Vad gör ni som är i karantän? Satt upp mål man vill uppnå, saker man vill lära sig eller bara fördriva tiden?

Lillefrun

Trådstartare
Inne på dag 13 i karantän. Idag lyckades jag spela piano två gånger i 5- 10 minuter i sträck för första gången på 2 veckor så nu har jag som mål att när jag känner mig pigg ska jag spela så att jag uppfyller målet att på söndag kunna spela hela Den blomstertid nu kommer med båda händerna på pianot. Det livar upp stämningen lite när jag har något att fokusera på. Sen att det är vissa dagar det inte går alls eller att jag bara klarar 3 minuter får vara ok, jag ska spela det jag orkar och få in hela låten. Har redan gjort framsteg så ser fram emot resultatet :banana:

Har inte orkat något alls på 2 veckor men försöker lösa lite korsord men det går väl sisådär med orken men jag försöker iaf så jag inte ska bli helt apatisk

Sen slötittar jag på TV skamligt mycket men vad ska man göra när man bara sitter i soffan :o

Vad sysslar ni med? Vill ni lära er något nytt? Något mål? Vad fördriver ni tiden med?
 
Jag är också på dag 13. :cautious:
Vad glad jag blir att höra att du orkat spela lite, det kanske betyder att du mår lite bättre äntligen.

Jag är i det där läget att jag är för frisk för att bara sova, men för trött för att orka göra något. Igår kom jag på några bra saker:
-laga två trasiga halsband
-teckna
-sy en liten påse för att ersätta en som gått sönder

Jag har inte börjat med något av projekten :p, men det gjorde mig mer tillfreds bara att komma på dem, så idag har jag sovit gott och lyssnat lite på ljudbok.

Bara jag blir lite friskare planerar jag att så lite mer fröer. Senaste dagarna har jag orkat läsa lite, så jag bläddrar i en stor fet bok om växter som passar i skogsträdgård, och drömmer/planerar min trädgård.
 
Vi är inte i karantän, men i lock-down.

Ägnar mig åt homeschooling av barnen, städar lite, läser nyheter, försöker vara lite kreativ, vilar (är sjukskriven den här veckan pga förkylning)... Vårdar sjukt barn.
 
Inte karantän, men självisolering, dag 9 här. Såå himla uttråkad för nu börjar jag bli så pass frisk att jag vill göra saker. Jag har fördrivit tiden med allt för mycket tv och serier, lyssnar på poddar, lägger pussel, virkar, syr, målar, löser korsord, spenderar för mycket tid på Facebook och instagram. Har väl tänkt att jag ska omskola mina plantor någon dag här och kanske sätta lite nya frön.
 
Nu vabar jag ju iof men jag har påbörjat:
*en grundlig vårstädning av huset
*renovering av sonens rum
*vårstädning av trädgården

Sonen. Ja han är hemma pga pollenallergi så vi mår ju rätt bra bägge två.
 
Jag är inne på tredje dagen och håller redan på att bli knäpp. Jobbar lite grann. Äter och kollar på Facebook och blir deppig. Jag är väldigt dålig på att hantera "gå hemma" även på. Semestrar och liknade.
Jag hamnar i en negativ spiral där jag är galet rastlös och ändå inte kan ta mig för något. Inte ens att diska typ... Det ger mig på riktigt depressionsymptoms flashbacks.
Just nu oroar jag mig dessutom för en person som står mig nära som är i en rejält pissig situation och där jag visserligen inte hade kunnat göra så mycket ändå, men det är extra jobbigt nu när vi inte kan ses irl.
 
Jag är inne på tredje dagen och håller redan på att bli knäpp. Jobbar lite grann. Äter och kollar på Facebook och blir deppig. Jag är väldigt dålig på att hantera "gå hemma" även på. Semestrar och liknade.
Jag hamnar i en negativ spiral där jag är galet rastlös och ändå inte kan ta mig för något. Inte ens att diska typ... Det ger mig på riktigt depressionsymptoms flashbacks.
Just nu oroar jag mig dessutom för en person som står mig nära som är i en rejält pissig situation och där jag visserligen inte hade kunnat göra så mycket ändå, men det är extra jobbigt nu när vi inte kan ses irl.
Dessutom litar jag inte på mitt egna omdöme. Är jag verkligen tillräckligt hostig för att vara hemma? tänk om jag bara blivit hypokondriker och skolkar från jobbet? Och då försöker jag rationalisera att jag nog borde ändå gå till jobbet, träffa ragget och dyka. Sååå mycket hostar jag ju inte? Eller? Tänk om jag faktiskt ÄR sjuk och råkar smitta folk för att tror jag är frisk? Osv
 
Dessutom litar jag inte på mitt egna omdöme. Är jag verkligen tillräckligt hostig för att vara hemma? tänk om jag bara blivit hypokondriker och skolkar från jobbet? Och då försöker jag rationalisera att jag nog borde ändå gå till jobbet, träffa ragget och dyka. Sååå mycket hostar jag ju inte? Eller? Tänk om jag faktiskt ÄR sjuk och råkar smitta folk för att tror jag är frisk? Osv

Alltså hostar du så är du ju inte symptomfri. Det är väl två symptomfria dagar innan man får gå tillbaka till jobbet igen som "gäller".

I vanliga fall hade jag varit på jobbet med min hosta, men det går ju inte nu.
 
Jag har mer eller mindre självisolerat i ungefär två veckor. Tycker inte livet skiljer sig från det vanliga, förutom att jag inte kan agera på mina infall att åka iväg och köpa godis. I övrigt är det ju jobb som gäller, hundaktiviteter (men inga kurser eller hallträningar såklart) och diverse aktiviteter från soffan. Same old, same old... :D
 
Alltså hostar du så är du ju inte symptomfri. Det är väl två symptomfria dagar innan man får gå tillbaka till jobbet igen som "gäller".

I vanliga fall hade jag varit på jobbet med min hosta, men det går ju inte nu.
Jo, jag vet. Därav att jag är hemma. Men jag nojar både över att jag kanske är frisk(även om man är frisk hostar man ibland) och över att jag skulle kunna vara sjuk. Det är inte logiskt. Det är en nojja.
 
Jag är inne på dag fem och har faktiskt inte gjort sådär särskilt mycket spännande alls ännu. Ibland drabbas jag av lite prestationsångest över allt jag skulle kunna/borde göra nu när jag har lite extra tid, men jag jobbar med mig själv för att inte känna för mycket press utan istället se det här som en välbehövlig paus från samhället med alla dess krav och prestationer. Bara det faktum att jag efter bara fem dagar redan börjat tänka i banor som "åh vad jag är lat, åh vad jag är oproduktiv, åh vad mycket jag borde göra nu när jag är hemma jämt" känns som en rätt bra indikation på att jag behöver öva på att slappna av och vänja mig vid att inte vara så jäkla duktig jämt.

Jag jobbar, tränar några dagar i veckan, hänger på Buke, pratar med vänner online, läser lite och städar när andan faller på. Jag bakar lite mer än jag brukar göra, och visst är väl lägenheten en gnutta mer välstädad än den hade varit på en vanlig onsdagskväll, men annars är det inte särskilt mycket som har ändrats.

(Jag är förresten inte heller i karantän men bor i ett land som är i lockdown, kanske jag ska tillägga.)
 
Jag vaknade upp och var snorig. Kände mig inte sjuk, men eftersom läget är som det är stannade jag hemma. Jag hade med datorn hem (vår Corona-policy) så jag har jobbat som vanligt hela dagen med flera möten via Teams.

Jag kommer inte att vara tillbaka på kontoret denna vecka eftersom det är onsdag idag. Vi får se hur snuvan utvecklar sig. Just nu känns den inte alls, men vid 17-tiden var jag väldigt snuvig. Beroende på hur jag mår jobbar jag som vanligt. Blir jag sjuk lägger jag mig på soffan.

Skulle det visa sig att jag måste vara hemma längre måste jag jobba så mycket det är möjligt, för i det här läget gäller det att hålla igång företaget. Så egentligen blir det ingen större skillnad utom att Teams får ersätta de fysiska mötena.

Har gott om mat hemma och en vän som jobbar i kvarteret bredvid har erbjudit sig att kompletteringshandla om jag får hålla mig hemma länge.
 
Jag är inne på dag fem och har faktiskt inte gjort sådär särskilt mycket spännande alls ännu. Ibland drabbas jag av lite prestationsångest över allt jag skulle kunna/borde göra nu när jag har lite extra tid, men jag jobbar med mig själv för att inte känna för mycket press utan istället se det här som en välbehövlig paus från samhället med alla dess krav och prestationer. Bara det faktum att jag efter bara fem dagar redan börjat tänka i banor som "åh vad jag är lat, åh vad jag är oproduktiv, åh vad mycket jag borde göra nu när jag är hemma jämt" känns som en rätt bra indikation på att jag behöver öva på att slappna av och vänja mig vid att inte vara så jäkla duktig jämt.

Jag jobbar, tränar några dagar i veckan, hänger på Buke, pratar med vänner online, läser lite och städar när andan faller på. Jag bakar lite mer än jag brukar göra, och visst är väl lägenheten en gnutta mer välstädad än den hade varit på en vanlig onsdagskväll, men annars är det inte särskilt mycket som har ändrats.

(Jag är förresten inte heller i karantän men bor i ett land som är i lockdown, kanske jag ska tillägga.)
Det låter som att livet rullar på som vanligt, vad innebär lockdownen för din situation? Är det vistelse ute och stängda affärer och sånt?
 
Jag är också på dag 13. :cautious:
Vad glad jag blir att höra att du orkat spela lite, det kanske betyder att du mår lite bättre äntligen.

Jag är i det där läget att jag är för frisk för att bara sova, men för trött för att orka göra något. Igår kom jag på några bra saker:
-laga två trasiga halsband
-teckna
-sy en liten påse för att ersätta en som gått sönder

Jag har inte börjat med något av projekten :p, men det gjorde mig mer tillfreds bara att komma på dem, så idag har jag sovit gott och lyssnat lite på ljudbok.

Bara jag blir lite friskare planerar jag att så lite mer fröer. Senaste dagarna har jag orkat läsa lite, så jag bläddrar i en stor fet bok om växter som passar i skogsträdgård, och drömmer/planerar min trädgård.
Ja jag hoppas det börjar vända snart, jag känner mig fortfarande dålig men det är väl inte så konstigt, är tacksam om jag orkar spela 5 minuter, det är bättre än 0 och jag tar varje positiv liten sak till mig. Åh vad jag skulle vilja odla, pratade med mormor igår och hon och morfar ha en kolonilott så jag berättade mina önskemål om vad jag vill att dom ska odla massor av så jag får dom i överflöd :D Dom har t.ex. några små frukter/bär som ser ut som små Physalis som är extremt goda, Tomatillo heter dom. Om du inte redan har dom så är det ett stort tips, mot att du skickar ett paket till mig i vår/sommar :angel:
 
Jag är mitt i lamningen och har inte sovit mer än tre timmar i sträck sen 6 mars. Hade gärna tränat hund, fixat staket, vårstädat, bakat surdegsbröd, skolat om plantor, gjort jerky och... men nä. Fick influensa i kombination med 24/7 jouren så det enda jag orkar är att stappla runt betena så hundarna får rusa av sig, hålla ordning på lamningen och sitta som en zombie i soffan...

På grund av att alla surfar så mycket funkar knappt Rs internet, så kan inte ens spela med särbon!
 
Jag är inne på dag 4. Vi är hemma hela familjen så det känns som vanligt nästan. Rodda och tjata på barnen. Fixa mat. Plocka och städa. Spela mobilspel :laugh: varva facebook och instagram. Gå med hunden...
 
Är inte i karantän men tänker att den dag jag enbart kommer jobba hemifrån kommer jag ha ett stort behov av att göra något på kvällarna, något som inte bara är att se serier.. kanske ha som mål att göra 2-3 aktiviteter per kväll? Där en aktivitet är en liten grej, kanske rensa ur badrumsskåpet, gå en längre promenad, eller putsa ett fönster, eller se ETT serieavsnitt, spela ett parti Yatzy med sambon, ha en egen AW på balkongen osv. Blandat högt och lågt men mindre grejer åtminstone. Kanske max 1 timme per aktivitet?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 748
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
R
Övr. Barn Våren 2010 separerade jag och mitt ex efter tio år ihop. Vår son var då 5 år. Jag har väl alltid varit den som skött "allt" gällande...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 085
Senast: Amha
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 279
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp