Vad gör vi? Kids edition del 5

Bukefalos 30 år!

Mina föräldrar är runt 80. Jag tror kanske att mitt första inlägg missuppfattades lite. Här är det snarare inga smulor på köksbordet utan min mamma diskar och plockar iordning osv. Barnen får mat och alla basbehov. Det är snarare att de inte riktigt skapar sig en relation med barnen utan de sätter sig i varsin soffände och tittar i sina telefoner eller somnar. Och barnen ter sig nog lite som maskiner för dem, dvs man pratar inte med dom om något såvida man inte har en uppmaning eller konkret uppgift, och skulle något barn trilskas så hittar man inte en workaround utan det ska bara funka.

Nu har jag kanske hängt ut dem tillräckligt och till stor del är det nog en bitterhet över min egen barndom som yttrar sig i det här. Jag går vidare med min dag med pms och otacksamhet...

Jag tror att det är ganska vanligt att ens egen relation med sina föräldrar, och deras styrkor och tillkortakommanden, blottas en del när man får egna barn. Man är inte längre vuxna som umgås kring bara vuxna saker utan kastas någonstans tillbaks in i det där med vardag, barn, bestyr och ansvar. Det kan ju kännas, minst sagt.

Puh, bävar lite inför sommaren då sonen kommer att vara ledig vecka 24-35. Det är många veckor! Men säkert bara att vänja sig. (Sommarlov ska lösas en lång tid framöver.) Sambon ska vara föräldraledig men det känns inte som någon hjälp, vi är minst sagt i otakt just nu och de senaste dagarna har det känns som att jag sköter Familjen AB själv. Har en ganska så arg grundinställning nu med pga ägglossning och bihåleinflammation :meh:. Ska försöka tänka mig ur detta på ett positivt sätt. Jag får väl bara räkna med att det är jag och sonen så fort jag inte jobbar i sommar. Och så blir det som vanligt att jag får planera in massa aktiviteter så att vi inte bara går hemma och skrotar. Det blir nog bra men just nu vill jag bara springa till skogs skrikande.

Det ska bli omorganisation på förskolan till hösten och gruppchatten med oss föräldrar går varm. Förskolan får kritik för bristande information, stora barngrupper och att dotterns avdelning nu ska mer än halveras i yta inomhus. Jag tycker att det är svårt. En del av mig tänker att det är lätt att sitta på ett kontorsjobb, med begränsad insyn i hur man organiserar förskoleverksamhet och dess förutsättningar, och tycka. Men när i princip alla föräldrar instämmer i oron så undrar jag också om det är jag som är lite för tillbakalutad. Mitt bidrag i chatten blev att fråga om någon vet hur pedagogerna ställer sig, och nu är det flera som berättar att de pratat med pedagogerna som också uttrycker oro.

Äsch, jag tycker att det är hopplöst svårt. Jag vill inte vara en del av en arg mob innan vi ens har gett dem chansen att visa hur det blir. Även om en del av kritiken också handlar om hur det är just nu. Jag vet inte heller, alls, vilka förutsättningar de har just nu att röra sig med. Men jag antar att det kanske är det som de får svara på i dialogen. Som det ser ut just nu ska de vara en grupp på 16 barn i ett rum. Tidigare har de varit några fler i gruppen men också haft tre rum, där de kunnat dela upp sig mellan de som vill leka och härja och de som vill pyssla eller läsa. Dottern brukar oftast hålla till i det lugna rummet, och nu kommer den möjligheten försvinna vilket.. ja, känns lite oroande ändå.

Det ska bli omorganisation på förskolan till hösten och gruppchatten med oss föräldrar går varm. Förskolan får kritik för bristande information, stora barngrupper och att dotterns avdelning nu ska mer än halveras i yta inomhus. Jag tycker att det är svårt. En del av mig tänker att det är lätt att sitta på ett kontorsjobb, med begränsad insyn i hur man organiserar förskoleverksamhet och dess förutsättningar, och tycka. Men när i princip alla föräldrar instämmer i oron så undrar jag också om det är jag som är lite för tillbakalutad. Mitt bidrag i chatten blev att fråga om någon vet hur pedagogerna ställer sig, och nu är det flera som berättar att de pratat med pedagogerna som också uttrycker oro.

Äsch, jag tycker att det är hopplöst svårt. Jag vill inte vara en del av en arg mob innan vi ens har gett dem chansen att visa hur det blir. Även om en del av kritiken också handlar om hur det är just nu. Jag vet inte heller, alls, vilka förutsättningar de har just nu att röra sig med. Men jag antar att det kanske är det som de får svara på i dialogen. Som det ser ut just nu ska de vara en grupp på 16 barn i ett rum. Tidigare har de varit några fler i gruppen men också haft tre rum, där de kunnat dela upp sig mellan de som vill leka och härja och de som vill pyssla eller läsa. Dottern brukar oftast hålla till i det lugna rummet, och nu kommer den möjligheten försvinna vilket.. ja, känns lite oroande ändå.
Jag håller med om att ett rum skulle kännas oroande!
Hos oss är det 16 barn men 4 rum, samt lunch rummet där oxå hänger en del.

Att sitta och pyssla i ett rum där man oxå bygger känns jobbigt!

Som du skriver så vill man ju inte vara en del av en arg mob och ni borde ju som du säger ge förskolan chansen att förklara osv. Samtidigt har jag svårt att se hur 16 barn i ett enda rum kan bli bra, nästan oavsett hur stort rummet är. Alla möjligheter till att dela upp gruppen i olika aktiviteter och olika lekar försvinner ju.

Vi är nog bortskämda med ytor på vår förskola, och vet att mer moderna förskolor byggs på helt annat sätt. Men ett enda rum låter verkligen kämpigt.

Ska de minska lokalerna totalt sett eller varför denna ändring?

Jag håller med om att ett rum skulle kännas oroande!
Hos oss är det 16 barn men 4 rum, samt lunch rummet där oxå hänger en del.

Att sitta och pyssla i ett rum där man oxå bygger känns jobbigt!

Som du skriver så vill man ju inte vara en del av en arg mob och ni borde ju som du säger ge förskolan chansen att förklara osv. Samtidigt har jag svårt att se hur 16 barn i ett enda rum kan bli bra, nästan oavsett hur stort rummet är. Alla möjligheter till att dela upp gruppen i olika aktiviteter och olika lekar försvinner ju.

Vi är nog bortskämda med ytor på vår förskola, och vet att mer moderna förskolor byggs på helt annat sätt. Men ett enda rum låter verkligen kämpigt.

Ska de minska lokalerna totalt sett eller varför denna ändring?

Vår son är 16 barn i sin grupp och har enbart ett rum, och jag har i ärlighetens namn inte tänkt på det så mycket för just hans del. De har ju varit mindre också, men nu börjar det ju bli fart även i den gruppen. Oftast, om de delar upp sig, så gör dem det med halva gruppen ute och halva inne.

De ska renovera ett par lokaler vad jag förstått. Samtidigt pratar föräldragruppen om att någon lokal kommer att stå tom i höst, så jag har inte riktigt hängt med. Jag gissar att om de skulle lätta upp grupperna, och använda den tomma lokalen till en nybildad grupp, så skulle de ju behöva ny personal till den gruppen.

Nu skrev en förälder, som tydligen också är förskolepedagog på en annan förskola och har lång arbetslivserfarenhet, att hon sett försämringar under en längre tid och när hon lyft sin oro i ett mail till rektorn innan jul så fick hon aldrig svar. Det fick mig att surna lite. Vi fick ny rektor och ledning i somras. Usch vad trist, vi som varit så himla nöjda med förskolan, det skulle ju vara trist om det gick utför nu. Barnen trivs ihop och pedagogerna är otroliga. Man hamnar ju liksom i ett tufft läge om det börjar bli dåligt. De andra föräldrarna vill signalera att de kommer byta förskola om det inte blir bättre och det är väl bra, samtidigt har jag svårt att se att vi skulle göra det. Barnen älskar sina fröknar. Och kompisar.

Vår son är 16 barn i sin grupp och har enbart ett rum, och jag har i ärlighetens namn inte tänkt på det så mycket för just hans del. De har ju varit mindre också, men nu börjar det ju bli fart även i den gruppen. Oftast, om de delar upp sig, så gör dem det med halva gruppen ute och halva inne.

De ska renovera ett par lokaler vad jag förstått. Samtidigt pratar föräldragruppen om att någon lokal kommer att stå tom i höst, så jag har inte riktigt hängt med. Jag gissar att om de skulle lätta upp grupperna, och använda den tomma lokalen till en nybildad grupp, så skulle de ju behöva ny personal till den gruppen.

Nu skrev en förälder, som tydligen också är förskolepedagog på en annan förskola och har lång arbetslivserfarenhet, att hon sett försämringar under en längre tid och när hon lyft sin oro i ett mail till rektorn innan jul så fick hon aldrig svar. Det fick mig att surna lite. Vi fick ny rektor och ledning i somras. Usch vad trist, vi som varit så himla nöjda med förskolan, det skulle ju vara trist om det gick utför nu. Barnen trivs ihop och pedagogerna är otroliga. Man hamnar ju liksom i ett tufft läge om det börjar bli dåligt. De andra föräldrarna vill signalera att de kommer byta förskola om det inte blir bättre och det är väl bra, samtidigt har jag svårt att se att vi skulle göra det. Barnen älskar sina fröknar. Och kompisar.
Fy vad svårt, och så tråkigt när det har varit en fungerande förskola!

Har haft utvecklingssamtal med sonens fröken. Hon säger att han har stort rörelsebehov men lyckas hålla fokus i leken längre och längre stunder, vilket kändes skönt att höra. De låter honom stå upp och äta ibland när han inte kan sitta still och pratar mycket om att man får anpassa efter behov. Det kändes tryggt, och en påminnelse till oss som föräldrar. Jag tycker att vi allt för ofta hamnar i att "han borde kunna", kanske också helt baserat på vad hans väldigt annorlunda syster kunde vid hans ålder och det blir såklart helt fel och orättvist. Skönt att i varje fall förskolan har koll på läget.

Barnen är hos mig igen ❤️ Det blev extra många dagar utan pga var upptagen med jobbet igår och då stannade de extra hos pappan för att slippa flänga, så nu längtade jag så himla mycket efter dom. Blev en kväll med bara film och gos i soffan, välbehövligt efter slitig jobbvecka och regn och rusk ute.

Lilla E var ju hos tandläkaren för några veckor sedan och hade redan börjat få permanenta tänder som tittar fram. Har därför letat tandkräm som hon klarar av sedan dess. Idag med femte sorten, som marknadsförs som "utan smak", hittade vi äntligen en hon tolererar utan gråt . "Lite stark men okej" var omdömet 😅

Eftersom sonen är i trotsåldern sa jag åt honom att han absolut inte får äta upp maten. Det glimrade till i ögonen på honom innan han hivade in en hel trave med fjärilspasta. "Nej, nej, nej!" sa jag och viftade med fingret, och han skrattade så han kiknade och proppade in mer pasta. "Nu busar du med mig! Nej sa jag!" och vips var bara halva skålen kvar. "Nu får du inte äta mer pasta, då kommer polisen och tar dig!" och därefter.. lyfte han inte gaffeln igen 😆 Polisen leker man tydligen inte med.

Livet med 3-åring...

Intensiva tider nu. Alla barn fyller år inom loppet av 3 veckor, och jag insåg att jag jobbar 3 helger på raken framöver, sedan är det midsommar. Så vi klämde in dubbla kalas denna helgen, idag hade vi släktkalas och imorgon fm kommer 9 stycken sjuåriga pojkar för kalas.

Så mycket stress just nu, jobbet är kaos och inga ledigheter beviljas så jag kommer missa avslutningar, skolgårdsfest och uppträdande som ena barnet tränat för i månader 😭

Lyssnar på sonen som kämpar med en bossfight och samtidigt försöker vårda sitt språk 😆😆
Det är väldigt underhållande att lyssna på alla hans uttryck 😄

Ja!! Jag hatar den kombinationen! Rena kläder, smutsiga kläder, disk, och gärna nåt bananskal.
Förlåt för skratt-emojin men det är kul för att det är sant liksom. Här bara flödar möget in eftersom vi går direkt in i köket från trädgården. Så det blir liksom rent och smutsigt av både kläder och köksprylar, gräsklipp, grus, sand, hundsaker (just nu ligger det liksom en halväten skyddsärm på kylskåpet :cautious:), cykelutrustning, söndriga leksaker etc etc i evigheters evighet.

Liknande trådar

• Barnböcker (utbruten från Vad gör vi? Kids edition del 5)
  • Särintressen hos barn
  • Vad gör vi? CCXXX
  • Ryggsäck till första klass

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka