Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Jag var också lite otydlig! Jag menade inte att jag blev galen på dig utan på de som klagar på hur deras barn blir så starkt påverkade av ojämnt blodsocker. Sorry!

Vad som är fysiskt möjligt för en frisk person att uppnå i form av "ojämnhet" är samtidigt en perfekt kurva för en diabetiker. Och att ett friskt barn som äter någolunda regelbundet skulle få symptom på hypoglykemi är väldigt osannolikt. Det är inget man får av att mellis är en halvtimme sent. Gnällig av andra anledningar kan man dock bli :p
Det kan jag med bli fast jag inte blir hangry 🤣. Men jättebra att du påpekar, det är ju lite som tex gluten eller mjölkallergi, har bekanta som har det på ”riktigt” och då
Kan de blir akut farligt (mjölk) eller farligt på sikt (gluten) om omgivningen tror att det bara är laktos eller att lite gluten funkar.. så jag skulle valt mina ord bättre!

Jag är på din mans lag i det här 😅. Men på ditt med, nu är barnet större och har aldrig varit speciellt blodsockerkänslig (precis som jag) men ett mellanmål är ofta grönsaker, kanske någon skinka, ost, leverpastejmacka etc. Sen äts vad som äts till middag då sitter vi bara ner och har det trevligt ihop utan tjat om mat :) snacks är också näring men en måltid är mer än näring för oss (dvs samvaro). Jag kan bli tokig ibland på kompisar som på helgerna om vi är på landet ihop snackisar själv och vi låter barnen snacksa (det är ju lite kalas) sen när kidsen (även mitt) tryckt i sig en halv chipspåse är det mat, klart de inte är hungriga ingen idé att tjata om det liksom. Barnets kusin har två föräldrar som föredrar mat framför prat och det är så härligt när hen ätit med oss och det liksom får ta den tid det tar, mellan pratet och skämten. Vad som äts är ju inte så viktigt om de inte är undernärda vilket få barn är..
Tillägg; vi kan sitta och äta 1 timme vid alla måltider utan att barnet äter speciellt mycket. Eller så kommer hen på efter 20 min att köttet som dissades igår ju var jättegott och äter 30 min till..
Jag relaterar till det där med snacks och mat. När vi har vänner över på middag och serverar lite snacks innan middagen så räknar vi kallt med att våra barn inte kommer äta middag efter det, eller bara ytterst lite. Vi bara räknar snacksen som middag den dagen och lever med det utan att tjata om de måste äta något annat 🤷‍♀️ Generellt är ju tjat och mat en riktigt kass kombination.

Sonen verkar ha ärvt mina känsliga blodkärl i näsan och vaknade i en pöl av blod idag, och det är inte första gången. Jag hade stora problem som barn och på den tiden pratades det om att man kunde bränna sådana blodkärl, och jag vet faktiskt inte varför vi inte gjorde det. Funderar nu på sonen. Gör man det fortfarande? Någon som har erfarenheter? Finns det någon vårdande nässpray som kan hjälpa, tänker att det blir värre under förkylning och/eller torr luft?

Sonen verkar ha ärvt mina känsliga blodkärl i näsan och vaknade i en pöl av blod idag, och det är inte första gången. Jag hade stora problem som barn och på den tiden pratades det om att man kunde bränna sådana blodkärl, och jag vet faktiskt inte varför vi inte gjorde det. Funderar nu på sonen. Gör man det fortfarande? Någon som har erfarenheter? Finns det någon vårdande nässpray som kan hjälpa, tänker att det blir värre under förkylning och/eller torr luft?

Det finns återfuktande nässpray, utöver Nozoil då (son jag personligen inte tycker är så bra). Sedan rekommenderar jag att ni har en avsvällande nässpray som även innehåller dexpantenol om det behövs vid förkylning. Det har räddat min näsa.

https://www.apotekhjartat.se/varumarken/nielmed/neilmed-nasogel-spray-30-ml
https://www.apotekhjartat.se/varumarken/abece/abece-aterfuktande-nasspray-10-ml

https://www.apotekhjartat.se/varumarken/nezeril/nezeril-dexpantenol-nasspray-losning-025mgml-75ml

På vuxna bränner man fortfarande kärl i näsan vid behov. Men jag jobbar inte med barn så där vet jag inte!

På vuxna bränner man fortfarande kärl i näsan vid behov. Men jag jobbar inte med barn så där vet jag inte!

Jag inser visserligen att jag inte skulle utsätta honom för det ändå. H är en känslig kille som inte vill bli undersökt, på akuten svimmade han när de skulle mäta syrenivån och satte en sån där klämma på hans finger 🤷‍♀️ På närakuten backade de ifrån att undersöka honom alls, och hans läkare som vi haft remiss till senaste året har också hoppat över någon undersökning när han märkt att sonen blivit rädd. Han har varit fantastisk med det där, och tyckt att det är bättre att H får bygga upp en positiv relation med sjukvården än att forcera något som inte är absolut nödvändigt. Så jag inser att hålla fast och bränna blodkärl känns långt bort just nu. Vi ska se om vi kan lindra med nässpray!

Jag inser visserligen att jag inte skulle utsätta honom för det ändå. H är en känslig kille som inte vill bli undersökt, på akuten svimmade han när de skulle mäta syrenivån och satte en sån där klämma på hans finger 🤷‍♀️ På närakuten backade de ifrån att undersöka honom alls, och hans läkare som vi haft remiss till senaste året har också hoppat över någon undersökning när han märkt att sonen blivit rädd. Han har varit fantastisk med det där, och tyckt att det är bättre att H får bygga upp en positiv relation med sjukvården än att forcera något som inte är absolut nödvändigt. Så jag inser att hålla fast och bränna blodkärl känns långt bort just nu. Vi ska se om vi kan lindra med nässpray!
Vad glad jag blir när sjukvården är så bra med barn!
Tror både tandläkare och sjukvården jobbar mycket smartare med barn nu än tidigare ❤️

Tror både tandläkare och sjukvården jobbar mycket smartare med barn nu än tidigare ❤️

Ja, de är toppen! Det är en mottagning enbart för barn så det kanske påverkar vilka som arbetar där. Men han har tagit fram Babblarna dockor, kastat upp post-it lappar i luften och skrattat åt när se seglat ner på marken, pratat med mig och låtit sonen ta sin tid i rummet innan han ägnat honom någon uppmärksamhet men när han ändå stod och tryckte bakom stolen så gav han upp tillslut. Då hade han blivit undersökt på akuten veckan innan och allt sett bra ut, så läkaren tyckte inte vi behövde göra om det. Nu var maken där förra veckan och då hade han fått undersöka honom. Men först efter att både läkaren och maken ställt sig på vågen, lyssnat på hjärtat, lyst i ögonen och alla andra moment före att sonen gjorde dem. Så fint att han är så väl omhändertagen där.

Håller med om att det är ett oerhört viktigt utvecklingsområde (tillsammans med bemötandet av personer med NPF). Medvetande och kunskap ökar och arbetssätt förbättras, men min upplevelse både "inifrån" och som förälder är att det fortfarande är i hög grad individberoende.

Vad man inte vill höra när barnen kommer hem från skolan och berättar om dagen.
Dottern: M kräktes idag i skolan
Jag: Var? (hoppas på ute eller toaletten)
Dottern: I korridoren
Jag : Var du också där? (hoppas inte)
Dottern: M var precis bakom mig.
*Jag försöker tänka att allt kräks inte är lika med magsjuka, barnet har tex många allergier*
Sonen: I min klass hade tre barn ont magen.

Kan vi ta sommarlov igen?
Förra skolåret hade dessa två barn inte en enda sjukdag. Jag vågar nog inte hoppas på det igen.

Jag med! Mina barn har fått så väldigt fint bemötande av all personal de gånger vi har varit i kontakt med sjukvården.

För några veckor sen var jag med min yngste son, 1,5 år, hos en ögonläkare för att utreda en möjlig skelning. Ni kan ju alla gissa hur lätt det är att göra synundersökning på en 1,5-åring ;) Han var både överallt och ingenstans och även om han efter en stund deltog i undersökningarna var det ju hopplöst att veta om han svarade "anka" istället för "katt" när vi tittade på bilder för att han inte såg eller för att han nyss hade fått beröm för att han sa "anka". Ögonläkaren var så himla positiv och glad genom hela besöket, och när jag i slutet kommenterade att hon valt ett svårt jobb (barnläkare) så utbrast hon "Men barn är ju så otroligt roliga att jobba med!". Rätt person på rätt plats tänkte jag, och vad glad att min skrutt hade fått ett sånt positivt bemötande.

Jag förstår, men tänker att försäkringskassan kan väl inte vara nöjd om man försörjer plugg på 100% med barn på dagis med föräldrapenning? Inte risk man blir återbetalningsskyldig då? Föräldrapenning får man ju för att man inte har någon annan sysselsättning
Nej det kan du nog inte, du behöver ta hand om barnet för att få föräldrapenning.
Alltså plugga kvällar = ok
Plugga dagtid, lämna dagis = inte ok

1000024025.webp

Svarar alla. I min kommun gäller 25 timmar när man är föräldraledig. Min man är student och kan inte vara ledig. Jag har känt mig rätt stressad över 1 månaden då jag kommer göra kejsarsnitt. Det känns ju helt omöjligt att vara ensam med en nyfödd och 2 åring samt klara ta sig fram och tillbaka till dagis med dessa som nysnittad. Kollade upp det men kejsarsnitt räknas som "normal förlossning" och det går i normalfallet inte att bli sjukskriven. Pratade med min förskola som är snälla och låter oss ha 2 åringen heltid första månaden.

Läkaren tittade på mig och sjukskrev mig på studs. Jag behövde knappt säga något. Motståndet mot sjukskrivning verkar bara ha kommit från BM. Tack för den stressen. Kom hem från läkarbesöket och sov tills vi skulle göra middag. Vilken lättnad att slippa jobba även om det är tråkigt ekonomiskt. Nu ska jag vila mig i form tills bäbis är här. Gick in i vecka 38 idag

Svarar alla. I min kommun gäller 25 timmar när man är föräldraledig. Min man är student och kan inte vara ledig. Jag har känt mig rätt stressad över 1 månaden då jag kommer göra kejsarsnitt. Det känns ju helt omöjligt att vara ensam med en nyfödd och 2 åring samt klara ta sig fram och tillbaka till dagis med dessa som nysnittad. Kollade upp det men kejsarsnitt räknas som "normal förlossning" och det går i normalfallet inte att bli sjukskriven. Pratade med min förskola som är snälla och låter oss ha 2 åringen heltid första månaden.

Läkaren tittade på mig och sjukskrev mig på studs. Jag behövde knappt säga något. Motståndet mot sjukskrivning verkar bara ha kommit från BM. Tack för den stressen. Kom hem från läkarbesöket och sov tills vi skulle göra middag. Vilken lättnad att slippa jobba även om det är tråkigt ekonomiskt. Nu ska jag vila mig i form tills bäbis är här. Gick in i vecka 38 idag
Vad skönt att det löste sig!

Tror många rektorer på förskolor är rätt schyssta, vi ville ha vår stora hemma lite extra när mini föddes (högsäsong för RS) och egentligen skulle vi blivit av med platsen om man följt reglerna, men pratade med rektorn som tyckte det var helt ok.
När brorsan sen klättrade på väggarna var vi välkomna tillbaka på halvkort varsel utan knussel också :)

Ibland är jag avundsjuk på familjer med aktiva och närvarande mor - och

End of rant
Känner igen mig i mycket av vad du skriver. Det är som om de helt glömt bort hur det är att vara småbarnsförälder. Också ny förståelse varför jag har en otrygg anknytning :rofl:

Farmor är engagerad men bor 160 mil bort. Min mamma sprattlar till ibland men är ojämn och opålitlig.

När jag var föräldraledig förra gången hittade jag en gammal tråd på buke där ett gäng som inte fick något stöd av far- och morföräldrar(jag tror blan annat du) skrev och stöttade varandra. Det otäcka var att när man läste den några år efter kunde man se att de flesta i den tråden hade skilt sig. Det gör en enorm skillnad och det är inte mycket hjälp man behöver. Ta barnen nån dag i veckan liksom.

Jag förstår, men tänker att försäkringskassan kan väl inte vara nöjd om man försörjer plugg på 100% med barn på dagis med föräldrapenning? Inte risk man blir återbetalningsskyldig då? Föräldrapenning får man ju för att man inte har någon annan sysselsättning
Nej det förstås. Jag tänkte att vi pratade om liten bebis hemma och stora barn på förskolan.

Samma erfarenhet här, på bm lät det som om en sjukskrivning skulle bli svår att få till. Läkaren ingen tvekan.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat