Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Min son, jag vill bara insupa varje sekund av hans existens just nu. Hans mjuka hår, rosiga kinder och starka åsikter. Jag brukar kalla dottern för "min lilla prinsessa" och sonen för "lillprins H", och igår hängde han i min famn på vägen hem från förskolan och gosade in sina kinder mot min hals. "Nej, jag kung..." mumlade han. "Okej, kung H", svarade jag och tänkte på hur en människa kan vara så otroligt liten och ha en så otroligt stor självbild samtidigt.

Idag har jag köpt mellobiljetter till mig och sonen. Fick mörka att jag satt och nätshoppade samtidigt som jag hade en dragning på vår APT 😅 men lyckades tillslut köpa två stycken. Han fyller 8 samma helg som det går i vår stad så det får bli julklapp eller födelsedagspresent till honom :) Drygt nog har jag nu jättesvårt att hålla mig från att berätta, vill ju se hans min NU! 😂

Min 11åringen pa morgonen. Hjälp, idag var hon så arg på sitt hår att hon absolut inte kunde gå till skolan. Problemet, ngr korta hårstran som stack upp mitt på huvudet och att hennes hår är för mörkt (hon är blond men håret blir mörkare och det vill hon tydligen inte). Ibland är jag avvundsjuk på min man som åker till jobbet innan vi andra går upp.

Ibland blir jag helt förundrad över mitt barn, de flesta dagar är han en reinkarnation av Emil i Lönneberga och envis som en get men också så klok och inkännande.

Igår var vi på makens mormors begravning, sonen hade redan innan pratat om att trösta farmor och pappa för att de var ledsna. Så när vi gått fram för att lägga blomma så kastar han sig först om pappas hals och sen farmors med orden "nu ska jag trösta dig" 🥹

Hjälpte barnen fixa en farsdagspresent när de var hos mig i torsdags, sen smugglade vi ner den i sonens skolväska. Nu ringde jag och påminde om att det var söndag idag (för det hade jag lovat) så att de kunde ge presenten, men dom var hos pappans tjej och sonen var lite bekymrad iom att väskan var lämnad hemma ❤️ Inte lätt att smida planer på distans men jag intalade honom att det gick lika bra att ge presenten ikväll.

I fredags var vi på bio, vår tur att se Gabbys dockskåpfilmen :) Barnen supertaggade. Vi gick omkring lite i köpcentrumet innan och gick bland annat och kollade i bokaffären. När det började närma sig tid att gå sa jag det till barnen att nu börjar det bli dags att gå mot bion så vi inte behöver skynda oss. ”Vi har bråttom!!” säger 4-åringen och börjar gå snabbt genom bokaffären. ”Nej, vi har inte bråttom” säger jag lugnt, ”men om vi går nu så kan vi gå i lugn takt”.

Han lyssnar såklart inte utan börjar springa genom affären och ropar ”Vi måste skynda oss!!!!” Jag försöker hejda honom men ser hur han springer rakt emot en glasvägg som vetter ut mot köpcentret, det står inget uppemot glasväggen så det ser ut som att man kan gå ut där. Jag är dock 10-15 meter bort vid det här laget och hinner inte reagera förrän jag ser honom dundra rakt in i glasväggen PANG! och studsa bakåt och landa på rumpan. Det såg tyvärr väldigt roligt ut men stackaren blev såklart jätteledsen och fick världens bula i pannan ❤️

Lilla galning, det slutade ju med att jag fick bära honom till bion 😅 Bulan såg hemsk ut först men gick ganska snabbt ned. Oklart om han har lärt sig något dock 🙈

Dottern har många frågor om hundhimlen. Åkte han dit själv? Hur ser det ut i hundhimlen? Det kanske finns hundgodis där, och mjuka filtar. Kanske finns det andra där som tar hand om honom som också är i himlen, som farmors mamma och farfars mamma. Kommer han aldrig tillbaka, någonsin?

Det absolut svåraste med att vara förälder är att man alltid måste vara det, hur ont man än har själv så måste man liksom svara.. nånting.

Dottern har många frågor om hundhimlen. Åkte han dit själv? Hur ser det ut i hundhimlen? Det kanske finns hundgodis där, och mjuka filtar. Kanske finns det andra där som tar hand om honom som också är i himlen, som farmors mamma och farfars mamma. Kommer han aldrig tillbaka, någonsin?

Det absolut svåraste med att vara förälder är att man alltid måste vara det, hur ont man än har själv så måste man liksom svara.. nånting.
Det är så tufft 💔 men samtidigt så tror jag att det är viktigt att barnen får se en ledsen och att man ibland inte har svar. Att barnen får se sorgen och att det är en naturlig del av livet. Vi har förklarat det som att vi är ledsna (har haft två djurförluster och makens mormor som tidigare nämnts under senaste året) för att det var individer som betydde väldigt mycket för oss och att vi saknar dem.

Beklagar så sorgen efter lilla B ❤️

Det är så tufft 💔 men samtidigt så tror jag att det är viktigt att barnen får se en ledsen och att man ibland inte har svar. Att barnen får se sorgen och att det är en naturlig del av livet. Vi har förklarat det som att vi är ledsna (har haft två djurförluster och makens mormor som tidigare nämnts under senaste året) för att det var individer som betydde väldigt mycket för oss och att vi saknar dem.

Beklagar så sorgen efter lilla B ❤️

Verkligen. Hon har varit på två begravningar i år och nu fick hunden somna in, så hon har nog exponerats för döden mer än vad många 3-åringar har. Vi gråter tillsammans och säger att vi är ledsna. Säger att vi inte vet allt om himlen, vad tror hon själv? Det gör ju otroligt ont att förlora en hund, och det blir liksom en extra dimension av det att se sina barns sorg.

Tack! Ja, det är verkligen en enorm sorg. Jag funderade på om vi skulle göra en liten minnesplats till honom, men inser det känns fel. Bruce finns överallt. Alla hans platser i huset, alla hans promenadstråk, i våra hjärtan som just nu känns tunga som sten. Det är svårt att inte minnas honom precis överallt.

Lilla E lyckades somna i soffan idag efter hämtning, så ikväll tar det tid att natta... Var så länge sedan det hände så jag har börjat slappna av lite som tupplurspolis. På positiva listan gjorde jag pasta carbonara idag och sonen (som varit ganska kräsen med att blanda mat osv) sa ungefär femtio h hur mycket han älskade det, ihopblandat och allt 😁

När vi skulle komma på ett namn till äldsta dottern (född 2009) vr mitt förslag Emma, min man tyckte att det var för vanligt så han föreslog Emelie. Det tyckte inte jag så vi enades om Emilia.

I hennes fotbollslag finns nu tre Emilia, en Emma och en Emelie 😅
Ibland kan det verkligen vara svårt att förutse hur unika namn kommer bli 😁 Jag bestämde mig runt 2015 för att om jag fick barn, och en dotter dessutom, så skulle hon heta Alma. Klipp till 2021 när dottern föddes och Alma var på väg att segla upp som ett av de absolut vanligaste namnen att ge nyfödda flickor. Det blev inte Alma...

Ibland kan det verkligen vara svårt att förutse hur unika namn kommer bli 😁 Jag bestämde mig runt 2015 för att om jag fick barn, och en dotter dessutom, så skulle hon heta Alma. Klipp till 2021 när dottern föddes och Alma var på väg att segla upp som ett av de absolut vanligaste namnen att ge nyfödda flickor. Det blev inte Alma...
Ja, det är verkligen märkligt att alla kommer på samma namn samtidigt 😅.

Min man har det namn som flest pojkar fick det året som han föddes, trots det har han aldrig haft någon med samma namn i sin klass eller lag. Helt omöjligt att veta sånt!

Vi har ett fyra stavelser långt, tyskt, efternamn så prio för oss var att välja namn som var korta och vanliga för våra barn. Och som vi tyckte om, såklart. Dotterns tror jag låg på plats 15 året innan hon föddes och vi hör det ibland men inte så ofta. Sonen däremot, Hugo 🙃 Strösslar tätt där vi bor. Men det har aldrig stört mig att ha ett vanligt namn själv, eller att maken har det. Jag gissar att vår son kommer att få smeknamn, någon variant av vårt efternamn brukar maken få. Trots att han inte haft någon namne.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka