Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Husvagnshelg till Eskilstuna! Står på parken zoos camping (parken är stängd) så de är jätte lugnt här!

Så skönt med ”stora” barn. 3,6 och 9 åringen kan ju leka som de vill här :) en två eller alla tre går till lekparken, en promenad osv och vi vuxna behöver inte passa hela tiden!

Tror dock vi är bortskämda med att barnen har väldigt roligt tillsammans

Kämpig fredag för hela familjen. Jag hämtade barnen på förskolan och sonen skrek hela vägen hem. För att han inte fick bära påsen med kläder som var för tung, för att han inte fick gå ut i vägen, för att han inte fick springa runt med kundvagnen i affären och dra ner precis allt han fick syn på i den, för att jag höll i vagnen i kassan när det var trångt, för att han inte fick lägga upp precis alla varor själv eftersom det var kö, för att han till slut klämde handen i bildörren. Jag var helt slut när maken kom hem och lagade mat och då var det dotterns tur. Som inte ville smaka, som inte fick som hon ville, som rök ihop med sonen över bordet om och om igen, som förhalade läggningsprocessen och som tillslut bröt ihop som aldrig förr när maken skulle säga godnatt och gå ner för trappan. Hon grät som om hon aldrig skulle se honom igen så vi fick tänka om och han fick läsa ett par böcker med henne.

Känner att hela kvällen bara blev pannkaka. Försökte vända alltihop innan de somnade så jag berättade några sagor om enhörningar, skattjakt och lördagsgodis och dottern somnade med ett leende på läpparna. Jag tänkte att jag måste ut och springa när sonen också somnat om jag ska kunna vända den här kvällen även för mig själv. Men sova ville han såklart inte. Efter en timme sluddrade jag ”snälla ligg ner… snälla” mellan varven att jag själv slumrade till.

Och det, mina vänner, var vårt fredagsmys den här gången.

Kämpig fredag för hela familjen. Jag hämtade barnen på förskolan och sonen skrek hela vägen hem. För att han inte fick bära påsen med kläder som var för tung, för att han inte fick gå ut i vägen, för att han inte fick springa runt med kundvagnen i affären och dra ner precis allt han fick syn på i den, för att jag höll i vagnen i kassan när det var trångt, för att han inte fick lägga upp precis alla varor själv eftersom det var kö, för att han till slut klämde handen i bildörren. Jag var helt slut när maken kom hem och lagade mat och då var det dotterns tur. Som inte ville smaka, som inte fick som hon ville, som rök ihop med sonen över bordet om och om igen, som förhalade läggningsprocessen och som tillslut bröt ihop som aldrig förr när maken skulle säga godnatt och gå ner för trappan. Hon grät som om hon aldrig skulle se honom igen så vi fick tänka om och han fick läsa ett par böcker med henne.

Känner att hela kvällen bara blev pannkaka. Försökte vända alltihop innan de somnade så jag berättade några sagor om enhörningar, skattjakt och lördagsgodis och dottern somnade med ett leende på läpparna. Jag tänkte att jag måste ut och springa när sonen också somnat om jag ska kunna vända den här kvällen även för mig själv. Men sova ville han såklart inte. Efter en timme sluddrade jag ”snälla ligg ner… snälla” mellan varven att jag själv slumrade till.

Och det, mina vänner, var vårt fredagsmys den här gången.
Vissa dagar vill man bara arkivera och gå vidare ❤️

Känner med dig, och känner igen mig. Lilla E hade två riktigt tuffa utbrott, igår och imorse. Igår hade vi en fin timme på skolgården medan storebror hade gympa, sen var hon nog för trött när vi kom hem och det blev fullständig meltdown för att jag lagt gosen i bagaget och sen tog jag ut den istället för att låta henne göra det. Och oavsett hur jag försökte lösa det hittade hon nya saker att bli upprörd över. Jag lyckades åtminstone hålla mig lugn och tillslut fick jag trösta en hulkande och snyftande liten tjej och berätta att ibland blir det inte som man tänkt sig och det är okej att bli ledsen över det.

Imorse var jag däremot stressad till jobbet 🙈 så när det blev en ny låsning över att storebror nuddade förskolans ytterdörr millisekunden före henne hanterade jag det sämre. När jag väl fick trösta klamrade sig dottern fast vid min tröja och sa bara "jag vill inte att du lämnar mig 💔" Då är det inte så kul att veta att det är pappahelg och att vi inte ses förrän måndag...

Vi hade en sådan dag i onsdags. Dottern vaknade alldeles för tidigt efter att ha kommit sent i säng kvällen innan. Första utbrottet kom när jag sade att det var kallt och hon behövde överdragsbyxor. Sedan gick hon ut på framsidan och kände själv att det var kallt, tog på sig byxorna för att sedan få ett nytt utbrott för att det inte var coolt med överdragsbyxor, det var knöligt och inte snyggt nog. Hon vägrade låta mig borsta tänderna, hon skulle minsann borsta själv och fick utbrott för det också. När vi till slut kom ut genom dörren kom vi bara över gatan innan nästa utbrott kom. Den gången för att jackan knölade sig under ryggsäcken, hon var trött och gud vet allt. Slutade med att jag sjukanmälde och hon fick vara hemma. Hon hade aldrig orkat med en skoldag i det läget. Dagen efter hade hon sovit ordentligt och allt gick utan problem.

En bra 3-årsfödelsedagshelg. Pinchos i lördags med mor- och farföräldrar, killarna tycker mycket om Pinchos och har gjort det sedan de var... kanske drygt 1 år. Mycket glad lek hemma inklusive en massa kurragömma med oss alla fyra.
Söndagen, födelsedagen, började med litet presenter i sängen, sedan åkte vi till ett konditori inne i människobyn, som killarna också gillar. Pannkaksfrukost med glass och varm choklad. 🥰 Och sen handla på ICA Maxi med varsin barnkundvagn, det är alltid lika uppskattat som vilken födelsedagspresent som helst.
På eftermiddagen åkte vi till ett äventyrs-/skogs-lek-område som är välbekant för barnen, det ligger alldeles bredvid deras förskola. Vi hade tagit med campingkök och fixade pasta och köttbullar på plats, det var äventyrligt för dem. Sen lekte de, och vi, och en grannfamilj, där hela kvällen. Läggningen tog knappt två minuter... och båda sover fortfarande... 😁

Hämtade en yrhoppa (lilla E) och en virrpanna (storebror, som glömt alla ytterkläder i matsalen och tänkte gå hem i gummistövlar i strålande sol för han kom inte ihåg att vanliga skorna låg i väskan) efter jobbet. Hem, läsa läxa med storebror, mata lilla E med majskaka så hon inte somnar i soffan. Steka pannkakor, fick hjälp att steka av storebror medan lilla E ritade och klippte papper. Äta middag, diska undan medan barnen byter om, sätta upp en gardinstång medan dom ser på film. Läsa bok, Frost för sjuttioelfte gången. Prata med lilla E om hur stolt jag blev över en grej hon gjorde och se hur hon strålar som svar. Torr puss på kinden och somna direkt. Mysa och busa med storebror och prata om allt från spetor i fingret till vad jag gör när de är hos sin pappa, eftersom han är orolig att jag ska känna mig ensam. Livet med barn ❤️

Försöker hålla en diskussion med en 3-åring.

- Finns det inga spöken, mamma?
- Nej, det finns inga spöken. Vissa tror nog det, men det gör inte jag. Har ni pratat om spöken på förskolan?
- Det var en flicka som blev påkörd av en buss.
- Oj, vad..
- En.. och ben! Det rimmar! Boll.. och troll!
- Ja, det stämmer. Men du den här flickan..
- Vad händer om man kommer nära en krabba?
- En krabba?
- Ja, en krabba som nyps.
- Ja, då kanske den nyper dig i foten.
- Ja, eller i snoppen.
- I snoppen?
- Vad händer om man kommer nära en dinosaurie?
- Det gör man inte, för dom lever ju inte längre.
- Men var levde dom när dom levde?
- Jaaaaa du, lite överallt tror jag. Kina exempelvis.
- Edit börjar på samma bokstav som Elefant.

🤪

Försöker hålla en diskussion med en 3-åring.

- Finns det inga spöken, mamma?
- Nej, det finns inga spöken. Vissa tror nog det, men det gör inte jag. Har ni pratat om spöken på förskolan?
- Det var en flicka som blev påkörd av en buss.
- Oj, vad..
- En.. och ben! Det rimmar! Boll.. och troll!
- Ja, det stämmer. Men du den här flickan..
- Vad händer om man kommer nära en krabba?
- En krabba?
- Ja, en krabba som nyps.
- Ja, då kanske den nyper dig i foten.
- Ja, eller i snoppen.
- I snoppen?
- Vad händer om man kommer nära en dinosaurie?
- Det gör man inte, för dom lever ju inte längre.
- Men var levde dom när dom levde?
- Jaaaaa du, lite överallt tror jag. Kina exempelvis.
- Edit börjar på samma bokstav som Elefant.

🤪
Hahaha precis som här med fyraåringen. När man dessutom är ensamstående och det där är snudd på enda samtalen man har på några dagar kan man bli lite... trött :laugh:

Skolan för min minsta går utmärkt, men det märks att det är jobbigt att sitta still och koncentera sig hela förmiddagarna. På eftermiddagen är han inte stilla och tyst en sekund, han far runt och sjunger och retar sina systrar konstant.
Men han tycker att rasterna är lite jobbiga, han vill helst bara leka med sina kompisar men två killar från 2:an kommer ofta och bråkar och puttas. Lärarna är informerade och försöker att hålla koll men det är svårt för 2 lärare att passa nästan 80 barn samtidigt.

Häromdagen kom vi hem från en vecka på Cypern, på ett "Lollo&Bernie-hotell". Fantastiskt för barnen, oj vad de badat med sin kusin (det var en släktresa för ett firande med makens sida släkten). Det var underbart att slippa laga mat och städa efter lilltjejens alla måltider. Min första resa till ett sådant ställe, visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Lite speciellt 😅
Men så imponerad av mina barn som skött sig så fint både där och på flygturerna <3

Sonen har börjat stryka fingrarna genom mitt hår när han myser. Det är så gulligt att jag dör sötdöden. När jag hämtade honom på förskolan idag så kom han upp i min famn, borrade in huvudet vid halsen och började pilla med mitt hår vid nacken. Sen hängde han där och mumlade ”hejdå” från håret när jag bar ut honom.

Har ensamhelg med barnen och startar starkt med magsjuka. Förskolan är stängd idag och jag hade sett fram emot en långhelg själv med barnen. Vi hade planerat in badhuset, träffa kusiner och morfar, och så barnvakt lördag kväll för min chefs födelsedagsfest. Men ja.. livet! Nu försöker jag komma på hur jag ska sysselsätta två barn hemma en långhelg. Bakning, pyssel och hänga ute i höstsolen kanske.

Har ensamhelg med barnen och startar starkt med magsjuka. Förskolan är stängd idag och jag hade sett fram emot en långhelg själv med barnen. Vi hade planerat in badhuset, träffa kusiner och morfar, och så barnvakt lördag kväll för min chefs födelsedagsfest. Men ja.. livet! Nu försöker jag komma på hur jag ska sysselsätta två barn hemma en långhelg. Bakning, pyssel och hänga ute i höstsolen kanske.
Åh gud din stackare, ensam med två barn med magsjuka… Jag känner starkt för dig.

Inte avundsjuk. :crazy:
Vi hade också tänkt vara ute en del i helgen, men det grusades litet när jag såg väderprognosen. Typ Harmageddon här i morgon...

Vabbar också men bara en förkylning/snuva. Tänkte åka och överraska mormor som fyller 70 i helgen men gör det nog lätt för mig och tar bara med ett barn 🙈
Lite otaggad på att åka ensam 4 h resa per väg med 1,5 åringen och sen gå på restaurang med mormor 😬

För övrigt vad svårt det är ibland, när man ska vabba liksom. Mini är pigg och glad men väldigt snorig. Ingen feber. Men hur ska man veta när man står där på morgonen åt vilket håll det kommer gå? Det blir verkligen rena chansningar.

Vi har haft det så kämpigt med 6-åringen sen han började förskoleklass i höstas. Mycket utbrott och helt annat språk. Så fort han inte får som han vill är det "du är dum i huvudet, fuck you" jag blir så ställd varje gång, inombords vill jag bara gråta att vi har detta som vardag. Jag har varit på utvecklingssamtal där läraren säger att han är så duktig och smart, så före alla andra i klassen. Men hemma bara raserar allt, som att han inte orkar hålla fasaden längre.
Har samtal bokat med BUP på "en väg in" och hoppas det kan hjälpa lite hur vi ska hantera denna kille med så starka känslor på utsidan.

Sonen har en liten och ärvd trä-järnväg (någon mix mellan Brios och Ikeas Lillabo). Både han och jag älskar den. Nu har jag beställt extra räls, lite nya vagnar/fordon, en bro och lite annat. Det kommer att bli en EPISK! järnväg här hemma! Fick nyss meddelande om att den finns att hämta på Ica. Jag själv är orimligt peppad och kan knappt vänta på att få hämta den, börja bygga och se sonens min. Sonen däremot är strängt upptagen med att köra runt på den lilla järnväg han redan har och verkar inte ha så bråttom till Ica 😆

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat