Vad Görs? Del CVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kallar mig vegan för att jag äter veganskt. Undviker onödigt läder och använder inte din. Använder heller inte merinoull, men annars har jag inga tveksamheter kring ull.
Jag hade så gärna velat ha en hund, men tvekar då jag inte tycker det ät etiskt korrekt att äta kött. Och hundar måste självklart äta kött, just därför tvekar jag.
Jag har full förståelse för att man kan känna att man inte vill äta kött av etiska skäl, men i sådana fall känns det rätt konstigt att man vill använda läderprodukter.
 
Såå härligt! Tvådagarsledighet och sol 😍. Började dagen med att se omhoppningen från Stuttgart som jag missade i söndags; påbörjade att titta igårkväll men somnade ifrån och vaknade precis på slutet 🤣. Nu blir det en sväng till stan 😊.
 
Jag har ätit frukost, sett på julkalendern, druckit kaffe och påbörjat ett nytt avsnitt av Hjärtats vägar 💕. Men nu ska jag väl försöka göra lite nytta också :). Sol ute, så ska försöka pallra mig till affärn :).
 
Nej! Möjligtvis nångång under dagen förutom lunchen typ.
Vi fikar en gång på eftermiddagen ca 20min. Utöver lunchen.

Haha nej visst är det inte det? Verkar bara vara jag som tycker det :p men alla får göra som de vill sålänge jag slipper ha ständig fikarast :)
 
Jag är hemma från jobbet pga sjukdom. Det har nog aldrig förr hänt. Men jag har ingen röst idag och hade möten och seminarium. Gissar att ingen uppskattar att sitta på samma möte som någon som är tokförkyld, så då kunde jag lika gärna hålla mig hemma.

Nu hoppas jag bara att rösten återvänder till imorgon och håller för två föreläsningar.
 
Fått lite jobb gjort på morgonen. Dagis är stängt idag så jag har båda barnen hemma då äldsta är ledig på onsdagar. Har helt otroligt nog lyckats få till en lunchdate med min bästis och hennes barn idag! Ska bli himla kul! Längesen vi sågs nu (hörs dock typ varje dag) då hon har en krävande termin på universitetet och fullt upp utöver det också. Själv är jag inte direkt sysslolös heller så det är inte alltid lätt att få till 😅
 
Haha alltså måste fråga. Är det normalt att det fikas 20-30 minuter per timme på en arbetsplats?

Det beror på skulle jag säga. När jag jobbade på fabrik jobbade vi 40 minuter och hade paus i 20. Det låter märkligt, men arbetet var att rensa grönsaker på ett löpande band, och det var faktiskt enormt påfrestande psykiskt. Efter 40 minuter var det absolut dags för paus.
 
Det har jag aldrig varit med om! 20 min på förmiddagen och 20 min på eftermiddagen förutom lunchen har jag varit med om, men varje timme? O_o Arbetsbrist?

Inte jag heller förut men jag trodde det var ngt tillfälligt. Men nu har jag varit här i flera månader och det är så fortfarande 😁 det stör mig inte om de vill fika så, absolut inte. Men jag vill inte ha fikarast varje timme så hakar inte på och upplever att de andra tycker att jag är helt störd pga det 🙈 men jag vill inte fika hela tiden.
 
Det beror på skulle jag säga. När jag jobbade på fabrik jobbade vi 40 minuter och hade paus i 20. Det låter märkligt, men arbetet var att rensa grönsaker på ett löpande band, och det var faktiskt enormt påfrestande psykiskt. Efter 40 minuter var det absolut dags för paus.

Vi sitter vid dator så inte så jobbigt :p
 
Jag har full förståelse för att man kan känna att man inte vill äta kött av etiska skäl, men i sådana fall känns det rätt konstigt att man vill använda läderprodukter.

Det är väl en fråga om hur mycket man orkar anpassa sitt liv tänker jag. Jag tror att de flesta av oss i praktiken har övertygelser om vad som är rätt och fel, men att vi av olika anledningar inte efterlever det, kanske oftast för att vi inte beredda att göra de uppoffringar som krävs.

Jag vet inte hur läder och skinn oftast framställs, men jag kan ju tänka mig att det inte är ovanligt att det framställts av djur som fått åka långa transporter genom såväl Europa som andra världsdelar och säkert ofta behandlats illa vid både transport och slakt. Med tanke på det vet jag inte varför det skulle ställas högre krav på veganer än på andra människor i det avseendet. Kanske vi alla borde avstå läderprodukter som inte är etiskt certifierade, i alla fall om vi på något sätt bryr oss om djurs välmående.

All heder åt vegetarianer och veganer säger jag. De har gått med på att göra anpassningar av sitt liv för att skapa en bättre värld. Det är värt mycket mer än att göra ingenting.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Jag har snöat in på lakrits-te och dricker Pukkas Liqurice-Cinnamon. Det är gott men jag skulle vilja hitta ett mer mer lakrissmak. Nån...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: Kratus
·
Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 374
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag behöver också tips på present, då svårt komma på nånting 😅 Är till min mamma som fyller år snart. Godis går alltid hem, men...
Svar
10
· Visningar
742
Senast: Halcyon
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
555
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp