Vad gör vi? Del CCXVI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är många saker med Sverige som jag brukar tänka att det måste vara jättesvårt för utländska turister. Nu kan du ju i alla fall språket, men annars måste det vara hur besvärligt som helst att utföra vissa saker här! Det finns ju t.ex. ofta ingen att fråga om hjälp på tågstationer och liknande utan allt ska skötas från en maskin. Och gud nåde dig om du skulle hamna på ett tåg utan biljett = dryga böter.... :cautious:
Jamen verkligen! Det stod faktiskt en annan person på stationen igår, en stackars förvirrad polsk turist som var lika ovetande som jag (därav min teori att det kan ha med utländskt telefonnummer att göra). Jag hade ju som sagt fördelen att i alla fall förstå språket och ha viss insikt i hur saker och ting fungerar så jag hjälpte honom så mycket jag kunde och hoppas att det löste sig för honom också till slut!
Ishotellet i Jukkasjärvi kanske? De har en del som är fryst året om.
Fast det är ju en bit dit.
Tack! Jag fick tips om det här på hotellet också men är lite osäker på om jag orkar med mer (försök till) resande just nu... Tänkte ta en promenad till Kiruna kyrka snart, den ska vara väldigt speciell och de ska ju flytta på den om några veckor vilket tydligen är en väldigt stor "happening", så det blir kul att ha sett den ifall den skulle råka gå sönder på vägen :p

17536118449907159937977596568240.webp

Kaffekopp nummer 3 idag! :laugh:

Varit i stallet en sväng och pysslat om pållan I hagen och grejat lite 😊 och handlat till lite i närbutiken. Nu ska jag hänga upp en maskin tvätt ute och bädda rent, byta handdukar och badlakan och helstäda kattlådan. Städa här hemma och vattna och greja, en sån dag ☺️. Steka pannkakor till lunch däremellan också.

Haft paus från alla sociala medier inklusive Buke i nästan tre veckor. Det har varit så himla skönt! Sjukt att se hur mycket skärmtiden minskat.
Jag har plöjt bok efter bok som aldrig förr, läst lite korsord men mest bara varit i nuet, njutit av det otroliga vädret vi haft under dessa veckor, badat som aldrig förr och pratat med mina nära. Det har varit så otroligt välbehövligt och jag har inte haft någon som helst ångest eller FOMO under denna tid, precis så jag trodde att det skulle bli. Och det ger mig också en bra tankeställare om hur sociala medier påverkar mig.

Haft paus från alla sociala medier inklusive Buke i nästan tre veckor. Det har varit så himla skönt! Sjukt att se hur mycket skärmtiden minskat.
Jag har plöjt bok efter bok som aldrig förr, läst lite korsord men mest bara varit i nuet, njutit av det otroliga vädret vi haft under dessa veckor, badat som aldrig förr och pratat med mina nära. Det har varit så otroligt välbehövligt och jag har inte haft någon som helst ångest eller FOMO under denna tid, precis så jag trodde att det skulle bli. Och det ger mig också en bra tankeställare om hur sociala medier påverkar mig.
Jag har funderat på liknande. Lutar åt att jag tar paus från allt när jag har semester om någon vecka. Just nu är jag så fysiskt slut att jag inte kan tänka mig att bada eller så. Men en korsordstidning, ladda ner någon ljudbok och allmänt ha en internetpaus hade varit bra tror jag (kanske med undantag från messenger för att kunna bestämma träff med vänner på ett smidigt sätt). Hade varit enklare om jag kunnat få med sambon på detsamma. Får se om han kan tänka sig att testa.

Jamen verkligen! Det stod faktiskt en annan person på stationen igår, en stackars förvirrad polsk turist som var lika ovetande som jag (därav min teori att det kan ha med utländskt telefonnummer att göra). Jag hade ju som sagt fördelen att i alla fall förstå språket och ha viss insikt i hur saker och ting fungerar så jag hjälpte honom så mycket jag kunde och hoppas att det löste sig för honom också till slut!

Tack! Jag fick tips om det här på hotellet också men är lite osäker på om jag orkar med mer (försök till) resande just nu... Tänkte ta en promenad till Kiruna kyrka snart, den ska vara väldigt speciell och de ska ju flytta på den om några veckor vilket tydligen är en väldigt stor "happening", så det blir kul att ha sett den ifall den skulle råka gå sönder på vägen :p
Ta liften upp till toppen av Luossabacken? Utsikten är fin, både naturen och att de har flyttat en del av de gamla husen till nedanför backen.
Tyvärr har ju mycket av det som var charmigt med Kiruna som stad försvunnit i och med flytten.
Tror inte du kommer fram till kyrkan längre, det är avstängt inför flytten men osäker på hur nära en kan komma.

Om du inte haft någon fomo så skulle jag säga att sociala medier inte påverkar dig speciellt mycket. Vilket är väldigt trevligt!!

Varit och bytt en hundkam hos Hööks, vattnat hästarna och letat reda på en grimma och två flugskydd. Skydden sattes på igen, men jag struntade i grimman, han tar bara av sig den igen och det är bara mina som går där. Ingen behöver må dåligt av att jag bryter mot stallreglerna. Tänker det är bättre att jag vet var grimman är om den behövs än springa runt i hagen och leta efter den.

Borstat ur hunden, blev en stor hög med päls som jag slängt. Varit jourhavande kompis under tiden jag vattnat hästar och borsta bort en halv hund. Åkte till affären och handlade lite, nu ska jag försöka äta något som omväxling. Har bara blivit en stor mugg latte och jag var lite hungrig när jag var på affären, även om det gått över.

Ta liften upp till toppen av Luossabacken? Utsikten är fin, både naturen och att de har flyttat en del av de gamla husen till nedanför backen.
Tyvärr har ju mycket av det som var charmigt med Kiruna som stad försvunnit i och med flytten.
Tror inte du kommer fram till kyrkan längre, det är avstängt inför flytten men osäker på hur nära en kan komma.
Tack för tips! Ja, det är verkligen en märklig stad just nu (och har så varit ett bra tag gissar jag) och väldigt svår att navigera. Jag började gå mot kyrkan men mitt knä som redan gjorde lite ont efter de senaste dagarnas vandringar började protestera ungefär halvvägs, och eftersom det var nästan två timmars promenad tur och retur valde jag att vända om. Det var även lite oklart hur pass mycket jag skulle kunna se med byggstaket och grejer så det kändes inte värt det. Istället snubblade jag över en väldigt intressant utställning om Komtemåtta och Fogelstad kvinnliga medborgarskola på Kin-muséet, så jag blev kvar där ett bra tag! :)

Nu är jag tillbaka på mitt fina hotellrum med en lätt lunch i form av Keso och smoothie. Frukostbuffén i morse var så fantastisk att jag hållit mig mätt på den ända tills nu :d Tänkte nog mysa här större delen av eftermiddagen men sedan ge mig ut och se om de visar fotbollen någonstans här i krokarna. Har också blivit beordrad av en bekant att besöka hotellets takbar där de tydligen har en fantastisk drinkmeny, så det får kanske bli en liten aperitif där.

Lagt in äppelgurka och vanlig slang. Nu har jag nog inga mogna gurkor kvar i växthuset för tillfället. Det kommer om någon dag.
Däremot har jag typ 6 burkar inlagd gurka i kylskåpet. Och vi har ett litet kylskåp, så det är i princip fullt med gurka.

De behöver kanske inte bo i kylskåp egentligen, men jag är rädd att de ska bli dåliga och/eller glömmas bort om de står i matkällaren.

Precis kommit hem efter en blåbärsplocknings-cykeltur, 20 kg blåbär och 34 mil cyklade blev det.

Skaffade en bärplockare i metall, likadan som den röd-orange som visades innan i tråden men kom inte särskilt bra överens med den så blir det en tur till köper jag en annan.

Precis kommit hem efter en blåbärsplocknings-cykeltur, 20 kg blåbär och 34 mil cyklade blev det.

Skaffade en bärplockare i metall, likadan som den röd-orange som visades innan i tråden men kom inte särskilt bra överens med den så blir det en tur till köper jag en annan.
Cyklade du 34 mil med 20 kg blåbär? Imponerande. Hur länge var du ute?

34 mil?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Hur länge luktar ett dött djur?
  • Gardiner
  • Rengöra mattor
  • Vad gör vi? Del CCXXI

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn