Bukefalos 28 år!

Vad gör ni för miljön?

Problemet i miljödiskussionen är att den så ofta landar i vad ANDRA borde tänka på. Här på buke verkar många blinda för sin bilkörning, t ex, andra borde köra mindre men själva måste de köra för att de bor så till som de gör. Och främsta syndabocken är alltid de som flyger, eftersom så många här ändå inte skulle resa nånstans med flyg.

Jag kan tycka att det vore skitintressant med en problematisering av hästnäringen ur miljöperspektiv, just för att buke är ett hästforum. Men starten när nån brakar in och berättar något som alla hästmänniskor redan vet är rätt olycklig, i synnerhet när du belåtet radar upp alla kloka val du själv gör.
Jag brukar tänka att min häst kostar ungefär en resa inom Europa i månaden, med flyg. Så sett, är jag ju rena miljöhjälten som har häst! :D Fatta vilken extravagant livsstil jag annars hade haft!
 
Haha det påminner mig om Lena Dunham i Girls när hon säger till sina päron att de faktiskt har tur att hon bara vill att de ska pröjsa hennes hyra och mat för hon hade faktiskt kunnat bett om pengar till droger.

53d554cfe37da_-_drugaddict1.gif


:D
Det är en rolig bild men inte jätterolig när den händer
 
Jag brukar tänka att min häst kostar ungefär en resa inom Europa i månaden, med flyg. Så sett, är jag ju rena miljöhjälten som har häst! :D Fatta vilken extravagant livsstil jag annars hade haft!
Fast nu är det ju inte vad det kostar att ha häst i pengar som är ämnet, utan miljöpåverkan.
 
Haha det påminner mig om Lena Dunham i Girls när hon säger till sina päron att de faktiskt har tur att hon bara vill att de ska pröjsa hennes hyra och mat för hon hade faktiskt kunnat bett om pengar till droger.

53d554cfe37da_-_drugaddict1.gif


:D
Bland andra Jörgen Larsson, sociolog som forskar om klimatet, pekar på fördelar med att göra dyra saker, så att man inte lägger pengarna på sådant som är mer miljöskadligt. Han har tex föreslagit psykoterapi och, faktiskt, just hästhållning i den andan.

Undrar hur det förhåller sig med drogernas miljöpåverkan? De flesta är väl rätt dyra, så de hindrar ju mycket annan konsumtion. :D
 
Jag brukar tänka att min häst kostar ungefär en resa inom Europa i månaden, med flyg. Så sett, är jag ju rena miljöhjälten som har häst! :D Fatta vilken extravagant livsstil jag annars hade haft!
Jo absolut det tror jag jättemycket och jag har aldrig syftar på någon här på forumet att häst kostar mer än de ger. Men ett litet hands up
 
Ja, Men något gör en ju för sina pengar. Nästan allt en kan göra för sina pengar, påverkar miljön mer eller mindre.
Du är inte ens seriös i diskussionen så jag undar varför du fortsätter delta i tråden eftersom du gör allt för att undvika ämnet, utan bara är dryg och arrogant. Att en MAN hade mage att delta i diskussionen fick dig att studsa, och sen hade han mage att ha en åsikt om att även hästeriet kan diskuteras ur miljösynpunkt och du har inte bidragit konstruktivt i den diskussionen alls utan bara matat på med svammel.
 
Det där med att "få ett barn mindre", är verkligen den klimat besparande åtgärd som verkar kunna göra de allra flesta verkligt upprörda.

Trots att ingen debattör jag sett i svensk media på senaste tiden, vill försöka införa "kinesisk ett barnspolitik", eller för den delen förbjuda folk att ha barn alls, utan bara försöker få "folk" att förstå att ett barn till jorden är en stor miljöbelastning.

Förståelse för det, skulle kunna leda till att man ändrar attityden till att ha många barn, fler barn än ett, på sikt.
Fast har inte Kina fått problem nu, pga just den ett-barnspolitiken? De har plötsligt för få yngre som kan bidra till samhället, och vården av de äldre, och vad jag förstått har man övergett den politiken nu. Den fungerar inte i ett samhälle där man är så beroende av varandra.
 
Problemet i miljödiskussionen är att den så ofta landar i vad ANDRA borde tänka på. Här på buke verkar många blinda för sin bilkörning, t ex, andra borde köra mindre men själva måste de köra för att de bor så till som de gör. Och främsta syndabocken är alltid de som flyger, eftersom så många här ändå inte skulle resa nånstans med flyg.

Jag kan tycka att det vore skitintressant med en problematisering av hästnäringen ur miljöperspektiv, just för att buke är ett hästforum. Men starten när nån brakar in och berättar något som alla hästmänniskor redan vet är rätt olycklig, i synnerhet när du belåtet radar upp alla kloka val du själv gör.
Jag håller faktiskt med, det måste ju ändå vara så att det går och hålla häst på mer eller mindre miljö- och klimatbelastande sätt.

Det här är de miljö- och klimatpositiva med just mina hästar:

Mina hästar har en del i kretsloppet på vår gård.

Hästarnas gödsel används blandad med annan gödsel från djurhållningen, till att gödsla våra åkrar och vallar.
På våra åkrar odlas mest vallfoder, men även något spannmål eller baljväxter som blir till djurfoder.
Vi har varit självförsörjande med gödsel de senaste femton åren, vi har inte köpt en gnutta.
Alltså har vi minimerat behovet av transporter för det ändamålet.
Hade vi enbart haft får på gården, så hade vi haft för lite gödsel. Ja, man räknar ut hur mycket man behöver.

Hästarna växelbetar med fåren på gården, vilket innebär att vi bara sällan måste avmaska fåren eller hästarna, så på så sätt minskar vi risken (i det lilla) för att parasiterna ska utveckla resistens.
Dessutom så kan vi köra lite mindre traktor med betesputs, eftersom fåren och hästarna äter upp varandras rator. Någon liten vända med betesputs måste vi trots allt köra, men definitivt inte likamånga, som vi hade behövt köra utan häst.

Varje vända med traktor och redskap kostar ju drivmedel (vi kör med biodiesel), så varje vända som kan undvikas är positiv.

Vi brukar köra hem något lite ved och ta hem vindfällen med häst varje år, det blir också lite mindre traktorkörning.

Smärre ytor, som t.ex. hästarnas vinterhage, harvar vi på våren med häst, efter att den rensats från gödselrester.
Det händer också att någon häst får harva gårdsplan, eller harva för att reparera vildsvinsskador.

När vi slår den lilla ängen och hässjar hö där, så räfsar vi med häst. Vi äger tyvärr ingen fungerande hästslåtter f.n. (svåra att få tag i, svårt att hitta reservdelar), så sådan kan vi inte köra, utan vi kör en motormanuell slåtterbalk.
Sedan får hästen dra hem det lösa höet.
Här bidrar hästen mest till att vårda biologisk mångfald, genom skötseln av ängen. Fan vet om vi skulle orka räfsa utan hästhjälp, det är rätt ett drygt jobb. I så fall skulle hävden av ängen upphöra.

Hästarna betar naturbetesmarker, också "vård av biologisk mångfald".

Vi åker inte så ofta med hästarna för att träna, eller tävla. I genomsnitt kanske en gång per månad utslaget på hela året.
 
Jo det är sant men efter ett par inlägg här vet jag inte om logik är något man bör sträva efter. Vem vet hennes mor kanske var ädelfisk älskar. Dvs inplanerad regnbåge.
Du får ursäkta men jag förstår faktiskt inte ett ord av det du skriver.
 
Fast har inte Kina fått problem nu, pga just den ett-barnspolitiken? De har plötsligt för få yngre som kan bidra till samhället, och vården av de äldre, och vad jag förstått har man övergett den politiken nu. Den fungerar inte i ett samhälle där man är så beroende av varandra.
Det är för många äldre
 
Jag håller faktiskt med, det måste ju ändå vara så att det går och hålla häst på mer eller mindre miljö- och klimatbelastande sätt.

Det här är de miljö- och klimatpositiva med just mina hästar:

Mina hästar har en del i kretsloppet på vår gård.

Hästarnas gödsel används blandad med annan gödsel från djurhållningen, till att gödsla våra åkrar och vallar.
På våra åkrar odlas mest vallfoder, men även något spannmål eller baljväxter som blir till djurfoder.
Vi har varit självförsörjande med gödsel de senaste femton åren, vi har inte köpt en gnutta.
Alltså har vi minimerat behovet av transporter för det ändamålet.
Hade vi enbart haft får på gården, så hade vi haft för lite gödsel. Ja, man räknar ut hur mycket man behöver.

Hästarna växelbetar med fåren på gården, vilket innebär att vi bara sällan måste avmaska fåren eller hästarna, så på så sätt minskar vi risken (i det lilla) för att parasiterna ska utveckla resistens.
Dessutom så kan vi köra lite mindre traktor med betesputs, eftersom fåren och hästarna äter upp varandras rator. Någon liten vända med betesputs måste vi trots allt köra, men definitivt inte likamånga, som vi hade behövt köra utan häst.

Varje vända med traktor och redskap kostar ju drivmedel (vi kör med biodiesel), så varje vända som kan undvikas är positiv.

Vi brukar köra hem något lite ved och ta hem vindfällen med häst varje år, det blir också lite mindre traktorkörning.

Smärre ytor, som t.ex. hästarnas vinterhage, harvar vi på våren med häst, efter att den rensats från gödselrester.
Det händer också att någon häst får harva gårdsplan, eller harva för att reparera vildsvinsskador.

När vi slår den lilla ängen och hässjar hö där, så räfsar vi med häst. Vi äger tyvärr ingen fungerande hästslåtter f.n. (svåra att få tag i, svårt att hitta reservdelar), så sådan kan vi inte köra, utan vi kör en motormanuell slåtterbalk.
Sedan får hästen dra hem det lösa höet.
Här bidrar hästen mest till att vårda biologisk mångfald, genom skötseln av ängen. Fan vet om vi skulle orka räfsa utan hästhjälp, det är rätt ett drygt jobb. I så fall skulle hävden av ängen upphöra.

Hästarna betar naturbetesmarker, också "vård av biologisk mångfald".

Vi åker inte så ofta med hästarna för att träna, eller tävla. I genomsnitt kanske en gång per månad utslaget på hela året.
Det är bra och du verkar vara en påläst person. Jag kanske har fel när jag tror att merparten inte har det så. Jag är öppen för lärdom och i grunden litar jag på alla.
 
Fast har inte Kina fått problem nu, pga just den ett-barnspolitiken? De har plötsligt för få yngre som kan bidra till samhället, och vården av de äldre, och vad jag förstått har man övergett den politiken nu. Den fungerar inte i ett samhälle där man är så beroende av varandra.

Ja, de har övergivit politiken, men jag uppfattar att deras problem är något mer komplexa än behovet av arbetskraft.

Dels så behövde nog regimen "ge något" till befolkningen i form av fri- och rättigheter, när de velat "modernisera" och marknadsanpassa Kina.
Att då ge rättigheten till större självbestämmande över barnalstrande, kan vara ett sätt att slippa ge andra demokratiska fri och rättigheter.

Eftersom flickor/kvinnor traditionellt varit mindre värda i den traditionella kinesiska kulturen, så har man ett problem med ett stort underskott av flickor/kvinnor då det verkar förekommit selektiva aborter baserade på kön såvitt jag uppfattat det.
Det finns helt ingen för männen att gifta sig med, och alstra barn med...

Att det skulle behövas en massa unga personer, för att ta hand om de gamla, handlar nog om argumentation, snarare än verklighet.

Många saker kan göras maskinellt, med robotar och AI, och då räckor nog de friställda arbetarna till för att sköta vård och omsorg...
 
Jag håller faktiskt med, det måste ju ändå vara så att det går och hålla häst på mer eller mindre miljö- och klimatbelastande sätt.

Det här är de miljö- och klimatpositiva med just mina hästar:

Mina hästar har en del i kretsloppet på vår gård.

Hästarnas gödsel används blandad med annan gödsel från djurhållningen, till att gödsla våra åkrar och vallar.
På våra åkrar odlas mest vallfoder, men även något spannmål eller baljväxter som blir till djurfoder.
Vi har varit självförsörjande med gödsel de senaste femton åren, vi har inte köpt en gnutta.
Alltså har vi minimerat behovet av transporter för det ändamålet.
Hade vi enbart haft får på gården, så hade vi haft för lite gödsel. Ja, man räknar ut hur mycket man behöver.

Hästarna växelbetar med fåren på gården, vilket innebär att vi bara sällan måste avmaska fåren eller hästarna, så på så sätt minskar vi risken (i det lilla) för att parasiterna ska utveckla resistens.
Dessutom så kan vi köra lite mindre traktor med betesputs, eftersom fåren och hästarna äter upp varandras rator. Någon liten vända med betesputs måste vi trots allt köra, men definitivt inte likamånga, som vi hade behövt köra utan häst.

Varje vända med traktor och redskap kostar ju drivmedel (vi kör med biodiesel), så varje vända som kan undvikas är positiv.

Vi brukar köra hem något lite ved och ta hem vindfällen med häst varje år, det blir också lite mindre traktorkörning.

Smärre ytor, som t.ex. hästarnas vinterhage, harvar vi på våren med häst, efter att den rensats från gödselrester.
Det händer också att någon häst får harva gårdsplan, eller harva för att reparera vildsvinsskador.

När vi slår den lilla ängen och hässjar hö där, så räfsar vi med häst. Vi äger tyvärr ingen fungerande hästslåtter f.n. (svåra att få tag i, svårt att hitta reservdelar), så sådan kan vi inte köra, utan vi kör en motormanuell slåtterbalk.
Sedan får hästen dra hem det lösa höet.
Här bidrar hästen mest till att vårda biologisk mångfald, genom skötseln av ängen. Fan vet om vi skulle orka räfsa utan hästhjälp, det är rätt ett drygt jobb. I så fall skulle hävden av ängen upphöra.

Hästarna betar naturbetesmarker, också "vård av biologisk mångfald".

Vi åker inte så ofta med hästarna för att träna, eller tävla. I genomsnitt kanske en gång per månad utslaget på hela året.
Japp, klart intressant att titta även på det. Alltså på vad man själv kan göra i stället för att lasta miljöansvaret på andra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 806
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 181
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 248
Senast: Mkb
·
Äldre Cyklar ni till jobbet, är vegetarian, äter bara ekologisk mat och köper aldrig nya saker eller tänker ni att Sverige gör redan sitt i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 209
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp