Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hur har det gått? :heart Usch så läskigt med så hög feber.
Ja det var lite obehagligt, läkaren var lite orolig innan Alvedon + Ipren hade fått effekt för det var en väldigt medtagen tjej ❤️ 40,5 hade hon när de tog tempen så det hade ändå sjunkit. Diagnosen blev bakteriell öroninflammation, halsprovet visade inget men det är skickat till labb för att se om det ändå skulle kunna vara någon streptokock. Så hem med antibiotika på recept, ska bara lista ut hur vi ska få i henne det tre gånger om dagen men det löser sig väl.
 
Allting är så härligt med barnen just nu. Jag har inte skrivit lika mycket på sistone och det beror väl mest på att jag börjat jobba och inte hinner, men också för att jag ofta känt behovet av att skriva när saker känts svåra och det är inte så mycket svårt med barnen just nu. Sonen börjar sova bättre och bättre, även om det går långsamt så går det oftast att vara människa efter nätterna med honom nu. Dottern har blivit en fullskalig 2-åring som slänger sig på golvet och rullar runt i vrede över det mesta, men det är ganska roligt faktiskt även om jag måste dölja att jag blir full i skratt och bemöta henne med mina fulla sympatier över hur fel allting blir i hennes lilla värld. Jag har ju lite för mycket på mitt bord som jag måste reda i för att inte bränna ut mig just nu, men just livet med barnen har börjat bli väldigt behagligt. De är otroligt roliga, båda två. Dottern har en fantastisk humor. Det är fullt blås med henne. Alltid glimten i ögat och något bus på gång. En riktig dynamittjej med en vilja av stål. Sonen är glad nästan hela tiden. Han spricker alltid upp i ett leende så fort man tittar på honom, skrattar så det kluckar åt sin storasyster och vill kramas jämt. Han är så oroligt kärleksfull och har en värme i blicken på något vis. Tänk vad konstigt det är en ändå, att de bara blir de individer som de blir. Inte som mig och inte som min man, utan sina helt egna små mirakel.
 
Jag är så glad över att sonens förskola är så bra på att hantera hans (icke-)ätande. Idag när jag hämtade H kom en av pedagogerna och berättade entusiastiskt om hur bra han hade ätit idag, och att hon hade fått hämta mer pasta åt honom. Det blev en lite större diskussion om hans ätande och en i personalen från en annan avdelning som hörde sa något om att det är kämpigt med kräsna barn. Nej, sa hans vanliga pedagog klarsynt, H är inte kräsen, men han är ointresserad av mat.

Det låter kanske som en liten grej, men det gör mig verkligen glad hela vägen in i hjärtat att H inte bara avfärdas som kräsen, att de är helt med på att inte tjata på honom och generellt är lyhörda för våra önskemål om hur han ska bemötas. Att jag upplever att de inte ser matsituationen som ett problem utan snarare som en utmaning.
 
Min lilla E har blivit så himla bra på att uttrycka sig :heart Idag vid middagen åt hon lite för varmt ris. Väste fram "det är varmt!", sen drack hon vatten och fortsatte "nu känns det bra igen" :D
Har också märkt att hon blivit bättre på att uttrycka känslor, igår berättade hon vid middagen att hon var ledsen för att ett annat barn knuffat henne 💔 Tråkigt såklart, men ändå inte dåligt att kunna återge något som hände många timmar tidigare. Glömmer ibland att hon bara är 2,5 🙈
 
När man är megasupertrött och barnen yrar omkring och man bara vill säga ”kom igen - skärp er nu - lägg av - kan vi inte bara borsta tänderna” men man vet att det bara kommer göra det värre så man kämpar fram den sista energin och säger glatt ”Välkommen till min tandläkarmottagning, var är nästa patient?” Och så låtsas man vara tandläkare en stund och säger ”oooh vilka fina tänder” och frågar hur ofta barnet brukar borsta tänderna och säger att hen måste vara riktigt bra på att borsta tänderna eftersom det inte finns några hål alls. Och så blir tänderna ändå borstade och man får klappa sig själv på axeln och låta barnen springa omkring en stund till medan man samlar liiiite lite energi till och funderar på vilken strategi som ska användas för att få på pyjamasen…
 
När man är megasupertrött och barnen yrar omkring och man bara vill säga ”kom igen - skärp er nu - lägg av - kan vi inte bara borsta tänderna” men man vet att det bara kommer göra det värre så man kämpar fram den sista energin och säger glatt ”Välkommen till min tandläkarmottagning, var är nästa patient?” Och så låtsas man vara tandläkare en stund och säger ”oooh vilka fina tänder” och frågar hur ofta barnet brukar borsta tänderna och säger att hen måste vara riktigt bra på att borsta tänderna eftersom det inte finns några hål alls. Och så blir tänderna ändå borstade och man får klappa sig själv på axeln och låta barnen springa omkring en stund till medan man samlar liiiite lite energi till och funderar på vilken strategi som ska användas för att få på pyjamasen…
Bra jobbat! Jag säger "skärp dig" lite för ofta... 🙈 åtminstone till 6åringen.
Men ibland får man såklart lirka och leka. Imorse deklarerade han tex att hans kropp inte funkade att klä på sig om jag inte spelade hans favoritlåt samtidigt. Tack gud för högtalare kopplade till mobilen runtom i huset eftersom jag samtidigt försökte få i lillasyster frukost 😁 Ibland säger han själv "jag tror det går bättre om vi leker robot" och sen får man säga Bibbipbopbopbip och programmera in uppdraget på osynliga knappar på magen samtidigt som man förstås säger det med robotröst 😛 Tycker lite synd om barnen ibland som har en så sträng och olekig mamma att de själva måste komma på hur man leker sig igenom hinder 🙈
 
Bra jobbat! Jag säger "skärp dig" lite för ofta... 🙈 åtminstone till 6åringen.
Men ibland får man såklart lirka och leka. Imorse deklarerade han tex att hans kropp inte funkade att klä på sig om jag inte spelade hans favoritlåt samtidigt. Tack gud för högtalare kopplade till mobilen runtom i huset eftersom jag samtidigt försökte få i lillasyster frukost 😁 Ibland säger han själv "jag tror det går bättre om vi leker robot" och sen får man säga Bibbipbopbopbip och programmera in uppdraget på osynliga knappar på magen samtidigt som man förstås säger det med robotröst 😛 Tycker lite synd om barnen ibland som har en så sträng och olekig mamma att de själva måste komma på hur man leker sig igenom hinder 🙈
Nejmen gud, jag också 😅 har verkligen inte alltid sånt tålamod men försöker öva eftersom jag märker att det gör skillnad. Men ja, när 4-åringen far runt som ett jehu när läggdags har passerats med råge och inte lyssnar för fem öre måste jag gräva ganska djupt för att hitta den lekfulla sidan… det är som intensiv terapi ibland tycker jag, det här med föräldraskap :p

Apropå pyjamasen så har vi dels kört ”pyjamasspelet” vilket är att föräldern ska röra pyjamasen hit och dit för att göra det så svårt som möjligt för barnet att ta på sig pyjamasen (”nej typiskt nu fick du på dig pyjamasen ändå!”). Och så en klädhinderbana, sprida ut klädesplaggen över rummet så man tex måste klättra upp på soffan för att ta på sig pyjamasbyxorna och sen hoppa ner på mattan för att ta på tröjan.
 
Vi hade en långdragen men mestadels mysig nattning ikväll, vanligtvis läser jag böcker för dem, stoppar om och pussar och lämnar sedan rummet men idag ville S prata om vilket av alla hus på deras tapet som han skulle bo i när han blev stor och var mormor och morfar skulle bo och var H och mamma och pappa skulle bo (H givetvis i samma hus som han själv men jag och deras pappa fick bo grannar). När vi var klara med det och jag gått ut ropade H in mig igen och frågade vad vi skulle göra imorgon och om han skulle bygga med magneter på förskolan imorgon. Vi enades om att vi ska gå hem direkt efter förskolan och göra ”geggamojasnö” i trädgården. Tillslut kom S och sa att han ville somna i den stora sängen och där slocknade han bredvid mig med en gång medan H somnade i sin säng. Så mysigt att ta del av deras funderingar!
 
När man är megasupertrött och barnen yrar omkring och man bara vill säga ”kom igen - skärp er nu - lägg av - kan vi inte bara borsta tänderna” men man vet att det bara kommer göra det värre så man kämpar fram den sista energin och säger glatt ”Välkommen till min tandläkarmottagning, var är nästa patient?” Och så låtsas man vara tandläkare en stund och säger ”oooh vilka fina tänder” och frågar hur ofta barnet brukar borsta tänderna och säger att hen måste vara riktigt bra på att borsta tänderna eftersom det inte finns några hål alls. Och så blir tänderna ändå borstade och man får klappa sig själv på axeln och låta barnen springa omkring en stund till medan man samlar liiiite lite energi till och funderar på vilken strategi som ska användas för att få på pyjamasen…
Imponerande! Man blir så nöjd med sig själv när man lyckas med sånt! Det går ju smidigare men tyvärr kan jag ofta inte ens uppbåda tillräckligt med energi för att komma på att jag borde leka fram det där på kvällen 😅.
 
Nejmen gud, jag också 😅 har verkligen inte alltid sånt tålamod men försöker öva eftersom jag märker att det gör skillnad. Men ja, när 4-åringen far runt som ett jehu när läggdags har passerats med råge och inte lyssnar för fem öre måste jag gräva ganska djupt för att hitta den lekfulla sidan… det är som intensiv terapi ibland tycker jag, det här med föräldraskap :p

Apropå pyjamasen så har vi dels kört ”pyjamasspelet” vilket är att föräldern ska röra pyjamasen hit och dit för att göra det så svårt som möjligt för barnet att ta på sig pyjamasen (”nej typiskt nu fick du på dig pyjamasen ändå!”). Och så en klädhinderbana, sprida ut klädesplaggen över rummet så man tex måste klättra upp på soffan för att ta på sig pyjamasbyxorna och sen hoppa ner på mattan för att ta på tröjan.
Bra lektips! Något som också funkat här, och som även jag tycker är ganska kul är att ha"glömt," hur kläderna ska sitta eller hur man gör när man borstar tänderna etc. Så får man själv toka sig och barnen blir alldeles stissiga av glädje för att dom kan och vips har dom visat så mycket att grejen är avklarad.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 230
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
992
Senast: Humla
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 220
Senast: Praefatio
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp