Bukefalos 28 år!

Vad gör ni för miljön?

Det var du som med okunnighet som grund problematiserade hästeriet.

Vilket alltså inte på något vis är tabu för mig, utan tvärtom en del av mitt jobb.

Du tyckte att andra skulle problematisera hästarna, hästskiten, hökonsumtionen, vaccinerna, att vi inte äter dem med mera.

På vilket sätt är det okunnigt att ta upp hästägande som miljöbov?
 
Det där med att "få ett barn mindre", är verkligen den klimat besparande åtgärd som verkar kunna göra de allra flesta verkligt upprörda.

Trots att ingen debattör jag sett i svensk media på senaste tiden, vill försöka införa "kinesisk ett barnspolitik", eller för den delen förbjuda folk att ha barn alls, utan bara försöker få "folk" att förstå att ett barn till jorden är en stor miljöbelastning.

Förståelse för det, skulle kunna leda till att man ändrar attityden till att ha många barn, fler barn än ett, på sikt.
 
Men det är ju det mest miljöeffektiva, att mänskligheten dör ut. Men det är ju inte det mest miljöeffektiva vi försöker leva efter antar jag. Jag tror att de flesta försöker att leva ett så trivsamt liv som möjligt utan att ha alltför negativ påverkan på annat. Men som samhället är uppbyggt idag har vi stor negativ påverkan på många saker. Miljön är en del av de vi påverkar negativt. I miljövården finns det sedan många delar som ibland tom går emot varandra.

Jag tycker bara att diskussionen blir absurd när man är inne och petar i människors livsval på den nivån. Husdjursägande har en påverkan men den är långt mindre än många andra delar. Vegandiskussionen kom ur att någon började ifrågasätta om det verkligen var miljövänligare att äta veganskt inte någon som började ifrågasätta någon annans köttätande. Sedan dök ifrågasättandet om hästägandet upp.
Om en inte kan rannsaka sitt eget liv och dess miljöavtryck det gör i ett större sammanhang, har man inte kommit så långt skulle jag tycka. Jag kan nog tycka att sitter och drar på hästfinkor till träning och tävling ett par gånger i veckan, andra som skickar slakthästar till italien, eller destruktion har lite jobb kvar att göra på sitt eget miljöavtryck och det är något som angår oss alla.
 
Det där med att "få ett barn mindre", är verkligen den klimat besparande åtgärd som verkar kunna göra de allra flesta verkligt upprörda.

Trots att ingen debattör jag sett i svensk media på senaste tiden, vill försöka införa "kinesisk ett barnspolitik", eller för den delen förbjuda folk att ha barn alls, utan bara försöker få "folk" att förstå att ett barn till jorden är en stor miljöbelastning.

Förståelse för det, skulle kunna leda till att man ändrar attityden till att ha många barn, fler barn än ett, på sikt.
Särskilt i höginkomstländer.

Gå ner i arbetstid (lön) är också bra ur miljösynpunkt (en strategi främst för oss som tjänar över medel).

Jag har ett barn och har gått ner i arbetstid, men ingetdera av miljöskäl egentligen.
 
Särskilt i höginkomstländer.

Gå ner i arbetstid (lön) är också bra ur miljösynpunkt (en strategi främst för oss som tjänar över medel).

Jag har ett barn och har gått ner i arbetstid, men ingetdera av miljöskäl egentligen.
Jag har inget barn och har gått ned i arbetstid, jag borde ha en guldstjärna (kan även tänka mig mer betalt åh andra sidan skulle det kanske leda till mer konsumtion så).
 
Okej. Men problematiserandet av hästägande ur miljösynpunkt bör alltså endast göras av de som också kan häst?
Nej.

Det hen skrev visade att hen inte vet något om hästar. Och formulerat på ett sätt som kändes lite udda just här. Det är EN sak.

Hästen som miljöbov handlade om ANDRA, inte om hen själv. Det är en ANNAN sak.

Jag förstår inte RIKTIGT ditt engagemang i att tjata på om detta?
 
Nej.

Det hen skrev visade att hen inte vet något om hästar. Och formulerat på ett sätt som kändes lite udda just här. Det är EN sak.

Hästen som miljöbov handlade om ANDRA, inte om hen själv. Det är en ANNAN sak.

Jag förstår inte RIKTIGT ditt engagemang i att tjata på om detta?

Men hen skrev ju om hästar i en miljötråd. Inte helt random i valfri chatt. Alltså förstår jag inte varför du tvunget ska fortsätta gå på om hens "okunnighet vad gäller hästar" när det var hästar i relation till miljö det handlade om.

TACK för att du känner dig TVUNGEN att uttrycka dig i VERSALER. Jag förstår ändå. :)
 
Jag har alltid tänkt att köttisar varit de som gått på med mest absurd stil när det kommer till miljödiskussioner men efter denna tråd får jag nog revidera min uppfattning.
 
Nej.

Det hen skrev visade att hen inte vet något om hästar. Och formulerat på ett sätt som kändes lite udda just här. Det är EN sak.

Hästen som miljöbov handlade om ANDRA, inte om hen själv. Det är en ANNAN sak.

Jag förstår inte RIKTIGT ditt engagemang i att tjata på om detta?
Jag förstår inte riktigt jag vill bara hjälpa. Om jag har fel så övertyga mig gärna men det känns som att du bara svarar runt. Jag är inte emot er på något sätt.
 
Nu förstår jag ni vill att jag ska ta vad jag gör dåligt. Jag använder motorsåg ibland. Jag arbetar 30timmar på ett lager för att köpa skit för samt fastighetsskatt. Kom för fan inte och säg vad en häst innebär det vet jag. Men förstå upplevelsen när ett hello matförråd laddas upp och det är bara för en dag. Min far häst åt inte en enda medicin medicin men levde likförbannat 20 år detsamma gjorde hans häst innan.

Jag säger inte att häst är dåligt men något man borde tänka på.
 
Men hen skrev ju om hästar i en miljötråd. Inte helt random i valfri chatt. Alltså förstår jag inte varför du tvunget ska fortsätta gå på om hens "okunnighet vad gäller hästar" när det var hästar i relation till miljö det handlade om.

TACK för att du känner dig TVUNGEN att uttrycka dig i VERSALER. Jag förstår ändå. :)
Sedan ditt inlägg nr 224, är det enda jag har gjort att försöka slippa tjata vidare utifrån det, som jag tyckte, mycket märkliga inlägg som @Dalkarlsbotorpet skrev om de ofattbara mängder hö en häst äter. Men du slutar inte fråga.

Så om du, trots eller tack vare versaler, förstår, då borde ju det spåret kunna släppas nu.
 
Sedan ditt inlägg nr 224, är det enda jag har gjort att försöka slippa tjata vidare utifrån det, som jag tyckte, mycket märkliga inlägg som @Dalkarlsbotorpet skrev om de ofattbara mängder hö en häst äter. Men du slutar inte fråga.

Så om du, trots eller tack vare versaler, förstår, då borde ju det spåret kunna släppas nu.
Jag är ledsen för att jag inte är en expert. Jag tar tillbaka det om det går. Men det är dåligt att håll häst för miljön.
 
- Äter närproducerat.
- Äter vilt.
- Äter Svenskt.
- Minska matsvinnet, gör storkok.
- Bojkottar palmolja, odlad lax, utländskt kött, livsmedel med onödig transporter tex flaskvatten osv.
- Ger hundarna Svenskproducerat foder på mestadels Svenska råvator samt mat och slaktrester.
- Tänker över bilkörning.
- Handlar vissa kläder och saker begagnat.
- Tänker till angående elförbrukning i hushållet. Har börjat byta ut vitvaror samt bytt olja till pellets och sen pellets mot bergvärme.
- Källsorterar, pantar mm.
 
- Äter närproducerat.
- Äter vilt.
- Äter Svenskt.
- Minska matsvinnet, gör storkok.
- Bojkottar palmolja, odlad lax, utländskt kött, livsmedel med onödig transporter tex flaskvatten osv.
- Ger hundarna Svenskproducerat foder på mestadels Svenska råvator samt mat och slaktrester.
- Tänker över bilkörning.
- Handlar vissa kläder och saker begagnat.
- Tänker till angående elförbrukning i hushållet. Har börjat byta ut vitvaror samt bytt olja till pellets och sen pellets mot bergvärme.
- Källsorterar, pantar mm.
Det låter väldigt sunt och det är oftast de sakerna man kan se över om man vill😀 tummen upp från mig👍
 
Jag säger inte att häst är dåligt men något man borde tänka på.

Problemet i miljödiskussionen är att den så ofta landar i vad ANDRA borde tänka på. Här på buke verkar många blinda för sin bilkörning, t ex, andra borde köra mindre men själva måste de köra för att de bor så till som de gör. Och främsta syndabocken är alltid de som flyger, eftersom så många här ändå inte skulle resa nånstans med flyg.

Jag kan tycka att det vore skitintressant med en problematisering av hästnäringen ur miljöperspektiv, just för att buke är ett hästforum. Men starten när nån brakar in och berättar något som alla hästmänniskor redan vet är rätt olycklig, i synnerhet när du belåtet radar upp alla kloka val du själv gör.
 
Problemet i miljödiskussionen är att den så ofta landar i vad ANDRA borde tänka på. Här på buke verkar många blinda för sin bilkörning, t ex, andra borde köra mindre men själva måste de köra för att de bor så till som de gör. Och främsta syndabocken är alltid de som flyger, eftersom så många här ändå inte skulle resa nånstans med flyg.

Jag kan tycka att det vore skitintressant med en problematisering av hästnäringen ur miljöperspektiv, just för att buke är ett hästforum. Men starten när nån brakar in och berättar något som alla hästmänniskor redan vet är rätt olycklig, i synnerhet när du belåtet radar upp alla kloka val du själv gör.
Det förestår jag givetvis. Mina val är mest av ekonomiska själ. Jag är fattig och jag behovet hushåll per krona. Jag är ledsen om jag kändes överlägsen på något sätt. Vill någon ha tips och råd från någon som inte har något alls så pm gärna!
 
Dessutom. Om vi som har häst lägger några tusen på den per månad, så behöver vi ju se vad vi ANNARS hade gjort med pengarna. För egen del har jag ingen aning, men jag hade inte skänkt samma belopp till miljöorganisatiomer, tex.
Haha det påminner mig om Lena Dunham i Girls när hon säger till sina päron att de faktiskt har tur att hon bara vill att de ska pröjsa hennes hyra och mat för hon hade faktiskt kunnat bett om pengar till droger.

53d554cfe37da_-_drugaddict1.gif


:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 427
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 345
Senast: Mkb
·
Äldre Cyklar ni till jobbet, är vegetarian, äter bara ekologisk mat och köper aldrig nya saker eller tänker ni att Sverige gör redan sitt i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 246
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp