Bukefalos 28 år!

Vad gör ni för miljön?

Mina hundar har absolut en positiv påverkan på mitt psykiska mående. Men likadant kan väl andra säga om deras egen hobby? Det är väl långt ifrån ett legitimt argument i en diskussion om miljön. Snarare kan man t ex alltid köpa svensk hundmat. Undvika alltför långa tränings/tävlingsresor. Som exempel.
 
Hästens gödsel är som jag skrev tidigare mindre koncentrerad än tex idisslande djurslags gödsel. De äter grovfibrigt foder och gödslar därför mycket. En väldigt liten del av hästens gödsel hamnar på de stigar eller vägar du beskriver och de innehåller som sagt stora delar växtrester=osmält grovt material.
Det är en bra grej som jag gillar med hästen! Som sagt jag hade haft häst om jag inte visste att det fsnns djur som ger samma för mindre? Som sagt jag älskar att lära och ni som har häst är bästa lärarna.
 
Själva essensen är ju att man som enskild person kan ha olika hobbies eller yrken. Det kan vara hästar, hundar, veteranbilar, inredning, trädgårdsarbete, barn eller vad som helst.

Det som är märkligt för mig är att det ses som en självklarhet för alla i längden att t.ex minska bilkörande även om det i princip innebär att dina arbetsdagar blir flera timmar längre men en hobby som hästar som rent krasst är "onödigt" ur miljösyn är en helig ko som inte ens får ifrågasättas.

Det pratades en del om att hästar (och andra nöjesdjur) bidrar till psykiskt välmående och det påståendet stöder jag till 100%, men det innebär inte att andra intressen som bilar eller fina hus inte skulle göra det. Skulle jag behöva bo i ett sånt där fiffigt kompaktboende hade jag mått psykiskt dåligt. Bara för att något är okej eller bra/dåligt för en enskild person betyder inte det att det är samma för alla andra.
Fast du får nog svårt stt hitta studier som visar att fina hus och bilar gör någon större nytta för folkhälsan. (Fattigdom och slum etc är givetvis uselt för folkhälsan, men det finms ju grader.) Sällskapsdjurens nytta för folkhälsan är välbelagd.
 
Så ser det mycket sällan ut kring de större städerna, där livsmedelsproduktionen försvunnit och de flesta av hästarna finns.

Jag tror inte att stora, öppna ytor med vall är så bra för får, heller?

Plus att den marken är väldigt dyr mark för fårproduktion, vågar jag gissa.

Småskaligt jordbruk dominerar helt enkelt inte runt de större städerna, annat än i viss mån som hästgårdar.

Vi pratar olika typer av marker, uppenbarligen. Jag avsåg varken småskaligt eller storskaligt jordbruk utan har bara konstaterat att det häromkring mestadels är får som har i uppgift att hålla marker öppna. Med det menar jag inte produktionsmarker såsom vallar.
 
Men blir inte det en väldigt märklig pseudodiskussion? Istället för att slå backut för att man påpekar hästeriets påverkan på miljön går det ju som sagt att diskutera vad i hästeriet man kan göra för att minska det avtrycket. Utan att dra till med halmgubbar a la "hästar bör dö ut" och dylikt.
Jag har inte slagit bakut. Jag har tvärtom en del av min yrkesroll i arbete med hästar och miljön, ur kritiska perspektiv.

Jag reagerade mot att vi fick förklarat för oss hur mycket hö hästar äter. Och jag reagerade på att någon samtidigt pekar på vad ANDRA borde göra, vilket inte är trådämnet.

Så.
 
Vi pratar olika typer av marker, uppenbarligen. Jag avsåg varken småskaligt eller storskaligt jordbruk utan har bara konstaterat att det häromkring mestadels är får som har i uppgift att hålla marker öppna. Med det menar jag inte produktionsmarker såsom vallar.
Precis. Landet är långt, och trots rådande (brist på) miljöpolitik varierat. De flesta hästsr finns runt de större städerna. De flesta större städer har inte vuxitt fram bland mager mark.
 
Jag har inte slagit bakut. Jag har tvärtom en del av min yrkesroll i arbete med hästar och miljön, ur kritiska perspektiv.

Jag reagerade mot att vi fick förklarat för oss hur mycket hö hästar äter. Och jag reagerade på att någon samtidigt pekar på vad ANDRA borde göra, vilket inte är trådämnet.

Så.
Jag är nyfiken vad tycker andra att ni borde göra? Då jag inte sett någon i tråden säga åt någon annan vad de ska göra?
 
Själva essensen är ju att man som enskild person kan ha olika hobbies eller yrken. Det kan vara hästar, hundar, veteranbilar, inredning, trädgårdsarbete, barn eller vad som helst.

Det som är märkligt för mig är att det ses som en självklarhet för alla i längden att t.ex minska bilkörande även om det i princip innebär att dina arbetsdagar blir flera timmar längre men en hobby som hästar som rent krasst är "onödigt" ur miljösyn är en helig ko som inte ens får ifrågasättas.

Det pratades en del om att hästar (och andra nöjesdjur) bidrar till psykiskt välmående och det påståendet stöder jag till 100%, men det innebär inte att andra intressen som bilar eller fina hus inte skulle göra det. Skulle jag behöva bo i ett sånt där fiffigt kompaktboende hade jag mått psykiskt dåligt. Bara för att något är okej eller bra/dåligt för en enskild person betyder inte det att det är samma för alla andra.
Det finns forskning på området som visar att bilar och fina hus inte ger samma goda hälsoeffekter.
 
Precis. Landet är långt, och trots rådande (brist på) miljöpolitik varierat. De flesta hästsr finns runt de större städerna. De flesta större städer har inte vuxitt fram bland mager mark.

Tack för informationen? :confused:
 
Fast du får nog svårt stt hitta studier som visar att fina hus och bilar gör någon större nytta för folkhälsan. (Fattigdom och slum etc är givetvis uselt för folkhälsan, men det finms ju grader.) Sällskapsdjurens nytta för folkhälsan är välbelagd.
Jag behöver inte hitta någon studie. Jag jobbar på ett ställe där ett stort antal av mina kollegor är bilmänniskor, det är absolut ett intresse som ger dem psykiskt välmående. En bil kan också vara bra för välmåendet som i mitt eget fall, jag sparar flera timmar av min fritid varje dag, det får mig att må bättre.

Med fina hus uttryckte jag mig lite dåligt inser jag, jag menade alltså inte palats men mer ett prydligt boende med olika rum för olika ändamål. Att du typ inte bo på 50 kvadrat bara för att när hobbyrum/matsal/tv-rum/kontor måste befinna sig inom samma väggar.
 
JAG tycker att allt ska kunna diskuteras. Och jag ser ingenstans någon tävling eller att någon rackar ner på hobbyhästeriet i sig men det måste kunna diskuteras vad det ger för miljöeffekter utan att det ska leda till ylanden om att någon vill 'avskaffa en hel art' eller att vi ska ta vårt ansvar och dö ut. Hallå liksom.
Men det är ju det mest miljöeffektiva, att mänskligheten dör ut. Men det är ju inte det mest miljöeffektiva vi försöker leva efter antar jag. Jag tror att de flesta försöker att leva ett så trivsamt liv som möjligt utan att ha alltför negativ påverkan på annat. Men som samhället är uppbyggt idag har vi stor negativ påverkan på många saker. Miljön är en del av de vi påverkar negativt. I miljövården finns det sedan många delar som ibland tom går emot varandra.

Jag tycker bara att diskussionen blir absurd när man är inne och petar i människors livsval på den nivån. Husdjursägande har en påverkan men den är långt mindre än många andra delar. Vegandiskussionen kom ur att någon började ifrågasätta om det verkligen var miljövänligare att äta veganskt inte någon som började ifrågasätta någon annans köttätande. Sedan dök ifrågasättandet om hästägandet upp.
 
Men det är ju det mest miljöeffektiva, att mänskligheten dör ut. Men det är ju inte det mest miljöeffektiva vi försöker leva efter antar jag. Jag tror att de flesta försöker att leva ett så trivsamt liv som möjligt utan att ha alltför negativ påverkan på annat. Men som samhället är uppbyggt idag har vi stor negativ påverkan på många saker. Miljön är en del av de vi påverkar negativt. I miljövården finns det sedan många delar som ibland tom går emot varandra.

Jag tycker bara att diskussionen blir absurd när man är inne och petar i människors livsval på den nivån. Husdjursägande har en påverkan men den är långt mindre än många andra delar. Vegandiskussionen kom ur att någon började ifrågasätta om det verkligen var miljövänligare att äta veganskt inte någon som började ifrågasätta någon annans köttätande. Sedan dök ifrågasättandet om hästägandet upp.

Kan du citera inlägget som påstår att vi helt ska lägga ner häst, hund och dylika hobbys i förmån för miljön?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 426
Senast: Otherside
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 345
Senast: Mkb
·
Äldre Cyklar ni till jobbet, är vegetarian, äter bara ekologisk mat och köper aldrig nya saker eller tänker ni att Sverige gör redan sitt i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 246
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp