Vad gör vi? Del CCXVI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ätit pizza och glass.
Sitter ute och tittar på trav.
IMG_5989.webp

I går när jag kom hem var det 33 grader inne, nu har jag fått ner temperaturen till 28 :banana:
Inväntar att balkongen ska kylas ner så jag kan öppna balkongdörren.

Försöker även tvätta, det går ganska långsamt för kläderna torkar ju aldrig i den här fukten :cautious:

Gått en promenad i tryckande hetta. Mitt mål är att gå en promenad på minst 30 minuter varje dag. Ett mycket modest mål iofs, men bättre än noll som jag är på nu (mer eller mindre).
Jag tycker inte att 30 minuters promenad är lite. Det är jättebra :) . Det är bättre att ta en kortare daglig promenad än att ha en längre promenad som bara blir av ett par gånger i veckan - så tänker jag :) ! Jag läste precis en artikel i DN att teorin om minst 10 000 steg per dag egentligen är "fel". Det kommer från en gammal japansk reklam för stegräknare. Nu har man sett att det räcker med 7000 steg per dag för att förhindra/lindra många typer av sjukdomar.

7 000 steg om dagen i stället för 2 000 steg dagligen gör att risken att dö i förtid nästan blir halverad, enligt metastudien. Studien omfattar data från totalt 160 000 personer över hela världen.
och
Risken att drabbas av olika sjukdomar och hälsoproblem beroende på om du går 2 000 steg om dagen jämfört med 7 000 steg:
• Hjärt- och kärlsjukdomar – risken minskar med 25 procent
• Cancer – risken minkar med 6 procent
• Demens – risken minskar med 38 procent
• Depression – risken minskar med 22 procent
• Diabetes typ 2 - risken minskar med 14 procent
• Den totala risken att dö i förtid – risken minskar med 47 procent

https://www.dn.se/varlden/glom-10-000-steg-sa-mycket-behover-du-ga-for-en-battre-halsa/

Så mycket jag borde göra, så lite är gjort.

Hängt upp bikinin och badlakanet efter badet. Underbart i vattnet men jag har ingen ro. Simmade bara några hundra meter innan jag klev upp igen och bytte om vid bilen. Åkte och handlade men så disträ att jag glömde köpa kattmaten och även scanna en knippe lök så jag fastnade i kontrollen och fick åka igen och köpa kattmat.

Skrutt hade under tiden scannat kassen jag bara ställt innanför dörren när jag åkte tillbaka för att köpa den bortglömda kattmaten, så han försåg sig i självplocken och jag hittade en croissant på hallgolvet när jag och Timmy kom tillbaka.

Hällt upp ett glas vin för en stund sedan. Lagt de kvarvarande croissanterna på köksbordet, packat upp curden jag hämtade före helgen, lagt mig på sängen och vinet är kvar i glaset, croissanterna på bordet, curden oöppnad och kassen med frukt och grönt står kvar i hallen.

Har inte lust med nånting.

Äntligen en dag med lite lägre temperatur! Det har nog inte varit över 23 på hela dagen och det fläktar lite :)

Gick en liten promenad på förmiddagen och på eftermiddagen åkte jag till Rusta och handlade gardiner till kök och vardagsrum.

Efter middagen bestämde jag mig för att riva ner den ohemult fula träpanelen i hallen.
Vem kommer på idén att sätta ohyvlad träpanel i en lägenhet från 40-talet? :down:

Det kommer att ta mig en evighet men tänker 1 list och en bräda i taget.

Ska fixa lite middag. Aningens sent men då kanske jag inte behöver äta nåt mer ikväll.
Kl 21 ska jag se Dr Quinn på tv4 guld.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Hur länge luktar ett dött djur?
  • Gardiner
  • Rengöra mattor
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn