Vad gör ni med hunden när ni blir sjuka?

Nu bor vi i hus så vi kan släppa ut i trädgården. Förut har det varit att masa sig upp och ut ändå. Vid magsjuka har jag kunnat lämna till mina föräldrar då. Vid feber har jag tagit alvedon och gett mig ut en sväng när jag bodde i lägenhet.
 
Jag tar ut dem utanför dörren så att de får göra ifrån sig, sedan sover vi i sängen. När jag är tillräckligt bra för att släpa mig på en kortare promenad så går vi till närmsta rastgård och så får hundarna göra vad de vill där under tiden som jag sitter på en bänk. Har hittills aldrig varit riktigt sjuk längre än en vecka, och en lugn vecka klarar de utan problem.
 
Vi är ju två, och det har inte hänt än att vi ligger helt däckade samtidigt. så den som är piggare får ta dem, sen får vår hundrastare komma och ta ut dem längre mitt på dagen. Kan inte hon så får de sin mat i kongar, ben och lite leta godis inomhus för att ha något att göra. :)
 
Släpar mig runt kvarteret. Har en god vän som brukar hjälpa mig om jag är helt väck. Men har hasat omkring både magsjuk och i influensa. Har inget alternativ.
 
Bor ensam i lägenhet och blir jag sjuk är det vila och extremt korta rastrundor som gäller.
Åkte på rejäl förkylning/halsont/feber under två veckor i slutet av förra året och unghundsmallen klarade det fint, lite myror i benen och något mer vaktig hemma var väl egentligen det enda.
Sen var han såklart helt galet taggad när han väl fick träna ordentligt igen men själva vilan var inga konstigheter.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jäkla tråd. Nu har jag fått feber och betong i näsan sen jag skrev i den under förmiddagen :mad:
 
Ruben är helnöjd med det 😁
När jag var rejält däckad av halsfluss kom en kompis och tog honom på långpromenad.
Ruben blev mycket förnärmad, stretade emot, satte sig ner och försökte vända hem flera gånger 😂
Mamma försökte vara snäll och släppa ut hundarna en sväng när jag låg tredje veckan i influensa. De sprang glatt ut genom trädgårdsgrinden, drog en repa på gårdsplanen. Tre minuter senare konstaterade de att jag inte följt med ut, så då sprang alla in igen. Kvar ute på fältet stod mamma och hennes hund och ropade förgäves - i sängen hos mig låg nio hundar och beklagade sig över att nån försökt kidnappa dem :rofl::rofl:
 
Mamma försökte vara snäll och släppa ut hundarna en sväng när jag låg tredje veckan i influensa. De sprang glatt ut genom trädgårdsgrinden, drog en repa på gårdsplanen. Tre minuter senare konstaterade de att jag inte följt med ut, så då sprang alla in igen. Kvar ute på fältet stod mamma och hennes hund och ropade förgäves - i sängen hos mig låg nio hundar och beklagade sig över att nån försökt kidnappa dem :rofl::rofl:

:D

Jag var tvungen att flytta hem under en tvåveckorsperiod när jag var riktigt sjuk. Jag hade bara terriern då, och hon gick i princip bara på toa om någon hjälpte mig ut så att jag kunde sitta på bron medan hon gjorde det hon skulle. (tur det var sommar)
Promenadförsöken var inte lyckliga!

Skumt nog går det tydligen utmärkt att följa med vemsomhelst varsomhelst nu när jag är frisk. :meh:
 
Nu sist jag hade magsjuka, hade jag turen att vara hemma hos mina föräldrar. Pappa rastade och gick nån kortare promenad med dom den dagen..
Är jag hemma, får jag pälsa på mig och gå ut iallafall.. Men då får de nöja sig med kortare rastningar.
Jag har några kompisar som också kan hjälpa till om det skulle behövas. Surtanten brukar dock tycka att det är speciellt roligt att gå utan matte. Men unghunden (unge "älskaralltochalla") hakar glatt på vem som än ägnar honom en millisekunds uppmärksamhet.. här vilar inga sorger...
 
Vilar på soffan eller i sängen 23,5 h per dygn. Tre korta rundor runt huset à max 10 minuter. Det bästa min hund vet är att hänga med mig inomhus så han lider verkligen inte.

Worst case och jag inte kan ta mig upp ur sängen så kan mamma ta honom. Det har hittills bara hänt en gång, förra året då jag låg däckad och knaprade antibiotika.
 
Min hund klarar av några dagars slapphet om jag skulle bli så sjuk att jag inte orkar stå. I annat fall kan jag hasa mig ut och hon motionera sig runt mig/jag kan kasta boll inne/gömma lite godbitar etc.
Sambon kan också hjälpa till. Vi bor så hon kan släppas ut på tomten med.
Hon tycker det är rätt mysigt att få ligga och gosa hela dagen. Favoritsysslan är väl allt där man får vara nära.. Här får hon agera mössa 24/7. Jackpot!
 
Lite feber hindrar ju en inte att motionera en hund, men hur löser ni det med hund när ni blir riktigt sjuka? Tex magsjuka eller väldigt hög feber?

Tanken slog mig inatt då vi har magsjuka härjande här hemma. Vi har dock tur, mamma erbjuder sig alltid att motionera vår hund när vi är väldigt sjuka.
Hur gör ni andra? :)

Dom får vila, typ rasta sig i trädgården. 1 vecka är inga problem med lite med aktivitet för mina.
 
Släpar mig runt kyrkan eller kyrkogården (ironi?). Båda våra uppskattar sjukdagar, då ligger de under en filt med mig och vi suckar alla tre tungt när vi måste gå ut. Övriga dagar är de krutpaket med obegränsad energi, särskilt 11-åriga chihuahuan.

När jag hade vestibularisneurit och var ensam var det hemskt! Kunde inte stå utan att spy, blev akut illamående bara av att sitta. Fick gå som en ostkrok och stanna för att lägga mig ner vid vägkanten typ var femte meter.
 
Själva rastningen är inga problem då trädgården är inhägnad och ut i stallet måste jag ändå så den "stimulansen" får han oavsett. Några dagar är inga problem heller utan några större grejer men när jag låg däckad i influensa i 20 dagar var han rejält rastlös de sista dagarna. Att jag blev sjuk i ytterligare en vecka fyra dagar senare var inte heller någon hit.
 
Vi är fyra i familjen så att alla skulle vara så utslagna att vi inte orkar ut i trädgården verkar orimligt. Sen finns det släkt och vänner i närheten som kan gå ut och gå om det skulle vara en längre sjukdom som drabbat oss alla. ;)
 
Bor numera ensam i lägenhet :( Har pepparpeppar inte blivit sjukare än att jag kunnat släpa mig runt kisserundor, men har tre strategier färdig förhandlade:

1) Dagmatte som ställer upp beyond the call of duty
2) Har telenummer till en hundägare i grannhuset
3) Har telenummer till ett pang som hämtar (mot en avgift. Sannolikt Stockholms dyraste, men himla bra service av det jag kan bedöma plus att mina hundar alltid gillat dem och deras personal)
 
Har turen att ha min mamma nära till hands. Hon hade Gry när jag var magsjuk och även min förra hund när jag bröt foten. Men det är också de enda två gångerna i mitt liv det varit så illa att jag behövt ta hjälp.

Annars yrar jag ut och klarar av att rasta henne ändå :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 861
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 516
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 475
Senast: Krumben
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp