Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Förlåt för skratt-emojin men det är kul för att det är sant liksom. Här bara flödar möget in eftersom vi går direkt in i köket från trädgården. Så det blir liksom rent och smutsigt av både kläder och köksprylar, gräsklipp, grus, sand, hundsaker (just nu ligger det liksom en halväten skyddsärm på kylskåpet :cautious:), cykelutrustning, söndriga leksaker etc etc i evigheters evighet.

Håller helt med. Det är någon tygpåse med våtservetter, blöjor, en vattenflaska och en svart banan i. En ryggsäck med tre stenar, fem teckningar, såpbubblor och ett gosedjur. Fickor fulla med löv och blommor och skor fulla med grus. Så när man precis har vänt ut och in på allting, sorterat in skorna i garderoben, rättat till hallmattan och dammsugit så hinner man knappt vända sig om innan det dimper ner en hel IKEA kasse med veckans skörd från förskolan.

Håller helt med. Det är någon tygpåse med våtservetter, blöjor, en vattenflaska och en svart banan i. En ryggsäck med tre stenar, fem teckningar, såpbubblor och ett gosedjur. Fickor fulla med löv och blommor och skor fulla med grus. Så när man precis har vänt ut och in på allting, sorterat in skorna i garderoben, rättat till hallmattan och dammsugit så hinner man knappt vända sig om innan det dimper ner en hel IKEA kasse med veckans skörd från förskolan.
Nu för tiden har vi också en ny hög där vi sorterar in saker som ska lämnas tillbaka till förskolan för H kommer hem med fickorna fulla av olika smågrejer som han ”råkat få med sig”.

Vi har fortsatt långa läggningar med sonen. Vi har haft tankar på melatonin till och från men just nu tycker jag att vi har hittat en fungerande rutin där jag sitter bredvid honom i sängen och läser. Det blir lite trångt, vilket är bra eftersom det begränsar hans utrymme att flaxa omkring, han får kroppskontakt eftersom han ligger längst med mina ben och jag blir inte knäpp i huvudet av att klockan tickar på eftersom jag ändå läser. Dessutom måste jag växla upp lite om jag ska nå mitt läsmål på två böcker i månaden det här året. Man får hitta sina knep som får vardagen att fungera.

Men igår kunde jag inte låta bli att både fnissa och sucka åt honom under de 70 minuter som det tog för honom att somna. Han brottades med sin sovorm och berättade osammanhängande historier medan jag svarade "mhmmm" och "schyysshhhh dags att sova". Det dök upp ett litet pekfinger i boken som petade och sa "BOP!", "BOP!", "BOP!", "BOP!" med jämna intervaller. Efter en stund kände jag hans små fingrar mot mina läppar medan han gjorde ett "KRISP" ljud. Jag ignorerade honom men han fortsatte. "KRISP!", "KRISP!", "KRISP!". När jag tittade ner på honom stannade han upp och förklarade; "Jag matar dig med strössel!" och jag ser att han "plockar" strössel från sin kudde som ser ut som en doughnut. "Tack, men sov nu." Det är tyst en stund innan det fortsätter. "KRISP!", "KRISP!", "KRISP!". "Jag äter strössel själv nu mamma!".

"Mamma!"
"Mamma!"
".... mamma?!"
"Mhmm?"
"....jag är en T-rex kolla..... RAAAAWR!"

@Midsommarblomster kanske är åldersgrej? Vi har också jobbiga långa läggningar med vår jämngamla pojke där han spinner runt i nått hypermode tills han slocknar mitt i en mening

Han har alltid varit så dessvärre, även som liten bebis. Han drog och slet i filtar och spände sig som en båge. Det enda som fungerade var att göra squats med honom i sele, eller dra vagnen fram och tillbaks över någon grästuva så den studsade. Men sen blev han för stor för sådant och sen dess brottar han sig till sömns 🤷‍♀️ Han är en hyperaktiv liten pojke, man får hitta vägar runt det.

Men, jag tror många barn har sådana faser, och även för vår grabb finns det säkert ett lättnad någonstans i horisonten!

Min 15 åring (går motsvarande första året på gymnasiet) berättade att dom hade haft ett prov i skolan häromdagen där eleverna hade påpekat att ngr frågor var konstiga och "fel". Läraren sa då att KI hade gjort provet och hon inte hade läst igenom det. Hela min kropp skrek, nej. Jag är lite skeptisk till KI generellt (även om det finns bra användingsområden också) men att en lärare gör ett prov och inte ens läser igenom det innan hon delar ut det känns helt fel. Vad ger det för signaler till ungdomarna?

Min 15 åring (går motsvarande första året på gymnasiet) berättade att dom hade haft ett prov i skolan häromdagen där eleverna hade påpekat att ngr frågor var konstiga och "fel". Läraren sa då att KI hade gjort provet och hon inte hade läst igenom det. Hela min kropp skrek, nej. Jag är lite skeptisk till KI generellt (även om det finns bra användingsområden också) men att en lärare gör ett prov och inte ens läser igenom det innan hon delar ut det känns helt fel. Vad ger det för signaler till ungdomarna?
KI? Menar du AI?

Ujujuj, lilla E glömde alla tre(!) av sina älskade snuttar som hon, mot (mitt) bättre vetande släpade med sig in på Rusta idag. Det blev stora tårar när hon skulle sova nu så för första gången på mycket länge har jag fått krypa ner bredvid henne i hennes lilla säng ♥️😁

Dumt nog finns noll kontaktuppgifter till själva butiken så vi får åka dit imorgon och hoppas att de har kommit till rätta...

Utöver snuttefadäsen igår så har vi en riktigt fin helg. Igår var lilla E på kalas på Leos, lite blyg i början men jag kunde lämna så fort de börjat äta och en snäll mamma som skulle stanna kvar lovade att hålla ett litet öga. ♥️
Jag och stora barnet åkte och shoppade ny (beg) jacka och ett par nya skor till honom. Väldig lyx med tid med bara ett barn 😊

Känner mig så rik idag, mina barn har firat mig med en chokladask (pappan hjälpte dom att köpa och sen har dom hållt den gömd sedan i fredags) och en skattjakt med ledtrådar för att hitta presenten. Sonen hade skrivit riktigt kluriga ledtrådar och varit ute och gömt lappar över hela trädgården ♥️ Sen blev det en utflykt med besök på handelsträdgård och picknick vid Göta kanal.

Igår var det sommarfest på förskolan och en halvtimme innan det började ringde förskolan om att H hade feber. Stackarn, han som sett fram emot att de skulle dansa till Viva l’amour ❤️. S stannade kvar i allafall, vi kunde lämna H hemma med farmor så både jag, deras pappa, farfar och morfar kunde vara med på festen. S mimade övertydligt när de andra sjöng och pillade på sin skjorta istället för att dansa men han stod i allafall framme med de andra 😅.
Idag har förskolan avslutningskalas för barnen som ska börja skolan och S var väldigt peppad i morse! De skulle äta muffins och maränger och chokladbollar. H och jag tar en hemmadag med filmmys och jordgubbar, det ska bli riktigt mysigt!

Hade en så fin fredagskväll hos vänner med jämnåriga barn. Bra lek hela kvällen. ♥️ Vi cyklade hem strax efter 21 i t-shirt, riktig sommarkänsla. Tillochmed stora barnet som velat ta bilen för att det är så jobbigt att cykla hade roligt 😁 Så glad för att ha vänner i närheten som man kan hänga med spontant och lätt.

Sovmorgon idag. Lilla E trippade in till mig strax efter 8 och sa "mamma jag har klätt på mig själv! Det ska jag göra alla morgnar hos dig nu". Och sannerligen. Leopardklänning, blommiga byxor och röda klackskor samt en blomkrans i håret. Plötsligt händer det 😁

Vilken spännande fotbollsmatch det blev idag med mina stora barn. Förutsättningarna var dåliga, motståndare som behövde vinna och därför hade med flera spelare från en högre liga, båda „våra“ målvakter skadade, två av utespelarna spelade med gipsade armar, inga avbytare.

Men våra tjejer vann med 2-1 =1 stolt mamma 😀

Nästa helg är sista matchen för säsongen, sen ska det bli skönt med sommarpause.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka