Vad gör vi? Del CCXXII

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eeek, kollade just på temperaturen och den är 18.7 trots att det bara är -2 ute. Mysko. Ska ut med hunden om en timme och sedan senare ikväll.

Eeek, kollade just på temperaturen och den är 18.7 trots att det bara är -2 ute. Mysko. Ska ut med hunden om en timme och sedan senare ikväll.
Jag har missat och orkar inte scrolla tillbaka :bag: Vad är det för hund du har? Brukar inte du bara ha en katt, med bestämda åsikter :D

Jag har missat och orkar inte scrolla tillbaka :bag: Vad är det för hund du har? Brukar inte du bara ha en katt, med bestämda åsikter :D

Min pappas labbe är här på tillfälligt besök. Megara älskar henne, förutom när hon får en kärvänlig slick över ryggen av en stor labbetunga 😾 och en stor och klumpig labb lägger sig där hon ligger i sängen med mig. Eller Misty trampar på henne av misstag. Misty är det snällaste som finns och alltid glad med viftande svans, men hon är inte den skarpaste kniven om man säger så, och insisterar också att nosa Megara i baken. Megara hatar andra katter men gillar hundar.

1763738936825.webp

Det blir lite komplicerat när jag pratar med Misty och Megara tror att jag pratar med henne, särskilt om det gäller mat. Misty är precis lika matglad och det går ung lika snabbt för henne att äta som Megara.

Min pappas labbe är här på tillfälligt besök. Megara älskar henne, förutom när hon får en kärvänlig slick över ryggen av en stor labbetunga 😾 och en stor och klumpig labb lägger sig där hon ligger i sängen med mig. Eller Misty trampar på henne av misstag. Misty är det snällaste som finns och alltid glad med viftande svans, men hon är inte den skarpaste kniven om man säger så, och insisterar också att nosa Megara i baken. Megara hatar andra katter men gillar hundar.

Visa bifogad fil 177303

Det blir lite komplicerat när jag pratar med Misty och Megara tror att jag pratar med henne, särskilt om det gäller mat. Misty är precis lika matglad och det går ung lika snabbt för henne att äta som Megara.
Men så mysigt 😊

Finns det inte regler för sånt hos er? Med veckovila och så?
Det känns som att du om någon skulle behöva ta erbjudandet från advokaten så du får lite pengar och kan vara ledig lite också!
Har ni ingen arbetstidslag eller bryr sig arbetsgivaren inte om den?

Det finns en EU-lag (eller kanske direktiv, inte helt hundra på vad) om veckovila, men den gäller ju inte hos dig.

Du ska inte behöva ta semester för det!

Det finns det, fast som timanställd får du egentligen jobba typ hur mycket du vill, om du vill. :) Mitt problem är lite självförvållat då jag är egenanställd och jobbar mina lediga dagar också, som @Mia_R skrev. Vanligtvis brukar chefen smyga in någon extra ledig dag åt mig när det är lugnt på hotellet men det har inte varit tillfälle de här senaste veckorna.
Semestern vill jag mest använda för att jag är girig och inte vill paja lönen den här månaden nu när jag ändå jobbat såpass mycket extra. :D

Det finns det, fast som timanställd får du egentligen jobba typ hur mycket du vill, om du vill. :) Mitt problem är lite självförvållat då jag är egenanställd och jobbar mina lediga dagar också, som @Mia_R skrev. Vanligtvis brukar chefen smyga in någon extra ledig dag åt mig när det är lugnt på hotellet men det har inte varit tillfälle de här senaste veckorna.
Semestern vill jag mest använda för att jag är girig och inte vill paja lönen den här månaden nu när jag ändå jobbat såpass mycket extra. :D
Var rädd om dig!

(Arbetstidslagen gäller även timmisar, här i Sverige i varje fall.)

• Hjärta
Reactions: Sel
Var rädd om dig!

(Arbetstidslagen gäller även timmisar, här i Sverige i varje fall.)
Jag är rätt säker på att man även i Sverige får ta på sig mer timmar än heltid, och fler dagar än fem? Vi har många anställda som gärna tar på sig hur många pass som helst och som jobbar både sex och sju dagar i veckan. Det tycker jag att jag känner igen hemifrån också. :) Jag kan tänka mig att begränsningen ser annorlunda ut från arbetsgivarens sida.

Jag är rätt säker på att man även i Sverige får ta på sig mer timmar än heltid, och fler dagar än fem? Vi har många anställda som gärna tar på sig hur många pass som helst och som jobbar både sex och sju dagar i veckan. Det tycker jag att jag känner igen hemifrån också. :) Jag kan tänka mig att begränsningen ser annorlunda ut från arbetsgivarens sida.
Du får jobba mer än heltid och flera dagar, om du får tillräcklig dygns- och veckovila. Kommer inte ihåg exakta timmar och dagar, men om du jobbar hel helg t ex behöver du få en ledig dag veckan innan och en veckan efter.

Jag var insnöad i morse. Flera dm snö på uppfarten och ingen plogbil hade rört snön på gatan. Meeen en halvtimmes hårt arbete fixade uppfarten och min kära Saab (bästa vinterbilen EVER?) fixade att ta sig fram på de oplogade gatorna och vägarna.

Förstår inte heller varför det ska vara så svårt! Men tror det är ett personlighetsdrag, min ena förälder är exakt samma.

Funderar också på att plugga, men vill helst ha ett jobb. Kan tänka mig att plugga om jag skulle få omställningsstöd
Jag tänker att jag har i alla fall minst 25 år kvar innan pension såatteh

Men ja, det vore kanske nått.

Jag har kikat runt på julklapp till sambon. I helvete heller att jag lägger nästan ett lakan på en matchtröja som han inte kommer använda mer än nån enstaka gång.

Katten får middag, jag stänger köksdörrarna så inte hunden kan störa henne. Hon äter med glupande aptit som vanligt och diskar fatet. Jag öppnar dörrarna, hunden går omedelbart fram till fatet och diskar det ännu grundligare och tittar sedan förebrående på mig att det inte finns mer :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXVI
  • Vad gör vi? Del CCXXIX
  • Vad gör vi? Del CCXXV

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund