Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Mina barn har börjat skolas in på fritids den här veckan och jag börjar till slut förstå att de faktiskt ska bli skolbarn nu! Så stora de ser ut där de går med sina långa ben och ryggsäckar och travar bara rakt in med sin bästis utan att tveka.
Åh, min stora börjar skolan nästa vecka och vi har hemmavecka jag och han medan lillasyster är på förskolan. Så fint med lite extra kvalitetstid ihop och göra lite grejer bara vi två (fritids här börjar inte förrän på måndag).

Jaha, då var vårt långa sommarlov slut! Idag börjar både jag och maken att arbeta, tvillingarna börjar ny avdelning och storebror är officiellt utan fritids numer så får vara hemma själv fram tills skolstart i nästa vecka.
Har haft en fantastisk sommar ❤️

Jaha, då var vårt långa sommarlov slut! Idag börjar både jag och maken att arbeta, tvillingarna börjar ny avdelning och storebror är officiellt utan fritids numer så får vara hemma själv fram tills skolstart i nästa vecka.
Har haft en fantastisk sommar ❤️
Jag börjar också jobba idag 🙈
Barnen är hos sin pappa så de är på fritids och förskola sen igår. Jag hade velat vara ledig massor mer, trots nästan sju veckor hemma. Den här sommaren har varit helt fantastisk, barnen har liksom nått en helt ny nivå av att kunna sysselsätta sig och hitta på saker ihop, och vi har haft så himla mysigt. Förr var jag helt slut efter semestern pga barnen, men inte nu. Nästa vecka ska stora börja tvåan(!) och lilla har ett år kvar på förskolan bara. Var tar tiden vägen?

Jag börjar också jobba idag 🙈
Barnen är hos sin pappa så de är på fritids och förskola sen igår. Jag hade velat vara ledig massor mer, trots nästan sju veckor hemma. Den här sommaren har varit helt fantastisk, barnen har liksom nått en helt ny nivå av att kunna sysselsätta sig och hitta på saker ihop, och vi har haft så himla mysigt. Förr var jag helt slut efter semestern pga barnen, men inte nu. Nästa vecka ska stora börja tvåan(!) och lilla har ett år kvar på förskolan bara. Var tar tiden vägen?
Jag håller med, jag uppskattar mitt jobb väldigt mycket, men hade gärna fortsatt vara ledig ett tag till!
Här har de små två år av föris och stora börjar trean, men de små var ju nyss nyfödda typ 😳

Har nyss duschat sonen. (Resten av byn tror nog att jag gjort mitt allra bästa för att ha ihjäl honom för han skrek som en stucken gris). Duscha, och framför allt, tvätta håret är nog det värsta han vet. Bad går bra men fan ta en om man gör så att håret blir blött. Känns så himla tröttsamt att det blir krig vid varje dusch (orkar nämligen inte alltid bada honom). Har försökt det mesta. Men han vägrar att ta duschen själv, vilket jag tror hade gett honom en känsla av kontroll. Well well är väl bara att fortsätta försöka.

Har nyss duschat sonen. (Resten av byn tror nog att jag gjort mitt allra bästa för att ha ihjäl honom för han skrek som en stucken gris). Duscha, och framför allt, tvätta håret är nog det värsta han vet. Bad går bra men fan ta en om man gör så att håret blir blött. Känns så himla tröttsamt att det blir krig vid varje dusch (orkar nämligen inte alltid bada honom). Har försökt det mesta. Men han vägrar att ta duschen själv, vilket jag tror hade gett honom en känsla av kontroll. Well well är väl bara att fortsätta försöka.
Åhh häller vattenbolaget syra hos er med... det är farligt här med trots tonåring...

Ni har säkert testat det mesta men flikar in ett tips iaf!

Klipp ut figurer av en disktrasa som sedan går att sätta eller kasta på väggarna medans man duschar. Då glömmer de bort att till och med håret blir blött under tiden😁

Om ditt barn är lika intresserad av biltvättar som mina är, så har även det funkat. Jag får agera biltvätt med ljudeffekter och gå igenom alla moment (då måste ju även taket dvs håret bli rent)😆

Ni har säkert testat det mesta men flikar in ett tips iaf!

Klipp ut figurer av en disktrasa som sedan går att sätta eller kasta på väggarna medans man duschar. Då glömmer de bort att till och med håret blir blött under tiden😁

Om ditt barn är lika intresserad av biltvättar som mina är, så har även det funkat. Jag får agera biltvätt med ljudeffekter och gå igenom alla moment (då måste ju även taket dvs håret bli rent)😆
Inte testat! Tack :love:. Och det är ju en motorintresserad herre så det där med biltvätt kanske går hem med.

Vi har samma här med åtminstone en av våra snart sexåriga söner, det är hopplöst!

Min dotter får också panik av vatten i ansiktet/håret (och jag var likadan som barn och tycker fortfarande att vatten i ansiktet är lite obehagligt) så jag vill bara hoppa in med ett tips. Jag har nyss upptäckt något som heter schampomössa! Det används väl främst till personer som är sängliggande/inte kan ta sig till duschen men har sett andra föräldrar som använt det också. Det är som en duschmössa med schampo och balsam i som inte behöver vatten vare sig innan eller efter. Har bara använt vid ett tillfälle än så länge men det funkade superbra. Håret blev lite sådär torrschamposträvt efteråt så fick ha i lite balsamspray, men då blev det bra :)

Märkligt det där med vatten i ögonen. Min stora dyker i pooler och sjöar utan simglasögon men är ändå kinkig med hårtvätt ibland 😁 Lilla har varit helt panikslagen men efter mycket självständig dusch-innan-poolbad i sommar börjar det ge sig.

Mina barn har överlag haft lättare för takdusch än munstycke, tror det är för att den håller sig stilla. Provade när de var mindre att låta dem ha en handduk över ögonen så vattnet ska sugas upp istället för att rinna in, det har fungerat hyfsat.
Det som båda barnen accepterar är att vi med vattnet avstängt tränat på att titta upp i taket/luta huvudet bakåt. Sen har jag satt en hand i pannan/slutet av hårfästet och dyrt och heligt lovat att inget vatten kommer hamna framför handen om de står stilla och tittar uppåt. Och sen duschar man håret och ber en bön att allt går väl 😅 Jag tror det är den rent konkreta känslan av handen en bra bit ifrån ögonen (och vattnet därför ännu längre bak) som hjälpt dom att lita på mig. Kanske funkar för fler? :)

Första lämningen för mig idag (barnen har varit hos pappa tidigare i veckan). Obegripligt att lilla E nu är bland de äldsta på förskolan, och stora har flyttat in i det större huset på skolan där tvåor och treor går.
Vi hade en bra lämning, det var bara 5 barn på förskolan så vi kunde busa lite att lilla E gömde sig bakom min rygg och jag inte hittade henne 😁
Stora fick plocka plommon från ett träd på skolans parkering att ha med till fruktstunden, sen träffade jag en mammakompis och då fick jag stor kram innan han gick sista biten själv ❤️

Nån försöker ta kål på mig med Don´t turn the page.

The giggles in the hallway, the footsteps on the stairs
The silly little questions about "why" and "how" and "where"
I know he's growing up, I watch it every day
But tonight he's here and we're gonna play
I'm holding him close while his hand fits mine
'Cause this little version will fade with time
He doesn't know he's changing, doesn't feel the clock
But I hear it every time I hear him talk
A little less baby and a little more boy
And evеry single version is my greatеst joy

Don't turn the page. Let me live right here
Where his voice is high and his heart is no fear
Where his dad's a hero and the world is kind
Before he leaves this innocence behind
Just one more night of little whispers in my ear
"Daddy, don't go yet" and "daddy stay right here"

Våra killar fyller fyra om en månad, och hittills har varje ålder varit den bästa. Men just nu kan faktiskt vara den allra bästa. 🥰 Visst är det motvind och uppförsbacke ibland. Rätt ofta. Men utvecklingen, klokheten som växer i deras själar, insikterna och förståelsen, samtidigt som de är så totalt oskyldiga och öppna och kärleksfulla och underbara.
Nattningen är fortfarande min bästa stund på dagen, när vi får ligga och hålla om varandra nära, och prata i lugn och ro om vad som helst. Och när de somnat, ibland samtidigt, oftast inom några minuter efter varandra, ligger jag kvar en stund och borrar in näsan i deras hår. Igår sa H strax innan han somnade: -Jag vill ha precis en sådan här dag i morgon igen. Vad är det som du tycker känns bäst och vill ha igen, frågade jag. -Allt! :heart

Våra killar fyller fyra om en månad, och hittills har varje ålder varit den bästa. Men just nu kan faktiskt vara den allra bästa. 🥰 Visst är det motvind och uppförsbacke ibland. Rätt ofta. Men utvecklingen, klokheten som växer i deras själar, insikterna och förståelsen, samtidigt som de är så totalt oskyldiga och öppna och kärleksfulla och underbara.
Nattningen är fortfarande min bästa stund på dagen, när vi får ligga och hålla om varandra nära, och prata i lugn och ro om vad som helst. Och när de somnat, ibland samtidigt, oftast inom några minuter efter varandra, ligger jag kvar en stund och borrar in näsan i deras hår. Igår sa H strax innan han somnade: -Jag vill ha precis en sådan här dag i morgon igen. Vad är det som du tycker känns bäst och vill ha igen, frågade jag. -Allt! :heart

Våra är ju 3 och 4, och igår på väg till hämtningen lyssnade jag på den där låten på repeat och tänkte på min son. Den träffade så precist på honom. Alla hans oändligt många frågor, hysteriska fniss och hur han plötsligt blivit en liten pojke utan spår av det bebishull han nyss fortfarande hade kvar. Han ser så atletisk ut, och är så oändligt söt så jag får hål i tänderna. Jag undrade varför jag inte bara stirrar på honom hela dagarna.

Så hämtade jag en, som vanligt, riktig liten lortgris med lera från topp till tå. Bråk, trilla på cykeln, rakt ut i vägen, dövörat till på vägen hem. Nytt fall på tomten, gungan i huvudet. Jag inser att energin är på botten så slänger snabbt ihop en macka och en smoothie, som jag får mata honom med från toalettstolen samtidigt som jag sätter honom i ett bad eftersom han inte kan vistas i huset innan dess. Utbrott eftersom racerbilen försvunnit i skummet och han inte kan hitta den. Middagen på golvet. Ketchup i håret igen. Bråk med systern vid läggning. Får jaga in honom som en busig häst i hagen och tillslut brotta ner honom bredvid mig. Leker pistol med sin sovorm (?), lyckas skalla mig på läppen. Här någonstans börjar jag förstå varför jag inte bara insuper hela hans existens hela dagarna. Sen blir han helt stilla, stirrar upp i taket med blanka röda ögon samtidigt som han håller hårt i min hand och somnar på två röda. Jag är helt slut. Men nu kan jag stirra på honom en stund i varje fall och tänker åter igen.. min dyrbara skatt. Föräldraskapet är bra märkligt. Ibland tänker jag att det är tur att han är helt förvildad, för hade han bara varit såhär söt så hade jag inte kunnat tolerera att han växer. Nu känner jag ändå tidvis att.. det är nog tur det 😅

Jag tyckte tre till fyra år var en så stor skillnad på något sätt, det var den födelsedagen som känts allra mest för mig, jag blir fortfarande lite tårögd när jag tänker på det. Så märkligt, men det kändes som att de växte tre år på en natt. Jag tänkte då på en ramsa som jag minns från när jag var liten och gick typ ”När man somnar ena kvällen är man tre och liten som en myra! Men när man vaknar tidigt, tidigt nästa morgon har det gått ett år och man är fyra”. Nu när jag googlar tror jag den är skriven av Brita af Geijerstam.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur