Vad gör vi? Del CXCI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg något så tragiskt i affären idag.
Stod en mamma framför oss i kassan, med sig hade hon sin son. De hade mjölk, tvål, en nalle och en dricka som jag antog var till sonen. Mamman skulle ha cigg också och pengarna räckte inte. Det första hon plockade bort var nallen och drickan, pengarna räckte ändå inte så då rök mjölken också, men ciggen blev hela tiden kvar. Tyckte det var så sorgligt att ciggaretterna hela tiden gick först och det som faktiskt var viktigt togs bort. Uppenbarligennhade de dåligt med pengar men det var ändå viktigast att få röka.
Jag vet inte om någon hunnit före, men...

Även om det är en dålig prioritering, förstås, vilket jag nog är säker på att hon vet om, så är rökning ett beroende. Ett lagligt beroende. Det sägs att det inte är så lätt att bara sluta, huruvida det är sant eller hur sant, vet jag inte, men att inte försöka döma kanske vore bättre än att döma rakt av.

Har man inte ont om pengar har man ingen aning om hur det är att vända på varenda krona, eller att ha levt ett sådant liv sedan den dag man såg livets ljus. Vilken stress det är, och vad lite hjälp det finns för att ta sig ur de ärvda hjulspåren.

Jag försvarar inte beteendet, men jag lägger ingen värdering i hur det är heller, så länge barnet inte såg ut att må dåligt.
 
Så var det för mig när jag återupptog rökningen under en period för ett gäng år sedan. Livet gick åt helvete, jag balanserade på gränsen (utmattning pga stressen) och nikotin har en rätt ordentligt ångestdämpande effekt på min hjärna. Då kunde jag absolut avstå annat för att köpa cigg (fast jag planerade sånt hemma, det märktes aldrig i kassan). Jag bodde själv och har inga barn, då är det okej även om det så klart inte är hälsosamt.
Djuren har jag däremot aldrig prioriterat bort på något sätt, de har alltid fått allt de behöver och mer. Mina djur kommer alltid i första hand!

(Jag blev sjukskriven efter ett tag, och slutade röka igen efter ett litet tag därefter. Jag har inte rökt igen sen dess, det var ett tillfälligt återfall för att försöka att hantera livet.)
Min syster röker och har barn. Kan låna pengar till cigaretter tex. Men hon har alltid mat hemma till barnen. Det är ju något man inte ser när man står i kön, att skåpen är välfyllda och det som skulle köpas kanske inte riktigt behövdes för att gå runt utan man får komma på annat väl hemma igen. Min syster har aldrig brist på mat, vägrar sitta i den situationen, säger hon. Barnen ska inte gå hungriga på något vis.
 
Tjurar lite för att jag ser suddigt med mitt bättre öga. Så fort jag är ute rinner båda ögon, kylan och blåsten gissar jag, men nu är det dimmigt i ögat och det går mig på nerverna när jag vill se ju.

Har annars haft lite av en städdag och vandrat med spionen. Även surat över att det är kallt igen och isigt, isigt där man liksom inte ser det. jag har jag tagit mina gympaskor för att skona mina fötter från tunga vinterdojjor ett par dagar nu, men tja...
Skitväder. Vill inte ha snö, is och kyla. Snart vår, snart vår snart vår. I alla fall i Skåne.

Ska väl göra min pizza nu då.
 
Precis plöjt igenom alla avsnitt av Eva och Adam på Öppet arkiv, Laura Trenter-serierna står näst på tur
 
försöker mentalt förbereda mig för att gå till jobbet i morgon.
min närmsta kollega ska gå pension och det kommer en ny ingenjör.
har blivit ombedd att hjälpa honom att komma in i jobbet.
jag tror att det kommer gå bra.
 
Svarat på ICF CoreSets-studien som KIND har (Center of neurodevelopmental disorders at Karolinska Institutet). Det tog 2,5 timme. :sleep:

Länk om nån mer vill vara med i den: https://icfcoresets.se/icf-coresets-studien/
Även personer utan NPF kan vara med (de behöver väl en referensgrupp).

I den här forskningsstudien undersöks vardagsfunktion hos personer med adhd och/eller autism. Målet med studien är att testa en digital plattform (ICF CoreSets-plattformen) och att öka kunskapen om utmaningar och styrkor hos individer med adhd och/eller autism, för att i förlängningen bättre kunna matcha anpassningar och stödinsatser till personers behov.
 
Har ätit min pizza och varit ute med spionen. Han kollade nooooooga hela tiden jag la pizzabitar i matlådor, blev 14 lådor att stoppa i frysen. Och en kant att äta när jag inte är så mätt längre om en stund eller två stunder eller så...

Nu kolla serie igen. i morgon ledig också, hade tänkt mig jobba men tänker nog vara hemma ändå. Jag har mått bra fysiskt den senaste veckan, utöver migrän så kan kanske behöva denna dagen också för att stärka mig lite...
 
Klockan är 06.50. Kaffe på verandan. Ledig dag. Lista på saker att göra

Ta hunden på strandpromenad
Hämta hem gräsklipparen som sambon så snällt lånade ut
Klippa gräset samt klippa ner massa ogräs
Köra en tvättmaskin
Åka och handla (det får nog bli sambons jobb på väg hem från jobbet i eftermiddag
Eventuellt spraya veranda, toaletter och kök med pest control... ska läsa vad etiketten säger...
 
Jag röker ju inte men googling verkar säga att ett paket cigaretter kostar 70-75 kr? Det är väl inte helt ovanligt att röka ett paket om dagen. Tänk vad mycket matpengar som bara går upp i rök... :(
Har man ont om pengar så röker man nog något av de billigaste märkena skulle jag tro. De kostar inte 70-75 kr och ett beroende är ett beroende, oavsett om det är narkotika, alkohol eller cigg.

Alla beroenden är tragiska på sitt vis eftersom inget är lätt att bryta och de alla ger abstinens. Som går ut över andra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
65 527
Senast: Scata
·
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
20
· Visningar
812
Senast: manda
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 257
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp