Vad gör vi? Del CCXXXIV

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad händer när du läser en bok? Då formar man ju mentala bilder kring hur karaktärerna och miljöerna ser ut, till exempel. Hur funkar det för dig?

Så den första gången jag insåg att folk funkar lite olika kring detta var efter den första Harry Potter filmen, när folk klagade på att personer och miljöer inte såg ut som de föreställt dem

Jag blev förvirrad. Hade inte tänkt så mycket på exakt hur folk och miljöer såg ut.
Hagrid var stor och hårig, och det var han ju o filmen också, typ.

Jag tänker i idéer och koncept. Jag vet ju vad ett stenslott i en skottsk miljö ser ut, men hade du visat mig tre bilder på olika skottska slott så hade jag nog sagt "Ja, som ett av dem" utan att ha en stark preferens över vilket slott som ser ut "som hogwarts" I mitt huvud.

Helt vilt att folk går omkring med hela filmer i huvudet när de läser!

Funderar, jag tänker göra coleslaw. Behöver kanske 300 g kål (en halv liter närmare bestämt) men all kålen är i stora mängder även om jag bara köper en kvarts. Känns sådär att slänga så mycket kål. Kanske spara den i kylen och gillar jag slawn så kan jag göra mer antar jag.
Koka i strimlor och frys in?

Sån är min mamma! Jag som tänker i bilder har aldrig lyckats förstå hur hon fungerar. Hon har också uruselt lokalsinne och undrar om det hänger ihop?

Jag skulle säga att jag har fantastiskt lokalsinne, jag orienterar mig väldigt lätt i en karta och kan sen lätt placera vart jag är på kartan och "översätta" mellan kartan och verkligheten.
Därutöver så är jag också bra på att följa mitt egna spår tillbaka tex. så kan navigera utan karta också

Lokalsinne nämndes i resursen som jag studerade imorse, men det verkar som att det inte finns en allmän trend där.

Så den första gången jag insåg att folk funkar lite olika kring detta var efter den första Harry Potter filmen, när folk klagade på att personer och miljöer inte såg ut som de föreställt dem

Jag blev förvirrad. Hade inte tänkt så mycket på exakt hur folk och miljöer såg ut.
Hagrid var stor och hårig, och det var han ju o filmen också, typ.

Jag tänker i idéer och koncept. Jag vet ju vad ett stenslott i en skottsk miljö ser ut, men hade du visat mig tre bilder på olika skottska slott så hade jag nog sagt "Ja, som ett av dem" utan att ha en stark preferens över vilket slott som ser ut "som hogwarts" I mitt huvud.

Helt vilt att folk går omkring med hela filmer i huvudet när de läser!
Jag tycker det är helt vilt att folk inte går omkring med dessa tankebilder! Fascinerande att hjärnan har så många funktionssätt!

Jag tycker det är helt vilt att folk inte går omkring med dessa tankebilder! Fascinerande att hjärnan har så många funktionssätt!

Så fascinerande - och så klurigt för vi har ju alla bara vår egen hjärna sp det är svårt att förstå hur någon annans kan funka olika!

Men nu förstår jag iallafall varför jag aldrig känt att övningar och lekar som innehåller ett element av "Blunda och föreställ dig att.. " aldrig riktigt resonerat för mig!

Jag skulle säga att jag har fantastiskt lokalsinne, jag orienterar mig väldigt lätt i en karta och kan sen lätt placera vart jag är på kartan och "översätta" mellan kartan och verkligheten.
Därutöver så är jag också bra på att följa mitt egna spår tillbaka tex. så kan navigera utan karta också

Lokalsinne nämndes i resursen som jag studerade imorse, men det verkar som att det inte finns en allmän trend där.
Jag har totalt uselt lokalsinne. Behöver se en karta för att fatta var jag är och vart jag ska.
Exet brukade skoja att jag kunde gå vilse i en stad med en gata.

Om det har något samband med att jag ser, och tänker i bilder vet jag inte. Visste inte ens att det finns människor som inte tänker i bilder.

Grannarna här hade också svårt att svälja att undertecknad stod för all markservice i form av mat och bakning och sömnad, eftersom de kommer ur en tid då fördelningen varit annorlunda. Men de har vant sig vid att man kan både vilja stå i köket, bygga uterum och stall, laga kläder och täcken, laga maskiner och röja skog i en och samma person. De är dock inte så ute i respektlösheten att de använder såna begrepp (och jag tror inte heller det är i såna begrepp de tänker).
Visst är det underligt att man ska delas in i ett fack som på 50-talet, men vissa har inte utvecklats ett dugg och sitter dels fast i den gamla könsrollsfördelningen och dels saknar dom därför all kompetens inom basala områden i ett hushåll.

Jag har totalt uselt lokalsinne. Behöver se en karta för att fatta var jag är och vart jag ska.
Exet brukade skoja att jag kunde gå vilse i en stad med en gata.

Om det har något samband med att jag ser, och tänker i bilder vet jag inte. Visste inte ens att det finns människor som inte tänker i bilder.
Jag vet en som åkt vilse i Sköldinge, DET är en bedrift om något och gissa hur många gånger han blivit påmind om detta.:rofl:

Det har jag gjort! Eller, jag gick åt fel håll på Birger Jarlsgatan i Stockholm så vi hittade inte till Vasamuseet :D

Exet som vid detta tillfälle hade bott i Sthlm i många år lyckades få oss att hoppa på T-banan i fel riktning i Gamla Stan. Han har också navigerat mig fel och in på en bussgata i centrala Sthlm ("det är lugnt, jag hittar") när jag körde bil :laugh:

När vi fortfarande var ihop och jag skulle åka tåg hem skulle han prompt ha mig till perrongen där Norrlandståget stod... då vägrade jag eftersom jag faktiskt visste vilken perrong Falutåget brukade gå ifrån - ja, han hade fel :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Vad gör vi? Del CCXXXII
  • Vad gör vi? Del CCXXXIII
  • Vad gör vi? Del CCXXXV
  • Vad gör vi? Del CCXXVII

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund