Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Han har alltid varit så dessvärre, även som liten bebis. Han drog och slet i filtar och spände sig som en båge. Det enda som fungerade var att göra squats med honom i sele, eller dra vagnen fram och tillbaks över någon grästuva så den studsade. Men sen blev han för stor för sådant och sen dess brottar han sig till sömns 🤷‍♀️ Han är en hyperaktiv liten pojke, man får hitta vägar runt det.

Men, jag tror många barn har sådana faser, och även för vår grabb finns det säkert ett lättnad någonstans i horisonten!
Vår 7 åring har varit likadan! Men nu funkar en ljudbok som inte är spännande (oftast mulle) och tyngdtäcke. Hade nästan glömt hur vi hade det förr inna jag läste ditt inlägg.

Hejja oss vilka super föräldrar vi är endå 😁

Vår 7 åring har varit likadan! Men nu funkar en ljudbok som inte är spännande (oftast mulle) och tyngdtäcke. Hade nästan glömt hur vi hade det förr inna jag läste ditt inlägg.

Hejja oss vilka super föräldrar vi är endå 😁
Min stora unge var också helt hyper som liten.
I 1-2-årsåldern försökte jag vara konsekvent med att han bara fick ha sin napp och gose om han faktiskt låg ner i sängen (istället för att hoppa/springa runt som han oftast ville). När var kört den vändan (busa - bli av med grejer - lägga sig ner - få tillbaka grejer - bli busig och ställa sig upp igen, osv) mellan 5 och 500 gånger brukade han bli ledsen av att inte få behålla sakerna och när han blev ledsen kände han tillslut av att han var trött och somnade äntligen. Inte optimalt men det var lösningen vi använde då. 🙈

Idag är han inte hyperaktiv på samma sätt men ändå lite orolig/rastlös i kroppen vid läggdags. Samma sång på repeat på mobilen, tyngdtäcke och nu sommartid en blöt/urvriden, kall handduk på kroppen (pga värmen) hjälper. Men det tar fortfarande ofta minst en halvtimme att somna om vi inte gjort något extraordinärt uttröttande.

Min stora unge var också helt hyper som liten.
I 1-2-årsåldern försökte jag vara konsekvent med att han bara fick ha sin napp och gose om han faktiskt låg ner i sängen (istället för att hoppa/springa runt som han oftast ville). När var kört den vändan (busa - bli av med grejer - lägga sig ner - få tillbaka grejer - bli busig och ställa sig upp igen, osv) mellan 5 och 500 gånger brukade han bli ledsen av att inte få behålla sakerna och när han blev ledsen kände han tillslut av att han var trött och somnade äntligen. Inte optimalt men det var lösningen vi använde då. 🙈

Idag är han inte hyperaktiv på samma sätt men ändå lite orolig/rastlös i kroppen vid läggdags. Samma sång på repeat på mobilen, tyngdtäcke och nu sommartid en blöt/urvriden, kall handduk på kroppen (pga värmen) hjälper. Men det tar fortfarande ofta minst en halvtimme att somna om vi inte gjort något extraordinärt uttröttande.
Och Javisst ja, det som funkat allra bäst senaste veckorna är att gå ut och springa ett par varv runt huset precis inför läggning för att få ut all energi ur kroppen 😁 (har kanske skrivit det förr, minns inte...)

Så komplexa varelser 4-åringar kan vara. Förskolan "beklagar" sig över vår H, han triggas lätt av andra barn och beter sig illa på förskolan. Personalen upplever inte att de når fram till honom, han lyssnar inte alls och inga tillsägelser tycks gå in. På hemmaplan utmanar han oss också, skrattar bara när vi blir arga och startar bråk med sin lillebror så fort han bara kan. Och samtidigt är det samma mjuka, varma unge som vill pussa och krama min gravida mage varje kväll, som dekorerar hela huset med blommor han så entusiastiskt plockar och kommer med till mig, och som utbrister att han saknat oss när vi varit ifrån varandra några timmar.

Så komplexa varelser 4-åringar kan vara. Förskolan "beklagar" sig över vår H, han triggas lätt av andra barn och beter sig illa på förskolan. Personalen upplever inte att de når fram till honom, han lyssnar inte alls och inga tillsägelser tycks gå in. På hemmaplan utmanar han oss också, skrattar bara när vi blir arga och startar bråk med sin lillebror så fort han bara kan. Och samtidigt är det samma mjuka, varma unge som vill pussa och krama min gravida mage varje kväll, som dekorerar hela huset med blommor han så entusiastiskt plockar och kommer med till mig, och som utbrister att han saknat oss när vi varit ifrån varandra några timmar.

Det låter som vår 3-åring. Han är så aggressiv just nu, jag förstår inte var all aggression kommer ifrån men jag får anta att det är ett utlopp för all energi han har i kroppen. Samtidigt är han den gosigaste av ungar som alltid ska kramas och berätta hur mycket han älskar mig, pappa, sin syster, farfar, mormor, sin fröken.. Det är onekligen svårt för dem att få styr på alla känslor, bristande impulskontroll och för att inte tala om att den empatiska förmågan som utvecklas hemskt sent i uppväxten. Tålamod är en dygd som förälder, minst sagt.

Med vad leker era 6-7aringa pojkar?
Min 7aring har en jämngammal kompis här och det tjatas hela tiden om att fa spela TVspel, dom hittar inget annat att leka med. För en timme sen sa jag att dom far spela 20 min innan kompisen bli hämtad, nu gar dom bara oroligt omkring och räknar ner tiden. Ute ösregnar det annars brukar det fungera att skicka ut dom för att spela fotboll.
Har inte alls haft detta "problem" med hans storasystrar, dom har alltid hittat ngt att leka med.

Min 7aring har en jämngammal kompis här och det tjatas hela tiden om att fa spela TVspel, dom hittar inget annat att leka med. För en timme sen sa jag att dom far spela 20 min innan kompisen bli hämtad, nu gar dom bara oroligt omkring och räknar ner tiden. Ute ösregnar det annars brukar det fungera att skicka ut dom för att spela fotboll.
Har inte alls haft detta "problem" med hans storasystrar, dom har alltid hittat ngt att leka med.
Sonen (8) spelar tv-spel hos sin pappa. De flesta av hans kompisar spelade också mycket tv-spel. Hos mig finns inget sånt, han leker med lego, ritar, bygger saker, klättrar i trädgården och läser alltmer

Är det fler vars barn helt olika inställningar på sin inre termostat? 😁 Simskolan har börjat för lillasyster och idag ösregnar det. Storebror badade glatt i bassängen bredvid simskolan, helt obekymrad över väder och temp. Lillasyster härdade ut 20 min innan hon frös så mycket att hon inte kunde prata för att hon skakade och hulkade så mycket :crazy: Prognosen för resten av veckan är regn regn och åter regn...

Senast ändrad:
Är det fler vars barn helt olika inställningar på sin inre termostat? 😁 Simskolan har börjat för lillasyster och idag ösregnar det. Storebror badade glatt i bassängen bredvid simskolan, helt obekymrad över väder och temp. Lillasyster härdade ut 20 min innan hon frös så mycket att hon inte kunde prata för att hon skakade och hulkade så mycket :crazy: Prognosen för resten av veckan är regn regn och åter regn...
Två av mina barn följde med grannpappan och hans barn till badet häromdagen. Mina barn var sura för att dom var där så kort tid, men grannbarnen frös så mycket. Min son var inte med, annars hade han tillhört dom frysande.

Två av mina barn följde med grannpappan och hans barn till badet häromdagen. Mina barn var sura för att dom var där så kort tid, men grannbarnen frös så mycket. Min son var inte med, annars hade han tillhört dom frysande.
Så svårt det där! Min stora unge har ett inbyggt elementet, han fryser bara när han är sjuk med feber. Var inte ens berörd när han var nyfödd mitt i iskalla vintern i vårt ganske kalla hus utan blev supermissnöjd om vi klädde på honom mer än blöja 😁 Och såhär års behöver han som sagt kylas ner med blöta handdukar för att kunna sova. Han var helt oberörd idag.

Dottern har alltid varit frusen, när hon som bebis var med i simhallen under brorsans simskola blev hon blå av köld av att bara vara i luften utan att ens vara blöt. Sover såhär års under dubbla filtar och är inte ett dugg besvärad av värmen 😅

Men nu har vi gjort en strategi inför imorgon med att hålla oss torra så länge som möjligt innan, mata innan badet samt att hon ska röra sig "jättemycket! 🐙" i vattnet 😁

Så svårt det där! Min stora unge har ett inbyggt elementet, han fryser bara när han är sjuk med feber. Var inte ens berörd när han var nyfödd mitt i iskalla vintern i vårt ganske kalla hus utan blev supermissnöjd om vi klädde på honom mer än blöja 😁 Och såhär års behöver han som sagt kylas ner med blöta handdukar för att kunna sova. Han var helt oberörd idag.

Dottern har alltid varit frusen, när hon som bebis var med i simhallen under brorsans simskola blev hon blå av köld av att bara vara i luften utan att ens vara blöt. Sover såhär års under dubbla filtar och är inte ett dugg besvärad av värmen 😅

Men nu har vi gjort en strategi inför imorgon med att hålla oss torra så länge som möjligt innan, mata innan badet samt att hon ska röra sig "jättemycket! 🐙" i vattnet 😁
Jag är frusen och mina barn likaså.

De har fått våtdräkter för att kunna bada lite längre

Det är svårt när barnen har så olika „behov“. Sonen har inte ett gram underhudsfett så jag misstänker att det är därför han fryser fort i vatten (annars är han inte så frusen av sig).

Mina pojkar är snart sex och de har också en kompis som bara tjatar om teve och videospel när han är hos oss. Vi har inga videospel dock. Mina barn leker mest fantastilekar att de är pirater eller tjuv och polis, eller så hoppar de på kuddar, leker med lego eller någon liten plastfigur.

Stressig och fullbokad vecka som fick lite avbrott, igår fick vi ta en återbudstid för ett av barnen som skulle opereras. Allt gick fint men han hade svårt att somna på kvällen efteråt och började komma till ro runt 24-tiden. Precis då kommer ett av de andra barnen in och har en astmaattack och spyr av hostan över hela min säng. (Till råga på allt så la torktumlaren av idag också).
Och det tredje barnet tog morgon kl 03.30 av någon anledning.

Nu sover ett av barnen och jag försöker preppa för skolgårdsfest i ösregn ikväll.

Snaaaaart semester och förhoppningsvis paus från förkylningar och hosta!

Bättre dag på badet idag. Uppehåll och soligt men lite kallt i luften. Dottern var så duktig och rörde mycket på kroppen så hon skulle hålla sig varm ♥️ Och barnen somnar galet mycket snabbare när dom badat ordentligt, också ett lifehack 😁

Mycket bus när barnen skulle sova också, älskar att jag nu har så stora barn att vi verkligen kan skämta och tramsa med varandra, sonen och jag har häcklat varandra för att jag är gammal resp. han en plutt :p vilket följdes av en djup diskussion om är han längtar efter att bli äldre men inte vill förändras för att han blir tonåring ♥️

Och imorgon är det skolavslutning, mitt kloka fina barn har gått två år(!) i skolan!

en mataffär hos oss har ett erbjudande, om man handlar för över 40€ får man köpa en playmobilfigur för 1€. Figurerna är Österrikes fotbollslandslags spelare. Dom ligger i påsar så det är en överraskning vilken det är i. Vi har fyra nu (och en dubbelt som vi gav bort) och varje gång har sonen önskat att det är hans favoritspelare.

Idag handlade jag och köpte en figur. Jag är lika nyfiken jag så jag har redan tittat i påsen (och tejpat igen) och det är favoritspelaren, jag är glad och sonen kommer bli överlycklig när han kommer hem från skolan.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur