Bukefalos 28 år!

Vad hände med spontanbesök?

Lite tråkigt att vissa antar att alla som inte vill ha spontanbesök är rädda eller har problem av olika slag.
Inte för det är något fel på att ha social ångest men vi är en hel del som bara vill vara ifred hemma som inte är intresserade av spontant umgänge oavsett hur mycket vi tycker om personen.
 
Ja, jag tycker det känns naturligt. Men om svenskar inte känner att det finns socialt utrymme att på något vis uttrycka om det inte passar så förstår jag ju att till och med hembakt kaffebröd upplevs som en integritetskränkning.
Finns ju en hel del svenskar(?)som skrivit i tråden och gärna vill ha spontana besök :)
 
Ja, det har du rätt i, men om de som inte vill ha spontana besök kommer bete sig som om de ville det, och inte ens efter många många års vänskap kommer avslöja att de faktiskt aldrig uppskattade de där spontana besöken, då är det svårt att urskilja dessa.
Hade någon spontanbesökt mig gång på gång hade jag låtit den vänskapen rinna ut om vi inte har något alldeles unikt för övrigt :)
 
Jag skulle känna mig taskig om jag sa nej om jag fick spontant besök. Jag hade så gott det går försökt hinna med och blivit ännu mer stressa på kuppen. Jag har helt enkelt inte så mycket ledig tid i mitt liv att ett spontant besök uppskattas i det flesta fallen. Det blir en stress med ytterligare en sak som hindrar mig från att tag i min långa Att göra-lista.
Det är ju olika hur man funkar där.
 
Ja, det har du rätt i, men om de som inte vill ha spontana besök kommer bete sig som om de ville det, och inte ens efter många många års vänskap kommer avslöja att de faktiskt aldrig uppskattade de där spontana besöken, då är det svårt att urskilja dessa.
Jag tycker det hör till vanlig hyfs och stil att _inte_ i första hand säga till en vän att hen inte är välkommen.

Om någon kommer på ett första och sista spontanbesök hos mig kommer jag att låtsas som att jag tycker att det är trevligt även om jag sitter och hoppas att personen ska gå hem.

Om det händer på nytt får man ta upp att man föredrar en förvarning, gärna minst en timme på förhand.
 
De står ju där utanför dörren. De förväntar sig kaffe/fika och minst femton minuters kallprat (tydligen ;) ), och nu måste jag neka dem tillträde till mitt hem och be dem göra sig omaket att helt enkelt åka hem igen, utan fullföljt ärende.
Mycket lättare om de inte dykt upp alls. Då slapp de ta omvägen förbi och jag slapp stoppa dem i dörren.
Ja fast det är här som jag tycker det går snett. Kommer nån på spontanbesök kan man förvänta sig allt från stängd dörr till timmars häng, vadhelst som det passar värden
 
Väldigt drastiskt tycker jag. En enda punkt där man lätt kan styra upp med lite ärlighet. Hade nån av mina kompisar dissat mig så hade jag fattat noll och blivit seriöst ledsen över att min vän varit så feg att hen inte vågat yppa hur det känns.
Tror det skiljer rätt mycket mer emellan personer som ser spontanbesök som kul och som avskyr dom.
Ingen av mina vänner skulle ens komma på tanken.
Jag och mina vänner respekterar varandras privatliv.
Har heller inte den typen av vänner som är intensiva på andra vis.
 
Tror det skiljer rätt mycket mer emellan personer som ser spontanbesök som kul och som avskyr dom.
Ingen av mina vänner skulle ens komma på tanken.
Ja och jag funderar på varför de som avskyr spontanbesök hellre låter vänskap rinna ut i sanden än säga att det inte uppskattas.

Jag har kompisar som inte uppskattar det. Inga problem för mig att inte gå dit spontant eller ta att det ej passar.
 
Tror det skiljer rätt mycket mer emellan personer som ser spontanbesök som kul och som avskyr dom.
Ingen av mina vänner skulle ens komma på tanken.
Men herregud, på riktigt? Skiljer så fundamentalt mycket att man inte ens kan vara vänner genom att prata ärligt om en (1) sak? Måste man vara exakt lika för att kunna vara vänner? Jag blir mörkrädd av dessa resonemang.

Här är förslag på en enkel lösning som ni skulle kunna använda exempelvis på mig efter att jag gjort missbedömningen att ha kommit på spontant besök. Det är nämligen inget fundamentalt behov jag har som gör mig väsensskild från er.
”Det var jättetrevligt att ni kom hit idag! Framöver skulle jag dock vilja att vi bestämmer innan eftersom spontana besök inte funkar för mig.” ”Jaha! Ja okej, självklart.” Done.
 
Ja och jag funderar på varför de som avskyr spontanbesök hellre låter vänskap rinna ut i sanden än säga att det inte uppskattas.

Jag har kompisar som inte uppskattar det. Inga problem för mig att inte gå dit spontant eller ta att det ej passar.
Jag passar överhuvudtaget inte ihop med den typen av människor som gör spontana besök jag har umgåtts med sånna och jag har dejtat killar av den typen och det klickar inte någonstans.
 
Men herregud, på riktigt? Skiljer så fundamentalt mycket att man inte ens kan vara vänner genom att prata ärligt om en (1) sak? Måste man vara exakt lika för att kunna vara vänner? Jag blir mörkrädd av dessa resonemang.

Här är förslag på en enkel lösning som ni skulle kunna använda exempelvis på mig efter att jag gjort missbedömningen att ha kommit på spontant besök. Det är nämligen inget fundamentalt behov jag har som gör mig väsensskild från er.
”Det var jättetrevligt att ni kom hit idag! Framöver skulle jag dock vilja att vi bestämmer innan eftersom spontana besök inte funkar för mig.” ”Jaha! Ja okej, självklart.” Done.
Egenskaper hänger ihop med andra egenskaper och många är inte mottagliga för det dom inte känner igen.
 
Skummar tråden i en extremt lång kö till mina köttbullar på IKEA men jag tänker att det är väl inte så att spontana besök alltid eller aldrig är uppskattade. Träffar de rätt är det ju superkul! Men olika faser i livet och olika personligheter/behov av egentid kan ju göra att det är mer eller mindre sannolikt att det klaffar.

Nu när ”alla” har mobil på sig är det ju väldigt enkelt att dra iväg ett meddelande om man är i närheten och/eller bara vill styra ihop en spontan träff :) Så får de som vill en heads up och de som älskar spontanbesök får ett typ sådant!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 210
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 898
Senast: Wille
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 325
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 854
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp