Vad gör vi? Del CCXIX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har plockat ohemula mängder kantareller! Och målat. Hade nu inte mitt hem sett ut som en rövarkula hade jag varit helt nöjd. I morgon kanske...
1000013816.webp

Jag med 😅 orkar inte börja rensa idag dock 🤭

Känner mig deppig.
Om jag hade vetat hur mycket det smäller i området hade jag aldrig köpt min lägenhet ☹️ Med en skotträdd hund är det inte roligt alls. Flyttade hit i slutet av maj och den senaste månaden har det börjat smälla. Innan dess var det hur lugnt som helst.
Vad är det som smäller vid den här årstiden??

Det är vell jakttider. Fågel bock (tror jag) gris mm.
Ingen aning. Jag bor ute på landet men har turen att det inte smäller här titt som tätt - tack och lov! Det händer någon enstaka gång att vi hör något skott sent på kvällen och då antar jag att det är vildsvinsjakt. Men inte mer än så.

Ingen aning. Jag bor ute på landet men har turen att det inte smäller här titt som tätt - tack och lov! Det händer någon enstaka gång att vi hör något skott sent på kvällen och då antar jag att det är vildsvinsjakt. Men inte mer än så.
Vi hör skotten på skjutbanan 3 km bort. Men jag lyssnar på jaktpoddar också och har lärt mig därifrån + bekanta jagar.

Kikar på nyheterna, är det verkligen så att en ensamstående med 2 barn får 25000 skattefritt i månaden? Är ju galet isf.

En av mina kollegor har 2 barn å får ut ungefär som mig dvs 21 i månaden.. å hon jobbar som fasen. Klart man inte vill jobba om man utan ansträngning får 25.

Kikar på nyheterna, är det verkligen så att en ensamstående med 2 barn får 25000 skattefritt i månaden? Är ju galet isf.

En av mina kollegor har 2 barn å får ut ungefär som mig dvs 21 i månaden.. å hon jobbar som fasen. Klart man inte vill jobba om man utan ansträngning får 25.
Jag vet inte den exakta summan, men det är ju inte utan ansträngning och man måste ju överleva. Jag förstår inte resonemanget att det ens är skattefritt och att man inte jobbar. Nej det är hela grejen, man behöver en försörjning medan man försöker få jobb, man behöver pengar för att betala hyra, köpa mat, gå till läkare osv. Och det är väl inte klart att man inte vill jobba? De flesta vill inte gå på soc, de flesta vill jobba, men man vill också ha någonstans att bo och kunna äta sig mätt. Och helst på mat, varierad och hyfsad nyttig sådan inom rimliga ramar.

Åkt tåg
Försenad. Så klart
Nu i sängen på ett inte så fancy hotell i Sundbyberg. Självincheckning på en skärm i lobbyn. Med ca tusen frågor. Vad har du för mailadress? Vill du uppgradera rummet? Vill du ha hyrbil? Vad är din favoritfärg? :banghead:

Hade det precis lite äventyrligt här hemma i stugan, fast inte ett lika trevligt äventyr som bilåkandet i eftermiddags...

Satt vid mitt bord här när jag plötsligt såg en skugga röra sig snabbt över golvet. Tände en lampa och såg en ENORM spindel på golvet. Hur stor som helst tyckte jag. Den stannade innan ena hundbädden och verkade inte ha några planer på att röra sig mer.

Jag har absolut inga problem med spindlar utomhus, men det är något med hur de är inomhus som skrämmer livet ur mig. Insekter på fel plats helt enkelt. Det är något med det som ger mig kortslutning i hjärnan.

Det blev till att ringa en vän som turligt nog vaknade, jag bad om ursäkt för att jag ringde så vansinnigt sent och förklarade problemet och att jag behövde moraliskt stöd. Hon fungerar likadant som mig, så hon förstod situationen.

Som tur var hade jag en skål i köket som var liten nog att få plats på sopskyffeln, men stor nog för spindeln, så jag kastade skålen över spindeln (efter enorm tvekan och när jag själv stod på stolen...), lyckades peta upp skålen på sopskyffeln och kunde sedan gå ut med den.

Jag var smart också, och gick förbi hyresvärdarnas hus, nära deras garagelänga/ladugård och släppte ut spindeln där. Om den vill ta sig in i ett varmt, torrt hus igen så bör den alltså välja något av de andra husen innan den kommer på tanken att ta sig till min stuga.

Nu hoppas jag dock att andra spindlar håller sig utomhus. Jag vill inte ha mer besök än såhär just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVI
  • Vad gör vi? Del CCXXVIII
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund