Vad gör vi? Del CCXXVI

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har tittat på Outlander Blood of my blood och hör grannen under vråla till och från. Gissar att det är något OS-relaterat :p

Jag har inte ens bakat en pannkaka på säkert trettio år så jag tror inte det blir några semlor gjorda här. :D De smakar dessutom aldrig likadant som bagerisemlor.
Jag skulle även behöva göra egen mandelmassa.
Alltså jag hör dig vad gäller bakningen, finns det inte släta bullar att köpa?
Mandelmassa är däremot en baggis att göra själv, det klarar tom jag som är bakanalfabet. ;)

Finhacka mandel med mixer eller matberedare eller nåt och blanda med florsocker och vatten. Det finns recept med grädde eller äggvita i men det kan man skippa. Du hittar enkelt recept online. :)

Äsch, jag vill ta av den genomskinliga plastdelen fram på lådorna på min kyl/frys. Det har krypit ut lite gojs där men fattar inte hur man tar av den och vågar inte vara för hårdhänt.

Alltså jag hör dig vad gäller bakningen, finns det inte släta bullar att köpa?
Mandelmassa är däremot en baggis att göra själv, det klarar tom jag som är bakanalfabet. ;)

Finhacka mandel med mixer eller matberedare eller nåt och blanda med florsocker och vatten. Det finns recept med grädde eller äggvita i men det kan man skippa. Du hittar enkelt recept online. :)
Jag vet inte riktigt varför det skulle finnas släta, söta bullar? Vad ska man med dem till? :D Typ brioche finns förstås men det är ju inte samma sak.

Jag får nog helt enkelt hoppas på bageriet i Edinburgh eller stå över ett år till tror jag!

Jag följer dem på Facebook & Instagram och där skriver de om dem uteslutande som "semlor", det nämns inget om kardemumma alls 🤔 Det står även att de kommer att finnas "across all locations until 31st March" och inget om lördagar så det verkar som att du har gott om tid på dig ifall du blir sugen. Funderar själv på att ta en tur till Edinburgh enbart för detta, det enda bageri som gjorde semlor här i min stad slog igen i höstas :(
Det var bara den första beskrivningen som kom upp när jag googlade. "...a Semla bun is a traditional Swedish, cardomom-spiced filled pastry." och sedan lite mer på det temat. Jag har inte klickat på några av länkarna ska erkännas, bara snabbkollat.
I någon av dem stod också "every Saturday.", men om du följer dem litar jag på dig! :)

Det ser dock ut som väldigt märkvärdiga och snobbiga semlor, men om en snobbig semla är den enda jag kan få tag på får det väl duga. :D

Det var bara den första beskrivningen som kom upp när jag googlade. "...a Semla bun is a traditional Swedish, cardomom-spiced filled pastry." och sedan lite mer på det temat. Jag har inte klickat på några av länkarna ska erkännas, bara snabbkollat.
I någon av dem stod också "every Saturday.", men om du följer dem litar jag på dig! :)

Det ser dock ut som väldigt märkvärdiga och snobbiga semlor, men om en snobbig semla är den enda jag kan få tag på får det väl duga. :D
Fast en semla har ju kardemumma! Semmelbullar är med kardemumma!
OIP.webp

Lagom spännande att strömmen gick på lagret. Vi har några ton olja där som inte får frysa och som ska pumpas över i dunkar imorgon. Blir det några plus bara så blir det en stel kletmassa som pumpen inte orkar.
Ingen säkring/jordfelsbrytare hade gått i huset. Följde elkablar som eventuellt kunde leda till lagret om de grävts ner mellan husen och hittade ett proppskåp bakom en enorm, instabil vedhög. Sambo fick riskera liv och lem och klättra in dit. Som tur var låg en hel propp bredvid lådan och allt funkar igen.
Ångest när det sker kl 23 liksom. 😱
Nu kan vi sova. 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIV
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok