Vad gör vi? Del CCXIX

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är uppenbarligen på banan igen. Gjorde nyss en lista över vad jag pysslat med idag:

Plockat kantareller
Plockat av tomater
Tvättat
Plockat ur bilen
Plockat ur och i disk
Dammsugit
Tvättat golv
Bäddat rent
Vattnat
Handlat
Hängt tvätt
Gått långpromenad
Lagat lasagne

Nu är det jag som skärper mig och sitter still med ett glas bubbel och katten i knät resten av kvällen.

Jag är uppenbarligen på banan igen. Gjorde nyss en lista över vad jag pysslat med idag:

Plockat kantareller
Plockat av tomater
Tvättat
Plockat ur bilen
Plockat ur och i disk
Dammsugit
Tvättat golv
Bäddat rent
Vattnat
Handlat
Hängt tvätt
Gått långpromenad
Lagat lasagne

Nu är det jag som skärper mig och sitter still med ett glas bubbel och katten i knät resten av kvällen.
Det är ni värda du å katten! :love:

Jag har faktiskt gjort egen tomatsoppa också men det är nu länge sedan faktiskt. Har du något gott recept att dela med dig av kanske?
Det är just Keldas milda som jag har, brukar ha med ris, lite stekt bacon och en klick philadelphiaost i. Ibland bara ris.

Mamma har aldrig ätit tomatsoppa. Hon älskar tomater, men säger att tomatsoppa är äckligt och skulle aldrig få för sig att prova. Det var en stående rätt hemma hos mig och barnen. Det halvår vi bodde hos mamma innan vi fick egen lägenhet igen vid ett tillfälle hade vi också det, men då åt mamma och min bror (som heller aldrig ätit det men som också sa det var äckligt) annat, medan jag och mina barn njöt av vår rätt.
Åh, med ris är jättegott!
Eller makaroner, det gjord mamma när jag var liten 😍

Det receptet jag gör nu är ”bara”:
Skär ca 1kg tomater i kvartar, lägg i ugnsform.
Hacka två röda lökar lite grovt, lägg i samma form. Skär toppen av en hel vitlök och ställ i formen, med skal och allt.
Salta, peppra och ringla 0.5-1dl olivolja över.
In i ugnen på 200grader i 45-50min.
När grönsakerna är klara, kläm ur vitlöksklyftorna ur skalet ner i formen.

Koka sen upp 0.5-1l vatten och i med två grönsaksbuljongtärningar. I med alla grönsaker och mixa. Låt koka ihop och i med 1-2dl matlagningsgrädde.

Åh, med ris är jättegott!
Eller makaroner, det gjord mamma när jag var liten 😍

Det receptet jag gör nu är ”bara”:
Skär ca 1kg tomater i kvartar, lägg i ugnsform.
Hacka två röda lökar lite grovt, lägg i samma form. Skär toppen av en hel vitlök och ställ i formen, med skal och allt.
Salta, peppra och ringla 0.5-1dl olivolja över.
In i ugnen på 200grader i 45-50min.
När grönsakerna är klara, kläm ur vitlöksklyftorna ur skalet ner i formen.

Koka sen upp 0.5-1l vatten och i med två grönsaksbuljongtärningar. I med alla grönsaker och mixa. Låt koka ihop och i med 1-2dl matlagningsgrädde.
Låter enkelt och gott! Bra att dumpa i ugnen liksom! :D Ska spara och testa! Tack så mycket! :bow:

Jag och barnen är alla fyra uppvuxna från skolan i Skåne med att det serverades med ris, sedan flyttade vi till Oxelösund där man serverade med makaroner och barnen fick spader och kom hem och förfärat berättade för mig vad de upplevt!:eek::rofl: I vår värld serverar man bara med ris och aldrig makaroner så vi slöt en hemlig pakt när de var små att ALDRIG servera med makaroner, det är ett brott, makaroner behöver inte stövla in i alla maträtter som finns sa vi :D

Ja det var lite dramatiskt och traumatiskt där ett tag för den skånska familjen vid upptäckten av hur man hanterar tomatsoppa i den här delen av landet :D

Gjort några onödiga och några nödvändiga köp idag! :rofl: Nu hemma i soffan igen, blir tacos om en stund!
Messenger_creation_37C3C9B1-F09D-4D2D-8DE8-36E4BF997D5A.webp

Idag har jag varit hemma och fixat. Städat upp i kök och mitt sovrum, gått en promenad, satt upp tavlor och gardinstång i sonens rum... Började också fixa med lister i mitt sovrum efter att ha fått låna dimsmörjolja av en kompis så att spikpistolen ville samarbeta igen. Nu färgar jag ögonbrynen så att inte mina naturliga hårstrån "skymmer" de fejkade. Är ganska trött så sen ska jag nog gå och lägga mig och läsa.

Låter enkelt och gott! Bra att dumpa i ugnen liksom! :D Ska spara och testa! Tack så mycket! :bow:

Jag och barnen är alla fyra uppvuxna från skolan i Skåne med att det serverades med ris, sedan flyttade vi till Oxelösund där man serverade med makaroner och barnen fick spader och kom hem och förfärat berättade för mig vad de upplevt!:eek::rofl: I vår värld serverar man bara med ris och aldrig makaroner så vi slöt en hemlig pakt när de var små att ALDRIG servera med makaroner, det är ett brott, makaroner behöver inte stövla in i alla maträtter som finns sa vi :D

Ja det var lite dramatiskt och traumatiskt där ett tag för den skånska familjen vid upptäckten av hur man hanterar tomatsoppa i den här delen av landet :D
Jag har aldrig hört talas om att man kan ha tomatsoppa med ris, men det kanske passar? Har bara erfarenhet av mellan-och högstadiets tomatsoppa, med makaroner och snittad kokt (?) korv. Maten var ändå ganska bra, eller iaf okej, överlag men det där var ganska oätligt. Kanske borde ge tomatsoppa ett försök till, fast hemgjord då :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVI
  • Vad gör vi? Del CCXXVIII
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund