Bukefalos 28 år!

vad gör man? *gnälltråd*

Nominous

Trådstartare
nu kanske jag är gnällig men jag vet inte.. :(

har hästen inaccorderad i ett mindre stall. min häst kan inte gå på fri tillgång på hö då hon är fånghäst. en häst i stallet får inte äta fritt. resten av hästarna går på fri tillgång i hagen.

problemet är att ingen kan fodra lunch då ingen är i stallet mitt över dagen och nu i sommar har de gått an då de finns mycket gräs i hagen. men nu börjar ju de ta slut då vi har snö på backen och jag funderar över lunchallternativ.

min häst går ihop med den andra hästen som inte får äta fritt. så de går tillsammans och äter bestämda givor.
grejen är den att den andra hästen är ett kallblod på ca 160 och är runt 20strecket. ägaren har en väldigt gammal syn på dehär med hästhållning. den hästen får max (!!) 4kg hö/dyg :crazy: spelar ingen roll hur mycket alla i stallet pratat med denne, ägaren vägrar ändra sig. stallägaren försöker få ägaren att ändra sig men hästen får inge mer mat. förvaret är att hästen är fet :grin:
hästen är väääldigt bukig och kan ses som tjock om man inte kan hästar och inte känner på han. för revbenen känns men magen är stor. garanetart pga proteinbrist. dessutom är han krubbitare.. :grin: konstigt... så han ha säkert hela magen full med luft.
men de vägrar ägaren att inse. för denne har bestämmt att hästen är tjock och går på konstant bantning (sen om de handlar om pengar eller inte kan jag inte svara på. det är ju dyrt att ge 10kg hö om dan).

sen dessutom går han i en sandhage ensam helt avskilt egentligen, men jag tycker synd om denna häst så jag släppte han till min som går i en stor gräshage så han ska få sällskap fast han är elak mot min häst och jagar henne så hon knappt får äta :crazy: hästen körs ca 15 min i veckan totalt..

ägaren fodrar lunch kl 8.30 till sin häst (får fruktost kl 7 och kvällsmat vid 17).

alltså jaa.. jag tycker helt enkelt synd om hästen. jag vill att min häst ska ha lunch kl 12-13 nån gång för att de inte ska bli för länge till kvällsmaten.

så har jag hittat en foderautomat som jag tycker kan vara jättebra till dessa två hästar så de kan få lunch mitt på dan varje dag. jag ska köpa en!

smsa med ägaren om den bra iden men ägaren ville inte lägga pengar på nå sånt. hästen fick ju lunch kl 8.30 och de kunde ju ge min med och såg inget problem med det. jag erbjöd mig att lägga ut alla pengar nu och ägaren kan betala tillbaka när denne vill. en hundring i månaden eller nån gång ibland när de finns pengar över. bara för saks skull.. kostar ju ändå många tusen kr att köpa.

men nej...

såå.. jag ska köpa automaten iafl till min häst för jag vägrar att min häst ska gå utan foder hela dan. lunch kl 8.30 är inget allternativ för mig. pratade med de andra i stallet och de sa bara att jag skulle låta han gå själv för jag ska inte betala för nån annans häst.

och de är där skon klämmer.

en del av mig tycker synd om hästen och tycker att han kan ju åxå få gå där och få lunch mitt på dan med min eftersom jag ändå ska köpa automaten.
men en annan del av mig blir lite irriterad och besviken över att de vägrar vara med på den. varför ska jag betala för att ta hand om nån annans häst som dom egentligen är skyldig att se till att den mår bra. för de gör den bevisligen inte då den lever i den situation den gör..

tankar och reflektioner? är jag egoistisk? utlägg om anmälan hit och dit mot hästägaren och sånna saker behövs inte då det är ett annat kapitel.
 
Sv: vad gör man? *gnälltråd*

Oj, jobbig situation..
Jag håller med dig om att lunch vid 8.30 är lite väl tidigt. Jag hade nog försökt ordna det på annat sätt, som med en foderautomat. Förstår att det känns dumt att betala allt själv när andra använder den också, men kanske är det det bästa ändå?
Inte så lätt att veta vad man ska göra när hästägare inte lyssnar. Det går inte lägga fram det så den kommer tro att det var dens egna idé? Manipulera lite?

Jag hade nog försökt lägga lite hintar här och där om hästens kondition, kanske lägga en Henneke body scoring chart väl synlig i stallet? Finns flera olika modeller på internet.
En del tycks tyvär helt oemottagliga för ny information. Hade en dam i mitt gamla stall som var lite likadan. Hennes häst var smällfet, men började enligt ägaren magra av. Så på med mer havre, kraftfoder i mängder! Grovfoder gav hon inte i några större mängder. Så sitter hon där nu med en supersjuk häst...
Det finns människor till allt. Om ägaren i ditt stall inte vill lyssna så får man byta taktik eller släppa det. Inte lätt, jag vet, men ibland är det enklast att ge upp.
 
Sv: vad gör man? *gnälltråd*

Jag tycker faktiskt stallägaren ska ta sitt ansvar och kliva in och säga ifrån att häststackaren inte mår bra! "Ska de stå i mitt stall skall de skötas ordentligt".

Fånghästar kan väl gå på fri tillgång de med?
Halm kanske de kan få i en häck på dagen annars?
 
Sv: vad gör man? *gnälltråd*

jo de är jobbigt men är ägaren är typ 80 bast så då är de inte så lätt att som 24 åring komma och ha nåt att säga som denne lyssnar på. ägaren har ju trorts allt haft häst hela livet och jag kan ju ingenting då jag bara är en unge.. :crazy: och ny idéer är ju inte direkt en så pass gammal människa är så pigg på oftast. iafl inte en "riktig hästkarl".. du vet väl kanske själv hur insöad sådana kan vara..:mad:

synd bara som i ditt fall att folk inte kan vara mottagliga för idéer och att de ska gå så långt så djuren blir sjuka när de så lätt går att förhindra.:(

jo de känns som lättare å bara släppa de. att bara blunda och bry sig som sitt eget. men sen när man komemr till stallet så står han där och krubbiter som en galning i hagen. då får man ju ångest igen.
och grejen är ju den också att de är tråkigt att han ska vara så elak mot min häst, emn om jag inte låter han gå där så måste min häst gå själv - och de vill jag ju heller inte.

så vad väljer man? låta hästen gå själv eller bli jagad så fort de vankas mat och inte få nån ro i kroppen tills minsta lilla höstrå är borta? saken är den att de umgås ju inte. de står på varsin sida av hagen när han är "snäll". när han är "elak" så går han efter henne och och hugger och slår mot henne så hon inte får vara ifred. som att välja mellan pest eller kolera typ..

men de där med lunchen.. jo de lutar ju åt att ja betalar och deras häst får äta. kommer ju bli så. känns lite dummt ändå. om de inte blir så att jag särar på dem för han är för dum mot henne. men då är de ju av annat skäl. men om de går kvar tillsammans så kommer han nog få lunch han med. snåla hästägare :devil:
 
Sv: vad gör man? *gnälltråd*

Jag tycker faktiskt stallägaren ska ta sitt ansvar och kliva in och säga ifrån att häststackaren inte mår bra! "Ska de stå i mitt stall skall de skötas ordentligt".

Fånghästar kan väl gå på fri tillgång de med?
Halm kanske de kan få i en häck på dagen annars?

jag kan inte lägga mig i vad stallägaren gör då de inte är jag som är det. jag är bara inaccorderad och kan därmed inte heller lägga mig i vad som händer..

min häst kan inte gå på fri tillgång då hon fick fång av att hon åt för mycket hösilage. hon blir monsterfet och äter nonstop och får fetmarelaterad fång. så de är absolut inget allternativ!!!

och halm blir de ännu fetare av.. och för att inte nämna bukig!!! :eek::cool: (obs ironisk mot ägarens åsikt)
 
Sv: vad gör man? *gnälltråd*

hästen är väääldigt bukig och kan ses som tjock om man inte kan hästar och inte känner på han. för revbenen känns men magen är stor. garanetart pga proteinbrist. dessutom är han krubbitare.. :grin: konstigt... så han ha säkert hela magen full med luft.


Förlåt men, hästar sväljer inte luft vid krubbitning. Den vänder i halsen.
 
Sv: vad gör man? *gnälltråd*

okej.. men hur som haver är hästen uppsvälld.. och de beror garanetrat inte på att den är fet.. :S
 
Senast ändrad:
Sv: vad gör man? *gnälltråd*

Om den andra hästen jagar din så din knappt kan äta kommer hon ju säkerligen inte få mycket av höet i foderautomaten...
 
Sv: vad gör man? *gnälltråd*

alltså de är en automatisk grind så de blir ju en hel hage med hötussar i :)
 
Sv: vad gör man? *gnälltråd*

Om den andra hästen jagar din häst så skulle jag inte ha den i samma hage som din häst, då mår nog din häst nog bättre av att stå själv än att ständigt bli jagad.
 
Sv: vad gör man? *gnälltråd*

Jag tror att din häst inte kommer att få äta sin lunch i hagen om den andra hästen är där. Den försöker nog vakta höet så mycket den kan och det blir stressigt för både din häst och den andra. Din häst mår nog bättre av att gå i egen hage och få äta sin lunch i lugn och ro.
 
Sv: vad gör man? *gnälltråd*

Om den andra hästen jagar din häst så skulle jag inte ha den i samma hage som din häst, då mår nog din häst nog bättre av att stå själv än att ständigt bli jagad.

Jag tror att din häst inte kommer att få äta sin lunch i hagen om den andra hästen är där. Den försöker nog vakta höet så mycket den kan och det blir stressigt för både din häst och den andra. Din häst mår nog bättre av att gå i egen hage och få äta sin lunch i lugn och ro.

jo de lutar ju åt att hon ska få gå själv.. men nån stans i fantasin så går man ju och inbillar sig att man ska försöka göra allt man kan för att tex den andra hästen ska få nån glädje i livet. han krubbiter långt i från så mycket nu som han gör när han går själv. så han mår ju bättre och de är väl de som jag haft som mening när jag släppte ihop dem, och dels att jag är väldigt emot att ha hästar själv. de tappar ju den sociala biten och min häst är hypersocial. :( men ju mer jag studerar dem så ju mer inser jag att hon förlorar inget på att få gå själv eftersom hon mesta tiden ändå står för sig själv eller blir vallad.

så de blir nog att hon får gå själv ändå så får hon iafl vara ifred. för han vill ju inte umgås ändå.:( måste sluta tänka på den andra hästens bästa nu.. har gjort de jag kunnat iafl..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
12
· Visningar
1 446
Senast: ameo
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 479
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 320
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp