Bukefalos 28 år!

Vad hände med spontanbesök?

Artighet? Om vi fortsätter prata om spontant besök man inte vill ha är det inte alls oartigt att säga tyvärr, dålig tajming att du kom nu, kom en annan gång.

Däremot att gå över sina gränser och låtsas att nåt är bra som får en att må dåligt är nåt helt annat

Jag skulle känna mig taskig om jag sa nej om jag fick spontant besök. Jag hade så gott det går försökt hinna med och blivit ännu mer stressa på kuppen. Jag har helt enkelt inte så mycket ledig tid i mitt liv att ett spontant besök uppskattas i det flesta fallen. Det blir en stress med ytterligare en sak som hindrar mig från att tag i min långa Att göra-lista.
 
Hade en plan om att knacka på hos våra nya grannar med något hembakt och presentera oss sen när vi flyttar men nu blir jag väldigt osäker på om det är en god idé 😅
Vi har nya grannar, vi har träffat dom, men de har inte flyttat in än. Jag skulle definitivt kunna gå över med något nybakat! Men jag bor "på landet" och tänker i så fall att jag håller koll och går över när de är ute, så får de själva välja om vi bara står kvar ute.

Jag tror det är enklare för oss som bor på gård, de absolut flesta spontanbesök sker sommartid när det är bra väder och oftast står man kvar ute, eller går en sväng i trädgården. Får vi besök vintertid ursäktar vi röran och bjuder in, eller står kvar i hallen. De som kommer förbi oss har inga problem att vända i dörren om vi inte har tid just då.

Jag älskar spontanbesök och tycker det är synd att det inte är fler som svänger förbi. :)
 
Men vilken social ångest många måste leva med! Om man lever i en kultur där att ringa på en dörr är ett tillräckligt faux pas för att dömma ut människor som gräns- och respektlösa.

Nej, det är vad som händer efter att dom kommit in som är problemet.

Dom vill skvallra (jag tycker illa om det)
Dom påpekar om det är stökigt (otroligt oförskämt)
Dom vräker ur sig osköna åsikter som jag inte frågat efter (typ rasism)
Dom bryr sig inte om hur jag mår (tillexempel att jag är för trött av att rodda ett vuxenliv för att orka ägna mig åt att underhålla dom när dom vill)

Spontanbesöken sker när det passar DOM. Inte mig. Jag har inte blivit tillfrågad. Jag vill inte släppa in vem som helst i mitt hus, närsomhelst. Det här är enda platsen jag får vara jag.

Om jag levt längre ut på landet och levt som man gjorde för hundra år sen, hade det nog varit mer uppskattat. Jag hade gärna pratat om vädret och det kommande odlingsåret.

Jag vill inte prata om Granne Bs nya husvagn eller SDs politik eller huruvida jag borde uppdatera min servis.
 
Nej alltså jag behöver kunna nås.

Tycker det är så mycket lättare öga mot öga. Kan kommunicera på ett helt annat sätt, inte så fragmentariskt och det är en mer intuitiv och integrerat känslomässig övning än en intellektuell dekonstruktion liksom. Om du förstår? Det intellektuella får så mycket skjuts av allt det andra så det tar inte på någon enskild resurs så mycket.

Och alltså, hjälp, jag önskar ju genuint att du i så fall skulle visa att det inte var ett välkommet besök. Omöjligt att göra rätt annars ju!

Okej 😅 Får se om jag vågar.

Öga mot öga var det ja...

/Autisten

😂

(Jag har inga problem med att ta ögonkontakt, men jag tycker det är intimt och det tar mycket energi från mig, jag kan inte värja mig från att ta in hela personens kroppsspråk, lukt, de små musklerna i ansiktets rörelser. Hen snackar om Agnetas husvagn men jag ser att dom är någon annanstans i tankarna - och om jag då bjuder in till det där intima samtalet om vad som *egentligen* är det personen behöver prata om så kan det bli stora känsloyttringar och långt besök och jag kommer vara helt slut efteråt, vilket riskerar att förstöra resten av dagen då det blir svårt för mig att orka laga middag, läsa läxor, läsa gonattsaga etc.)
 
Öga mot öga var det ja...

/Autisten

😂

(Jag har inga problem med att ta ögonkontakt, men jag tycker det är intimt och det tar mycket energi från mig, jag kan inte värja mig från att ta in hela personens kroppsspråk, lukt, de små musklerna i ansiktets rörelser. Hen snackar om Agnetas husvagn men jag ser att dom är någon annanstans i tankarna - och om jag då bjuder in till det där intima samtalet om vad som *egentligen* är det personen behöver prata om så kan det bli stora känsloyttringar och långt besök och jag kommer vara helt slut efteråt, vilket riskerar att förstöra resten av dagen då det blir svårt för mig att orka laga middag, läsa läxor, läsa gonattsaga etc.)
Det jag egentligen ville skriva var ”in person” på engelska och jag kom inte på någon bättre översättning, så det är inte rättvist eller rimligt att läsa in något särskilt i det. Det finns många olika preferenser även bland autister och andra människor med olika NPFs.
 
Vad hände med spontana besök?
Ingen kommer över till någon utan att ha bokat tid långt i förväg.
Att ta en kopp kaffe med en vän är som att boka besök på en bank.
När jag var yngre så ramlade man in hos någon och bara var.

Hade du funnits nära så hade jag nog kunnat ordna spontanbesök. Jag är mästare på att våldsgästa folk.:angel:
 
Det ar bara oforskammt om man inte kanner varandra valdigt bra. Min mamma gjorde ocksa det, men jag larde mig att bara heja pa istallet. Jag har aldrig lika rena och blankande fonster numera. :p





DO IT! Har ar det mycket vanligt att man halsar nya grannar valkomna till grannskapet genom att ga over med nagot atbart. Allt fran en tallrik med kaffebrod till en middags gratang. Vill den nya grannen inte ha sallskap, eller om de inte har tid, tackar de sa valdigt mycket, tar fatet/gratangen och gar in. Den nya grannen tar de emot maten/fika brodet och fragar vanligtvis om den som kommer med det vill komma in. Ibland kommer den som halsar valkommen in ibland inte. Inget ar ratt och inget ar fel ... men det ger en fantastiskt fin kansla nar grannar gor sa.
Ja, jag tycker det känns naturligt. Men om svenskar inte känner att det finns socialt utrymme att på något vis uttrycka om det inte passar så förstår jag ju att till och med hembakt kaffebröd upplevs som en integritetskränkning.
 
Det jag egentligen ville skriva var ”in person” på engelska och jag kom inte på någon bättre översättning, så det är inte rättvist eller rimligt att läsa in något särskilt i det. Det finns många olika preferenser även bland autister och andra människor med olika NPFs.

Jag antog det, jag tyckte bara det var skojigt att belysa hur det vardagliga språkbruket är väldigt "neuromajoritet" 😁.

Jag får kanske börja skriva som på reddit, /s
 
då får du stå ut med te. men det gör väl inget.

Nom! Te med honung är gott!

Jag tillhör de som brukar kunna komma på spontanbesök, främst på sommaren då jag kör motorcykel. Då kan det dessutom bli långa turer. Man lär sig vilka man ska förvarna och hos vilka man bara kan droppa in hos. Lustigt nog brukar jag själv vilja ha en liten förvarning så att jag åtminstone är hemma om det ska komma folk.😅
 
Jo, alltså jag tänkte faktiskt också på det och det kändes inte jättebekvämt. Älskar f.ö. tone indicators /gen

Jag har faktiskt varit med om flera gånger att folk försöker använda "träffas öga mot öga" eller "låt mig ringa så vi får prata ordentligt" som en sorts härskarmetod när riktiga argument tryter. Jag tycker det säger något ganska intressant om såna människor... Någon sorts medvetenhet om att de inte alls försöker vinna en debatt ärligt, utan vill att man ska vika sig för dom. Någon sorts dominansspel.

Även i internetdebatter!
Citat från verkligheten (eller ja, Facebook): "Nu ger du mig ditt telefonnummer så vi får prata om det här på riktigt!"
Jag: "Eh nej tack, jag känner inte dig och jag har noll intresse av att prata i telefon med dig. Jag står för min åsikt och har lämnat vetenskapliga referenser. Om du vill debattera så kan du göra det här i skrift, jag lovar att läsa det du länkar. Jag har kontaktat gruppens moderatorer om ditt beteende."
 
Nom! Te med honung är gott!

Jag tillhör de som brukar kunna komma på spontanbesök, främst på sommaren då jag kör motorcykel. Då kan det dessutom bli långa turer. Man lär sig vilka man ska förvarna och hos vilka man bara kan droppa in hos. Lustigt nog brukar jag själv vilja ha en liten förvarning så att jag åtminstone är hemma om det ska komma folk.😅
Sommaren är det bra att kolla om jag är hemma, sitter mycket på kafeer och är bara ute.
 
Det finns absolut artighet, men är man genuint intresserad av en genuin relation till en annan människa börjar man balansera det med att visa vad man verkligen tycker och känner. Helt omöjligt att närma sig varandra annars ju.
Nja jag kan vara ärlig mot mina vänner och många har jag känt sen vi var små men jag skulle trots det tycka det vore för otrevligt att be dom vända i dörren. Jag är inte uppfostrad så.
 
errr, jag förstår inget.

Jag skojar om det vardagliga språkbruket "öga mot öga" och vanliga fördomar om autister. Det jag skrev inom parentes var på allvar, hur jag personligen påverkas av ögonkontakt och varför jag väljer att undvika det om det är socialt gångbart i situationen.

Mitt favoritsätt att prata allvar med folk är att båda sitter på samma bänk och har någon trevlig utsikt att kika på medans. Då brukar allvar och stora tankar kunna komma ut lättare, och dessutom är fler bekväma med att sitta i tystnad när det finns utsikt.

Kallprat öga mot öga blir jag svettig av 😅.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 327
Senast: Jahaja
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 313
Senast: Wille
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 100
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
10 198
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp