Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Vår lilla (2 år) har kommit in i någon (om möjligt) ännu mer intensiv fas. När man tror att hon är maximalt aktiv och intensiv så kommer det liksom nya nivåer. 😅 😂 Skrattade till av igenkänning på ett av @Midsommarblomster s inlägg, denna stålvilja, ständiga sammanbrott, och också hur hon hels tiden verkar testa vårt tålamod med nya påhitt.

Så hög igenkänning på er som skrivit nyligen om nattningarna. Går fortfarande mycket bättre sen vi sitter utanför hennes rum istället, men utgångsläget är heeelt hyper, andfådd av tokighet och galet busig. Väldigt glad dock, så det är ju kul men haha! Blir lika förvånad varje kväll att hon ändå oftast somnar inom inte allt för lång tid, konstigt nog.
 
När man är megasupertrött och barnen yrar omkring och man bara vill säga ”kom igen - skärp er nu - lägg av - kan vi inte bara borsta tänderna” men man vet att det bara kommer göra det värre så man kämpar fram den sista energin och säger glatt ”Välkommen till min tandläkarmottagning, var är nästa patient?” Och så låtsas man vara tandläkare en stund och säger ”oooh vilka fina tänder” och frågar hur ofta barnet brukar borsta tänderna och säger att hen måste vara riktigt bra på att borsta tänderna eftersom det inte finns några hål alls. Och så blir tänderna ändå borstade och man får klappa sig själv på axeln och låta barnen springa omkring en stund till medan man samlar liiiite lite energi till och funderar på vilken strategi som ska användas för att få på pyjamasen…
Körde denna idag på morgonen. Två glada patienter som fick varsin tom toarulle som belöning (för dom påminde mamma-tandläkaren om att man faktiskt får belöning hos tandläkaren 😁).
 
Det gick ut ett uppgivet meddelande från förskolan idag med en påminnelse om att inte lämna sjuka barn. Nu tar jag inte åt mig av det eftersom vi inte alls visste att dottern skulle bli sjuk. Men jag kan inte låta bli att reflektera över hur vi har hamnat här. Föräldrar som är, eller upplever sig, pressade att arbeta. Heltid under småbarnsåren och trots att barnen är sjuka. Förskolor med många småbarn i varje grupp, för lite personal som leder till för lite utomhusvistelse och avdelningar som slås ihop. I kläm kommer barnen.

Jag kan inte låta bli att fantisera om att lämna allt och fly till ett torp i skogen och uppfostra mina barn bland kottar och bäckar. Bara vi och naturen. Kanske skaffa egna höns. Försörja mig med att tälja barkbåtar eller nåt. Men det skulle ju inte fungera såklart. Vi har ju vårt liv här. Vi måste jobba. Det bara känns så surrealistiskt ibland. Allt man ska vara och hur man ska dela på sig. I morgon tar dom studenten.
 
IMG_0983.jpeg

Måste få skryta lite 😁 W har målat av morfar ❤️
 
Föräldrar som är, eller upplever sig, pressade att arbeta
Tyvärr inte ens bara det. Även föräldrar som hellre arbetar än tar hand om sjuka barn. Min handledare har grannar som lämnad in sjuka barn om inte förskolepersonalen såg att de var sjuka och vägrade ta emot dem, för det var ju så jobbigt när de var sjuka. Och nån som hade tvillingar och lämnade in ena även om andra hade kräksjuka för var väl jobbigt nog med ett barn då. Man kan ju undra hur det känns för barnen när föräldrarna uttrycker sånt öppet framför dem :(
 
Det är ju sorgligt!

Jag har just nu barnet på föräldrakooperativ, för att de ska få upp personaltätheten och barnet ska kunna få en bättre vardag.
Jag hade så gärna betalat mer, antingen i avgift för förskolan, eller mer skatt för att alla barn ska få det bättre på förskolan!

Vabba är ju mysigt ❤️
Jag har ändå en suverän arbetsgivare som betalar 80% av lönen i tio dagar per år om jag vabbar. Jag jobbar med teknik och det är ju mycket välbetalda män där, att de så tydligt uppmuntras att vabba tycker jag är suveränt!
 
Det är ju sorgligt!

Jag har just nu barnet på föräldrakooperativ, för att de ska få upp personaltätheten och barnet ska kunna få en bättre vardag.
Jag hade så gärna betalat mer, antingen i avgift för förskolan, eller mer skatt för att alla barn ska få det bättre på förskolan!

Vabba är ju mysigt ❤️
Jag har ändå en suverän arbetsgivare som betalar 80% av lönen i tio dagar per år om jag vabbar. Jag jobbar med teknik och det är ju mycket välbetalda män där, att de så tydligt uppmuntras att vabba tycker jag är suveränt!
Vab är verkligen inte mysigt för alla.. det trodde jag innan jag fick barn och det är för många som tror det fortfarande. Jag gillar inte att vabba, och gör det mindre och mindre tack och lov. Men håller med om ursprungsfrågan, vi lever inte i ett ekorrhjul eftersom barnets pappa är ledig (med lön) 2/3 av året, och jag har ett tämligen flexibelt jobb. Jag hade nog inte orkat göra det, utan hade nog gått i liknande tankar eller flyttat till någonstans där vädret (snö) möjliggör min hobby och man kan bo billigare.
 
Vab är verkligen inte mysigt för alla.. det trodde jag innan jag fick barn och det är för många som tror det fortfarande. Jag gillar inte att vabba, och gör det mindre och mindre tack och lov. Men håller med om ursprungsfrågan, vi lever inte i ett ekorrhjul eftersom barnets pappa är ledig (med lön) 2/3 av året, och jag har ett tämligen flexibelt jobb. Jag hade nog inte orkat göra det, utan hade nog gått i liknande tankar eller flyttat till någonstans där vädret (snö) möjliggör min hobby och man kan bo billigare.
Okej,
Jag och mitt barn brukar ha jättemysigt på vab dagar! Såklart att det inte gäller alla, men för oss är det mysigt.
Det enda jobbiga är ju stressen med att missa jobbet
 
För oss är det snarare så att vi inte får ihop det när barnen är sjuka just nu. Eftersom en förälder är föräldraledig så får den andre inte ta ut VAB. Samtidigt är ju våra barn väldigt små, och det går nästan inte att få ihop en hel dag ensam med dem ens när de är friska. När båda är sjuka, gnälliga och ledsna så blir det nästintill en omöjlighet. Vi har haft ganska tur med dottern, hon har inte varit sjuk mer än normalt och ofta har det infallit över långhelgen (hon är ledig på fredagar). När hon var sjuk en hel vecka i höstas och maken var på jobbresa hade jag turen att barnens mormor kunde flytta in.

Det går, om ribban är med nöd och näppe att överleva trots en hel dag med skrik. Det blir ju också oerhört påfrestande för barnen själva med den ljudnivån och ett skrikigt syskon när de själva är trötta och ledsna. Nu pratade jag med min chef morse och kunde ta ut två halvdagar med ATK. Han sa att jag bara kunde flexa också om jag ville, vilket är generöst. Men jag vet ärligt talat inte när jag skulle hinna jobba ikapp det sen. Så det får nog bli ATK.
 
Okej,
Jag och mitt barn brukar ha jättemysigt på vab dagar! Såklart att det inte gäller alla, men för oss är det mysigt.
Det enda jobbiga är ju stressen med att missa jobbet
Jo men att skriva att det är mysigt att vabba ger ju eld på brasan. Sen att jag inte alls gillar att vabba är en annan femma.
 
För oss är det snarare så att vi inte får ihop det när barnen är sjuka just nu. Eftersom en förälder är föräldraledig så får den andre inte ta ut VAB. Samtidigt är ju våra barn väldigt små, och det går nästan inte att få ihop en hel dag ensam med dem ens när de är friska. När båda är sjuka, gnälliga och ledsna så blir det nästintill en omöjlighet. Vi har haft ganska tur med dottern, hon har inte varit sjuk mer än normalt och ofta har det infallit över långhelgen (hon är ledig på fredagar). När hon var sjuk en hel vecka i höstas och maken var på jobbresa hade jag turen att barnens mormor kunde flytta in.

Det går, om ribban är med nöd och näppe att överleva trots en hel dag med skrik. Det blir ju också oerhört påfrestande för barnen själva med den ljudnivån och ett skrikigt syskon när de själva är trötta och ledsna. Nu pratade jag med min chef morse och kunde ta ut två halvdagar med ATK. Han sa att jag bara kunde flexa också om jag ville, vilket är generöst. Men jag vet ärligt talat inte när jag skulle hinna jobba ikapp det sen. Så det får nog bli ATK.
Vad är atk?
 
För oss är det snarare så att vi inte får ihop det när barnen är sjuka just nu. Eftersom en förälder är föräldraledig så får den andre inte ta ut VAB. Samtidigt är ju våra barn väldigt små, och det går nästan inte att få ihop en hel dag ensam med dem ens när de är friska. När båda är sjuka, gnälliga och ledsna så blir det nästintill en omöjlighet. Vi har haft ganska tur med dottern, hon har inte varit sjuk mer än normalt och ofta har det infallit över långhelgen (hon är ledig på fredagar). När hon var sjuk en hel vecka i höstas och maken var på jobbresa hade jag turen att barnens mormor kunde flytta in.

Det går, om ribban är med nöd och näppe att överleva trots en hel dag med skrik. Det blir ju också oerhört påfrestande för barnen själva med den ljudnivån och ett skrikigt syskon när de själva är trötta och ledsna. Nu pratade jag med min chef morse och kunde ta ut två halvdagar med ATK. Han sa att jag bara kunde flexa också om jag ville, vilket är generöst. Men jag vet ärligt talat inte när jag skulle hinna jobba ikapp det sen. Så det får nog bli ATK.
Ja gud, jag minns när mina var små (eller ja, ännu mindre än vad de är nu) och båda var sjuka, det är hemskt att klara av två sjuka småbarn en hel dag! Vi fick också lösa det med flextid och förstående arbetsgivare, men det är ju inte alla förunnat. Det har blivit bättre nu när de är lite större men det är ju en extremt skillnad på att vabba med ett barn och skicka den andra till förskolan än när båda är krassliga (eller kanske ännu värre när en är pigg och vill hitta på saker och den andra är magsjuk).
 
Ja gud, jag minns när mina var små (eller ja, ännu mindre än vad de är nu) och båda var sjuka, det är hemskt att klara av två sjuka småbarn en hel dag! Vi fick också lösa det med flextid och förstående arbetsgivare, men det är ju inte alla förunnat. Det har blivit bättre nu när de är lite större men det är ju en extremt skillnad på att vabba med ett barn och skicka den andra till förskolan än när båda är krassliga (eller kanske ännu värre när en är pigg och vill hitta på saker och den andra är magsjuk).

Ja, det är verkligen hopplöst! Det går ju, men då får ribban som sagt vara väldigt låg och om man redan går på sparlåga redan innan så blir det ju inte bra för någon. Det är ju tufft som förälder men de som drabbas värst är ju som sagt barnen. Vi roddar ju även med olika sovtider fortfarande, där sonen sover 9 och 14 och dottern 12. På fredagarna när dottern är ledig så brukar maken vara ute för- och eftermiddag och sonen får sova i vagnen, och jag brukar jobba hemifrån så att någon utav oss kan lägga dottern i lugn och ro vid lunch. Sen går det vanligtvis att pusha hennes vila fram till sonens, men är hon sjuk blir det svårt både att göra det och att vara ute så mycket som vi brukar när sonen sover i vagn. Så hela rutinen rubbas när barnen är för trötta för att följa den.

Men nu har de varit på barnvagnspromenad nere vid bondgården med sin pappa och tittat på alla djuren. Sonen väckes lite för tidigt av ljudlig tupp. Nu är de hemma igen, jag ska jobba ett par timmar till sen tar jag ledigt och myser med dem :heart
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 045
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
960
Senast: Humla
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 203
Senast: Praefatio
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
3
· Visningar
174
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp