 25 kg dodson & horrell stay power müsli
1 mått (typ 1 msk) munkpeppar

sto 10 år 165 cm/mkh , lätt dressyr och skogsarbete 5-6 dagar i veckan
lb nivå i dressyr ungefär
 
Sv: Vad ger du din häst per dag, o vilken typ av foder?

Pållen får just nu..

Morgon: 1 kg hö

Kväll:
3 kg hö
0,5 l havre
1 dl vetekli
1 dl betfor (uppblött)
½ dl mineraler
½ dl B-vitamin (Krafft)

Höet o havren kommer från gården han står på. Sen vet jag inte faktiskt vilket märke som vetekli, betfor o mineralerna kommer ifrån, kan kolla upp det. :laugh:

Hästen är en 17-årig kallblodstravare, rids ca 5 ggr/veckan. Står inne om nätterna fortfarande. Är ute mellan 7.00-19.00 (ca).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 530
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 313
Senast: Bobloblaw
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 164
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp