Vad gör vi? Del XCV

Tack för pepp. Det värmer en gamma tant! :heart

Sorgsen konstaterar jag dock att många kommuner nu drar ner sina SFI-utbildningar eftersom behovet sjunker drastiskt. Det innebär att det finns en uppsjö lärare som söker nya jobb. Lärare med legitimation. När min rektor valde att annonsera ut min tjänst istället för att bra förlänga var det en handfull sökande som hade lärarlegitimation. Så istället för att bara anställa en, så anställde han flera och slängde ut fler av oss utan leg. :cry:
:heartheart:heart Håller tummarna att något dyker upp!
 
Jag hade en super lang "sovmorgon" i dag, vilket kan bero pa att jag inte la mig forran en stund efter midnatt. :p Hundarna sover fortfarande och jag har borjat min forsta kopp kaffee. Om ett par timmar ska jag aka till lodgen for att vara med pa "cookie bake" (Vi bakar kakor och ger till valgorande andamal) och passa pa att anvanda deras falt och kora lite traning pa hundarna. De kommer att bli sorgligt eftersatta i borjan pa veckan nar jag ska in pa colonoscopy och gastroscopy. Lika bra att ge dem en aktiv helg sa de star sig.:p
 
För en liten stund sedan råkade ja ut för något väldigt obehagligt. Skulle tända några ljus och drar en tändsticka mot tändsticksasken, jag hör ljudet när tändstickan fattar eld, sen ser jag hur tändstickan gick av och biten som brann flög iväg.
Jag dök efter fort som attan och fick släckt den så fort den landat. Det var inte kul, knappt jag vågar använda tändstickor igen. Aldrig varit med om det tidigare. :eek:
 
Precis vaknat upp från en tupplur i soffan.

Red en clinic med bommar tidigare idag, superkul! Jag brukar vara lite lat med att dra ut bommar och hästen uppskattade omväxlingen.

20181208_114709.jpg
 
Städade de små pumparna i stora karet. Hade 5 kuhli i samma pump, en var dock avliden:crazy: Riktigt stora och feta var de
I morgon ska jag packa ihop lite fler böcker. Städa det stora ytterfiltret. Baka en sats lussekatter
 
Det är tråkigt, men samtidigt är det ju bra att de anställer behöriga lärare tycker jag.

Håller med!
På sätt och vis är det bra att de anställer utbildade och "kvalificerade" lärare. Bra också för yrkets status. Samtidigt så är det svårt att mäta kompetens. När jag pluggade så jobbade jag på hemtjänsten. Kan utan att överdriva säga att de som var mest omtyckta, mest ambitiösa och som verkligen brydde sig om de gamla var INTE de som var utbildade undersköterskor som jobbat med det i x antal år. De som gjorde jobbet bäst och med absolut mest engagemang var faktiskt outbildade kulturarbetare. Sen ÄR det ju såklart bra att vara utbildad, och det är kanske svårt att jämföra olika branscher, lärare kontra vårdpersonal osv. men det ligger ändå ngt i det.

Personligen har jag fått smaka på @tanten s pedagogiska ådra, och hon är GRYM! Hon fångar åhörarnas intresse, hon entuiasmerar och är en grym berättare. Inte minst är hon också engagerad och brinner för det hon gör. Jag är övertygad om att hon är en helt grym lärare för sina elever!
 
Åh gud! Sambon tyckte jag skulle översätta text till danska.
"Men kör google translate!" Säkert du! Jobbmail liksom.. Han fick översätta som kan språket.
På mitt förra jobb brukade jag få mail från Ryssland på engelska som var helt klart översatta med Google translate. Alltså inte enstaka ord utan hela texten. Fullständigt obegripligt var det.:banghead:
Tills vi upptäckte att om man körde texten tillbaka till ryska och sen till svenska så fick man fram vad de menade. O_o:D:up:
 
Håller med!
På sätt och vis är det bra att de anställer utbildade och "kvalificerade" lärare. Bra också för yrkets status. Samtidigt så är det svårt att mäta kompetens. När jag pluggade så jobbade jag på hemtjänsten. Kan utan att överdriva säga att de som var mest omtyckta, mest ambitiösa och som verkligen brydde sig om de gamla var INTE de som var utbildade undersköterskor som jobbat med det i x antal år. De som gjorde jobbet bäst och med absolut mest engagemang var faktiskt outbildade kulturarbetare. Sen ÄR det ju såklart bra att vara utbildad, och det är kanske svårt att jämföra olika branscher, lärare kontra vårdpersonal osv. men det ligger ändå ngt i det.

Personligen har jag fått smaka på @tanten s pedagogiska ådra, och hon är GRYM! Hon fångar åhörarnas intresse, hon entuiasmerar och är en grym berättare. Inte minst är hon också engagerad och brinner för det hon gör. Jag är övertygad om att hon är en helt grym lärare för sina elever!
:o :o :o

:heart
 
Har sorterat ut en låda med hästböcker, ska förhoppningsvis bli hämtade i morgon. Har fler böcker, men kommer inte åt dem pga alla akvarium...
 
Pizza och ett glas vin i soffan. Nöjd med dagen och har inte behövt sova på dan, känns skönt! Börjar få fixat saker som hängt över mig ett tag, även det otroligt skönt!
Så firar jag även att jag fått ett lån från banken mamma efterskänkt, som förskott på arv från mormor. Ett sexsiffrigt belopp :o och jag inser verkligen, VERKLIGEN hur otroligt priviligerad jag är med familj som vill och kan stötta under ett antal år när jag haft det tufft.
 
Håller med!
På sätt och vis är det bra att de anställer utbildade och "kvalificerade" lärare. Bra också för yrkets status. Samtidigt så är det svårt att mäta kompetens. När jag pluggade så jobbade jag på hemtjänsten. Kan utan att överdriva säga att de som var mest omtyckta, mest ambitiösa och som verkligen brydde sig om de gamla var INTE de som var utbildade undersköterskor som jobbat med det i x antal år. De som gjorde jobbet bäst och med absolut mest engagemang var faktiskt outbildade kulturarbetare. Sen ÄR det ju såklart bra att vara utbildad, och det är kanske svårt att jämföra olika branscher, lärare kontra vårdpersonal osv. men det ligger ändå ngt i det.

Personligen har jag fått smaka på @tanten s pedagogiska ådra, och hon är GRYM! Hon fångar åhörarnas intresse, hon entuiasmerar och är en grym berättare. Inte minst är hon också engagerad och brinner för det hon gör. Jag är övertygad om att hon är en helt grym lärare för sina elever!

Helt enig med dig där. :bow: @tanten
 

Liknande trådar

Svar
790
· Visningar
41 628
Senast: Rosett
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 955
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 988
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp