Vad gör en hingst intressant?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just den där listan är ju tyvärr inte så uppdaterad. Det är lite synd, då det är ett jättebra verktyg för att hitta seminstationer i ens närhet. Men det finns seminstationer på den som inte varit aktiva på många år.

Ok? Jag trodde den genererades utifrån att man fyllde i seminavtalet varje år. Det måste man som station för att "komma vidare" i systemet den här årstiden nämligen.

Men, kollar på den nu, om man klickar på en station finns en rad för om stationen gk avtalet eller ej. Så man får gå på det kanske?
 
Ok? Jag trodde den genererades utifrån att man fyllde i seminavtalet varje år. Det måste man som station för att "komma vidare" i systemet den här årstiden nämligen.

Men, kollar på den nu, om man klickar på en station finns en rad för om stationen gk avtalet eller ej. Så man får gå på det kanske?
Aha. Ja, man får nog snarare gå på det du säger om stationen godkänt avtalet, för annars är listan tyvärr ouppdaterad.

Hade varit trevligare om den hade stämt.
 
Aldrig hört talas om? Förr fanns Rösåsen, nu tror jag att det bara är Ortsjön och ev på Älva en kan åka till. Är inte alls inne i avelssvängen här uppe och för att använda fryst hade jag velat ha riktigt bra koll både på veterinären och stationen eftersom en måste lämna stoet.
Finns en i Kramfors också, i Nässom i närheten av Dannero. Bra på fryst.
 
Såg att Touchdown kastrerats pga lågt intresse. Trodde det var en fin hingst med bra kvaliteter, men jag kan ju inget egentligen.
Vad gör att en hingst används mycket, medan en annan inte är lika intressant?

Tror att framför allt i dressyraveln så går det i mode. Upplever många dressyrinriktade vara "bättre" på att använda unga hingstar och är det ngn som sticker ut lite extra så blir den hingsten poppis och många vill använda den. I hoppavlen tycker jag att många är bakåtsträvande och vil använda många gamla hingstar. Det är inte fel att ha en meriterad hingst, absolut inte men många verkar vilja köra på "säkra kort" och många av de stora giganterna är ju till åren numera.
 
Jag skulle vilja lägga till en egenskap som vi inte berört så mycket här i tråden ännu, men som för mig är jätteviktig i en avelshingst - Könskaraktär. Jag väljer direkt bort hingstar som saknar karaktär, och tittar man på avelns storheter tycker jag att de alla har (haft) en väldigt stark hingstkaraktär. Sen om det är kopplat till förärvning vet jag inte, men det är en teori.
 
Tror att framför allt i dressyraveln så går det i mode. Upplever många dressyrinriktade vara "bättre" på att använda unga hingstar och är det ngn som sticker ut lite extra så blir den hingsten poppis och många vill använda den. I hoppavlen tycker jag att många är bakåtsträvande och vil använda många gamla hingstar. Det är inte fel att ha en meriterad hingst, absolut inte men många verkar vilja köra på "säkra kort" och många av de stora giganterna är ju till åren numera.

Jag håller både med och inte.

Visst blir generationsväxlingen snabbare om man använder unga hingstar - men å andra sidan vet man ju inte om de verkligen är dom som presterar och i sin tur generear prestationsindivider. Inom hoppaveln är ju receptet tryggt men kanske lite trist, de hingstar om faktiskt levererar är de som i regel gått de högsta klasserna själva och det gör dom ju inte som yngre.

Sen har svenskarna varit ganska långsamma på att få upp ögonen för bra blod tycker jag.
 
Han hade 37 ston första säsongen, det är helt okej tycker jag, sen stod han på fryst och då svalnade också intresset.

Jag funderar på var och om han har tävlats alls under 2018
37 ston lär inte täcka kostnaderna för att hyra in en hingst en säsong på en station.
 
Nu är jag inte helt insatt men kommer ihåg att Warsteiner var ju på tapeten för väldans längesedan. Sen märkte man att hans avkommor hade en tendens att bli lite knäppa i huvudet så då dök hans användning. Samma med Almeto Z. Detta är ju mycket hörsägen men kan ligga en del i det. Lär väl vara en del hingstar som faller bort när deras första omgång föl blir 3-4 år. Men jag spekulerar vilt.

Jag red en ponny med e: Almeto Z. Hoppade som en gud men herregud, höll på att bli tokig på honom när det slog runt i huvudet titt som tätt.
Det var inget fel på Warsteiner-avkommornas temperament.
 
Jag håller både med och inte.

Visst blir generationsväxlingen snabbare om man använder unga hingstar - men å andra sidan vet man ju inte om de verkligen är dom som presterar och i sin tur generear prestationsindivider. Inom hoppaveln är ju receptet tryggt men kanske lite trist, de hingstar om faktiskt levererar är de som i regel gått de högsta klasserna själva och det gör dom ju inte som yngre.

Sen har svenskarna varit ganska långsamma på att få upp ögonen för bra blod tycker jag.
Precis. 👍
 
Såg att ni hade en kanonfin fölungen e. Touchdown ur en systerdotter till ett av våra ston. Tyvärr är vårat sto e. Sack, annars hade jag helt ärligt valt Touchdown till det stoet. Så för egen del föll det helt på morfadern i det fallet. Det andra stoet som var påtänkt till Touchdown vann vi en betäckning med Donkey Boy till, så det blev aldrig av. Jag tycker helt ärligt att det är synd att han är kastrerad, då fölen jag sett varit fina. Vill dessutom gärna ha QB-blod utan den tyngd vissa av sönerna har. Helgstrand's Quaterhit är nu den som ligger närmst till hand, men jag är inte så glad i för mycket Sandro eller Brentano I/II.

Hur som helst, jag förstår beslutet men tror ändå han skulle kunnat plocka ston just på sitt temperament när han blivit äldre och kommit ut på lite mer tävlingar... Och hade han varit svart som Suarez, Van Vivaldi, Total Hope och Bon Coeur m.fl. hade han nog varit med och toppat betäckningsstatistiken (kom inte och säg att färg saknar betydelse).
Det är inget fel på Touchdowns färg, den är jättefin precis som hans typ och rörelseschema.
 
Det finns heller ingen ekonomi i att ha en hingst med för få ston skrev:
Många fd svenska hingstägare vi pratat med vittnar om samma sak – de får för få ston för att det ska vara lönsamt - så flera av de svenska hingstarna kastreras eller tas ur avel[/B]. Allt handlar ju om efterfrågan från svenska stoägare, det är de som väljer. Vi befarar att vi, som trenden är nu, går mot att enbart ha få, stora internationella hingsthållare istället för lokala svenska.
!
Jag kan bekräfta det, tvyärr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jättefint inslag med Paddy Fanning, Churchmount sheepdogs, och hans jobb med får och hundar. Han förklarar bra, Bruce och Jim gör ett...
Svar
18
· Visningar
923
Senast: Wenniz
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 774
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 303
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp