Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Läste precis protokollet från sonens utvecklingssamtal på föris. Alltså där jag tänker helt normal snart treåring så verkar de leta diagnos. Det känns faktiskt lite deppigt. Jag tycker att han är helt åldersadekvat och bara en busig liten kille med stark vilja och en hel del go. (De undrade också om han hörde bra eftersom han inte brukar vilja lyssna på dem när de kallar på honom och han är inne i en lek . Alltså, det är inte det att han inte hör, han struntar ju i dem!)

Vi ska följa upp om någon månad och jag vet inte vad jag ska tro. De har ju träffat en del barn men ingen annan i vår omgivning har reagerat på det som de tar upp.
Vad tråkigt!
Trivs sonen på förskolan? Litar du på pedagogerna?

Annars hade jag övervägt att byta…..

Diagnoser är inte svart/vitt och ska man ens antyda det på ett så litet barn måste det ju vara extremt tydligt!

Vad tråkigt!
Trivs sonen på förskolan? Litar du på pedagogerna?

Annars hade jag övervägt att byta…..

Diagnoser är inte svart/vitt och ska man ens antyda det på ett så litet barn måste det ju vara extremt tydligt!
Han trivs och jag litar på dem. Men det var så märkligt allt som sas (och skrevs). Har kommit fram till att jag måste fråga dem imorgon annars kommer detta bara bli rundgång i min skalle.

Håller med. Vår son checkar ju som bekant i samtliga boxar för ADHD, men det är väl å andra sidan inte alls ovanligt att så små barn gör det. Maken lyfte det med hans pedagoger på utvecklingssamtalet i våras och fick svaret att de inte ser någonting hos sonen som de inte uppfattar som normalt. Det kändes betryggande, för sanningen är ju att det är hopplöst att veta i dagsläget och fram tills att något blir ett problem är det väl bättre att ha synsättet att barn bara kan vara olika. Sen säger de också saker som att han alltid får sin mat sist för annars är den redan slut innan de hinner sätta sig ner, att han är placerad så han tittar ut genom fönstret när han äter för att inte blir för distraherad av sina vänner och att han får sova längst in mot väggen med en pedagog mellan sig och de andra barnen av samma anledning. Så visst vet de om att det är lite roddande kring honom, hans fladdrighet och svårighet att hålla fokus men det verkar inte vara några problem enligt dem. Att han slår dövörat till är sen gammalt, det säger de att alla på avdelningen gör just nu..

Pizzakväll med barnen och nya Saltkråkan på tv. Den fick helt ok betyg av oss, men båda barnen tyckte det var lite läskigt stundtals.

Lilla E var varm men ingen tydlig feber vid läggdags. Vi får se om vi tar oss någonstans i helgen eller om vi bara blir hemma.

Vi tittar också på den :) hela familjen tyckte den var bra 😁

Kul! Jag är inne på andra varvet nu, jag gillar den!
Jag som hade tänkt hata den för att vara lojal mot den gamla 😎.

Läste precis protokollet från sonens utvecklingssamtal på föris. Alltså där jag tänker helt normal snart treåring så verkar de leta diagnos. Det känns faktiskt lite deppigt. Jag tycker att han är helt åldersadekvat och bara en busig liten kille med stark vilja och en hel del go. (De undrade också om han hörde bra eftersom han inte brukar vilja lyssna på dem när de kallar på honom och han är inne i en lek . Alltså, det är inte det att han inte hör, han struntar ju i dem!)

Vi ska följa upp om någon månad och jag vet inte vad jag ska tro. De har ju träffat en del barn men ingen annan i vår omgivning har reagerat på det som de tar upp.

Men jösses. Det är verkligen ett snävt nyckelhål man ska passa i nu för att anses "normal".

Låter som när min äldsta son gick på föris. Det fanns en pedagog där som verkligen letade fel på honom (och oss) i allt han gjorde. Han började när han var ett och som ettåringar gör så tultade han omkring och snubblade ibland, det ansåg pedagogen var avvikande och anledning att sätta en specialpedagog på honom som följde efter varje steg han tog. Det klagades på minsta lilla sak och vi fick en socanmälan som var helt utan grund, vilket de på soc konstaterade ganska omgående så de kritiserade förskolan istället.

Kom hem sent från jobbet, mörkt ute så barnen inne syntes väldigt bra!
7 åringen är hemma sjuk, från min parkerade bil ser jag hur han och de två småsyskonen byggt lekrummet fullt med en enda stor legovärld. De små 1 och 3 år är lediga på fredagar så de hade haft en riktig mysdag, kliver ur bilen och går till stallet där stora sonen är klar med ponnyn för en ridtur.

Livet endå 😍

Med risk för att bli utskälld men är det någon som har koll på om man får ta en semesterdag och ha barnet på förskolan? Jag förstår att frågan kanske är dum men jag hade verkligen bara behövt vara ledig en dag för att fixa x antal saker...

Med risk för att bli utskälld men är det någon som har koll på om man får ta en semesterdag och ha barnet på förskolan? Jag förstår att frågan kanske är dum men jag hade verkligen bara behövt vara ledig en dag för att fixa x antal saker...

Grundsvaret är nej, det har du inte rätt till enligt lag. Har något av vårdnadshavarna semester har barnen inte rätt till förskola/fritids.

Men sedan kan din kommun eller din förskola/skola vara mer generösa än så och säga att det är okej, men då är det pga deras "goda vilja" och inte för att du har rätt till det :)

Generellt tror jag tyvärr svaret är nej. Sen kan det säkert variera från kommun till kommun men skulle gissa (baserat på inte jättestort underlag..) så är det för det mesta inte ok. Men kanske behöver förskolan inte få veta… :)

@BusBarro Här gör jag det på pappaveckan isåfall, eftersom vi efter separationen har behövt söka varsina platser för våra respektive barn på förskola/fritids. Annars tror jag inte det anses ok.

Generellt tror jag tyvärr svaret är nej. Sen kan det säkert variera från kommun till kommun men skulle gissa (baserat på inte jättestort underlag..) så är det för det mesta inte ok. Men kanske behöver förskolan inte få veta… :)

Jag vågar inte ifall man springer på någon :crazy:

Snart dags för Lucia på förskolan. Fick veta idag att de vill ha kläderna på plats nästa vecka. Jag hade helt förträngt hela grejen.
Så nu börjar jakten på luciakläder i lagom storlek.

Snart dags för Lucia på förskolan. Fick veta idag att de vill ha kläderna på plats nästa vecka. Jag hade helt förträngt hela grejen.
Så nu börjar jakten på luciakläder i lagom storlek.

Men oj! Avancerat med klädgenrep 😅

Ta reda på ifall Luciafirandet är inomhus eller utomhus, är det utomhus så köp betydligt större storlek så att det går över overall. Vi har två tomtedräkter en i stl 110 och en i stl 130. Har täckt in samtliga år som barnen gått på förskolan 😅

Fast mitt bästa hack är att köpa röd vinteroverall (till vintern alltså inte specifikt till lucia). Då behövs bara en tomteluva :angel:

Men oj! Avancerat med klädgenrep 😅

Ta reda på ifall Luciafirandet är inomhus eller utomhus, är det utomhus så köp betydligt större storlek så att det går över overall. Vi har två tomtedräkter en i stl 110 och en i stl 130. Har täckt in samtliga år som barnen gått på förskolan 😅

Fast mitt bästa hack är att köpa röd vinteroverall (till vintern alltså inte specifikt till lucia). Då behövs bara en tomteluva :angel:
Det är inne. Vi föräldrar är inte bjudna på själva uppträdet utan det kommer filmas och läggas ut på skärmen i kapprummet.

Ärlighet varar alltid längst i sådana här fall.
Säkert! Jag tycker verkligen inte att man ska sätta i system att fuska med förskoletider - var själv supernoga när jag hade barn där. Men tänker nog samtidigt att det finns värre synder i världen än att ta EN semesterdag och låta barnen vara på förskolan. Resurser ar ju ändå planerade för att barnet ska vara där..

Hur som helst, ska så klart inte uppmana till fusk. Och verkar ju inte aktuellt för personen som ställde frågan heller..bra så! :)

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd